عفونت چشم نوزادان و کودکان | تشخیص، علت، علائم و درمان

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عفونت چشم نوزاد

تجربه مادر شدن شیرین است اما نگرانی‌های زیادی را در رابطه با کودک با خود به همراه دارد. یکی از این نگرانی‌ها عفونت چشم است که نوزادان را درگیر می‌کند و اگر این اولین تجربه مادری شماست، تا انتها با گهواره باشید. در این مطلب هر چیزی که لازم است به عنوان یک مادر درمورد عفونت چشم نوزادان بدانید، به شما خواهیم گفت. 

در اپلیکیشن گهواره ابزارهای سلامت و رشد کودک زیر نظر متخصصین، همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپلیکیشن را از اینجا نصب کنید.

علت عفونت چشم نوزاد چیست؟

پیش از هرچیز بیایید دلیل این امر را بررسی کنیم. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد ولی از بارزترین دلایل، می‌توان به مسدود بودن مجرای اشکی، ویروس یا باکتری منتقل شده از مادر به به نوزاد در طول زایمان و تحریک به دلیل استفاده از داروهای ضد میکروبی موضعی پس از تولد اشاره کرد. اما آیا این عفونت چشم خطرناک است؟ بیایید پاسخ این سوال را بررسی کنیم. 

* التهاب ملتحمه چشم چیست + روشهای درمانی

آیا عفونت چشم نوزاد خطرناک است؟

آیا عفونت چشم نوزاد خطرناک است؟

اگر این اولین تجربه مادر شدن شماست، حتما تجربه چندانی ندارید و در صورت مشاهده هرگونه چسبندگی چشم یا قی چشم در نوزادتان نگران خواهید شد. این اتفاق خطرناک نیست بلکه نادیده گرفتن است که آن را خطرناک می‌کند. برخلاف بزرگسالان، عفونت چشم در نوزادان نیاز به درمان اورژانسی دارد. دلیل این امر هم قابلیت گسترش سریع عفونت است. اگر شاهد آبریزش چشم نوزاد ، تورم، خارش و قرمزی چشم شده است، سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید. با این حال عفونت چشم در نوزادان دوره درمان کوتاهی دارد و پس از چند هفته در صورت مصرف درست و به موقع از داروهای تجویز شده توسط چشم پزشک، درمان خواهد شد. 

علائم عفونت چشم نوزاد

در صورت بروز علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، بهتر است موضوع را جدی بگیرید و سریعا از یک چشم پزشک وقت ویزیت برای نوزادتان بگیرید. 

ترشحات چشم اگر به رنگ زرد یا سبز باشند، نشان دهنده عفونت چشم در نوزاد هستند. این ترشحات گاهی باعث می‌شوند که پلک‌ها به هم بچسبند و نوزاد نتواند به راحتی چشم‌های خود را باز کند. پیش‌تر اشاره کردیم که قرمزی و تورم پلک نیز از نشانه‌های عفونت چشم در نوزادان هستند. افزایش ریزش اشک نیز از دیگر علائمی است که در صورت بروز عفونت چشم در نوزادتان، مشاهده خواهید کرد و این امر برای پاک کردن چشم از آلودگی و عوامل ایجاد عفونت طبیعی و ضروری است. 

* برای اطلاع از روشهای صحیح شستشوی چشم در خانه کلیک کنید.

درمان خانگی عفونت چشم نوزاد

پیش از هرچیز باید بدانید که در صورت طولانی شدن علائم بیشتر از 3 روز، بروز تب و بی اشتها شدن در نوزاد باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید. اما برخی درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که در همان روزهای اولیه که عفونت شدید نیست کارساز هستند. در صورتی که درست و به موقع از این روش‌ها جهت درمان عفونت چشم نوزاد استفاده کنید، این روش‌ها بسیار کارآمد هستند. 

  • محلول آب نمک، سرم نمکی

با استفاده از یک محلول آب نمک (اگر خودتان محلول را تهیه می‌کنید، باید محلول غلظت مناسبی داشته باشد) و یا سرم‌های نمکی موجود در داروخانه‌ها می‌توانید وضعیت عفونت چشم نوزادتان را بهتر کنید. توجه داشته باشید که این محلول و یا سرم‌ها خاصیتی شبیه به خواص اشک را دارند و با افزایش فشار اسمزی در چشم، باعث تخریب دیواره باکتری‌هایی می‌شوند که باعث بروز عفونت شده‌اند. از طرفی نمک نیز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. همچنین سرم‌های نمکی یا قطره‌های استریل چشمی نتیجه یکسانی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. 

درمان خانگی عفونت چشم نوزاد 

  • شیر مادر

شیر مادر علاوه بر اینکه بهترین تغذیه برای نوزاد است، خواص ضد میکروبی بسیاری دارد. برای از بین بردن عفونت چشم نوزاد به کمک شیر مادر، یک تکه کوچک از پنبه را به شیر مادر آغشته کنید و پنبه را به اطراف چشم کودک بزنید. 

بهترین پماد برای عفونت چشم نوزاد

علاوه بر درمان‌های خانگی گفته شده، داروهای زیادی نیز وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها عفونت چشم نوزاد را درمان کنید. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر نوزاد شما دچار عفونت چشم شده، باید با دستان تمیز و استریل شده داروهای درمانی موضعی را برای او استفاده کنید. در غیر این صورت باعث تشدید عفونت خواهید شد. 

برخی از اطرافیانتان ممکن است به شما پماد جنتامایسین را برای درمان عفونت چشم نوزاد پیشنهاد کنند. این کار کاملا اشتباه است و از آنجایی که ریسک واکنش چشمی شدید را برای نوزاد به همراه دارد نباید از آن برای نوزادان استفاده کرد. البته دوز 7.5 میلی‌گرم این دارو که به صورت قطره مورد استفاده قرار گیرد برای نوزاد هیچ ضرری به همراه ندارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دوز مصرفی هر نوزاد از این دارو متفاوت است و این دوز توسط پزشک تعیین خواهد شد. 

پماد اریترومایسین چشمی نیز از دیگر داروهای پیشنهادی است که مکانیسم آن به صورت متوقف کردن رشد باکتری‌های مولد عفونت است. در صورت استفاده از پماد اریترومایسین، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت. اگر از قطره جنتامایسین و پماد اریترومایسین استفاده کنید، نوزادتان به سرعت سلامت خود را به دست خواهد آورد. فقط در نظر داشته باشید که دوز دارهای گفته شده باید توسط پزشک تعیین شوند. 

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت چشم

عفونت‌های چشمی منشا مختلفی دارند. ممکن است ویروس یا باکتری دلیل این عفونت باشند و آنتی بیوتیک‌ها تنها زمانی کارآمد هستند که عفونت با منشا باکتریایی باشد. جنتامایسین، ماکسی فلوکساسین، گاتیوکسیوسین، سیپروفلوکساسین، توبرامایسین و باسیستراسین از جمله آنتی بیوتیک‌های مناسب برای عفونت چشم هستند ولی میزان و دوز مصرفی آنها باید توسط پزشک برای افراد تجویز شود و استفاده خودسر از آنتی بیوتیک‌های نام برده شده نتیجه ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

تخلیه عفونت چشم نوزاد

تخلیه عفونت چشم نوزاد

ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که چسبندگی چشم یا قی چشم با عفونت چشم نوزاد یکی نیست. برای اینکه عفونت را تخلیه کنید. برای تخلیه نیز اجازه دهید پزشک نوزادتان داروهای مورد نیاز را تجویز کند و پس از مدتی مصرف به صورت درست و در زمان مناسب شما می‌توانید متوجه تغییرات در بهبودی نوزادتان شوید. 

سخن پایانی

تمامی داروهایی که نام برده شد باید تحت نظر پزشک با دوز مناسب استفاده شوند در غیر این صورت نتایج جبران ناپذیری را تجربه خواهید کرد. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که عفونت‌های چشم خطرناک نیستند بلکه نادیده گرفتن آنها باعث ایجاد عوارض خطرناک خواهد شد. 

 

www.cdc.gov

healthychildren.org