قطره پدی‌ لاکت نوزادان | طرز مصرف قطره پدی‌ لاکت نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قطره پدی‌ لاکت

قطره پدی‌ لاکت نوزادان دارای خواص پروبیوتیک و پره‌بیوتیک است که به صورت متداول برای رفعِ مشکلات گوارشی نوزادان و کودکان تا دو سالگی تجویز می‌شود. پدی لاکت نوزادی به صورت قطره است و چیزی تحت عنوان شربت پدی لاکت وجود ندارد. نحوه مصرف قطره پدی‌ لاکت و مقدار مناسب مصرف آن در تاثیرگذاری آن تفاوت ایجاد می‌کند. همانطور که برای مصرف شربت چرک خشک کن کودکان یا شربت ضدسرفه کودکان باید از دستور پزشک پیروی کنید، بهتر است پدیلاکت هم با نظر پزشک مصرف کنید. گرچه پدی لاکت قطره ای بسیار خوب و کاربردی برای تمام نوزادان و کنترل مشکلات معمول آنها است. برای شناخت نحوه عملکرد پروبیوتیک‌ها و نکات ضروری در رابطه با مصرف قطره پدی‌ لاکت نوزادان با ما همراه باشید. در ادامه توضیح میدهیم این قطره برای چیست؟ چطور عمل میکند، قطره پدی لاکت مناسب چه سنی است و تا کی باید از آن استفاده کرد.

قطره پدی‌ لاکت چیست؟

قطره پدی لاکت برای چیست؟ قطره پدی‌ لاکت (pedilact) یک داروی خوراکی سین‌ بیوتیک است که از سه سویه باکتری سودمند (لاکتوباسیلوس روتری، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم اینفنتیس) تشکیل شده است.

در این قطره پره‌بیوتیک یا ترکیب قندی فروکتوالیگوساکارید وجود دارد که به نوعی انرژی مورد نیاز باکتری‌های پروبیوتیک را تامین می‌کند. 

در دستگاه گوارش انسان مجموعه‌ای از میکروب‌های مفید و بیماری‌زا حضور دارند که برهم خوردن نسبت آن‌ها ممکن است موجب بروز مشکلاتی مثل نفخ یا اسهال شود. عوامل برهم‌زننده این تعادل میکروبی متفاوت هستند. این‌ اتفاق حتی بر اثر مصرف داروهای مختلف به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها رخ می‌دهد. قطره پدی‌ لاکت وظیفه تامین باکتری‌های مفید را برعهده دارد. این باکتری‌های مفید با تبدیل گلوکوز به اسید لاکتیک، محیط دستگاه گوارش را اسیدی کرده و مانع رشد و تکثیر باکتری‌های مضر می‌شوند. پروبیوتیک‌ها با مکانیسم‌های مختلف، مثل تشکیل لایه محافظ بر روی سلول‌های پوششی روده، مانع استقرار عوامل بیماری‌زا در روده شده و همچنین با افزایش پادتن‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. شما می‌توانید عکس قطره پدی لاکت را در زیر ببینید: 

*درمان رفلاکس با شربت فاموتیدین برای نوزاد

عکس قطره پدی لاکت

بهتر است به همان اندازه که برای آشنایی با انواع شربت تب بر قوی برای کودکان تلاش می کنید، پدیلاکت را هم بشناسید.

قطره پدی لاکت برای درمان چیست 

قطره که بهضی به اشتباه میگویند شربت پدی لاکت برای چیست ؟ قبل از اینکه بدانید این قطره برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود، باید بدانید مصرف قطره پدی لاکت تا چند ماهگی مجاز است؟ ایا قطره برای یبوست نوزاد یک ماهه نیز موثر است؟ قطره پدی لاکت برای نوزاد زیر یک ماه هم قابل استفاده است. و به طور کلی می‌توانید آن را از تولد تا دو سالگی به نوزاد خود بدهید. 

در ارتباط با مصرف دارو نوزاد، باید بدانید که از قطره پدی لاکت برای یبوست ، دل درد نوزاد؛ قطره پدی لاکت برای اسهال کودکان، نفخ نوزاد، رفلاکس و کولیک نوزاد استفاده می‌شود. تاثیر قطره پدی لاکت بر مدفوع نوزاد چگونه است؟ چون این قطره یک داروی پروبیوتیک است با انجام فعل و انفعالاتی در روده میزان آب مدفوع را تنظیم کرده و از حالت اسهال یا یبوست خارج میکند. گاهی رفلاکس میتواند با سکسکه نوزاد نیز همراه باشد. اما کار به همین جا ختم نمی ‌شود و شما می‌توانید از قطره پدی لاکت برای اسهال و استفراغ ناشی از ویروس و باکتری یا اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیز استفاده کنید. پیشگیری و یا بهبود آلرژی غذایی و تنفسی و حساسیت پوستی (اگزما) و پیشگیری از بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی از دیگر مزایای استفاده از این قطره‌ی دارویی است. بعضی معتقدند با درمان رفلاکس و مشکلات گوارشی، قطره پدی لاکت برای وزن گیری نوزاد میتواند مناسب باشد.

*کارآمدترین روشهای درمان فوری یبوست نوزاد

طرز مصرف قطره پدی‌لاکت در نوزاد

قطره پدی لاکت طرز مصرف خاصی ندارد. قطره پدی‌ لاکت نوزادان به صورت خوراکی و به اندازه 15-5 قطره، به صورت منقسم در چند وعده به نوزاد داده می‌شود. برای مثال 5 قطره صبح‌ها و پنج قطره شب‌ها. مصرف قطره قبل و بعد شیردهی تفاوتی ندارد. چند روز طول میکشه پدی لاکت اثر کنه؟ بسته به شرایط نوزاد طول درمان متفاوت است اما معمولاً یک دوره سه ماهه دارد.

طرز مصرف قطره پدی‌لاکت در نوزاد

آیا پدی‌ لاکت با محصولات مشابه تفاوت دارد؟

قطره پدی‌ لاکت نوزادان در مقایسه با محصولات مشابهی که برای مشکلات شایع گوارشی کودکان و نوزادن استفاده می‌شود (مثل بی‌بی‌کر یا کیدی لاکت) از پروبیوتیک‌های متنوع‌تری برخوردار است. همچنین پدی‌لاکت در مقایسه با دارویی مثل بیوگایا (BioGaia) که برای درمان کولیک کودکان استفاده می‌شود و کمیاب و گران‌قیمت است، گزینه درمانی مناسب‌تری بنظر می‌رسد. قیمت قطره پدی‌ لاکت در حال‌ حاضر 43 هزار تومان است. بعلاوه طعم قطره پدی لاکت برای مصرف کودکان بهینه شده و در انواعی از طعم‌های موزی، پرتقالی و ... در بازار موجود است.

توصیه می کنیم برای مصرف شربت برم هگزین برای کودکان حتما و قطعا با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاط و هشدار‌های مصرف قطره پدی‌ لاکت

پروبیوتیک‌ها بصورت طبیعی در بدن وجود دارند. بنابراین مصرف آن‌ها عموما بی‌خطر بوده و به خوبی تحمل می‌شود. اما برای اطمینان بیشتر از عدم وجود خطر برای فرزندتان مطالعه موارد زیر پیشنهاد می‌شود :

منع مصرف پدی‌لاکت

در صورت داشتن شرایط زیر قبل از مصرف قطره پدی‌ لاکت نوزادان به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری دریچه‌ای قلب، سندرم روده کوتاه، کولیت اولسراتیو فعال، وجود علائم عفونت (تب، استفراغ، اسهال خونی و درد شکمی) و هرگونه سابقه حساسیت دارویی یا غذایی.
  • درصورت بروز حساسیت در پی مصرف پدی‌لاکت از مصرف آن خودداری کنید.
  • بزرگسالان نیز می‌توانند از این قطره استفاده کنند. اما توجه کنید که مصرف آن توسط مادر در دوران شیردهی و بارداری باید با مشورت پزشک صورت بگیرد. توصیه می کنیم حتما مقاله غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی و مسمومیت در دوران شیردهی را مطالعه کنید.

*بهترین زمان دادن قطره آهنت و مولتی ویتامین چه زمانی است

تداخل دارویی پدی‌ لاکت

تداخل دارویی‌ برای قطره پدی‌ لاکت نوزادان وجود ندارد. اما به دلیل اینکه مصرف همزمان آنتی بیوتیک‌ها تا حدی موجب کاهش اثرگذاری پروبیوتیک‌ها شده، توصیه می‌شود تا بین مصرف آنتی بیوتیک و پدی‌لاکت فاصله زمانی 2 تا 4 ساعته رعایت شود.

عوارض قطره پدی لاکت

پروبیوتیک‌های موجود در پدی‌ لاکت ایمن بوده و به خوبی تحمل می‌شوند. اما در بعضی از بیماران ایجاد نفخ می‌کنند که معمولا با ادامه مصرف برطرف می‌شود. در صورت ادامه یا تشدید این عارضه، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

در صورت مشاهده علائم عفونت (مانند تب بالا، لرز و سرفه پایدار) و یا واکنش‌های آلرژیک و شوک آنافیلاکسی نظیر راش پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، سرگیجه شدید، سرفه، تنگی قفسه سینه و مشکل تنفسی، بلافاصله به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

توصیه می‌شود که همان میزان روی بسته بندی به نوزاد داده شود با این حال اگر حواستان نبود و از این میزان بیشتر شد، نیازی نیست نگران عوارض زیاد دادن قطره پدی لاکت باشید. اما در دفعات بعد حتماً مواظب باشید که دقیقاً میزان توصیه شده را به او بدهید.

شرایط نگهداری قطره پدیلاکت

بهترین شرایط نگهداری قطره پدی‌ لاکت نوزادان در دمای 8-2 درجه سانتی‌گراد (داخل یخچال) است. در این‌شرایط مدت زمان مناسب برای مصرف قطره پدی لاکت بعد از باز شدن حدود دو ماه است. خراب شدن قطره پدیلاکت با گذشتن تاریخ مصرف آن و گذشت این مدت دوماهه مجاز رخ می‌دهد. زیرا تاثیرگذاری دارو کاهش می‌یابد.