لیمو شیرین در شیردهی ممنوع است یا مجاز؟+نحوه و میزان مصرف

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیمو شیرین در شیردهی

درمورد مصرف لیمو شیرین در شیردهی، نظرات و تجربه‌های مختلفی وجود دارد. هر چیزی که مادر شیرده می‌خورد، می‌تواند بر کیفیت و ترکیبات شیرش تأثیر داشته باشد؛ به همین دلیل، باید به نوع تغذیه در دوران شیردهی توجه ویژه‌ای داشت. لیمو شیرین به عنوان عضوی از خانواده مرکبات، برای مادران شیرده و شیرخوارانشان مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته به ندرت با مصرف لیمو شیرین، مشکلات گوارشی خفیفی در شیرخوران دیده شده است. در این مقاله از گهواره، این موضوع را بر اساس منابع علمی و معتبر بررسی خواهیم کرد.

بررسی ترکیبات لیمو شیرین در شیردهی

بررسی ترکیبات لیمو شیرین

برای بررسی تأثیر لیمو شیرین در شیردهی، بهتر است این میوه و ترکیباتش را بررسی کنیم. لیمو شیرین مثل سایر مرکبات، منبع غنی ویتامین سی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. دریافت این ریزمغذی‌ها، هم برای مادر و هم فرزندش مفید خواهد بود. شیرخوران، بسیاری از ریزمغذی‌های لازم برای رشد، نمو و تقویت سیستم ایمنی را از شیر مادر می‌گیرند. در فصل‌های شیوع سرماخوردگی و گلو درد، خاصیت لیمو شیرین در پیشگیری از بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست. اغلب مادران، نسبت به خواص لیمو شناخت دارند و این میوه را در سبد غذایی خود حفظ می‌کنند.

در کل ترکیب نگران‌کننده‌ای در لیمو شیرین وجود ندارد. تنها مورد حساسیت‌برانگیز درباره مرکبات، ترکیبات اسیدی موجود در این میوه‌ها است. لیمو شیرین در میان مرکبات، دارای حداقل میزان اسید است و برخلاف پرتقال یا لیمو ترش، مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. اسیدسیتریک موجود در این میوه‌ها می‌تواند با تأثیر بر شیر مادر، بر شیرخوار هم تأثیرات خفیفی داشته باشد. اگر برای سرماخوردگی می‌خواهید مرکبات یا آبمیوه آن‌ها را مصرف کنید، لیمو شیرین می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

*خواص لیمو شیرین برای زردی نوزاد 

خواص لیمو شیرین در شیردهی چیست؟

حالا که ترکیبات لیمو شیرین را شناختیم، بهتر است دقیق‌تر بررسی کنیم که این ترکیبات، چه خواص و فوایدی را در پی دارند. حتماً خواص رایج لیمو شیرین برای رفع التهاب (در گلودرد، سینوزیت و مواردی از این قبیل)، کنترل سرماخوردگی و موارد این‌چنینی را حتماً می‌دانید. برخی از خواص لیمو، در دوران شیردهی و پس از بارداری مادر پررنگ‌تر هستند که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

خواص لیمو شیرین برای نوزاد

کنترل وزن

لیمو شیرین دارای کالری پایین‌تری نسبت به سایر میوه‌ها است. آب لیمو شیرین می‌تواند جایگزین مناسبی برای آبمیوه‌ها با قند و کالری بالا باشد. اگر شما هم بعد از زایمان، رژیم کاهش و کنترل وزن دارید، حتماً لیمو شیرین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌ها در کنار سایر ترکیبات، به تقویت سیستم ایمنی مادر کمک می‌کنند. برای یک مادر شیرده، بسیار مهم است که توان بدنی بالایی برای مبارزه با عوامل بیماری‌‌زا داشته باشد. ایمنی مادر از طریق شیری که به فرزندش می‌دهد، به شیرخوار منتقل خواهد شد. در کنار مکمل‌های توصیه‌شده، لیمو نقش مهمی در تقویت ایمنی شما خواهد داشت.

تنظیم قند خون

در بارداری، اغلب قند خون با اختلالات افزایشی روبرو می‌شود و بسیاری از خانم‌ها حتی به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. لیموشیرین به کاهش و تنظیم قند خون کمک خواهد کرد. دیابت بارداری اغلب پس از زایمان برطرف می‌شود؛ ولی این مادران همواره مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند که باید با ملاحظات تغذیه‌ای، از آن پیشگیری کنند.

تأمین آب

خاصیت هیدراته کردن بدن، یکی دیگر از خواص متعدد لیمو است‌. علاوه بر تأمین و حفظ آب کافی برای بدن مادر شیرده، لیمو شیرین به تأمین شیر کافی برای شیرخوار هم کمک خواهد کرد. پوست شاداب، بدن سالم، روحیه خوب، شیر کافی، همگی هم برای مادر و هم فرزندش مفید خواهند بود.

لیمو شیرین برای نوزاد نفخ دارد

این باور در میان عوام بسیار رایج است. اسید موجود در مرکبات می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. مسئله این است که اولاً خود لیمو شیرین و آب آن به‌هیچ‌وجه مستقیماً برای شیرخوار زیر ۶ ماه استفاده نشود و فقط شیر مادر برای او کافی است. به دلیل ایجاد نفخ و ناخوشایند بودن مرکبات اسیدی برای معده نوزاد، توصیه می‌شود مرکبات را بعد از یک‌سالگی به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. همان‌طور که گفتیم، آب لیمو شیرین اسیدی نیست و احتمال بروز مشکلات گوارشی بسیار کم خواهد بود‌. البته به ندرت بعضی از شیرخواران و کودکان، نسبت به ترکیبات خاصی دچار حساسیت خواهند شد که بهتر است این حساسیت‌ها را بشناسید و ضمن مشورت با پزشک، آن‌ها را کنترل کنید.

آیا لیمو شیرین نفاخ است؟

گفتیم عمده‌ترین مسئله درباره مصرف لیمو شیرین، احتمال بروز مشکلات گوارشی در مادر و فرزندش است. ترکیبات اسیدی می‌توانند بر طعم و اسیدیته شیر مادر تأثیرات خفیفی داشته باشند؛ همین تأثیر خفیف ممکن است واکنش‌های گوارشی را در شیرخوار برانگیزد یا حتی تمایل شیرخوار به خوردن شیر مادر را کاهش دهد. نکته مهم این است که در میان مرکبات، لیمو شیرین دارای کمترین میزان سیتریک اسید است و به همین علت برخلاف سایر مرکبات، طعم ترش ندارد. پس یکی از امن‌ترین و بهترین مرکبات برای مصرف در شیردهی، لیمو شیرین است.

*خواص و مضرات و لیمو شیرین در بارداری

بهترین روش مصرف لیمو شیرین در شیردهی

بهترین روش مصرف لیمو شیرین در شیردهی

دانستیم که خوردن لیمو شیرین در شیردهی نه تنها منعی ندارد، بلکه می‌تواند خواص زیادی هم برای مادر و فرزندش داشته باشد. با توجه به این خواص و تأثیرات مثبت، بهتر است لیمو شیرین را حتماً در میان میوه‌های مصرفی فصل پاییز و زمستان بگنجانید. اما بهترین روش برای مصرف لیمو چیست؟ 

بسیاری از متخصصان تغذیه، توصیه می‌کنند مرکبات را به صورت کامل (نه صرفاً آبمیوه!) بخورید تا همه ریزمغذی‌ها و مخصوصاً فیبر موجود در این میوه‌ها مصرف شوند. از طرفی، به دلیل واکنش‌های گوارشی، بهتر است آب مرکبات را در ترکیب با آب آشامیدنی مصرف کنید. آب آشامیدنی باعث کاهش اسیدیته این میوه‌ها و جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی خصوصاً در معده خواهد شد.

لیموشیرین عمدتاً به صورت آبمیوه خورده می‌شود. البته به دلیل این که این میوه خیلی زود طعمش را از دست داده و به تلخی می‌رسد، بهتر است بلافاصله بعد از ایجاد برش، آب آن را نوش جان کنید. اصولاً میوه کامل لیمو مصرف نمی‌شود و همان آب میوه یک نوشیدنی کامل و کافی خواهد بود. 

منع مصرف لیمو شیرین در شیردهی

هر ماده غذایی، در مواقعی منع مصرف دارد. با همه چیزهایی که درباره لیمو شیرین و فوایدش گفتیم، خوب است بدانیم چه زمانی مصرف لیمو شیرین را توصیه نمی‌کنیم. مصرف بیش از حد لیمو مثل هر میوه دیگری، می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. اختلالات فشارخون، مشکل گوارشی و سردرد از جمله این مشکلات هستند‌. همچنین حساسیت‌ به مواد غذایی مختلف ممکن است در مادر و حتی فرزندش بروز کند. در این مواقع ضمن شناخت منبع حساسیتی، علائم را با پزشک در میان گذاشته و این میوه را از رژیم غذایی حذف کنید. همان‌طور که گفتیم، شیرخوار زیر ۶ ماه نباید چیزی جز شیر مادر بخورد. بعد از آن هم بهتر است برای افزودن لیمو شیرین به رژیم غذایی‌ کودک تا یک سالگی صبر کنید.

مروری بر لیمو شیرین و شیردهی

لیمو شیرین عضو خاص خانواده مرکبات است. با داشتن همه منابع مفید این خانواده از جمله ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و فیبر، لیمو شیرین اسیدسیتریک ندارد. اسیدی نبودن این میوه، باعث می‌شود تا تأثیر منفی بر گوارش شیرخوار نداشته و باعث نفخ هم نشود. پس لیمو شیرین در شیردهی یکی از بهترین گزینه‌ها از میان مرکبات است. برای آشنایی با تأثیر سایر مواد غذایی بر کیفیت شیر مادر، با مقالات وب‌سایت گهواره همراه باشید.

سؤالات متداول 

  1. مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی شیرخوار مشکل دارد؟ لیمو شیرین ترکیب خطرناکی برای کودکان شیرخوار ندارد و با شیر مادر هم در تضاد نیست. البته بهتر است شیرخواران زیر یک سال از این میوه استفاده نکنند‌‌.
  2. مصرف لیمو شیرین با مکمل آهن و فولیک‌اسید تداخل دارد؟ خیر؛ اتفاقاً توصیه می‌شود مکمل آهن یا فولیک‌اسید که مادران و شیرخواران استفاده می‌کنند را همراه با یک منبع ویتامین سی داشته باشید. ویتامین سی موجود در مرکباتی مثل لیمو شیرین به جذب بیشتر این مکمل‌ها کمک می‌کند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/benefits-of-lemon-water-during-breastfeeding_00357237/