لیمو شیرین برای زردی نوزاد موثر است؟+نحوه مصرف آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیموشیرین برای زردی نوزاد

اینکه آیا لیموشیرین برای زردی نوزاد مفید است یا آیا آب لیمو شیرین برای زردی نوزاد خوب است؟ سوال بسیاری از مادرانی است که معمولا این توصیه را از مادربزرگ‌ها می‌شوند. زردی یا یرقان عارضه‌ای است که پس از تولد در تمام نوزادان ظهور می‌کند؛ شدت و حدت این عارضه در هر نوزاد متفاوت است؛ یعنی گاهی شدید و زیاد است و نیاز به خوابیدن نوزاد در دستگاه است و گاهی بسیار خفیف است و طی چند روز اولیه دفع می‌شود و از بین می‌رود؛ اما در هر صورت کنترل زردی نوزاد پس از تولد اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اگر افزایش پیدا کند و پیگیری نشود، پیامد‌های بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که آیا لیمو شیرین یا دیگر مرکبات درمان قطعی زردی نوزاد محسوب می‌شوند یا خیر.

درمان زردی نوزاد با لیموشیرین چگونه است؟

درمان زردی نوزاد با لیموشیرین چگونه است؟

همانطور که مادران زیادی در مورد نحوه استحمام نوزاد بعد از واکسن یا بهترین شربت چرک خشک کن برای نوزاد سوال می پرسند، در مورد خواص لیمو شیرین برای زردی نوزاد نیز زیاد پرس و جو می کنند.

*آیا استفاده از آب انار برای زردی نوزاد مجاز است

این توصیه که مصرف لیموشیرین برای زردی نوزادان می‌تواند خوب باشد، بیشتر از سوی مادربزرگ‌ها به تازه‌ مادران توصیه می‌شود؛ بد نیست همین جا به این نکته اشاره کنیم که افزایش بیلی روبین بیش از حد مجاز در خون نوزاد یا هایپربیلی‌روبینمی در پنج روز اول بعد تولد اتفاق می‌افتد. توجه به نشانه‌های زردی بچه بسیار مهم و حیاتی است؛ چنانچه اقدامات درمانی به موقع صورت نگیرد، می‌تواند باعث آسیب مغزی به کودک شود و عقب‌ماندگی ذهنی یا فلج مغزی و ناشنوایی ایجاد کند.

با توجه به اینکه زردی نوزاد موضوعی است که به هیچ وجه شوخی ‌بردار نیست، بنابراین به طور کلی توصیه می‌کنیم که حتما تحت نظر متخصص نوزادان هر اقدام درمانی را انجام دهید و حتی در مورد فایده لیموشیرین برای نوزاد از پزشک سوال کنید.

دادن لیمو شیرین به نوزاد برای زردی تنها تاثیری که دارد این است که از افزایش درجه زردی کودک جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان اینطور گفت که تاثیر لیموشیرین در زردی نوزاد این است که مانع پیشرفت زردی کودک می‌شود. همچنین در نوزادانی که زردی بسیار خفیفی دارند به عنوان یک روش درمان مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین روش این است که به جای مصرف لیموشیرین برای زردی نوزاد، مادر از لیمو شیرین استفاده کند و مدام به کودک شیر بدهد، زیرا معده کودک تا 6 ماهگی توانایی هضم هیچ ماده غذایی به جز شیر را ندارد.

از لحاظ علم پزشکی لیمو شیرین برای درمان زردی نوزاد، قطره شیر خشت، ترنجبین و آب قند یا هر ترکیب سنتی توصیه شده دیگری باعث بهبود و درمان زردی نیست و روی روند درمان زردی نوزادان تاثیری نمی گذارد. حتی آب قند زردی نوزاد را تشدید می کند. در واقع فقط شیر تا سن شش ماهگی در روده قابل هضم است و دستگاه گوارش نوزادان شیرخوار تنها شیر را می تواند تحمل کند و حتی از عوارض لیمو شیرین برای نوزاد می‌توان به اسهال یا یبوست نیز اشاره کرد.

*زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

لیمو شیرین در درمان زردی نوزادان چه تاثیری دارد؟

لیمو شیرین در درمان زردی نوزادان چه تاثیری دارد؟

ارتباط لیموشیرین و زردی نوزادان نه رد شده و نه کاملا تایید شده است؛ اگر درجه زردی نوزاد بالا باشد، حتما لازم است نوزاد توسط پزشک متخصص مورد آزمایش و معالجه قرار بگیرد. با دادن لیمو شیرین به نوزاد برای زردی می‌توان از افزایش درجه زردی کودک جلوگیری کرد و مانع پیشرفت زردی نوزاد شد. در واقع می‌توان از این میوه در نوزادانی که زردی بسیار خفیفی دارند به عنوان یک مکمل درمانی استفاده کرد؛ به شرطی که توسط شیر مادر به نوزاد خورانده شود و نه مستقیما. 

یادآوری می کنیم همانطور که برای مصرف شیاف استامینوفن برای نوزاد یا گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد از پزشک اجازه می گیرید، برای دادن لیمو شیرین به نوزاد با هدف کاهش زردی او نیز حتما نظر پزشک کودک خود را جویا شوید. 

مهمترین عامل برای کاهش زردی کودک

توجه داشته باشید که از بدو تولد، شیر دادن مکرر به نوزاد و دفع مدفوع و ادرار مدام توسط نوزاد در دفع زردی و کاهش زردی او تاثیر بسیار زیادی دارد. با توجه به حجم کم معده نوزاد، او در هر بار شیردهی می‌تواند میزان کمی شیر بخورد، اما با افزایش دفعات شیردهی نه تنها نوزاد سیر می‌شود و احساس گرسنگی نمی‌کند، بلکه با دفع مدام ادرار و مدفوع، زردی از بدن او خارج می‌شود و خیلی زود عدد زردی پایین می‌آید و بهبودی صورت می‌گیرد. 

*علت و درمان زردی چشم نوزاد چیست

مهمترین عامل برای کاهش زردی کودک

*زردی نوزاد تا چند درجه خطرناک است

کلام آخر

به یاد داشته باشید که توصیه‌هایی همچون دادن لیموشیرین برای زردی نوزاد یا حتی دعا برای رفع زردی نوزاد  هرگز نباید جایگزین درمان اصلی این عارضه و پیگیری و ارزیابی توسط پزشک شود. در وهله اول فقط و فقط پزشک باید کودک را بررسی کند و وضعیت زردی او را پایش کند. درمان زردی می‌تواند بسیار ساده یا بسیار سخت باشد. 

گفته می‌شود انجام کارهایی در دوران بارداری می‌تواند از یرقان و زردی نوزاد جلوگیری کند، اما مهمترین اقدام برای رفع زردی نوزاد شیردهی مداوم است. البته مادر می‌تواند با خوردن ترکیبات خاصی از خواص آنها بهره ببرد و این خواص را از طریق شیر به نی نی خود برساند؛ مثلا خواص لیمو ترش و شیرین، پرتقال و به طور کلی همه میوه‌ها از طریق شیر به نوزاد می‌رسد. در هر صورت تغذیه صحیح مادر و نوزاد می‌تواند در رفع زردی کمک کننده و موثر باشد؛ اما فراموش نکنید که 40 درصد نوزادان زردی را به شکل شدید‌تری تجربه می‌کنند که حتما باید اقدامات درمانی لازم برای آنها صورت بگیرد.