آیا رانندگی در بارداری خطرناک است؟

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رانندگی در بارداری

مسلم است که دوران بارداری به دلیل شرایط ویژه با احتیاط‌های مخصوص به خود همراه است. یکی از سوالات رایج زنان در مورد رانندگی در بارداری است. به طور کلی رانندگی در بارداری ایرادی ندارد مگر اینکه شما یک بارداری پرخطر داشته باشید. اما باید نکاتی را در زمان رانندگی در نظر داشته باشید. در ادامه بیشتر در مورد این نکات و عوارض احتمالی رانندگی در بارداری توضیح خواهیم داد.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما به ابزارهای کاربردی دوران بارداری از جمله مراقبت بارداری دسترسی پیدا کرده و می‌توانید با دیگر مادران  تبادل نظر داشته باشید. همچنین ابزارهای دیگر، مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

خطرات رانندگی در بارداری

آیا رانندگی در بارداری خطرناک است؟ به طور کلی نمی‌توان گفت که رانندگی در بارداری مضر است. با این حال باید بدانید نسبت به شرایط گذشته با ریسک‌هایی همراه است. خوشبختانه بیشتر زنان یعنی 9 نفر از 10 نفر می‌توانند به رانندگی در زمان بارداری ادامه دهند اما به دلیل خطرات احتمالی توصیه می‌شود حدالامکان از انجام این کار خودداری کنید. در ادامه به بعضی از خطرات و عوارض رانندگی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

خطرات رانندگی در بارداری

درصد تصادفات بیشتر

در تحقیقات انجام شده مشخص شده زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار بیشتر در معرض خطر تصادف حین رانندگی هستند. این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی است که بر تمرکز و هوشیاری زن تاثیر منفی می‌گذارد. به دلیل تغییرات هورمونی زنان در طول بارداری نسبت به زنان دیگر خستگی بیشتری دارند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند تمرکز کافی برای رانندگی و بررسی همه جوانب داشته باشند. این مسئله به طور ویژه خود را در رانندگی در سه ماهه دوم بارداری نشان می‌دهد. طبق بررسی‌‌های آماری مشخص شده زنان در سه ماهه دوم بارداری ۴۲ درصد بیشتر احتمال تصادف دارند.

عدم تسلط بر فرمان

اگر بعضی افراد معتقدند که رانندگی در بارداری خطر دارد به دلیل این است که شما نمی‌توانید مانند گذشته موقعیت خوبی پشت فرمان داشته باشید. این مسئله به ویژه در بارداری‌هایی که شکم مادر بیش از اندازه بزرگ است مانند بارداری دوقلو یا زمانی که مادر دارای اضافه وزن است مشاهده می‌شود. بزرگی شکم باعث می‌شود که شما مجبور شوید از فرمان فاصله بگیرید و همین موضوع تسلط شما به پدال گاز و ترمز را کاهش می‌دهد. بنابراین ممکن است سرعت عکس‌العمل در شما مختل شود. 

ممنوعیت رانندگی برای زمان‌های طولانی

تغییرات هورمونی در طول بارداری بدن شما را مستعد عوارضی همچون کمردرد، گرفتگی ماهیچه، حالت تهوع، سردرد و تاری دید می‌کند. از این رو شما نباید برای مسافت‌های طولانی یا برای مسیرهایی که نمی‌توانید در بین آن توقف داشته باشید رانندگی کنید.

برای مثال هنگامی که باردار هستید، در معرض خطر بیشتری به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) قرار دارید. این حالت شامل لخته خونی است که اغلب از پا شروع می‌شود و می‌تواند به سمت ریه‌‌های شما حرکت کند و عواقب شدید و خطرناکی به همراه داشته باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از لخته شدن خون در حین رانندگی داشتن وقفه‌های مکرر برای استراحت، کشش دست و پا، نوشیدن مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن است.

در دوران بارداری چه مدت می‌توان پشت فرمان نشست؟ برای یک رانندگی چهار یا پنج ساعته، به زنان باردار توصیه می‌کنیم که هر یک ساعت و نیم از ماشین پیاده شوند و یک دقیقه پیاده روی کنند و عضلات خود را بکشند. با رسیدن به سه ماهه سوم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

عوارض رانندگی در بارداری

استرس رانندگی در بارداری

یکی از مهمترین مشکلات رانندگی در حین بارداری مسئله استرس‌ است. هر چقدر هم که در رانندگی ماهر باشید فرایند راندن خودرو با استرس‌هایی همراه است. رانندگان دیگری نیز در مسیر هستند که ممکن است طبق قواعد و اصول رانندگی نکنند و مشکلات و استرس برای شما ایجاد کنند. استرس در بارداری بسیار خطرناک است و می‌تواند رشد جنین را با مشکلاتی همراه کند. همچنین به دلیل قابل پیش بینی نبودن رانندگی و استرس‌ و خطراتی که در کمین رانندگان است این مسائل می‌تواند برای بارداری به ویژه در بارداری‌های پرخطر خطرناک باشد. بنابراین اگر مجبور به رانندگی هستید از رانندگی در زمان‌های شلوغی و مسیرهای پر ترافیک خودداری کنید تا احتمال بروز استرس و تنش حین رانندگی را به حداقل کاهش دهید.

* از عوارض استرس در بارداری چه میدانید؟

خطر بروز تصادف و تکان‌های جاده‌ای

وقتی می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا رانندگی در بارداری ضرر دارد یا خیر عمل رانندگی به شکل صرف به عنوان یک حرکت مکانیکی بررسی می‌شود. اما رانندگی کردن فعالیتی است که با مشکلات و حوادث غیرقابل پیش‌بینی همراه است.

برای مثال چاله‌های جاده و تکان‌های حین حرکت می‌تواند گاهاً شدید باشد و موجب برخورد فرمان با شکم شما شود.

بسته به شدت ضربه این مسئله می‌تواند منجر به خونریزی و حتی سقط جنین شود. و یا حتی اگر شما یک راننده بسیار ماهر و با تمرکز هم که باشید امکان برخورد ماشین‌های دیگر با شما همچنان وجود دارد.

و وقتی در جایگاه راننده قرار گرفته باشید فرمان ماشین می‌تواند یک نقطه آسیب در نظر گرفته شود و در تصادفات، ضربات شدیدی به شکم شما وارد کند. از این رو اگر مجبور به سفر‌های جاده‌ای چه کوتاه و چه بلند هستید بهتر است در موقعیت راننده قرار نگیرید.

عوارض بارداری تاثیرگذار بر رانندگی

تغییرات هورمونی در طول بارداری با علائم خاصی همراهند که به علائم بارداری مشهورند. این علائم بارداری می‌توانند روند زندگی عادی را مختل کنند. از جمله این علائم می‌توان به حالت تهوع، گرفتگی ناگهانی دست و پا، تاری دید و عدم تمرکز و حواس پرتی اشاره کرد. تمام این مواردی که نام بردیم همگی اثر منفی بر رانندگی شما می‌گذارند. یکی از اصلی‌ترین  دلایل خطرات رانندگی در بارداری به ویژه رانندگی در سه ماه اول بارداری، وجود همین علائم است. برای مثال حالت تهوع به شکل ناگهانی رخ می‌دهد و اگر این اتفاق پشت فرمان بیفتد می‌تواند خطر تصادف داشته باشد. در مورد سایر علائم نیز چنین است که می‌تواند واکنش شما به عنوان یک راننده را کند نماید.

بهترین زمان رانندگی در بارداری

* برای اطلاع از مهم ترین نکات ایمنی برای مسافرت در بارداری کلیک کنید.

خطرات رانندگی در اواخر بارداری

مسافرت در سه ماهه سوم بارداری با ریسک‌های زیادی همراه است به ویژه وقتی که شما راننده یک خودرو باشید. مهمترین مشکل رانندگی در هفته‌‌های آخر بارداری وقوع دردهای زایمان است. به ویژه در مسیرهایی که امکان توقف فوری ندارید. ممکن است با خود بگویید که زمان زایمان من به این زودی نیست اما زایمان زودرس خبر نمی‌کند و می‌تواند در هر شرایطی رخ دهد. وقوع دردهای ناگهانی زایمان می‌تواند شما را دچار استرس کند و قدرت عکس‌العمل شما را کاهش دهد. بنابراین بهتر است در سه ماهه آخر رانندگی نکنید.

آیا رانندگی باعث سقط جنین می‌شود

رانندگی در بارداری به ندرت موجب سقط جنین می‌شود اما در بارداری‌های پرخطر تکان‌های شدید جاده‌ای، استرس‌های ناگهانی، ضربه به ماشین و مسائلی از این دست می‌توانند با خطر سقط جنین یا زایمان زودرس همراه باشند.

پرخطرترین ماه بارداری برای رانندگی

به طور کلی، نقایص مادرزادی اصلی بدن و اندام‌‌های داخلی جنین بین 3 تا 12 هفته جنینی رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است در این دوران از هرگونه عمل پرریسک غیرضروری مانند رانندگی خودداری کنید.

چه زمانی باید دست از رانندگی کشید؟

اگرچه بسیاری از زنان می‌توانند در بیشتر دوران بارداری خود رانندگی کنند، اما اگر علائمی مانند سرگیجه، تاری دید یا انقباضات را تجربه می‌کنید و یا در هفته‌‌های پایانی بارداری، زمانی که خطر زایمان زودرس بیشتر است هستید، از انجام رانندگی خودداری کنید. همچنین توصیه می‌کنیم به محض نزدیک شدن فرمان به شکم و در نتیجه به نوزاد (تقریباً 20 سانتی متر) رانندگی را متوقف کنید.

نکات ایمنی ضروری رانندگی در بارداری

اگر مجبور به رانندگی در بارداری هستید نکات زیر را رعایت کنید:

  • صندلی خود را تنظیم کنید طوری که فرمان به شکم شما نچسبد و همزمان روی پدالها نیز تسلط داشته باشید. اگر چنین موقعیتی ممکن نیست نباید رانندگی کنید.
  • کمربند ایمنی ببندید. کمربند ایمنی در بارداری نه تنها برای جنین خطرناک نیست بلکه بستنش ضروری است. برای آنکه به شکمتان فشار نیاید قسمت افقی کمربند را از زیر شکم رد کنید نه روی شکم.
  • کیسه هوا را چک کنید. اگر ماشین کیسه هوا دارد مطمئن شوید روی حالت فعال باشد.
  • برای ترمز ناگهانی خود را آماده کنید 
  • لباس راحتی بپوشید که حرکاتتان را محدود نکند.
  • برای استراحت‌‌های مکرر در طول مسیر برنامه ریزی کنید.
  • بدنتان را هیدراته نگه دارید و با خود آب ببرید.
  • عوامل حواس پرتی مانند موسیقی را حذف کنید.
  • از رانندگی در شرایط آب و هوایی بد خودداری کنید.

رانندگی در سه ماه اول بارداری

گرفتن گواهینامه رانندگی در بارداری

امتحان رانندگی در بارداری ممنوع نیست. بعضی افراد آموزش رانندگی در بارداری را انتخاب می‌کنند. اما ترجیحاً بهتر است از انجام این کار خودداری کنید زیرا دوره بارداری با کاهش تمرکز همراه است و زمان خوبی برای آموزش نیست. بهتر است این دوران را به استراحت و انجام کارهای روزمره اختصاص دهید. اگرچه شما می‌توانید در کلاس رانندگی در بارداری شرکت کنید اما ممکن است امتحان فرمان شما به سه ماهه آخر بارداری برسد و بزرگی شکم مانع از کنترل و تسلط مناسب بر رانندگی شود.