اشتباهات مراقبت از مو که باید از آنها اجتناب کنید

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اشتباهات مراقبت از مو

با گسترش تبلیغات و اطلاعات در زمینه خودمراقبتی، امروزه همه ما از اهمیت روتین مراقبت از پوست و مو آگاه هستیم. به شکلی که درصد بالایی از مردم، روتین منظم و مناسبی برای تمیز کردن و مراقبت از موهایشان تدارک دیده‌اند. اما مراقب باشید، زیاده روی و عدم توجه به نکات مهم ممکن است نتیجه عکس به دنبال داشته باشد. اگر احساس می‌کنید علی رغم روتین کامل مراقبتی خود، وضعیت زیبایی و سلامت موهایتان تغییری نکرده یا حتی بدتر شده، این مطلب برای شما است.

اشتباهات رایج مراقبت از مو که باید بدانید

بدون شک، همه ما دوست داریم موهای بی‌نقص و خوش حالتی داشته باشیم. با این حال، گاهی عاداتی داریم که باعث آسیب ناخواسته به موهایمان می‌شوند. نگران نباشید، مراقبت صحیح از موها با دانستن مواردی که نباید انجام دهید شروع و تکمیل می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

شستشوی نادرست و بیش از حد موها

● شستن روزانه و بیش از حد مو، با آسیب‌های جدی مانند ریزش، خشکی، بد حالتی و شکنندگی موها همراه است. تکرار روزانه این کار، باعث تحریک غدد سباسه کف سر و افزایش میزان چربی آن می‌شود. حقیقت این است که موهای شما تا زمانی که واقعا چرب و کثیف نشده باشند، نیازی به شستشوی روزانه ندارند. با توجه به جنس موهای مختلف، متخصصان جدول زمان‌بندی برای شستن موها پیشنهاد می‌کنند:

● موهای خشک: 1 بار در هفته

● موهای مجعد: 2 بار در هفته

● موهای چرب: حداکثر 3 بار در هفته

● موهای نرمال: 1 تا 2 بار در هفته

اگر موهایتان بیش از تعداد دفعات پیشنهادی این جدول نیاز به شستشو دارد، احتمالا از شامپوی نامناسبی برای شستن موهایتان استفاده می‌نمایید. بهتر است شامپوی خود را با محصول مناسب‌تری جایگزین کنید. به خصوص اگر موهای چربی دارید، پیشنهاد می‌شود این نکته را از یاد نبرید. در کنار تمام این موارد، طرز شستشو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از آب داغ و شستن خشن موها هنگام شامپو زدن، از سری اشتباهات رایج روتین مراقبتی مو مو محسوب می‌شود. آب ولرم و کمی سرد، بهترین گزینه برای شستن موها است. چرا که از خشکی و دهیدراتاسیون کوتیکول مو جلوگیری می‌نماید. همچنین برای شامپو زدن به مو نیز، ابتدا مقداری از شامپو را روی دستتان بریزید و بعد از ایجاد کف در ناحیه ریشه بمالید. سپس به آرامی با نوک انگشتانتان کف را پخش کنید و ماساژ دهید. جمع کردن موها در بالای سر و ماساژ خشن آن‌ها، باعث ایجاد گره و شکستگی کوتیکولی می‌شود.

شانه نکردن اصولی مو

شانه نکردن اصولی مو

شانه زدن موها در وهله اول کار بسیار راحتی به نظر می‌رسد و همه ما در طول روز چندین بار آن را تکرار می‌کنیم. اما جالب است بدانید که نکات مراقبتی بسیاری درباره این کار وجود دارد. اولین و مهم‌ترین آن‌ها، شانه کردن موهای خیس است. اگر موهایتان را در حمام یا تا زمانی که مرطوب و نم‌دار است شانه می‌زنید، همین حالا دست نگه دارید. وجود رطوبت، کوتیکول مو را در برابر فشارهای مکانیکی و محیطی تضعیف می‌کند. در نتیجه فشار دندانه‌های شانه در این شرایط، با افزایش ریزش مو همراه است.

نکته دیگر درباره این مسئله، جنس دندنه‌های شانه است. شانه‌های چوبی و سیلیکونی، بهترین انتخاب برای صاف کردن و حالت دادن به موها هستند. استفاده طولانی مدت از شانه‌هایی که دندانه فلزی دارند، احتمال ابتلا به موخوره را افزایش می‌دهند. به علاوه، اگر موهای فر و مجعدی دارید توصیه می‌شود از شانه‌های گره باز کن استفاده نمایید. این مدل شانه، بدون بد حالت شدن و وز کردن تار موها، گره‌ها را باز می‌کنند. درباره نحوه شانه زدن مو نیز، دو نکته بسیار مهم مطرح است. اول اینکه نباید تحت هیچ شرایطی موهایتان را از قسمت ریشه شروع شانه بزنید. فرایند شانه کردن مو را از بخش انتهایی ساقه شروع کنید و به آرامی به قسمت ریشه موها بروید. دوم اینکه، محصولات گره باز کن را دست کم نگیرید. گره بازکن‌ها، لطافت و نرمی خاصی به موهایتان می‌دهند و شانه کردن مو را تسهیل می‌کنند. کاهش ریزش مو و تقویت ریشه، از جمله مزایای استفاده از گره باز کن است.

جایگزینی ماسک مو و نرم کننده به جای یکدیگر

جایگزینی ماسک مو و نرم کننده

علی رغم شباهت ساختاری نرم کننده و ماسک مو، این دو محصول با اهداف متفاوتی تولید شده‌اند. نرم کننده، حاوی ترکیباتی برای باز کردن گره موها و افزایش لطافت و درخشندگی آن‌ها است. در‌حالی که فرمول ماسک مو، حاوی ذرات مغذی و احیا کننده است و برای بازسازی و ترمیم موهای آسیب دیده تولید می‌شود. با این حساب، بهتر است در نظر داشته باشید که جایگزینی این دو با یکدیگر، ظلم بزرگی در حق موهایتان است. 

نرم کننده را می‌توانید هربار بعد از شستشوی موهایتان در حمام استفاده نمایید، ولی ماسک مو با توجه به دستورالعمل محصول، باید هفته‌ای ۱ تا ۲ بار استفاده شود. همچنین درباره انتخاب و خرید ماسک مو نیز، باید ابتدا به نیاز و آسیب موهای خود توجه نمایید. سپس اقدام به خرید محصول احیا کننده و مرتبط با مشکل موهایتان نمایید.

استفاده مداوم از محافظ حرارتی

درصد بالایی از خانم‌ها و آقایان، حداقل یکبار در طول روز از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن موهایشان استفاده می‌کنند. اگرچه این کار باعث آسیب به کوتیکول و فولیکول مو می‌شود، اما در برخی مواقع، استفاده از سشوار یا بابلیس امری اجتناب ناپذیر است. بهترین راه برای مقابله با آسیب استفاده از این ابزار، مصرف محصولات محافظتی است. محافظ‌های حرارتی به صورت کرم، اسپری و… تولید می‌شوند و از تار موها در برابر دمای بالای اتو مو و حالت دهنده‌ها محافظت می‌نماید.

بی‌توجهی به بهداشت پوست سر

پوست سر شما نیز به اندازه تار موها به توجه و مراقبت احتیاج دارد. در طولانی مدت، مواد شیمیایی و آلاینده‌های محیطی در منافذ بین فولیکولی نفوذ می‌کنند. در نتیجه باعث افزایش چربی پوست سر، شوره و پوسته ریزی می‌شوند. بهترین و ساده‌ترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از اسکراب پوست سر است. این اسکراب‌ها، حاوی ذرات برجسته و قابل لمسی هستند که به افزایش گردش خون کف سر و پاکسازی آن کمک می‌کنند. اسکراب‌ها را می‌توانید ماهی ۱ تا ۲ بار در روتین مراقبتی خود مصرف نمایید.

دکلره و رنگ کردن مداوم موها

رنگ و دکلره کردن موها، یکی از پرطرفدارترین خدمات زیبایی سالن‌ها و آرایشگاه‌ها است. در واقع، این کار راهکاری ساده و مقرون به صرفه برای ایجاد تغییر و تحول است. شاید بتوان گفت هیجان تغییر رنگ مو در تمام این سال‌ها، باعث شده تا مضرات استفاده از این مواد شیمیایی تا حد زیادی نادیده گرفته شود. 

رنگ مو، اکسیدان، پودر دکلره و… همگی با ترکیبی از مواد شیمیایی تولید می‌شوند که ساختمان کوتیکول مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خشکی، وز شدن و بدحالتی تار مو از عوارض شایع رنگ کردن محسوب می‌شود. اما اگر حساسیت به خصوصی دارید یا در برهه‌های شیردهی و بارداری به سر می‌برید، داستان متفاوت است. در این شرایط، اکیدا توصیه می‌شود از رنگ موهای معمولی اجتناب کنید. در مقابل، از رنگ موی بدون آمونیاک برای تغییرات مد نظرتان استفاده نمایید.

شاید به نظر بعضی، رعایت این موارد نکات ساده و پیش پا افتاده‌ای باشد. ولی رعایت هر کدام از این نکات در اجرای روتین مو می‌تواند در دراز مدت روی سلامت و زیبایی موهای شما نتیجه زیادی بگذارد.