خوردن موسیر در بارداری ضرر دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن موسیر در بارداری ضرر دارد؟

با شروع بارداری معمولاً سؤالات زیادی در مورد تغذیه صحیح، در ذهن شما نقش می‌بندد. ازآنجاکه تغذیه مادران مستقیم یا غیر مستقیم، روی سلامت جنین نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین بسیار مهم است که  توجه بیشتری به تغذیه در دوران بارداری خود داشته باشید. یکی از سؤالات مادران باردار در مورد خوردن موسیر در بارداری است؛ اینکه خوردن موسیر در بارداری برای سلامت شما و جنینتان مضر است یا مفید؟ در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم. 

خوردن موسیر در بارداری مفید است یا مضر؟

 موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ها ساخته است. به نظر می رسد که موسیر  حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فنول باشد!این ویژگی آن را به یکی از بهترین غذاهای آنتی اکسیدانی برای کاهش آسیب رادیکال های آزاد و مبارزه با بیماری های مزمن تبدیل کرده است. دو مجموعه از ترکیبات، اکثر خواص درمانی شناخته شده در‌موسیر را تشکیل داده:ترکیبات سولفور، مانند آلیل پروپیل در سولفات (APDS) و فلانوئید ها مثل کورستین.

خوردن موسیر در بارداری نه ‌تنها طعمی عالی به غذاهای شما می‌بخشد، بلکه فواید مختلفی برای سلامتی شما دارد:

  1. موسیر حاوی فولات یا فولیک اسید است که برای پیشگیری از نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا در کودکان لازم است و به سلامت روانی کودکان کمک می‌کند.
  2. خوردن موسیر در بارداری همچنین میزان فشار خون را در دوران بارداری تنظیم می‌کند و از تشکیل لخته‌های خون که منجر به عوارض بارداری خطرناکی می‌شود، جلوگیری می‌کنند.
  3. خوردن موسیر و‌دیگر سبزیجات، عملکرد دستگاه گوارشی شما را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین می‌تواند از یبوست که در بارداری بسیار شایع است، پیشگیری کند.
  4. موسیر با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی نیز مبارزه می‌کند.
  5. موسیر می‌تواند آب، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و بسیاری موارد مهم دیگر را نیز برای بدنتان تأمین کند. همچنین بخشی از آهن مورد نیاز در بارداری را تأمین می‌کند که به‌خصوص برای گیاهخواران بسیار مفید است. 
  6. موسیرسطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد.موسیر از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.
  7. مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد.
  8. موسیربه دلیل اینکه سرشار از فیبرهاست، علاوه بر‌ ایجاد احساس سیری ، می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود.