تاثیر ژل لوبریکانت در بارداری | عوارض مهم و تاثیر آن بر جنین

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ژل لوبریکانت در بارداری

خانم های زیادی هستند که با مشکل خشکی واژن در هنگام رابطه زناشویی روبه رو هستند. به خیلی از آنها پیشنهاد می شود تا از ژل های روان کننده لوبریکانت استفاده کنند. در این مطلب برای شما توضیح می دهیم که آیا استفاده از روان کننده ها در اقدام به بارداری و هنگام بارداری درست است یا خیر.همچنین عوارض و انواع این ژل هارا باهم بررسی می کنیم.

ژل لوبریکانت چیست؟

ترشحات مخاط واژن باعث لغزندگی و رطوبت واژن می‌شوند و خود یک روان کننده طبیعی هستند. حال اگر واژن بصورت طبیعی به دلایلی مانند عدم تحریک جنسی، استفاده از مواد شیمیایی، شیمی درمانی، یائسگی، شیردهی، کم آبی بدن و سیگار کشیدن نتواند روانکاری کند می‌توان از ژل های روان کننده لوبریکانت استفاده کرد. کار این ژل ها این است که به جای مخاط و رطوبت واژن در رابطه جنسی عمل کرده و نزدیکی را بدون درد و راحت تر می‌کند. 

انواع ژل لوبریکانت

ژل‌های لوبریکانت انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح می دهیم:

  • ژل لوبریکانت بر پایه آب

این نوع روان کننده واژن در هنگام نزدیکی ، از پاره شدن کاندوم جلوگیری می‌کند و باعث کاهش درد ناشی از خشکی واژن می شود، همچنین به دلیل خاصیت آنتی باکتریال برای معاینات مقعدی و سونوگرافی نیز استفاده می‌شود.

  • ژل لوبریکانت بر پایه روغن

این روان کننده واژن حاوی ویتامین E، روغن نارگیل و وازلین است و در زمان نزدیکی زوج، باعث پاره شدن کاندوم می شود. همچنین از آنجایی که روغنی است به راحتی پاک نمی‌شود و ممکن است به دلیل داشتن روغن های موجود باعث ایجاد حساسیت شود.

  • ژل لوبریکانت بر پایه سیلیکون

این ژل بر پایه آب است ولی غلظت بیشتری دارد و به راحتی پاک نمی شود. استفاده از این ژل همراه با محصولات سیلیکونی دیگر اصلا توصیه نمی شود. اما می‌توان از کاندوم لاتکس استفاده کرد.

  • لوبریکانت طبیعی

افرادی که به سایر ژل های لوبریکانت حساسیت دارند می‌توانند از روان کننده‌هایی مانند روغن نارگیل استفاده کنند. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از آن همزمان با کاندوم، باعث پاره شدن کاندوم می‌شود.

عوارض ژل‌های روان کننده لوبریکانت

استفاده از این روان کننده‌ها گاهی باعث بروز عوارض زیر می‌شود:

این عوارض می‌تواند به صورت حساسیت همراه با خارش، سوزش، کهیر، تورم صورت، زبان، گلو، تحرکات پوستی، تنگی نفس و آلرژی همراه باشد. همچنین ممکن است موجب عفونت‌های قارچی و تداخل در بارداری گردد.

آیا استفاده از ژل‌های روان کننده لوبریکانت مانع از بارداری می شود؟ ژل‌های لوبریکانت بر پایه آب چطور؟

شواهد متناقصی در این زمینه وجود دارد، اما تعدادی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ژل‌های روان کننده خود به دلیل PH اسیدی که دارند مانند یک اسپرم کُش عمل می‌کنند و حتی در توانایی رسیدن اسپرم‌ها به رحم هم اختلال ایجاد می‌کنند. اگر در تلاش برای بارداری هستید بهترین روان کننده، معاشقه و افزایش emotion است. اما اگر با وجود معاشقه در رابطه جنسی، باز هم در واژن احساس خشکی کردید بهتر است از آب ولرم استفاده کنید یا در صورت لزوم از روان کننده هایی با عنوان Fertility Friendly، به منظور ایمن بودن برای باروری استفاده کنید. هرچند که ژل‌های لوبریکانت بر پایه آب باعث جلوگیری بارداری نمی‌شود اما بهتر است زمانی که می‌خواهید باردار شوید از این گزینه استفاده نکنید.

*بهترین پوزیشن نزدیکی در بارداری چیست + اطلاعات در زمینه رابطه جنسی در بارداری

آیا ژل‌های لوبریکانت اسپرم کش هستند؟

آزمایشاتی که روی این قبیل از ژل‌ها انجام شده است نشان می‌دهد که برخی از مواد اولیه ای که در تولید این نوع ژل‌ها استفاده شده، به اصطلاح اسپرم کش است. که البته باید بدانید این مواد امروزه دیگر در تولید ژل‌های لوبریکانت به کار نمی‌رود. اما با وجود این باز هم ژل‌های لوبریکانت بر میزان حرکت و جابه جایی اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد.

در زمان بارداری از چه نوع ژل لوبریکانت می‌توان استفاده کرد؟

بیشتر زنان در هنگام بارداری با مقدار زیادی ترشحات اضافی واژن روبه رو هستند، اما باید بدانید که زنان باهم متفاوت هستند و همین تغییرات هورمونی که در برخی زنان موجب افزایش ترشحات واژن می شود، در برخی دیگر باعث خشکی واژن خواهد شد.

در زمان بارداری باید از هرگونه روان کننده ای که بر پایه روغن است خودداری کنید. زیرا PH واژن را تغییر داده و باعث ایجاد حساسیت و عفونت خواهد شد. پس بهتر است پس از مشورت با پزشک خود از روان کننده‌هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنید.

آیا روان کننده‌ها در دوران بارداری به نوزاد می‌رسد؟

پاسخ این سوال منفی است، زیرا دهانه رحم شما بسته است، بنابراین هیچ خطری برای ورود هیچ ماده ای، نی نی کوچولو شما را تهدید نمی‌کند.

ژل‌های لوبریکانت Fertility-Friendly چیست؟

این ژل‌های روان کننده لوبریکانت برای بچه دار شدن زوجین مورد تایید FDA (سازمان جهانی دارو ) هستند. این روان کننده‌ها برای اسپرم و جنین بی خطر هستند.