گل گاوزبان در بارداری چه فواید و عوارضی برای جنین دارد؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گل گاوزبان در بارداری

خلاصه کلام خوردن گل گاوزبان در بارداری این است که نخورید و خوردن آن را تا بعد از اتمام دوران طلایی و حساس بارداری به تعویق بیندازید. حالا ممکن است بگویید که ای وای من خورده‌ام و باردار هم هستم؛ البته که به طور کلی اگر احساس ناراحتی ندارید و تغییر خاصی در حالات و شرایط بارداری خود احساس نمی‌کنید، حتما خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ اما این نکته را بدانید که خوردن بسیاری از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در دوران حساس بارداری توصیه نمی‌شود و می‌تواند با عوارض خاصی همراه باشد. 

بایدها و نبایدهای خوردن گل گاوزبان در بارداری

بایدها و نبایدهای خوردن گل گاوزبان در بارداری

اگرچه گل گاوزبان یک گیاه دارویی آرامش‌بخش است، اما خوردن آن در دوران طلایی بارداری درست نیست و می‌تواند منجر به سقط جنین شود. در واقع می‌توان گفت که مصرف گل گاوزبان در بارداری و سقط جنین می‌تواند با هم ارتباط مستقیم و معناداری داشته باشد. 

بد نیست بدانید که گل گاوزبان دارای ماده‌ای به نام آلاکوئید است. این ماده موجب آسیب به جنین و سقط جنین می‌شود. 

توصیه می‌شود حتی مادران شیرده هم از مصرف گل گاوزبان صرف‌نظر کنند. 

آیا خوردن گل گاوزبان در ماه آخر بارداری مفید است؟

اگر ماه آخر بارداری و دقیقا هفته 40 بارداری و درصدد زایمان طبیعی هستید و به خوردن گل گاوزبان در ماه آخر بارداری فکر می‌کنید، باید بدانید که بیشتر پزشکان توصیه‌ای برای مصرف گل گاوزبان در اواخر بارداری و برای شروع دردهای زایمان ندارند. این نکته را فراموش نکنید که در زایمان طبیعی بدن بسیار هوشیار و دقیق عمل می‌کند و وقتی زمان آن برسد، حتما درد زایمان را آغاز خواهد کرد. بنابراین خوردن هیچ ماده گیاهی از جمله گل گاوزبان در اواخر بارداری برای شروع درد زایمان طبیعی توصیه نمی‌شود. 

بهتر است بیشتر از اینکه به شروع درد زایمان فکر کنید، به یک زایمان خوب و به موقع و تولد یک نوزاد سالم و قدرتمند فکر کنید و برای زایمان عجله نداشته باشید.

لذا اگر می‌پرسید که از هفته چندم بارداری گل گاوزبان بخوریم؟ باید بگوییم که اصلا و ابدا در دوران بارداری گل گاوزبان و هیچ داروی گیاهی و گیاه دارویی دیگری مصرف نکنید. حتی برای اینکه دچار درد زایمان هم شوید هم گل‌گاوزبان نخورید. 

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است؟

مصرف بیش از اندازه گل گاو زبان برای هیچ کسی و در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. اما به طور کلی مصرف گل گاو زبان برای 

  • بانوان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به سنگ کلیه
  • مبتلایان به فشار خون بالا 

*گل گاو زبان فشار خون را بالا میبرد یا پایین

  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص
  • مبتلایان به بیماری‌های کبدی
  • افرادی که به تازگی عمل جراحی داشته‌اند
  • افردا مبتلا به اختلالات خونریزی از هر نوعی
  • افرادی که از دارو‌های شیمیایی از جمله دارو‌های ضد انعقاد و ضد پلاکت (مانند آسپیرین، دیکلوفناک، پلاویکس، ایبوبروفن، هپارین، وارفارین، دالتپارین، انوکساپارین) استفاده می‌کنند
  • نوزادان و کودکان

ممنوع است.

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است؟

به طور کلی گل گاو زبان برای چی خوبه؟

درمان استرس، تنظیم فشارخون، درمان درد معده و مشکلات گوارشی، بهبود سرماخوردگی و درمان سرفه، رفع مشکلات استخوان‌ها و بهبود کیفیت خواب، ضد سلول‌های سرطانی، ضددرد، ضدالتهاب، ضدافسردگی، خاصیت ضد سرفه، ضدعفونی‌کننده و ضدویروس از جمله خواص کلی گل گاوزبان است. 

*با دیگر انواع نوشیدنی قبل از خواب و روش تهیه آنها آشنا شوید

مقوی اعصاب

دمنوش گل گاوزبان یک تقویت کننده گیاهی و طبیعی اعصاب و روان است و می‌تواند موجب تقویت حواس پنج‌گانه هم شود. 

رفع استرس و اضطراب، درمان مالیخولیا، وسواس‌های فکر و حس خفگی، کاهش عوارض استرس و فکر زیاد است، آرام‌کردن اعصاب و کاهش فشارهای عصبی، جزء خواص اولیه و معروف گل گاوزبان است. 

مفید برای سرماخوردگی

گل گاوزبان برای درمان سرما خوردگی، سرفه و رفع تنگی نفس مفید است. ترکیب گل گاوزبان با کمی لیموعمانی و عسل می‌تواند در درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد بسیار مفید باشد.

گل گاوزبان می‌تواند سرفه‌های مزمن را هم درمان کند و منجر به بهبود تنگی نفس و آسم خفیف و درمان گلو درد شود. ترکیب گل گاوزبان با بابونه، گل شقایق و سنبل‌الطیب، برای درمان سرفه و تنگی نفس ترکیب معجزه‌گری است. خواص گل گاو زبان و سنبل‌الطیب برای درمان سرفه خشک بی‌نظیر است.

رفع بیماری‌‌های دهان

گل گاوزبان برای درمان برفک دهان، بوی بددهان، درمان جوش‌ها و آفت‌های دهانی مفید است؛ زیرا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و غنی از ویتامین ث است. 

پیشگیری کننده از سرطان

گل گاوزبان غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مقادیر بالایی از منیزیم است؛ از همین جهت خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، پروستات و کبد بسیار موثر باشد. 

مقوی کلیه

گل گاوزبان ادرارآور است و می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را بهبود ببخشد و حتی برای درمان بی‌اختیاری ادرار هم مفید باشد. گل گاوزبان برای درمان التهاب و تورم کلیه‌ها هم مفید است.

بهبود خواب

گل گاوزبان به دلیل آرام‌بخش بودن می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد و موجب کاهش استرس شود. از همین جهت  خوردن گل گاو زبان قبل از خواب به بهبود خواب و درمان مشکلات خواب کمک می‌کند. 

درمان برخی عفونت‌‌ها

گل گاوزبان در درمان برونشیت، سرخک و مخملک موثر است. همچنین این گیاه به دلیل داشتن آلکالوئیدها می‌تواند خاصیت ضد حساسیتی، ضدالتهابی و ضد روماتیسم هم داشته باشد.

بهبود فشار خون

گل گاوزبان به دلیل غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و در درمان فشار خون بالا موثر باشد. گل گاوزبان برای دیابتی‌ها و کسانی که قند خون بالایی دارند هم بسیار مفید است و می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. 

موثر برای ترک اعتیاد

جالب است بدانید که از گل گاوزبان برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می‌شود. مصرف این گیاه موجب کاهش تمایل افراد به مصرف الکل می‌شود.

مقوی پوست و مو

عصاره برگ گل گاو زبان یک ترکیب نرم‌کننده برای رفع خشکی پوست، درمان اگزما و راش‌های پوستی و درمان خارش پوست است. در مواردی نیز این گیاه برای درمان جوش‌های صورت استفاده می‌شود.

روغن گل گاو زبان هم یک ترکیب گیاهی فوق‌العاده برای مو است. مالیدن این روغن روی موها می‌تواند بسیاری از مشکلات پوست سر و تارهای مو را کاهش دهد و برای ریزش مو هم بسیار موثر است.

همچنین درمان شوره سر و خارش پوست سر هم با گل گاوزبان امکان‌پذیر است. 

مقوی معده

گل گاو زبان در درمان معده درد و بهبود شرایط روده‌ها موثر است. دل درد ناشی از مصرف برخی از غذاها، مشکلات هضم و به طور کلی مشکلات معده‌ای اینچنینی با مصرف دمنوش گل گاو زبان به همراه نبات داغ یا شکر بهبود می‌یابد. 

همچنین ترکیب گل گاو زبان با بهارنارنج یک ترکیب بسیار مفید برای تقویت معده و درمان مشکلات گوارشی است. 

خواص گل گاوزبان برای زنان

خواص گل گاوزبان برای زنان

بهبود قاعدگی و پریود

اگر پریود نمی‌شوید یا قاعدگی شما به تاخیر افتاده است و از همین جهت دچار ضعف اعصاب، فشار عصبی، درد در ناحیه رحم و لگن و واژن شده‌اید، گل گاوزبان می‌تواند به شما کمک کند تا پریود شوید. در واقع گل گاوزبان یکی از گیاهان قاعده‌آور است و به باز شدن قاعدگی و رفع مشکل تاخیر در چرخه قاعدگی کمک می‌کند. البته در صورتی می‌توانید از گل گاوزبان برای باز شدن قاعدگی استفاده کنید که در دوران شیردهی قرار نداشته باشید. 

خواص ضدالتهابی و ضد درد طبیعی می‌تواند در درمان و کاهش دردهای کمر در دوران قاعدگی، سوزش سر دل در این دوران و کاهش استرس و بهبود اعصاب کمک زیادی کند. 

پیشگیری از یائسگی زودرس

گل گاوزبان هم برای پیشگیری از یائسگی موثر است و هم برای زنانی که یائسه هستند و به دلیل تغییرات هورمونی دچار تنگ خلقی و ضعف اعصاب شده‌اند. 

گل گاوزبان می‌تواند باعث شود تا تغییرات هورمونی و خلق‌وخوی ناشی از یائسگی، کمتر بتواند روی اعصاب و روان زنان یائسه اثر بگذارد. ترکیب گل گاوزبان با بابونه یا سنبل‌الطیب بسیار توصیه می‌شود. همچنین گل گاوزبان مقوی رحم هم هست و به عملکرد صحیح آن نیز کمک می‌کند. 

طبع گل گاوزبان چیست؟

طبع گل گاوزبان گرم و تر است و همواره با مصلحات زیر مصرف می‌شود:

  • مهم‌ترین مصلح گل گاوزبان، صندل سفید است. 
  • لیمو عمانی دیگر مصلح این گیاه است.
  • عسل و لیموی تازه هم از دیگر مصلحات این گیاه هستند. 
  • نبات نیز دیگر همراه گل گاوزبان است و از آن به عنوان مصلح این گیاه یاد می شود.
  • سنبل الطیب و بادرنجوبه هم دیگر همراهان گل گاوزبان هستند که موجب افزایش خاصیت درمانی آن می‌شوند.

کلام آخر

از فکر مصرف گل گاوزبان در بارداری و دوران شیردهی بیرون بیایید. اگر باردار هستید و منتظر شروع درد زایمان طبیعی، به یاد داشته باشید که بدن شما در زمان مقرر اقدامات لازم برای شروع روند زایمان طبیعی را آغاز خواهد کرد. بنابراین لازم نیست در این مسیر از هیچ نوع محرکی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در دوران حساس بارداری استفاده از هیچ نوعی از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی توصیه نمی‌شود. در هر شرایطی سلامتی شما و جنینی که در شکم دارید، از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. بنابراین صبر و شکیبایی در دوران بارداری را ضمیمه راه خود کنید و آهسته و پیوسته قدم بردارید و از همه جهات مراقب خود و نوزاد کوچک‌تان باشید.