خوردن نبات در بارداری ضرر دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن نبات در بارداری

در زمان بارداری، نوع تغذیه و کارهایی که انجام می دهید باید برای حفظ سلامت جنین باشند. در موقع خوردن هر چیزی، شما نباید فقط به خودتان فکر کنید، بلکه جنینی که در وجودتان دارید هم بسیار مهم است.نبات به دلیل طبع گرمی که دارد بین خانم های باردار طرفدار زیادی دارد به ویژه خانم های بارداری که از مشکلات گوارشی رنج می برند، اما زیاده‌روی در خوردن نبات در بارداری ضرر دارد که در ادامه، به آنها اشاره خواهیم کرد.

آیا خوردن نبات در بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری شما با هوس‌های غذایی مختلفی مواجه خواهید شد؛ هوس خوردن شیرینی‌جات نظیر نبات یکی از آن‌هاست. همچنین نبات طبیعتی گرم دارد و برای دل درد ها، نفخ و مشکلات گوارشی، افرادی که طبع سرد دارند و ... بسیار مفید است. برخی از مادران هم ممکن است برای کنترل مشکلات گوارشی، بخواهند چای نبات یا سایر دمنوش‌ها در بارداری را امتحان کنند. اما اکثر مادران نگران این هستند که خوردن نبات در بارداری برای جنین ضرر داشته باشد. نباتی که در کشور ما استفاده می شود بیشتر در 2 رنگ سفید و زرد موجود است که متخصصان توصیه می کنند از نوع سفید آن استفاده کنید.

اکثر نبات هایی که به رنگ زرد یا زعفرانی در بازار موجود هستند با‌جوهر زعفران رنگ می شوند که ماده ای بسیار خطرناک و‌سرطان‌زا است. مصرف این ماده بیماری هایی از قبیل بیش فعالی در کودکان، معضلات گوارشی و‌آسمی، تشدید میگرن، تاری دید، حساسیت و‌مشکلات پوستی به همراه خواهد داشت.اگر علاقه به مصرف نبات زعفرانی دارید، مطمئن شوید که نبات را از منبع معتبر تهیه می کنید و رنگ نبات ناشی از خود زعفران است نه جوهر زعفران.

قابل ذکر است که مصرف زعفران در بارداری نیز محدودیت هایی داردزیرا مصرف زعفران در اوایل بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود. 

اگر شما در حد اعتدال از نبات در طول بارداری استفاده کنید، هیچ خطری شما و جنین را تهدید نخواهد کرد. مثلاً اگر گاهی از چای نبات در بارداری استفاده کنید، هیچ ایرادی ندارد. عوارض ناشی از مصرف زیاد نبات در بارداری بیشتر به دلیل قند موجود در آن است، نه زعفران. بنابراین نگران سقط جنین با زعفران نباشید. اما خطر زیاده روی در خوردن نبات در بارداری چیست؟ در بخش بعد به آن اشاره شده است. 

خوردن چه مقدار نبات در بارداری مجاز است؟

هیچ معیار استانداردی برای میزان مصرف نبات یا حتی قند در دوران بارداری وجود ندارد. مقدار ایدئال قند برای شما، بستگی به میزان قند خون نرمال و وزن شما دارد. درهرصورت، خوب است که مصرف مواد قندی نظیر نبات را به کمتر از 25 گرم در روز محدود کنید.

این موضوع تنها در رابطه با خوردن نبات در بارداری نیست؛ بلکه در مورد کلیه شیرینی‌ها، کلوچه‌ها، کیک‌ها و نوشیدنی‌های شیرین صدق می‌کند. این خوراکی‌ها ارزش غذایی ندارند؛ به این معنا که هیچ مواد غذایی مفیدی به بدنتان نمی‌رسانند و همانطور که در بخش قبل گفتیم در مقادیر زیاد، می‌توانند عوارضی به همراه داشته باشند. بنابراین توصیه می‌شود آنها را با گزینه‌های سالم‌تر مانند غلات کامل، میوه و سبزیجات که قندهای طبیعی دارند، جایگزین کنید. 

*همچنین بخوانید میزان قند نرمال در بارداری چقدر است + جدول قند خون در بارداری

خطر خوردن نبات در بارداری چیست؟

به طور کلی زیاده روی در مصرف هرنوع ماده غذایی مضر است به ویژه در دوران بارداری که سلامت جنین نیز حائز اهمیت است. از مهم ترین عوارض مصرف بیش از حد نبات می توان دیابت بارداری را نام برد.

مهم‌ترین عوارض زیاده‌روی در خوردن نبات در بارداری 

  1. یکی از این بیماری های خطرناک که با مصرف زیاد نبات شما را تهدید می کند دیابت می باشد. بنابراین مصرف نبات برای کسانی که دچار دیابت هستند به‌هیچ وجه توصیه نمی شود  زیرا ماده ی اصلی نبات، قند و شکر یکسان است و مصرف زیاد آن میزان قند خون را به طرز قابل توجهی بالا می برد و برای کسانی که دچار دیابت هستند دردسر ساز می شود.
  2. ممکن است علائمی مانند استفراغ، سوزش سر دل و نوسانات روحی بارداری با زیاده‌روی در مصرف مواد قندی، تشدید شود.
  3. ساکارز موجود در نبات می‌تواند قند خون را به یک‌باره افزایش دهد و باعث احساس سستی، بی‌حالی و خستگی در شما شود.
  4. غذاهای قندی مانند نبات فاقد ارزش غذایی هستند و کالری بالایی دارند. زیاده‌روی در خوردن نبات در بارداری می‌تواند باعث افزایش وزن و کمبود مواد مغذی در بدن شما شود. 
  5. یک رژیم غذایی سرشار از قندهای حاوی ساکارز مانند نبات، می‌تواند منجر به سندرم کبد چرب حاد (AFL) شود. همچنین می‌تواند بر متابولیسم جنین تأثیر بگذارد و ازاین‌رو منجر به چاقی یا دیابت نوع II کودک در سنین بالاتر شود.
  6. زیاده‌روی در خوردن نبات در بارداری ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد که یکی از خطرناک‌ترین عوارض بارداری است.