انواع بازی در طبیعت برای کودکان

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع بازی در طبیعت برای کودکان

همیشه گردش در محیط بیرون از خانه برای کودکان جذاب است و تاثیر مثبتی بر روحیه‌ی آنها دارد. اما موضوع سرگرم کردن آنها در این شرایط یکی از دغدغه‌های والدین است. از طرفی می‌خواهند کودکان لحظات خوبی داشته باشند و از طرف دیگر نمی‌خواهند به سرگرمی‌های خطرناک مشغول شوند. از این رو به عنوان والدین باید با انواع بازی در طبیعت برای کودکان آشنا باشید تا بتوانید لحظات خوبی با هم داشته باشید. اگر شما هم نام بازی‌های امروزی را نمی‌دانید، در ادامه بعضی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین بازی‌ها برای محیط‌های بیرونی را به شما معرفی کرده‌ایم.

انواع بازی‌ها در بیرون از خانه

انواع بازی‌ در طبیعت برای کودکان را می‌توان در دو گروه بازی‌های فردی و گروهی مورد بررسی قرار دارد که به شرح زیر هستند:

انواع بازی های فردی

در شرایط کنونی متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به صورت تک فرزندی هستند و در نتیجه طیف بازی‌ها کمی محدود شده است که میتوان آن را یکی از معایب تک فرزندی در خانواده دانست. به هر حال شما باید بدانید که چطور می‌توانید آن ها را سرگرم کنید. بعضی از بهترین بازی‌های فردی به شرح زیراند:

  • نقاشی کشیدن: اگرچه نقاشی یک بازی محسوب نمی‌شود، اما شما می‌توانید آن را به یک فعالیت مفرح تبدیل کنید و با آموزش نقاشی با تم طبیعیت و محیطی که در آن هستید، کودک خود را سرگرم کنید. چه در پارک باشید یا یک شهر بازی همیشه چیزهایی وجود دارد که کودک شما بتواند آنها را نقاشی بکشد.
  • بازی با توپ: توپ از آن اسباب بازی‌هایی است که می‌توانید انواع بازی‌ها را به کمک آن انجام دهید و هم می‌توان به صورت فردی و هم به صورت گروهی بازی کرد. البته بیشتر این بازی برای پسرها جذابتر است. 

انواع بازی های فردی

  • جمع کردن اشیا: می‌توانید از این فرصت برای آشنا کردن کودکتان با طبیعت استفاده کنید. یکی از انواع بازی در طبیعت برای کودکان، پیدا کردن چیزهای مختف است. مثل برگ‌های خشک، گل‌ها، سنگ‌ها ، صدفها و هر چیزی که برای او جالبتر است. 
  • بازی‌های کثیف‌تر: در فضای باز نیازی نیست شما مانند محیط خانگی نگران کثیف شدن کودک خود باشید. می‌توانید این فرصت را در اختیارش قرار دهید که بسته به محیط با آب، خاک، شن و هر چیز دیگری که در دسترسش قرار دارد زیر نظر شما بازی کند و چون نمی‌تواند این بازی را در خانه انجام دهد خیلی برایش سرگرم کننده خواهد بود.
  • دوچرخه سواری: یکی دیگر از بازی‌های فردی کودک در طبیعت، دوچرخه سواری است که می‌تواند برای بدن او نیز بسیار مفید باشد.
  • بادبادک بازی: این بازی نیز یکی دیگر از بهترین بازی‌های فردی است. در شرایطی که بسیاری از افراد از بادبادک‌های آماده استفاده می‌کنند اما با کمی خلاقیت می‌توانید آنها را در خانه نیز بسازید.

بازی های گروهی پر هیجان برای کودکان

مطمئناً همیشه بازی با همسالان برای کودکان جذابتر است و بهتر است شرایطی را فراهم کنید که وقتی به گردش در طبیعت می‌روید کودک شما بتواند با تعداد بیشتری از افراد بازی کند. تنوع بازی‌های گروهی در طبیعت بسیار بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که بازی‌های دسته جمعی تاثیر بیشتری بر تقویت هوش کودک نیز دارند.

  1. بازی با توپ: از انواع بازی‌های مناسب کودکان در محیط بیرون است که کودک می‌تواند انواعی از بازی‌ها را با توپ انجام دهد. فوتبال، وسط بازی، والیبال و بازی‌هایی از این دست از مناسب ترین انواع بازی در طبیعت برای کودکان هستند.
  2. لی لی: یکی دیگر از انواع بازی‌های گروهی که از قدیم انجام می‌شده است، بازی لی لی است. اگر چه این بازی یک بازی تخصصی برای فضای حیاط است، اما می‌توانید آن را در فضاهای دیگر با سطح صاف نیز انجام دهید. 
  3. طناب کشی: یکی دیگر از انواع بازی در طبیعت برای کودکان که به صورت گروهی انجام می‌شود طناب کشی است. البته این بازی حتماً باید زیر نظر شما و به صورت ایمن انجام شود.

بازی های گروهی پر هیجان برای کودکان

بازی‌های بدون وسیله و ابزار در طبیعت

درست است که بعضی از بازی‌ها به وسایل خاصی نیاز دارند، اما بسیاری از آنها بدون وسیله نیز قابل انجام هستند که در بالا بعضی از مهمترین آنها مانند گرگ بازی و لی لی نام برده شد. همچنین بازی‌های قدیمی را دست کم نگیرید هنوز هم بسیاری از آنها برای کودکان جذاب هستند. به عنوان مثال بازی قدیمی هفت سنگ یکی از همین بازی‌های بدون وسیله‌ی گروهی و جذاب است که می‌تواند برای زمان زیادی کودک شما را سرگرم کند.

تاثیرات بازی در طبیعت بر سلامت کودک

بازی کردن در محیطی جدید و خارج از خانه می‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد. متاسفانه با تغییر شکل زندگی، دیگر مانند گذشته امکان انجام بازی دویدنی در خانه و به طور کلی بازی‌های پرتحرک برای کودکان ممکن نیست. از این رو ممکن است آنها بسیار کلافه و بی‌حوصله شوند. بنابراین تغییر فضا می‌تواند بسیار برای روحیه‌ی آنها مفید باشد. سعی کنید قوانین سختگیرانه را برای بازی در طبیعت کمی کنار بگذارید و اجازه دهید کودک زیر نظر شما بازی‌هایی که دوست دارد را انجام دهد.

کودک و بازی در طبیعت

نکته‌ی مهم این است که تا حد امکان بازی‌های مورد نظر خود را به آنها تحمیل نکنید. بسیاری از کودکان به صورت پیش فرض با قرار گرفتن در محیط‌های بیرونی مشغول به بازی می‌شوند با این حال لیست بالا در زمانی که آنها به کمک شما نیاز دارند می‌تواند مفید باشد. ترجیحاً سعی کنید بازی که کودک در طبیعت انجام می‌دهد با بازی‌هایی که در خانه می‌کند متفاوت باشد تا تنوعی ایجاد شود. سعی نکنید با آوردن اسباب بازی‌هایش او را پیش خود نگه دارید. اجازه دهید او بدود و تا می‌تواند از فرصت پیش آمده لذت ببرد.