لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

مرداد ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی رشد مو و تغییرات پوستی شایع است. افزایش هورمون‌های بارداری عامل تغییرات و مشکلات آزاردهنده در پوست و مو هستند. به دلیل این تغییرات، زنان اغلب در این مواقع تمایل به لیزر موهای زائد یا استفاده از درمان‌های پوستی دارند. در این مقاله در مورد این موضوع بیشتر توضیح می‌دهیم که آیا اصلا امکان لیزر موهای زائد در دوران شیردهی وجود دارد یا خیر و چه نکاتی را بیاد قبل و بعد از لیزر رعایت نمود.

 

آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

همانطور که می‌دانید تغییرات هورمونی در دوره‌ی حاملگی منجر به تغییر در رشد موها در دوران بارداری می‌شود. در شرایطی که موهای ارزشمند در سر شما شروع به ریزش می‌کنند، اما موهای زائد رشد بیشتری پیدا کرده و ضخیم و تیره می‌شوند. با وجود آنکه مطالعات از بی‌خطر بودن لیرز در دوران بارداری دارد؛ اما از آنجا که این تحقیقات هنوز تکمیل نشده‌‌اند و دوران بارداری دوران حساسی است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این زمان اقدامی نکنند. همچنین اکثر متخصصان نیز توصیه می‌کنند که لیزر موهای زائد را به بعد از تولد نوزاد موکول کنید. اما آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی بی خطر است؟

برخی ممکن است تصور کنند که تعلیق روند لیزر موهای زائد به بعد از زایمان باعث از بین رفتن تلاش‌های گذشته‌شان در لیزر موهای زائد می‌شود، و تاثیر لیزر موهای زائد در دوران شیردهی کاهش پیدا خواهد کرد اما لزوماً اینطور نیست. فولیکو‌ل‌های مویی که در نتیجه‌ی درمان با لیزر از بین رفته‌اند، دیگر هرگز مو را رشد نخواهند کرد. تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و شیردهی باعث افزایش رشد مو می‌شود اما انتظار برای شروع یا ادامه درمان پس از تولد نوزاد بر نتایج تاثیر نخواهد گذاشت. طبق تحقیقات انجام شده لیزر موهای زائد در دوران شیردهی تا زمانی که بر روی ناحیه‌ی سینه یا بافت پستان انجام نشود ضرری ندارد. به عنوان مثال شما می‌توانید به راحتی نسبت به لیزر کردن موهای زائد صورت در دوران شیردهی اقدام کنید. 

ایا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

استفاده از مواد بی‌حس کننده در دوران شیردهی

در لیزر کردن موهای زائد در بعضی نواحی حساس مثل بکینی ممکن است لازم باشد برای کاهش درد از عوامل بی حس کننده در درمان‌های لیزری پوست استفاده می‌شود. این داروها از طریق پوست به خون ما می‌رسند و بنابراین می‌توانند به شیر مادران شیرده راه پیدا کنند و برای نوزاد خطرناک باشند. درنتیجه آنها جز داروهای مجاز شیردهی نیستند و شما نباید از این مواد استفاده کنید و بهتر است لیزر نواحی دردناک را به بعد از قطع شیردهی موکول کنید. 

عوارض لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

به طور کلی لیزر موهای زائد هیچ عوارض جدی برای زنان باردار یا شیرده و حتی جنین ندارد. با این حال، پوست افراد مختلف و واکنش آنها به لیزر کردن متفاوت است و ممکن است شما بعد از لیزر احساس تحریک و خارش یا درد ضعیف کنید. با این حال مادر شیرده اجازه استفاده از داروهای مسکن برای رفع این مشکلات را ندارد. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم این داروها می‌تواند وارد شیر شما شده و به کودک آسیب برساند. پس اگر دچار این عوارض شدید باید چه کار کنید؟

در درجه‌ی اول باید بدانید که این عوارض قرار نیست طولانی مدت باشند و معمولاً یک تا دو روز بعد از لیزر از بین می‌روند. بنابراین، اگر می‌خواهید لیزر موهای زائد را در دوران شیردهی امتحان کنید، جای نگرانی نیست. با این حال اگر ادامه پیدا کردند می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. نکته‌ی مهم این است که لیزر موهای زائد در زمان شیردهی باید توسط تکنسین مجرب و با تجربه و در کلینیک زیبایی بهداشتی انجام شود تا امکان بروز عوارض و مشکلات مهمتر مانند سوختگی و زخم‌های پوستی کاهش پیدا کنید زیرا درمان این عوارض در دوران شیردهی بسیار دشوار خواهد بود. 

عوارض لیزر موهای زائد در دوران شیردهی

زمان مناسب لیزر در شیردهی

انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی بی خطر است اما قبل از شروع مجدد جلسات باید مدتی صبر کنید. ما همیشه توصیه می‌کنیم چند ماه پس از زایمان منتظر بمانید.

مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر در دوران شیردهی

قبل از لیرز کردن موهای زائد در دوران شیردهی باید منطقه را 24 ساعت قبل از نوبتتان شیو کنید. با این حال باید قسمتی برای بررسی متخصص زیباییتان باقی بگذارید. از هیچگونه دئودورانت یا مواد شیمیایی در محل استفاده نکنید. حداقل 3 روز قبل از قرار جلسه از قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.  حداقل 2 هفته قبل از درمان از محصولات برنزه کننده یا اسپری برنزه استفاده نکنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید. از اپیلاسیون یا بند انداختن منطقه حداقل به مدت 4 هفته خودداری کنید. اصلاح کردن مشکلی ندارد.

مراقبتهای لازم بعد از لیزر

مراقبت‌های بعد از لیزر کردن موهای زائد در دوران شیرده

وجود رنگ قرمز و برآمدگی بعد از پایان لیزر طبیعی است. این ممکن است تا 2 ساعت یا بیشتر طول بکشد. طبیعی است که در ناحیه‌ی تحت درمان برای چند ساعت احساس سوختگی داشته باشد. در صورت ادامه‌ی حساسیت باید از کمپرس سرد استفاده کنید. در صورت پوسته پوسته شدن، از کرم آنتی بیوتیک استفاده کنید. پوست‌های تیره‌تر ممکن است ناراحتی بیشتری نسبت به پوست روشن داشته باشند و ممکن است درد در آنها بیشتر طول بکشد.

محل لیزر به آرامی با صابون ملایم شسته شود. پوست باید خشک شود و در 48 ساعت اول تحت سابش قرار نگیرد. در صورت تداوم قرمزی یا سوزش، ناحیه‌ی تحت درمان را تمیز و خشک نگه دارید، از آرایش و مرطوب کننده و دئودورانت (برای زیر بغل) خودداری کنید تا زمانی که سوزش برطرف شود. ریزش مو 5-30 روز پس از درمان شروع می‌شود. برای تسریع در ریزش مو لایه برداری کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای کاهش احتمال ایجاد لکه‌های تیره یا روشن به مدت 2 ماه خودداری کنید. از کرم‌های ضد آفتاب (spf 25 یا بیشتر) در تمام طول دوره درمان و به مدت 1-2 ماه پس از آن استفاده کنید. از خاراندن پوست درمان شده خودداری کنید. در طول دوره‌ی لیزر خود از هیچ روش یا محصول دیگری برای حذف موهای زائد به جز ژیلت در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید، زیرا این کار از دستیابی به بهترین نتایج جلوگیری می‌کند.