از کدام قرص سرماخوردگی در شیردهی می‌توانیم استفاده کنیم؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرماخوردگی در شیردهی

فصل سرما معمولاً با خودش سرماخوردگی و آنفلوانزا را به همراه می‌آورد.همانند بروز آبریزش بینی نوزاد؛ وقتی‌ که با آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی نوزاد مواجه هستید، رسیدگی به کارها و خانواده برایتان سخت می‌شود، به‌خصوص اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید. انتقال سرماخوردگی از مادر به نوزاد نیز نگرانی دیگری است که وجود دارد. به همین دلیل مادران در این شرایط به دنبال درمان سریع و استفاده از قرص سرماخوردگی در شیردهی هستند.

با توجه به اینکه اثرات هر چه می‌خورید در شیرتان ظاهر می‌شود حتماً می‌خواهید بدانید که آیا مصرف کلداکس در دوران شیردهی بی‌خطر است یا باید به سراغ درمان گیاهی سرماخوردگی در دوران شیردهی بروید. پاسخ به این سؤالات و دیگر موارد را در این مقاله بخوانید.

 

استفاده از کدام قرص سرماخوردگی در شیردهی بی‌خطر است؟

اگر سرماخوردگی دارید و دارو مصرف می‌کنید، ممکن است فکر کنید بهتر است تا بهبود علائم، شیر دادن به نوزاد را متوقف کنید؛ اما ازآنجاکه کودک شما آنتی‌بادی را از شیر مادر دریافت می‌کند، ادامه شیردهی می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کرده و شانس ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که داروهای سرماخوردگی بدون نسخه معمولاً هنگام تغذیه با شیر مادر برای نوزاد بی‌خطر هستند، اما این بدان معنی نیست که شما می‌توانید از هر نوع دارویی استفاده کنید. ازآنجاکه داروهای مصرفی می‌توانند به شیر مادر شما منتقل شوند (معمولاً کمتر از 1 درصد از مقدار مصرف‌شده) مهم است که عناصر فعال همه داروها را بررسی کنید تا کودک شما در معرض خطر قرار نگیرد. مثلاً مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان در دوران شیردهی که با نام‌هایی چون کلداکس، کلد استاپ، سوپر کلاً و غیره نیز شناخته می‌شود، تنها با تجویز پزشک مجاز است. در غیر این صورت به دلیل ترکیبی بودن این قرص، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

*کاملترین لیست داروهای مجاز در شیردهی 

مصرف ضد احتقان ها در دوران شیردهی

سودوفدرین (pseudoephedrine) و فنیل فدرین (phenyl ephedrine) داروهای ضد احتقان خوراکی برای درمان احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و عفونت‌های سینوسی هستند. هر دو ماده در داروهای بدون نسخه رایج هستند و در هنگام شیردهی ایمن محسوب می‌شوند. بااین‌وجود، اگرچه برای کودک بی‌خطر هستند اما می‌توانند روی شیردهی تأثیر بگذارند.

ضد احتقانها علائم سرماخوردگی را با تنگ کردن عروق خونی در بینی و سینوس‌ها بهبود می‌بخشند. این موضوع به باز شدن مجرای بینی و بهبود تنفس کمک می‌کند؛ اما داروهای ضد احتقان می‌توانند روی سایر قسمت‌های بدن نیز تأثیر بگذارند. این داروها می‌توانند رگ‌های خونی در پستان‌ها را منقبض کرده و جریان خون مورد نیاز برای تولید شیر را کاهش دهند.

همچنین باید از تأثیر احتمالی ضد احتقان ها بر روی نوزادان آگاه باشید. بعضی از نوزادان از این نوع داروها تأثیر نمی‌گیرند اما این داروها می‌توانند باعث تحریک‌پذیری و بی‌قراری در نوزادان دیگر شوند. اگر نمی‌خواهید تغییراتی در شیر خود ایجاد کنید یا باعث بی‌قراری کودک خود شوید، می‌توانید درمان‌های خوراکی را کنار بگذارید و از اسپری‌های ضد احتقان استفاده کنید.

بهترین قرص سرماخوردگی در شیردهی

مصرف داروهای ضد آلرژی در دوران شیردهی

گاهی اوقات همراه با سرماخوردگی علائم آلرژی نیز بارز می‌شود. خوشبختانه، در ضمن شیردهی، آنتی‌هیستامین‌ها نیز بی‌خطر هستند؛ اما برخی از داروهای این گروه باعث خواب‌آلودگی می‌شوند.

آنتی‌هیستامین‌ها با داشتن ترکیباتی چون دیفن هیدرامین و کلروفنیرامین ممکن است باعث خواب‌آلودگی و بی‌حالی شود. تغذیه با شیر مادر در هنگام مصرف این داروها می‌تواند ساعت خواب کودک شما را افزایش دهد. شما می‌توانید با انتخاب آنتی‌هیستامین‌های غیر خواب‌آور مانند لوراتادین و فکسوفنادین از این عارضه جانبی پیشگیری کنید؛ اما این نوع از آنتی‌هیستامین‌ها فقط علائم ناشی از آلرژی را بهبود می‌دهند و باعث کاهش آبریزش بینی که در سرماخوردگی‌ها به وجود می‌آید، نمی‌شوند.

مصرف مسکن‌ها در دوران شیردهی

شدت علائم سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است دچار بدن‌درد شوید یا برای رفع گلودرد به مسکن نیاز داشته باشید. استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم گزینه‌های بی‌خطر در هنگام شیردهی هستند. اگر ترجیح می‌دهید بدون استفاده از این نوع داروها، گلودرد را درمان کنید، می‌توانید از قرقره کردن کمک بگیرید.

مصرف داروهای ضد سرفه در دوران شیردهی

اگر دچار سرفه‌های ناخوشایند شده‌اید، استفاده از داروهای ضد سرفه با ترکیب دکسترومتورفان نیز در هنگام شیردهی بی‌خطر بوده و جزو داروهای ممنوعه در شیردهی محسوب نمیشوند.

برای کاهش عوارض قرص سرماخوردگی در شیردهی چه کنیم؟

  • اگر از لوزنج (Lozeng) استفاده می‌کنید یا یک محلول قرقره گلودرد را خریداری کرده‌اید، حتماً مواد موجود در برچسب پشت یا داخل جعبه را مطالعه کنید. شما باید از داروهای حاوی پویدون-یدین (povidone-iodine) خودداری کنید. این ماده باعث افزایش سطح ید در شیر مادر می‌شود. سطوح بالای ید خطر کم‌کاری تیروئید گذرا را در نوزادان شیرخواره افزایش می‌دهد.
  • همچنین باید از داروهای سرماخوردگی با محتوای زیاد الکل خودداری کنید. این‌ها شامل برخی از داروهای تسکین‌دهنده شبانه می‌شود که باعث خواب‌آلودگی می‌شود. سعی کنید از داروهای ترکیبی استفاده نکنید تا کودک شما در معرض ترکیبات مختلف قرار نگیرد. مثلاً مصرف کلداکس در دوران شیردهی به دلیل اینکه ترکیبی از استامینوفن، فنیل افرین و آنتی‌هیستامین هاست توصیه نمی‌شود زیرا باعث بی‌قراری نوزاد خواهد شد.
  • شما می‌توانید میزان مواجهه کودکتان را با این داروها از طریق کنترل دوزهای مصرفی کنترل کنید. به‌عنوان‌مثال کودکتان را قبل از دریافت دوز بعدی دارو تغذیه کنید و بعد از مصرف هر دوز تا 1 الی 2 ساعت از شیردهی به نوزاد خودداری کنید.
  • راه دیگر برای کاهش قرار گرفتن نوزاد در معرض دارو، این است که از داروهایی که فقط به مصرف یک یا دو دوز در روز نیاز دارند، خودداری کنید. این داروها قوی‌تر هستند و مدت‌زمان بیشتری در جریان خون و شیر شما باقی می‌مانند. داروهایی که هر 4 تا 6 ساعت مصرف می‌شوند برای دوران شیردهی مناسب‌تر هستند.

سایر اقدامات برای جلوگیری از انتقال سرماخوردگی از مادر به نوزاد عبارت‌اند از:

  • هنگام شیر دادن به کودک ماسک صورت بپوشید.
  • دست‌های خود را قبل از لمس کردن کودک خود بشویید.
  • بالش یا پتوی خود را با کودک به اشتراک نگذارید.
  • قبل از تغذیه سینه‌های خود را با صابون ملایم بشویید.

قبل از استفاده از داروهای خاص در هنگام شیردهی چه برای خودتان چه برای کودک، حتی در مورد داروهای سادهای مانند شربت ضدسرفه کودکان با پزشک در مورد بی‌خطر بودن آن صحبت کنید.

عوارض قرص سرماخوردگی در شیردهی

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

هیچ درمانی برای سرماخوردگی ویروسی وجود ندارد، اما داروها می‌توانند به بهبود علائم در شما کمک کنند. اگر نگران مصرف داروهای شیمیایی هستید می‌توانید از درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی کمک بگیرید.

برای تسکین گرفتگی حتماً مایعات زیادی بنوشید، مانند:

برای کاهش احتقان و ایجاد مخاط می‌توانید سوپ مرغ با پیاز فراوان بخورید. گرمای حاصل از سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بسیار مناسب است. مخلوط کردن 1/4 تا 1/2 قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم و قرقره آن نیز باعث تسکین گلودرد می‌شود، همچنین مکیدن یک قطعه یخ یا آب‌نبات بدون قند نیز مؤثر است.

برای درمان سریع سرماخوردگی در شیردهی مهم است که به‌اندازه کافی استراحت کنید. مطمئننا در دوران شیردهی با آن‌همه کاری که برای انجام دادن دارید، شاید استراحت کردن کار سختی باشد؛ اما باید تا جایی که می‌توانید سرعت خود را کاهش داده و محدود کنید. اگر زیاد ورزش می‌کنید، شدت تمرینات خود را کاهش دهید. استراحت می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما در بهبودی سریع‌تر کمک کند.

درمان گیاهی سرماخوردگی در دوران شیردهی و مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین C، اکیناسه و روی ممکن است مدت‌زمان سرماخوردگی شما را کوتاه کند و در رفع سرماخوردگی مادران شیرده مؤثر باشد. سیر و فلفل به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

بیشتر سرماخوردگی‌ها خیلی طولانی نیست و بین سه تا هفت روز طول می‌کشد. اگر علائم در این مدت بهبود نیافت یا بدتر شد، برای رفع سرماخوردگی مادران شیرده به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات، سرماخوردگی به یک عفونت ثانویه تبدیل می‌شود. علائم جدی‌تر که باید مراقب آن باشید شامل خس‌خس سینه، درد گوش، سرفه شدید و درد صورت است. این علائم ممکن است نشان‌دهنده یک یا چند مورد از بیماری‌های زیر باشد:

  • عفونت گوش
  • سینوزیت
  • گلودرد استرپی
  • آنفولانزا
  • ذات‌الریه
  • برونشیت

پزشک شما می‌تواند بر اساس علائم شما این مشکل را تشخیص داده و یک درمان مؤثر را ارائه دهد. تامیفلو یک درمان تائید شده برای ویروس آنفولانزا است، اما شما باید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این دارو برای شما مناسب است یا خیر.