عوارض هایفوتراپی صورت چیست؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض هایفوتراپی صورت

ممکن است از اطرافیان خود شنیده باشید که " من هایفو انجام دادم" آیا تغییری در من احساس می‌کنید؟ اگر با بحث هایفو چندان آشنا نباشید، اولین سوالی که در این موقعیت می‌پرسید این است که هایفو چیست و عوارض هایفوتراپی صورت چیست؟ چنانچه تمایل دارید در مورد هایفو و جوانسازی پوست اطلاعات بیشتر و کامل‌تری داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید. 

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی (High-intensity focused ultrasound) که به اختصار HIFU نامیده می‌شود، یک روش جوانسازی پوست، خصوصا پوست صورت، است. اگرچه در ابتدا از هایفوتراپی برای درمان تومورهای سرطانی استفاده میشد و پس از آن در صنعت لیفت ابرو به کار برده شد، اما از سال 2014 از این روش برای بهبود و رفع چین و چروک پوست نیز استفاده می‌شود. بر خلاف مراحل پاکسازی پوست صورت که به صورت دستی انجام می‌شود؛ هایفو یک روش دستگاهی با تاثیر بیشتر برای جوانسازی و شادابی پوست است. ( در مورد اطلاع از عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مرتبط مراجعه کنید.)

هایفوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

هایفوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

هایفوتراپی توسط دستگاه هایفو انجام می‌شود. دستگاه هایفو امواج اولتراسوند را به طور متمرکز به لایه‌ای از پوست که در زیر لایه سطحی قرار گرفته است، وارد می‌کند و باعث تحریک کلاژن سازی می‌شود. این فرایند منجر به سفت شدن پوست می‌شود. 

مکانیسم اثر هایفوتراپی به این شکل است که دمای بافت به صورت کنترل شده در حد ۶۵-۷۰ درجه سانتی گراد بالا می‌رود و همین باعث تحریک فیبروبلاست‌ها، ساخت کلاژن و الاستین پوست می‌شود؛ البته این افزایش دما در صورتی است که انرژی وارد شده به بافت ایجاد تغییرات ناخواسته نکند.

بد نیست بدانید که دمای فوق در هایفوتراپی، حداکثر میزان تحریک کلاژن سازی را دارد و با سایر روش‌های غیرتهاجمی قابل مقایسه نیست.

معایب و عوارض هایفوتراپی صورت

آیا هایفو برای صورت خوب است؟ اگرچه هایفوتراپی یکی از روش‌های ایمن و غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست و سفت شدن آن است، اما به هر حال این روش نیز با عوارضی همراه است. برای کاهش این عوارض بسیار مهم است که این کار را در مرکزی کاملا متخصص و توسط افراد کاملا باتجربه و آگاه انجام دهید. 

معمولا قرمزی و تورم پوست پس از انجام هایفو در بیشتر افراد از بین می‌رود؛ اما به هر حال برخی ممکن است عوارض بیشتر و جدی‌تری را تجربه کنند. 

  • ایجاد لکه روی پوست

یکی از عوارض جانبی هایفوتراپی که شیوع زیادی هم دارد، ایجاد لکه‌های پوستی است. ظاهر شدن لکه‌های پوستی از جمله لکه‌های قرمز، بسیار محتمل است؛ خصوصا در پوست‌های حساس و مستعد. 

خوشبختانه این عارضه دائمی نیست و معمولا در چند ساعت اول بعد از انجام هایفوتراپی از بین می‌رود. شاید پزشک شما پیشنهاد دهد که از کرم‌های خاصی برای از بین بردن و کنترل این لکه‌ها استفاده کنید. در این مقاله بخوانید کدام لکه‌های پوستی خطرناکند.

  • تورم

اگرچه این عارضه کمتر دیده می‌شود، اما به دلیل تفاوت در ساختار پوست افراد، ممکن است در بعضی موارد پوست متورم شود. این تورم معمولا بعد از چند روز از بین می‌رود. 

  • بی حسی پوست 

بی حسی پوست بعد از هایفوتراپی در همه افراد ظاهر نمی‌شود. حتی در افرادی که این عارضه را تجربه می‌کنند، بعد از چند روز و بدون مداخله پزشک و بدون نیاز به استفاده از هیچ پماد و دارویی، رفع می‌شود.

بد نیست بدانید که در هایفوتراپی برای از بین رفتن چین و چروک‌ها و سفت شدن پوست، امواج صوتی در عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ می‌کند؛ این نفوذ به قدری عمیق است که در برخی موارد می‌تواند آسیب‌های جزئی به پوست وارد کند و منجر به بی حسی شود.

در عمل‌های زیبایی این نفوذ سطحی‌تر است و به اندازه هایفوتراپی به لایه‌های عمیق پوست نفوذ نمی‌کند. در مناطقی که پوست نازک‌تر است، مانند اطراف چشم و لب احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن بیشتر است.

  • تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها

تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها ممکن است باعث نگرانی زیادی در افراد شود و حتی ممکن است به صورت دائمی روی پوست باقی نماند. این عارضه ممکن است باعث شود که رنگ پوست تغییر کرده و تیره شود.

این عارضه در اثر حرارت بالای دستگاه هایفوتراپی ایجاد می‌شود؛ اگر استانداردهای لازم برای انجام هایفوتراپی رعایت نشود، این عارضه ظاهر می‌شود.

  • درد

هایفوتراپی معمولا با درد کمی همراه است و بیماران فقط گزگز خفیف یا گرم شدن پوست را احساس می‌کنند. این حرارت و سوزش خفیف معمولا فقط محدود به طول درمان است و پس از اتمام درمان متوقف می‌شود. گاهی ممکن است به استفاده از کرم بی‌حسی روی پوست یا داروی مسکن خوراکی نیاز باشد. البته درد شدید بسیار نادر است و اکثر بیماران به بی‌حسی یا مسکن نیاز پیدا نمی‌کنند.

  • بی‌اثر بودن

برخی افراد پس از درمان هایفوتراپی نه متوجه مزیت آشکاری می‌شوند، نه عوارض جانبی قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. هرچند آسیب ندیدن پوست بسیار مهم است، اما بی‌اثر بودن درمان برای افرادی که منتظر از بین رفتن چین و چروک‌ها و جوان‌تر و محکم‌تر شدن پوست هستند، نیز ناامیدکننده است. هایفوتراپی در ده درصد موارد هیچ تغییری را در ظاهر پوست و گردن ایجاد نمی‌کند.  

عوارض هایفوتراپی چه زمانی آشکار می‌شود؟

عوارض هایفوتراپی چه زمانی آشکار می‌شود؟

اگرچه هایفوتراپی درمان مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) برای جوان‌سازی و خوش‌تراش کردن صورت است، اما به هر حال پس از اتمام درمان‌های جوان‌سازی صورت احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. خوشبختانه ظاهر شدن عوارض جانبیِ دائمی در هایفوتراپی نادر است و عوارض جانبی خفیف نیز چندان شایع نیست و معمولا وضعیت صورت بعد از یک تا دو هفته به عادی‌ترین و البته زیباترین حالت ممکن تبدیل می‌شود. در این مقاله بخوانید چه کسانی نباید هایفو انجام دهند.

پیش از هایفوتراپی چه کار کنیم؟

اگرچه هایفوتراپی روشی امن برای جوانسازی است، اما حتما پیش از انجام این روش از پزشک خود در مورد اینکه معمولا چه کسانی نباید هایفو انجام دهند، سوال بپرسید و حتما نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده‌اند، جویا شوید. شما می‌توانید تصاویر هایفوتراپی صورت افراد را به شکل قبل و بعد مشاهده کنید و تصمیم بگیرید. در مورد قیمت هایفوتراپی صورت وسواس داشته باشید و به هر ارزانی تن ندهید. حتما اگر لازم است از کرم ترمیم کننده بعد از هایفو تحت نظر پزشک استفاده کنید و اگر دچار شک و تردید هستید در مورد اینکه آیا واقعا هایفو سرطان زاست، از پزشک معالج خود سوال کنید. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم اختصاصا فقط در مورد اینکه هایفوتراپی صورت چه عوارضی دارد؟ یا اساسا عوارض هایفوتراپی صورت چیست؟ صحبت کنیم. استفاده از این روش برای جوانسازی نواحی مختلفی از صورت از جمله غبغب، گردن یا حتی ناحیه ابروها، رایج است. به یاد داشته باشید که شما حتما باید این کار را در مرکزی معتبر و استاندارد انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و درگیر عوارض احتمالی شدید ناشی از بی‌تجربگی و ناکارآمدی افراد نشوید.