خواص انجیر در بارداری، مقدار مصرف، مضرات و تاثیر آن بر زیبایی جنین

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص انجیر در بارداری

هر زن از اولین روزی که متوجه می‌شود که باردار است، به دنبال سلامت و رشد کودک خود است و سعی می‌کند با داشتن رژیم غذایی سالم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در دوران بارداری رعایت شود. انجیر یکی از میوه‌های پرطرفدار و خوشمزه تابستانی است که تاثیر و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. انجیر را چه به صورت تازه، چه خشک شده و چه به صورت و مربا و کمپوت می‌توانید مصرف کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر در دوران بارداری به سر می‌برید، این مطلب از وبسایت گهواره و خواص بینظیر انجیر در این دوران را از دست ندهید.

خوردن انجیر در بارداری 

انجیر گونه‌ای از فیکوس است که بیشتر در آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه و در مناطق معتدل و نیمه گرم یافت می‌شود. این میوه از خانواده توت‌هاست و طعمی منحصربه‌فرد و خواص بسیاری دارد. انجیر انواع مختلفی از نظر رنگ و بافت دارد اما بطور کلی شکل آن مانند یک قطره آب است که درون آن هزاران هسته کوچک ترد قابل خوردن وجود دارد. بافت آن نرم و بسیار شیرین است. 

از این میوه صدها سال پیش به عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. انجیر سرشار از مواد معدنی و ویتامین است که به تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه محسوب می‌شود. انجیر سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین K، ویتامین B، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، کلسیم، تیامین و کربوهیدرات است. بنابراین می‌توان گفت که منبع بسیار مغذی به حساب می‌آید.

هر زن از اولین روزی که متوجه می‌شود باردار است، به دنبال رشد و سلامت کودک خود است. این موضوع می‌تواند شامل تغذیه، سلامت جسمی و سلامت روان شود. داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر مادر باردار باید به آن توجه کند. علاوه بر آن حساسیت در انتخاب مواد غذایی در این دوران بیشتر است. از آنجایی که هر مادر نگران تاثیر مواد غذایی بر کودک خود است، بنابراین هر ماده غذایی را به دقت انتخاب می‌کند. همچنین در این مقاله بخوانید از چه سنی میتوان به کودک انجیر داد

انجیر منبع سرشاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی است که زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری از آن استفاده کنند. با این حال هنوز تحقیقات دانشمندان بر روی مقدار مصرف این میوه و خواص آن در دوران بارداری ادامه دارد. از این رو، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند تا انجیر را در دوران بارداری نه تنها به عنوان یک میوه، بلکه به عنوان یک دارو برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها استفاده کنید. البته توصیه می‌شود تا در صورت بروز علائم حساسیت نسبت به این میوه از خوردن آن صرف نظر کنید و همچنین در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

خوردن انجیر در بارداری

آب انجیر در بارداری

زنانی که در دوران بارداری خود به سر می‌برند می‌توانند با خیال راحت از این میوه بهشتی و خوش طعم بخورند و علاوه بر لذت بردن از طعم آن، از خواص بی‌شمار آن نیز بهرمند شوند. انجیر را شما می‌توانید بصورت میوه تازه، خشک شده، کمپوت، مربا و مارمالاد مصرف کنید. ( درمورد طرز تهیه مربای انجیر در این مقاله بیشتر بخوانید). اما توصیه می‌شود در دوران بارداری کمتر از کمپوت میوه‌ها استفاده کنید، زیرا سرشار از قند و مواد نگهدارنده است و مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

آب انجیر یکی از خوش طعم‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کرده و نوش جان کنید. همچنین از میوه های چاق کننده تابستانی نیز هست. برای تهیه این نوشیدنی به انجیر، شیرین کننده مانند عسل یا شکر و آب نیاز دارید.

در مرحله اول، انجیرها را خوب شسته و دم آن را ببرید.

سپس انجیرها را همراه با آب و عسل یا شکر مخلوط کرده و به مدت یک روز داخل یخچال بگذارید تا طعم انجیر کاملا بیرون بیاید.

اگر برای تهیه این نوشیدنی عجله دارید، انجیر، آب و شکر را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید. به مدت نیم ساعت تا یک ساعت اجازه دهید تا خوب پخته شود. پس از آن اجازه دهید تا خوب خنک شده و نوش جان کنید.

باید بدانید که خوردن انجیر و آب انجیر در دوران شیردهی بسیار توصیه می‌شود. زیرا علاوه بر خاصیت بسیاری که دارد، طعم شیر مناسبی به شیر داده و باعث ازدیاد شیر در زنان شیرده می‌شود.

آب انجیر در بارداری

* همچنین بخوانید: فواید مصرف توت خشک در بارداری و مضرات آن 

خواص انجیر خشک در بارداری

انجیر خشک یکی از تنقلات پرطرفدار است که شما می‌توانید هر زمان از سال از خوردن آن لذت ببرید. انجیر خشک نسبت به انجیر تازه خواص بیشتری دارد و نقش بسیار موثرتری در سلامتی و درمان بیماری‌های زنان ایفا می‌کند. همچنین انجیر خشک به عنوان میان وعده به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید و این می‌تواند بسیار به کاهش وزن شما کمک کند.

انجیر خشک به افزایش جذب کلسیم، تامین مواد معدنی مورد نیاز، رفع مشکلات گوارشی، رشد مغزی جنین، سلامت پوست و زیبایی زنان، کاهش دیابت، کنترل فشار خون و رفع کم خونی کمک می‌کند. بنابراین به مادران باردار توصیه می‌شود، اگر به انجیر تازه دسترسی ندارند، انجیر خشک را حتما در رژیم غذایی خود جای دهند. ا

انجیر خشک را می‌توانید برای چند ساعت در آب بخیسانید و علاوه بر نوشیدن آب آن از میوه آن که نرم شده است لذت ببرید.

خوردن انجیر خشک و تازه در سه ماه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری، اولین مرحله از سه مرحله بارداری و حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران برای مادر و جنین محسوب می‌شود. جنین در این مرحله به سرعت در حال رشد و شکل گیری اندام‌هایش است. در سه ماهه اول بارداری بدن شما در حال تغییرات هورمونی بسیاری است که می‌تواند علائم ناخوشایندی همچون حالت تهوع صبحگاهی را به همراه داشته باشد. در ان دوران خطر خونریزی و سقط جنین بالاست و باید مطمئن شد که مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو جنین را تامین می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و انتخاب درست مواد غذایی در این دوران سه ماهه بسیار مهم است و شما می‌توانید تاثیر آن را به خوبی روی خود و جنین احساس کنید. انجیر به دلیل مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان فراوانی که دارد، یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن در این دوران توصیه شده است. البته بهتر است در این دوران انجیر خشک با کیفیت و خوب استفاده شود و در صورت لزوم مقدار مصرفی آن با پزشک هماهنگ شود.

خواص انجیر خشک در بارداری

تاثیر انجیر در بارداری و زیبایی جنین

انجیر فواید شگفت‌انگیزی برای مادر و جنین در دوران بارداری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • تنظیم فشار خون
  • سلامت قلب مادر و جنین
  • کنترل کلسترول خون مادر
  • محافظت از چشم‌های مادر و جنین
  • افزایش جذب کلسیم و رشد و استحکام استخوان‌ها در جنین
  • تامین مواد معدنی مورد نیاز برای جنین
  • رشد مغزی جنین
  • از بین بردن حالت تهوع صبحگاهی در مادر
  • رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • بهبود جذب آهن و رفع کم خونی مادر و جنین
  • موثر در آرامش و اعصاب جنین
  • تقویت هوش و حافظه

تاثیر انجیر در بارداری و زیبایی جنین

با این حال، باید بدانید که زیبایی جنین به رژیم غذایی مادر بستگی ندارد. هرچند که رژیم غذایی تاثیر بسیاری در سلامت و رشد جنین خواهد داشت، اما زیبایی و شکل ظاهری جنین تنها به ژن پدر و مادر بستگی دارد و مواد غذایی تاثیری روی آن نخواهند داشت. با این حال خوردن انجیر در دوران بارداری می‌تواند تاثیر بسیاری در رشد و سلامت جنین داشته باشد و همانطور که می‌دانید سلامتی بسیار مهم‌تر از زیبایی است.

انجیر در بارداری طب اسلامی

انجیر میوه‌ای است که در قرآن از آن یاد شده است. این میوه به میوه بهشتی مشهور است و در طب اسلامی به خوردن آن بسیار اشاره شده است. انجیر خواص بسیاری دارد و حتی بسیاری از ائمه و پیامبران خوردن آن را توصیه کرده‌اند.