فواید بافتنی بافتن برای اعصاب و روان

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید بافتنی بافتن

باید بدانید که بافتنی بافتن تنها برای تهیه پوشاک و تزئینات نیست و می‌تواند یک سرگرمی موثر در کاهش استرس باشد. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که این هنر را بلد نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنم تا هرچه سریع‌تر یاد بگیرید. بافتنی بافتن تنها مختص مادرها و مادربزرگ‌ها نیست بلکه هنر دستی است که در ایجاد آرامش و درمان مشکلات روحی مانند افسردگی و استرس بسیار موثر است. بافتنی یکی از سالم‌ترین و کم خرج‌ترین سرگرمی‌ها است که علاوه بر اینکه می‌توانید برای خود یا عزیزانتان پوشاک تهیه کنید، می‌توانید بر روح خود تاثیرات مثبت گذاشته و افکار منفی را از خود دور کنید. در ادامه با گهواره بیشتر در این باره می‌خوانید.

همه چیز درمورد بافتنی

بافتنی یک هنر محبوب و از سوغات و صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری از سوغات و صنایع دستی ایران در این دسته قرار دارند. اگر تصور می‌کنید که تنها مادرها و مادربزرگ‌ها به این کار علاقه دارند سخت در اشتباه هستید. این هنر همانطور که از اسمش پیداست به خلق یک اثر زیبا می‌پردازد. بافتنی یک کار ساده و پیش پا افتاده نیست که بتوانید در عرض چند دقیقه آن را تمام کنید. این هنر ریتم خاص خود را دارد و با ارتباط بین مغز و فعالیت دست همراه است. بافتنی تنها به خلق لباس، شال گردن و یا وسایل تزئینی ختم نمی‌شود، بلکه این هنر ود یک راه درمان است و فواید بیشماری دارد.

بافتنی یکی از انواع سرگرمی در خانه با وسایل ساده محسوب می‌شود. بطورکلی اگر بخواهید ابزار و لوازم بافتنی را معرفی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انواع میل بافتنی
  • کاموا
  • بوبین (وسیله‌ای برای عوض کردن رنگ کاموا)
  • رج شمار
  • نشانه گذار دانه
  • نگه‌دارنده دانه رج
  • قیچی، سوزن، متر

فواید بافتنی بافتن برای اعصاب و روان

فواید بافتنی بافتن برای مغز

همانطور که گفته شد بافتنی بافتن یک کار هنری ارزشمند بوده و اثر فوق‌العاده‌ای بر روح و ذهن شما خواهد داشت. از مهم‌ترین فواید بافتنی بافتن عبارتند از:

  • فعالیت هر دو نیمکره مغز

حرکت همزمان میل و نخ در هر دو دست تا حد زیادی به هماهنگی دو نیمکره مغز نیاز دارد. بافتنی یک فعالیت درمانی است زیرا در این کار شما باید تمام تمرکز و توجه خود را روی این فعالیت جمع کنید تا بتوانید ریتم بافتن را به درستی انجام دهید.

  • کاهش استرس و افسردگی

حرکات ریتمیک تکرارشونده در بافتنی به تمرکز بسیاری نیاز دارد. مجموعه فعالیت‌هایی که در بافتنی انجام می‌دهید می‌تواند از شدت استرس و افسردگی بکاهد. این فعالیت باعث می‌شود تا ضربان قلب و فشار خون شما کاهش یافته و متعادل شود و شما احساس آرامش کنید.

  • احساس غرور

خلق یک اثر هنری می‌تواند بسیار غرور آفرین باشد. خیلی از افراد هستند که نمی‌توانند بافتنی ببافند. اما اگر شما بتوانید این هنر را انجام دهید می‌تواند به شما احساس خلق یک اثر و در نهایت غرور بدهد و این لذت بخش است.

  • هماهنگی بین دست‌ها

بافتنی دست‌ها را به تحرک وا می‌دارد و این باعث می‌شود تا به مرور زمان دست‌ها خشک و سفت نشوند و سرعتی و چالاک باشند. انجام دادن این فعالیت به مدت یک ساعت در طول روز می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را کاهش دهد و همچنین هماهنگی بسیاری میان دست‌ها بوجود می‌آید.

  • کمک به بهبود عملکرد مغز

در حین بافتنی تمام بخش‌های مغز به یکباره شروع به فعالیت می‌کنند. بنابراین افرادی که در عملکرد حرکتی خود دچار مشکل هستند، می‌توانند با کمک بافتنی تمرین کنند تا علاوه بر بهبود عملکرد حرکتی خود باعث قوی شدن دو نیمکره مغز خود شوند.

فواید بافتنی

بافتنی عشق و آرامش است

باید بدانید که شما با بافتنی کردن به خلق یک اثر هنری و دستی می‌پردازید، بنابراین برای شما بسیار محبوب خواهد بود و می‌توانید آن را به یک عزیز که دوست دارید هدیه بدهید. همچنین بافتنی مانند مدیتیشن یک فعالیت آرامش‌بخش است. انجام حرکات آرام و ریتمیک و تکرار آنها استرس و اضطراب را از شما دور کرده و انرژی‌های منفی و درگیری‌های ذهنی را برطرف می‌کند. همچنین این کار به تقویت افکار کمک کرده و باعث بهبود خلق و خو نیز می‌شود. بنابراین شما در کنار کسب درآمد از این هنر دستی می‌توانید کسب آرامش هم داشته باشید.

فواید عروسک بافتنی

در ساخت عروسک‌ها معمولا از مواد اولیه دارای پلاستیک و یا الیاف مصنوعی استفاده می‌شود که می‌تواند برای کودکان حساسیت‌های زیادی به همراه داشته باشد. زیرا بدن کودکان دائما با عروسک در تماس بوده و ممکن است به آن مواد اولیه حساسیت داشته باشد. از این رو بافتن عروسک با الیاف طبیعی برای کودکان علاوه بر اینکه حساسیت به همراه ندارد می‌تواند بسیار لذت‌بخش و به سلیقه خود کودک نیز باشد. همچنین در ساخت عروسک‌ها از قطعات سفت، تیز و برنده استفاده می‌شود که می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد. بنابراین بافتن عروسک برای کودکان می‌تواند از این خطرات جلوگیری کند. همچنین به راحتی قابل شست‌وشو هستند و انعطاف پذیری و نرمی خوبی دارند.

آرامش در بافتنی بافتن