خوردن شلیل در بارداری، تاثیر بر زیبایی جنین، خواص و عوارض

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شلیل در بارداری

شلیل یکی از میوه‌های خوشمزه و وسوسه انگیز فصل تابستان است که در خانواده هلو قرار دارد. این میوه به نام نکتارین و هلو بدون کرک هم شناخته می‌شود و انواع مختلفی دارد. میوه شلیل علاوه بر طعم خوبی که دارد، فواید بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود تا بیشتر آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

همیشه بارداری با یک سری بایدها و نبایدها همراه است که تعدادی از آنها در دوران بارداری و برخی در دوران شیردهی با شما همراه خواهند بود. طبیعی است که در دوران بارداری نگرانی‌هایی درمورد ایمن بودن مواد غذایی و بی‌خطر بودن آن برای جنین وجود داشته باشد و همیشه این سوال پرسیده می‌شود که آیا خوردن فلان ماده غذایی در دوران بارداری ایمن و بی‌خطر است یا خیر؟ در این مطلب از گهواره به خوردن میوه شلیل در دوران بارداری و تاثیر آن بر زیبایی جنین می‌پردازیم.

 

خوردن شلیل در سه ماه اول بارداری مجاز است؟

بله در دوران بارداری می‌توانید از خوردن شلیل لذت ببرید و از فواید بسیار آن بهره‌مند شوید. با این حال، باید دقت داشته باشید که شلیل هم مانند هر میوه دیگر باید قبل از استفاده به خوبی شسته شود، زیرا میوه نشسته حاوی انگل‌ها و باکتری‌های بسیاری است که منجربه بیماری‌هایی همچون یستریوز و توکسوپلاسموز (بیماری انگل) می‌شود. بنابراین اولین توصیه برای مصرف میوه شلیل این است که، میوه را بشویید تا مطمئن شوید که می توانید با خیال راحت از خوردن آن در دوران بارداری لذت ببرید. همچنین شلیل‌هایی را انتخاب کنید که رنگ مایل به سبز نداشته باشند. شلیل‌های رسیده و شیرین لکه‌های ریزی دارند که می‌توانند به شما در انتخاب شلیل خوب کمک کنند. علاوه بر آن توصیه می‌شود تا برای اطمینان بیشتر قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن شلیل در بارداری و زیبایی جنین

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف مجموعه‌ای از میوه‌ها و سبزیجات بدون شک در دوران بارداری برای جنین بسیار مفید است و تاثیر بسیاری زیادی در سلامت جنین خواهد گذاشت، اما این فرضیه تا به الان هنوز ثابت نشده است که مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین خوردن شلیل در بارداری می‌تواند فواید بسیاری در سلامت جنین داشته باشد، اما آنچه که در زیبایی جنین تاثیرگذارد است، تنها مجموعه‌ای از ژن‌های پدر و مادر است.

* خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت میکند؟ 

خوردن شلیل در بارداری

سوال مادران:کیا تو بارداری شلیل خوردن؟

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین در دوران بارداری، می‌تواند تاثیر بسیاری خوبی در سلامت مادر و جنین بگذارد. شلیل یکی از میوه‌ها با فواید بسیار زیاد است که بودن آن در رژیم غذایی زنان باردار خالی از لطف نیست. با این حال توجه داشته باشید که زیاده روی در خوردن این میوه می‌تواند عوارضی مانند دل درد، نفخ و اسهال داشته باشد. بنابراین حتما در میزان خوردن آن دقت کنید.

خوردن میوه هلو در بارداری کاملا بی‌خطر و ایمن است. این دو میوه علاوه بر اینکه طعم عالی دارند، سرشار از ویتامین C و فیبر بوده و فواید بسیاری هم دارند که مصرف آن می‌تواند تاثیر بسیاری در سلامت جنین و مادر دارد.

مشکلات مصرف زیاد شلیل 

در کنار انواع خاصیت شلیل در بارداری، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید زیرا می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند از جمله:

  • ناراحتی معده
  • تیر کشیدن قلب
  • معده درد
  • خواص شلیل برای سلامتی در بارداری

شلیل را شما می‌توانید بصورت تازه، کمپوت، مربا، پخته شده و شربت استفاده کنید. این میوه خواص بسیاری دارد و در دوران بارداری می‌تواند بسیار به سلامت شما و جنین کمک کند. بدون شک در دوران بارداری، داشتن یک رژیم غذایی حاوی ویتامین، فیبر،مواد معدنی و مغذی بسیار مهم است. بنابراین اگر می‌خواهید رژیم غذایی کامل و جامع داشته باشید، شلیل را حتما در آن جای دهید. از فواید این میوه در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های بسیار شایعی است که بسیاری از زنان باردار به آن مبتلا هستند. یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری سبک تغذیه‌ای اشتباه افراد و نداشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین است. شلیل به دلیل اینکه سرشار از ویتامین و فیبر است، بسیار برای سلامتی مفید بوده و می‌تواند در رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب جای داشته باشد. البته توصیه می‌شود تا در میزان مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • جلوگیری از نقایص مادرزادی

شلیل سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فولات بوده و خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدای را در نوزاد متولد نشده به حداقل می‌رساند.

  • کمک به رشد و نمو جنین

شلیل منبع عالی برای تغذیه است. این میوه حاوی فیبر و ویتامین C است که به رشد و تکامل جنین کمک کرده و همچنین باعث رشد ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی جنین می‌شود. محتوای پتاسیم موجود در شلیل از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و سطح انرژی شما را در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

خواص شلیل در بارداری

  • محافظ چشم

شلیل دارای لوتئین است، یک ماده مغذی حیاتی که سلامت چشم شما را ارتقا می‌دهد و خطر بیماری های چشمی را در دوران بارداری به حداقل می‌رساند. همچنین این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌شود و می‌تواند شما را از ابتلا به آب مروارید هسته‌ای در اما نگه دارد. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این میوه به شما کمک می‌کند تا سلامت چشم را حفظ کنید، بینایی خود را بهبود ببخشید و از خطر گزروفتالمی و نابینایی جلوگیری کنید.

  • سلامت پوست

در دوران بارداری بسیاری از زنان با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند. این میوه حاوی بیوفلاونوئیدها، لوتئین، بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست شما در برابر آسیب محافظت می‌کند و سلامت پوست شما را به میزان قابل توجهی در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

  • بهبود عملکرد مناسب سلول‌ها و اعصاب

پتاسیم موجود در این میوه برای عملکرد مناسب سلول‌ها و اعصاب شما در دوران بارداری بسیار مفید است. پتاسیم به سنتز پروتئین و فرآیند متابولیک کمک می‌کند، تعادل الکترولیت‌ها را حفظ می‌کند، عملکرد ماهیچه‌های شما را تقویت می‌کند و از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند. همچنین این میوه از خطر اختلالاتی مانند هیپوکالمی جلوگیری می‌کند.

  • کمک به هضم غذا

فیبر موجود در این میوه به هضم غذا، یبوست، ورم معده، زخم معده و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. همچنین شلیل باعث سم‌زدایی می‌شود و سموم مضر را از بدن شما دفع می‌کند.

  • جلوگیری از سرطان

اسید کلروژنیک موجود در شلیل به جلوگیری از تومور کمک می‌کند. این اسید رشد سلول های سرطانی را مهار می‌کند و از شما در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ریه محافظت می‌کند.

خوردن شلیل در دیابت بارداری

دیابت بارداری، نوعی دیابت است که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. این نوع دیابت مانند سایر انواع دیابت، بر نحوه استفاده سلول‌های شما از قند (گلوکز) تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قند خون می‌شود که می‌تواند بر بارداری و سلامت جنین شما تأثیر بگذارد. در حالی که این عارضه می‌تواند در دوران بارداری بسیار نگران کننده باشد، اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی درست و اصولی به کنترل دیابت بارداری کمک کنید.

بسیاری از زنان ممکن است در دوران بارداری به خوردن شیرینی‌حات علاقه داشته باشند، که همین موضوع می‌تواند در دیابت بارداری تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین میوه‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزین کردن مواد غذایی شیرین است. میوه شلیل علاوه بر اینکه طعم شیرینی دارد، به دلیل داشتن فیبر فراوان، سرعت جذب قند در جریان خون را کم کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند. اما از آنجایی که این میوه حاوی قند زیاد است، توصیه می‌شود تا در میزان مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شلیل در دیابت بارداری

* برای اطلاع از مزایای خوردن هلو در بارداری کلیک نمایدد. 

کیا تو بارداری میوه زیاد خوردن؟

خوردن میوه و سبزیجات در دوران بارداری به دلیل داشتن ویتامین، مواد معدنی و همچنین فیبری که دارند، به هضم غذا کمک کرده و می‌تواند از یبوست جلوگیری کنند. هر کدام از میوه‌های می‌توانند فواید زیادی در دوران بارداری برای جنین و مادر داشته باشند. بنابراین خوردن روزانه 5 نوع میوه و سبزیجات متفاوت بصورت تازه، منجمد، کنسرو، خشک شده یا آب میوه در دوران بارداری بسیار مفید است.

روش‌های گنجاندن شلیل در رژیم غذایی 

شما می‌توانید از طرق زیر این میوه خوشمزه را در رژیم روزانه‌ی خود بگنجانید:

  • میوه خام
  • مربا
  • آبمیوه، شربت و اسموتی
  • انواع کیک و شیرینی
  • ماست میوه‌ای

خواص شلیل برای اسپرم و تخمک

به جز بهره‌مندی از تاثیر خوردن شلیل در بارداری، شما می‌توانید از خواص این میوه در دوران قبل‌تر و اقدام برای بارداری نیز بهره‌مند شوید. شلیل حاوی آنتوسیانین‌های ضد التهابی مهم همراه با برخی ترکیبات فنلی دیگر هستند که با یکدیگر برای کمک به مبارزه با سندرم متابولیک - گروهی از عوامل خطر که می‌توانند منجر به دیابت و بیماری قلبی شوند، کار می‌کنند و بنابراین اغلب در برنامه های مدیریت وزن استفاده می‌شوند که کمک زیادی به افزایش شانس بارداری می‌کند.

همچنین شلیل حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و در نتیجه در تولید هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) کمک می‌کند. این هورمون ها برای تخمک گذاری و تنظیم چرخه قاعدگی ضروری‌اند. همچنین هلو و شلیل سرشار از سلنیوم به همراه ویتامین C هستند که در بهبود کیفیت تخمک و اسپرم تاثیرگذار است.

مقدار مجاز مصرف شلیل در بارداری

خوردن شلیل در بارداری تا چه میزان مجاز است؟ به طور کلی پیشنهاد می‌شود که از 80 گرم در روز بیشتر شلیل مصرف نکنید.