خوردن کاهو در بارداری | فواید، مضرات و تاثیر بر زیبایی جنین

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کاهو در بارداری

حتماً در مورد توصیه به خوردن بیشتر میوه و سبزیجات در طول بارداری و حتی بعد از آن در شیردهی زیاد شنیده‌اید اما باید بدانید حتی پرخاصیت‌ترین سبزیجات هم می‌توانند عوارضی داشته باشند یا به طور ویژه خوردنشان در طول بارداری ممنوع شود. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص خوردن کاهو در بارداری و مشکلات و عوارض احتمالی آن بیشتر توضیح دهیم پس در ادامه همراه باشید. 

خوردن کاهو در بارداری چه تاثیری دارد؟

کاهو یکی از سبزیجات بسیار پرطرفدار است که به صورت خام در انواع سالاد یا به صورت یک میان وعده در کنار سرکه یا سکنجبین مصرف می‌شود. بعضی حتی از آن برای تهیه یک ته دیگ خوشمزه نیز استفاده می‌کنند. اما آیا خوردن کاهو در دوران بارداری مجاز است؟

به طور کلی قبل از اینکه بخواهیم در مورد خواص خوردن کاهو در زمان بارداری توضیح دهیم باید بدانید که خام خوری در دوران بارداری باید با وسواس بیشتری انجام شود. همانطور که در ادامه خواهیم گفت، خوردن کاهو برای بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع خوردن کاهو در بارداری خوب است تا زمانی که اولاً در مصرفش افراط نشود ثانیاً به خوبی شسته شود.

باید بدانید برگ کاهوی شسته نشده ( یا درست شسته نشده) ممکن است حاوی انگل‌ها و باکتری‌های خاصی باشد که باعث بیماری‌های غذایی می‌شوند، مانند لیستریا و سالمونلا. بین سال‌های 2014 تا 2021، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) گزارش‌هایی مبنی بر شیوع 78 نوع بیماری ناشی از غذا دریافت کردند که به مصرف سبزی‌های برگ‌دار، عمدتاً کاهو مرتبط بودند. بنابراین اگر کاهو به درستی شسته نشود، مضرات کاهو از فواید کاهو بیشتر خواهند بود. اگر شست شو درست انجام نشود خوردن کاهو در بارداری ضرر دارد. 

خوردن کاهو در بارداری چه تاثیری دارد

*در مورد فواید و مشکلات گیاهخواری در بارداری بیشتر بخوانید

روش درست شستن کاهو

برای آنکه از فواید خوردن کاهو در بارداری بهره‌مند شوید باید آن را به شیوه درست بشویید. برای این کار کافی است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اولاً به هیچ عنوان کاهو را در آب نخیسانید. این کار باعث انتقال باکتری از برگی به برگ دیگر می‌شود.
  • برگهای کاهو که می‌خواهید مصرف کنید را از هم جدا کنید و زیر آب روان با دست بشویید.
  • نیازی به استفاده از محلول خاصی نیست. آب کفایت می‌کند. بعلاوه بهتر است در دوران بارداری استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل برسانید.
  • مطمئن شوید که گل و آلودگی به برگ نمانده.
  • کاهو را برگ برگ کنید و به صورت بوته‌ای نشویید.
  • باقی کاهو را در پلاستیک یا کیسه پارچه‌ای در یخچال نگه دارید. 

این نکات را در مورد خوردن کلم و کاهو در بارداری و به طور کلی هر میوه و سبزی خامی رعایت کنید.

* فواید و عوارض خوردن کلم در بارداری چیست؟ 

خاصیت کاهو در بارداری

خوردن کاهو در بارداری چه خاصیتی دارد؟ خوردن کاهو در اوایل بارداری تا انتهای آن می‌تواند خواص زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوردن کاهو در سه ماه اول بارداری به دلیل مقدار بالای اسید فولیک آن می‌تواند بسیار مفید باشد. اسید فولیک از نقصهای ایمنی مادرزادی جلوگیری می‌کند و مصرف آن در سه ماهه اول ضروری است.
  • کاهو به دلیل فیبر بالایی که دارد می‌تواند از بروز مشکلات رایجی مانند یبوست بارداری جلوگیری کند.
  • کاهو سیر کننده است. خوردن سالاد کاهو در بارداری می‌تواند اشتهای شما به خوردن غذای بیشتر یا غذاهای مضر را کاهش دهند.
  • کاهو سرشار از ویتامین کا است که در انعقاد خون موثر است از این رو می‌تواند در کاهش خونریزی زایمان کمک کند.
  • مصرف کاهو به کنترل فشار خون کمک می‌کند. از این رو خوردن کاهو در ماه آخر بارداری به زنانی که فشار خون بالا دارند توصیه می‌شود. 
  • درصد زیادی از کاهو را آب تشکیل می‌دهند که به هیدراته ماندن پوست و جلوگیری از خشکی و جوش که در بارداری شایع است می‌شود.

خوردن کاهو در طب سنتی

مصرف کاهو در سه ماه اول بارداری و به طور کلی در حین آن در طب سنتی نیز توصیه شده است. با این حال تاکید می‌شود که چون کاهو از سردی جات است باید در کنار مصلح آن مصرف شود. بنابراین خوردن کاهو سکنجبین در بارداری و خوردن کاهو و سرکه در بارداری توصیه می‌شود. هم سرکه و هم سکنجبین خاصیت اسیدی و چون ترش کردن یا اسیدی شدن معده در این دوران شایع است بهتر است در خوردنشان افراط نکنید.

فواید خوردن کاهو در بارداری

خوردن کاهو در بارداری و جنسیت جنین

بسیاری از افراد ویار کاهو در بارداری را به جنسیت خاصی ربط می‌دهند اما تحقیقات علمی از چنین موضوعات پشتبیانی نمی‌کنند. در مورد تاثیر خوردن کاهو در بارداری بر روی جنین در بالا توضیح داده‌ایم اما تحقیقات علمی صراحتاً بیان می‌کنند جنسیت جنین ارتباطی با ویار مادر ندارند و اینها بیشتر تصادفی و مربوط به نیازهای بدن مادر است. وقتی فردی ویار شدید برای کاهو دارد ممکن است بدنش کمبود ویتامین کا یا مواردی از این دست داشته باشد. در مورد کاهو و زیبایی جنین نیز تحقیقات علمی حمایت کننده‌ای وجود ندارد. تاثیر کاهو از این جهت که به پوست آبرسانی می‌کند صحیح است اما تاثیری در قیافه و ظاهر جنین ندارد. 

خوردن سالاد کاهو در بارداری

اگرچه از کاهو در انواع ساندویچ‌ها و غذاها استفاده می‌شود، اما بسیاری از ما آن را به صورت سالاد مصرف می‌کنیم. در استفاده از کاهو به هر شکلی در نظر داشته باشید که از سس‌های تجاری بسیار کم استفاده کنید. این سس‌ها حاوی مواد نگهدارنده بوده و همچنین به دلیل چربی بالا منجر به افزایش وزن می‌شوند که باید در طول بارداری کاملاً مراقبتش باشید.

خوردن ته کاهو در بارداری

همانطور که می‌دانید عده‌ای به جز برگها، از قسمت انتهایی یا ساقه کاهو نیز استفاده می‌کنند. اما در این صورت ایا خوردن کاهو در بارداری مضر است؟ چه در بارداری و چه در زمان‌های دیگر نباید از این قسمت کاهو استفاده کنید. میزان زیادی نیترات در ساقه کاهو جمع می‌شود که خوردن آن می‌تواند مشکلاتی مانند کم خونی، سقط جنین و انواع سرطان‌ها را به همراه داشته باشد. استفاده از کودهای شیمیایی دلیل اصلی محتوی بالای نیترات در ساقه کاهو است که آن را در بارداری بسیار خطرناک می‌کند.

* درمان کم خونی مینور در بارداری | کنترل مشکلات کم خونی در این دوران

مضرات مصرف کاهو در بارداری

خوردن زیاد کاهو در بارداری می‌تواند برای مادر مشکل ساز باشد. فیبر زیاد می‌تواند سبب تکرر در دفع شود. دل درد و نفخ نیز از عوارض دیگر خوردن کاهو و کلم در بارداری هستند. مشکلات مربوط به هضم و به اصطلاح سر دل ماندن نیز از دیگر عوارض خوردن کاهو در بارداری است. همچنین بعضی خوردن زیاد کاهو در بارداری را یکی از عوامل بروز آلرژی در جنین می‌دانند. به طور کلی زمانی خوردن کاهی در بارداری مضر است که در مصرفش افراط کنید. هر غذایی که به افراط مصرف شود می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از دیگر مشکلات کاهو در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه
  • مشکل تنفسی
  • درد در قلب
  • تعریق زیاد 
  • مشکلات خواب

هنگام مصرف کاهو در دوران بارداری، مواظب چه چیزهایی باشیم؟

به‌طورکلی کاهو به‌عنوان یک سبزی مغذی و سالم در نظر گرفته می‌شود، اما در مصرف آن در دوران بارداری چند نکته وجود دارد که باید رعایت کنید:

شست‌وشوی کامل

یکی از مهم‌ترین اقدامات احتیاطی، شستن کامل کاهو قبل از مصرف است. برگ‌های کاهو می‌توانند حاوی باکتری‌هایی مانند E، coli یا سالمونلا باشند که ممکن است باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند. برای شستن کاهو ابتدا برگ‌های بیرونی که پژمرده یا آسیب‌دیده به نظر می‌رسند را جدا کنید. سپس، برگ‌ها را زیر آب جاری سرد بشویید و با دست به‌آرامی آن‌ها را بمالید تا هرگونه کثیفی یا آلودگی از بین برود. در آخر، آنها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

عدم مصرف کاهوی از‌قبل‌شسته‌شده

درحالی‌که مصرف کاهوی از قبل‌ شسته‌شده ممکن است راحت‌تر باشد اما بهتر است در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب کنید. زیرا امکان دارد روش‌های شست‌وشوی استفاده شده توسط سازندگان، برای حذف همه آلاینده‌های احتمالی کافی نباشد. توصیه می‌شود کاهو را کامل بخرید و شخصا آن را در خانه بشویید.

انتخاب کاهوی تازه

کاهوی تازه‌ای را انتخاب کنید که پژمرده یا لزج نباشد. این علائم، نشان‌دهنده این است که کاهو دیگر سالم نیست و ممکن است توسط باکتری‌های مختلف آلوده شده باشد. هر چه کاهو تازه‌تر باشد، خطر آلودگی کمتر است.

نگهداری صحیح

پس از شستن کاهو، نگهداری صحیح آن برای جلوگیری از رشد باکتری مهم است. این سبزی را در یک ظرف تمیز و بدون هوا قرار دهید یا آن را محکم در پلاستیک بپیچید. سپس در یخچال در دمای کمتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. برای جلوگیری از آلودگی، از نگهداری کاهو در نزدیکی گوشت خام یا سایر مواد غذایی بالقوه آلوده خودداری کنید.

استفاده از کاهوی ارگانیک

برخی از زنان باردار ترجیح می‌دهند کاهوی ارگانیک مصرف کنند تا در معرض آفت‌کش‌ها قرار نگیرند. کاهوی ارگانیک بدون استفاده از کودهای مصنوعی یا آفت‌کش‌ها رشد می‌کند. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که محصولات ارگانیک نیز باید قبل از مصرف به‌خوبی شسته شوند.

جمع‌بندی

خوردن كاهو سكنجبين در دوران بارداری، ممکن است مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته باشد. کاهو منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و ممکن است به تامین انرژی و افزایش سلامتی برای بارداران کمک کند. همچنین، کاهو حاوی فیبر است که می‌تواند در مقابله با مشکلات گوارشی مانند یبوست موثر واقع شود؛ اما، یکی از مسائل مهم در خوردن کاهو در بارداری مربوط به مقدار نیترات موجود در آن است. نیترات می‌تواند به نیتریت تبدیل شود و ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد. بهتر است در خوردن کاهو در دوران بارداری دقت داشته باشید و مقدار مصرفی را کنترل کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از راهنمایی‌های تیم گهواره کمک بگیرید!

 

سوالات متداول: 

 آیا خوردن کاهو در بارداری ایمن است؟

بله، خوردن کاهو در دوران بارداری ایمن است. اما قبل از مصرف حتما کاهو را به‌خوبی بشویید.

آیا خوردن کاهو در بارداری می‌تواند به هضم غذا کمک کند؟

بله، فیبر موجود در کاهو می‌تواند به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست در دوران بارداری کمک کند.

منابع:

        https://www.momjunction.com/articles/lettuce-during-pregnancy_00379803/

        https://www.beingtheparent.com/is-it-safe-to-eat-lettuce-during-pregnancy/

        https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy-nutrition/art-20043844

        https://shunchild.com/article/is-lettuce-good-during-pregnancy