خوردن زالزالک در بارداری، خواص و مضرات برای جنین

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن زالزالک در بارداری

همانطور که متخصصین به خوردن میوه و سبزی در بارداری تاکید دارند میدانیم که میوه‌هایی نیز وجود دارد که مصرف آنها در این دوران می‌تواند خطرناک باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد خوردن زالزالک در بارداری بیشتر توضیح داده و با هم ببینیم آیا خوردن این میوه در بارداری مجاز است یا خیر. پس در ادامه همراه ما باشید.

آیا خوردن زالزالک برای زن باردار مجاز است؟

زالزالک نوعی توت است که زرد یا قرمز رنگ است و مزه‌ای ترش دارد. از این میوه در درمان نارسایی‌های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود مشکلات گوارشی و درمان دیابت استفاده می‌شود. این میوه در گویش‌های مختلف به نامهای خَفجه، کیالک، یمیشان یا کویج نیز مشهور است. ولیک یا ولیگ نیز در گویش مازندارنی به زالزالک وحشی یا کوهی می‌گویند. در ادامه در مورد خواص و مضرات خوردن میوه زالزالک در بارداری توضیح خواهیم داد.

خیر. متاسفانه به دلیل اطلاعات کمی که در مورد خواص و مضرات زالزالک وجود دارد. پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان و زنان باردار از مصرف آن خودداری کنند. به دلیل نبود اطلاعات کافی گفته می‌شود که خوردن زالزالک در بارداری ضرر دارد. شاید در آینده با مطالعه‌ی دقیق‌تری که روی خواص و عوارض زالزالک انجام شد مشخص شود که خوردن زالزالک در ماه اول بارداری یا خوردن زالزالک در ماه آخر بارداری بی‌خطر است. اما در حال حاضر بهتر است از خوردن آن برای این دوران اجتناب کنید.

اگر اشتباهاً زالزالک خوردیم چه می‌شود؟

کیا تو بارداری زالزالک خوردن؟ وقتی در مورد میوه‌ای اطلاعات کافی وجود ندارد، توصیه می‌شود از خوردن آن اجتناب کنید. اما اگر ندانسته از این میوه مصرف کرده‌اید، عوارض آن تحت‌تاثیر میزان مصرف است. خوردن کیالک در بارداری به میزان کم ممکن است خطری نداشته باشد و اگر تصادفاً این میوه‌ را خورده‌اید، بهتر است دیگر از خوردنش خودداری کنید. اما اگر میزان زیادی خورده‌اید و نگران هستید بهتر است برای بررسی بیشتر وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

خواص و مضرات خوردن ازگیل در بارداری+ میزان مجاز

میوه زالزالک چیست

مضرات خوردن زالزالک در دوران بارداری

از آنجایی که در مورد مصرف زالزالک در بارداری هنوز تحقیقات گسترده‌ای انجام نشده است، لذا دقیقاً نمی‌توان گفت میوه‌ی درخت زالزالک می‌تواند چه مشکلاتی برای زن باردار یا جنین به همراه داشته باشد. با این حال خوردن این میوه در بعضی افراد باعث تهوع، ناراحتی معده، خستگی، تعریق، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، خونریزی بینی، بی‌خوابی، بی‌قراری و مشکلات دیگر می‌شود. از آنجایی که بعضی از این مشکلات در دوران بارداری به دلیل تغییرات در هورمون‌های بارداری شایع‌تر می‌شوند، لذا ممکن است خوردن این میوه شرایط را برای مادر باردار بدتر کند یا حتی عوارض خطرناک و ناشناخته‌ای برای جنین داشته باشد.

خواص خوردن زالزالک در بارداری 

در مورد خاصیت زالزالک هنوز به تحقیقات زیادی نیاز است. در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد خواص خوردن زالزالک در بارداری وجود ندارد و توصیه می‌شود زنان باردار از خوردنش اجتناب کنند، با این حال می‌تواند برای افراد غیرباردار خواص زیرا را به همراه داشته باشد:

مضرات خوردن زالزالک در بارداری

  • نارسایی قلبی: در مطالعات محدودی که روی این میوه انجام شده، مشخص شده است که برخی مشکلات قلبی در برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی خفیف تا متوسط بهبود پیدا می‌کند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این میوه در واقع ممکن است نارسایی قلبی را بدتر کنند و خطر مرگ یا بستری شدن در بیمارستان را افزایش دهند!
  • کاهش اضطراب: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زالزالک ممکن است در درمان اختلالات اضطرابی خفیف تا متوسط موثر باشد.
  • کاهش درد قفسه سینه 
  • کاهش فشار خون بالا: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زالزالک ممکن است فشار خون را کاهش دهد، اما تحقیقات دیگر هیچ فایده‌ای را نشان نمی‌دهد.
  • رفع مشکلات گردش خون
  • کاهش عملکرد قلب
  • درمان کلسترول بالا
  • درمان ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • درمان اسپاسم عضلانی
  • اثرات آرام‌بخش

خواص زالزالک زرد 

زالزالک زرد برای افراد غیر باردار شامل خواص زیر است:

  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • دارای خواص ضد التهابی 
  • کاهنده فشا رخون
  • کاهنده سطح کلسترول
  • کمک به هضم غذا 
  • دارای خواص ضد پیری 
  • درمان نارسایی قلبی

خواص زالزالک زرد در بارداری مشخص نیست و باید از خوردن آن اجتناب شود.

زالزالک قرمز چه فوایدی دارد؟

زالزالک حاوی مواد زیادی است که می‌توانند برای قلب در افراد غیرباردار مفید باشند. این فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی، از جمله OPC ها، می‌توانند به گشاد کردن رگ‌های خونی، بهبود جریان خون و محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب کمک کنند. میوه، برگ و گل‌های گیاه زالزالک قرمز برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. مانند دیگر انواع این میوه، خوردن زالزالک قرمز در بارداری نیز توصیه نمی‌شود.

طبع زالزالک و مصلحات آن

ممکن است خوردن ولیک در بارداری ممنوع باشد، اما شاید بخواهید در مورد طبع آن برای مصرف در زمانی غیر از بارداری اطلاعاتی داشته باشید. طبع زالزالک سرد و خشک است. اگر آن را به تنهایی مصرف کنید منجر به برهم خوردن طبع بدن می‌شود که خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است. از این رو حتماً آن را مصلحش یعنی عسل و انیسون مصرف کنید.

*طبع انجیر سیاه گرم است یا سرد؟ +مصلحات

طبع زالزالک و مصلحات آن

خوردن زالزالک وحشی در بارداری

منظور از میوه وحشی یا کوهی، میوه‌ای ست که در طبیعت بدون دخالت انسان و اصلاحات کشاورزی بدست می‌آید. خوردن زالزالک در بارداری چه از نوع وحشی و چه کشاورزی ممنوع است. اما به طور کلی توصیه می‌شود در مورد خوردن میوه‌های وحشی احتیاط بیشتری داشته باشد. بعضی از گونه‌های این میوه‌های وحشی سمی هستند. بعضی دیگر مورد تماس حیوانات قرار گرفته‌اند. همچنین به هیچ عنوان نباید به صورت نشسته و بلافاصله بعد از کندن از درخت خرده شوند.