مصرف پردنیزولون در بارداری و عوارض آن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پردنیزولون در بارداری

همانطور که می‌دانید به دلیل حفظ سلامت مادر و جنین در طول بارداری، مصرف انواع قرص و دارو در این دوران محدودیت‌هایی دارد و باید با احتیاط انجام شود. فرقی نمی‌کند چه قرص و دارویی باشد. مصرف دارو در ماه اول بارداری به طور ویژه می‌تواند خطرات بیشتری نیز داشته باشد و شما باید در مورد مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید. یکی از بیشترین سوالات در مورد استفاده از پردنیزولون در بارداری است. این دارو کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال مصرف قرص پردنیزولون برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی آن بسیار شایع است. در ادامه توضیح می‌دهیم این قرص چیست و چه تاثیراتی می‌تواند روی بارداری و جنین داشته باشد.

قرص پردنیزولون در بارداری برای چیست

پردنیزولون نوعی داروی کورتیکواستروئید یا استروئید است. این دارو برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی از جمله آلرژی‌ها، اختلالات خونی، بیماری‌های پوستی، عفونت‌ها، برخی سرطان‌ها و برای جلوگیری از رد عضو پس از پیوند استفاده می‌شود. به طور کلی هدف اصلی مصرف آن کاهش التهاب است. همچنین سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، که می‌تواند در بروز بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های خود حمله می‌کند، کمک کند. پردنیزولون فقط به صورت قرص در دسترس نیست. و امکان استفاده از آمپول متیل پردنیزولون در بارداری نیز وجود دارد. تزريق آمپول پردنيزولون تنها در بیمارستان انجام می‌شود. بنابراین از تزریق آمپول methylprednisolone در خانه خودداری کنید.

قرص پردنیزولون در بارداری برای چیست

خوردن قرص پردنیزولون در بارداری و به طور کلی استفاده از استروئیدهای درمانی در این دوران رایج است. در اوایل بارداری، استروئیدها و علت مصرف قرص پردنیزولون در بارداری ممکن است به خاطر درمان سقط جنین مکرر یا ناهنجاری‌های جنینی مانند هیپرپلازی مادرزادی آدرنال استفاده شود. همچنین یک علت تجویز پردنیزولون در بارداری و کورتیکواستروئیدها اثرات سرکوب کنندگی آنها برای سیستم ایمنی و آثار ضدالتهابی است. درمان علائم بیماری‌های خودایمنی هم می‌تواند دیگر علت مصرف پردنیزولون در بارداری باشد زیرا داروهای سرکوب کننده ایمنی استاندارد و عوامل بیولوژیک در بارداری خطرناک‌تراند یا اثرات ناشناخته‌ای بر رشد جنین می‌گذارند.

عوارض مصرف پردنیزولون در بارداری

سوال مهم این است آیا قرص پردنیزولون در بارداری ضرر دارد؟ هر بارداری با احتمال 3 تا 5 درصد ابتلا به نقص مادرزادی شروع می‌شود. انتظار نمی‌رود استفاده از داروی پردنیزولون در بارداری به طور قابل توجهی احتمال این نقص مادرزادی را افزایش دهد. مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که به دنبال استفاده از پردنیزولون در سه ماهه اول بارداری، شانس بروز شکاف کام و لب در نوزادان افزایش می‌یابد. با این حال، مطالعات جدیدتر و بررسی بیشتر مطالعات قدیمی‌تر این عوراض قرص پردنیزولون در بارداری را تایید نمی‌کند. اگر شانس بیشتری وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد بسیار کوچک است و اکثر بارداری‌ها تحت‌تأثیر آن قرار نمی‌گیرند. مصرف طولانی مدت یک کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون یا پردنیزولون در دوران بارداری با افزایش شانس زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته 37 بارداری) و/یا وزن کمتر هنگام تولد مرتبط است. متیل پردنیزولون استات در بارداری نیز نوعی دیگر از استروئید است و می‌تواند همان عوارض را داشته باشد.

عوارض مصرف پردنیزولون در بارداری

آیا می توانم در دوران بارداری از قطره پردنیزولون چشمی در بارداری استفاده کنم؟

تاثیر قطره‌ی چشمی مانند تاثیر قرص پردنیزولون در بارداری است و باید کنترل شود. به طور کلی مصرف قطره‌های استروئیدی با دوز پایین معمولاً در دوران بارداری در بیمارانی که پیوند قرنیه انجام داده‌ و از استروئیدهای ضد پس زدن استفاده می‌کنند، بی‌خطر است.

پردنیزولون قبل بارداری

به جز نگرانی‌هایی که در مورد اثر پردنیزولون در بارداری وجود دارد باید در مورد مصرف آن قبل از بارداری نیز احتیاط کرد. پردنیزون با دوز پایین ممکن است به افزایش تحرک اسپرم و افزایش شانس بارداری برای برخی از افراد مبتلا به ناباروری کمک کند. به طور کلی، مصرف قرص یا حتی آمپول متيل پردنيزولون توسط پدران یا اهداکنندگان اسپرم بعید است که اثر منفی بر بارداری داشته باشد.

پردنیزولون در اوایل بارداری

تعدادی از مطالعات هم گروهی و کنترل شده در انسان نشان می‌دهد که مصرف کورتیکواستروئید مانند قرص متیل پردنیزولون در بارداری – در ماه‌های اولیه- باعث افزایش خفیف خطر شکاف لب و کام در نوزادان می‌شود (از 1 در 1000 به 3 تا 5 از هر 1000 نوزاد افزایش یافته است).

پردنیزولون در اوایل بارداری

دوز مجاز پردنیزولون در بارداری

احتمال بارداری موفق با پردنیزولون وجود دارد اگر در دوز مجاز استفاده شود. اگرچه استفاده از پردنیزولون در زمان بارداری با دوز کمتر از 20 میلی گرم در روز بی‌خطر محسوب می‌شود، اما به طور کلی پذیرفته شده است که دوزهای بالاتر هم برای درمان بیماری‌های تهاجمی مجاز است. التهاب ناشی از فعالیت خودایمنی کنترل نشده به طور بالقوه برای سلامت مادر و جنین خطرناکتر از مضرات پردنیزولون در بارداری و به طور کلی استروئیدهای با دوز بالا است.

عوارض قطع پردنیزولون در بارداری

اگر به طور ناگهانی مصرف پردنیزون را متوقف کنید یا آن را خیلی سریع کاهش دهید، ممکن است علائم ترک پردنیزون را تجربه کنید که شامل موارد زیر است:

  • خستگی شدید
  • ضعف
  • بدن درد
  • درد مفاصل
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • سبکی سر

سخن پایانی 

همیشه نیازی نیست نگران پردنیزولون و بارداری باشید. زیرا دوزهای مجاز و زیر نظر دکتر به ندرت ایجاد مشکل می‌کند. با این حال اگر در مورد خطر پردنیزولون در بارداری نگران هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین میتوانید به مقالات مشابه مانند مقاله عوارض قطع قرص مارولین مراجعه کنید.