سونوگرافی بیومتری چیست و چرا انجام می شود؟

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سونوگرافی بیومتری

با استفاده از سونوگرافی بیومتری رشد جنین مشخص می‌شود که آیا نسبت به سن حاملگی، جنین رشد طبیعی داشته یا نه. ممکن است نتایج سونوگرافی بیومتری نامنظم و متغیر باشد یا جنین نسبت به اندازه‌ای که طبیعی در نظر گرفته می‌شود کوچکتر یا بزرگتر باشد. این موضوع جای نگرانی ندارد. هر بارداری‌ای منحصربه‌فرد است و شرایط خاص خود را دارد. در ادامۀ این مقاله بیشتر با سونوگرافی بیومتری آشنا می‌شویم تا بتوانیم دغدغه‌های دوران بارداری را راحت‌تر مدیریت کنیم. 

با نصب اپلیکیشن گهواره شما به ابزارهای کاربردی دوران بارداری از جمله مراقبت بارداری دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران می‌توانید تبادل نظر داشته باشید. همچنین مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

سونوگرافی بیومتری چیست؟

در سونوگرافی بیومتری، بااستفاده از امواج فراصوت، تصویری از جنین در رحم به دست می‌آید که با کمک آن اندازۀ جنین را در دوران بارداری اندازه‌گیری می‌کنند. این اندازه‌گیری شامل چند فاکتور است که به پزشک نشان می‌دهد که رشد جنین نسبت به سن حاملگی چگونه است و آیا علائمی که بیانگر مشکل یا اختلالی در رشد باشد، وجود دارد یا نه.

سونوگرافی بیومتری چیست

سونو بیومتری بخشی از سونوگرافی قبل از تولد است. نتایج این سونوگرافی تعیین می‌کند که اندازۀ جنین با سن تخمینی حاملگی مطابقت دارد یا نه. اگر جنین کوچکتر یا بزرگتر از سن بارداری به نظر برسد، پزشک برای بررسی بیشتر آزمایش‌های دیگری را نیز تجویز می‌کند. کوچکی یا بزرگی جنین ممکن است ناشی از بیماری زمینه‌ای در یکی از والدین، مشکلات جفت یا ناهنجاری‌ای مادرزادی باشد. البته به‌صرف نتایج سونوگرافی بیومتریک نمی‌توان گفت اختلالی در رشد وجود دارد و وجود نتایج نامنظم در سونوگرفی ممکن است طبیعی باشد.

نحوه تفسیر سونوگرافی بیومتری رشد جنین 

در سونوگرافی بیومتری با اندازه‌گیری قسمت‌های مختلف بدن جنین، پزشک می‌تواند تصویری کلی از اندازۀ جنین به دست آورد و آن را با سن جنین تطبیق دهد. پارامتر‌هایی که در سونوگرافی بیومتری اندازه‌گیری می‌شود عبارتند از:

  • BPD: قطر سر جنین (قطر بین دو استخوان پاریتال)
  • HC: اندازۀ دور سر جنین
  • AC: اندازۀ دور شکم جنین
  • FL: طول استخوان فمور
  • CRL: طول تاج (طول سر جنین از بالای سر تا انتهای بدن)

اندازۀ طول تاج در سه ماه اول دقیق‌تر است. بعد از هفتۀ دوازدهم بارداری، بقیۀ پارامترهای برای ارزیابی رشد جنین دقیق‌ترند.

کاربرد «صدک» در سونوگرافی بیومتری 

محدودۀ معمول برای بیومتری جنین در مناطق مختلف و برای افراد مختلف متفاوت است و عوامل متعددی در تعیین «طبیعی بودن» اندازه‌ها نقش دارد. به‌علاوه هر پارامتر در سنین مختلف بازۀ طبیعی بودن خاص خودش را دارد. برای به دست آوردن اندازه‌ای که دقیقاً میانه باشد، پزشک اندازۀ صدک را هم در نظر می‌گیرد. صدک‌ها برای نشان دادن محدودۀ اندازۀ کلی جنین‌های هم‌سن استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است اندازۀ دور شکم جنین در صدک 75 قرار بگیرد. درست است که این اندازه بالاتر از حد متوسط است، ولی جای نگرانی نیست. اکثر پزشکان اندازۀ جنین کمتر از صدم 10 یا بیشتر از صدک 90 را نگران‌کننده می‌دانند.

اندازۀ جنین کوچکتر از حد متوسط ممکن است نشان‌دهندۀ محدودیت رشد جنین یا مشکلات جفت باشد. بزرگتر بودن جنین از حد متوسط ممکن است نتیجۀ ابتلای مادر به دیابت بارداری باشد.

نحوه انجام سونوگرافی بیومتری 

سونوگرافی بیومتری از اصطلاحات پزشکی است برای اندازه‌هایی که پزشک از سونوگرافی معمولی، قبل از تولد نوزاد، به دست می‌آورد. بنابراین شیوۀ انجام شدن سونوگرافی بیومتری با آنچه سونوگرافی بارداری می‌شناسیم فرقی نمی‌کند. زن باردار روی تخت سونوگرافی به پشت دراز می‌کشد و لباس را از روی شکم کنار می‌زند.

زمان انجام سونوگرافی بیومتری

تکنسین ژل سونوگرافی را روی شکم می‌مالد. سپس در طول سونوگرافی، که معمولاً 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد، با حرکت دادن مبدل روی شکم، تصویر جنین را بر مانیتور تماشا می‌کند و خطوطی روی تصویر می‌کشد که با اندازه‌گیری آنها، در کنار مواردی مانند مقدار مایع آمنیوتیک و جریان خون بند ناف، به پارامترهایی که پیشتر گفته شد می‌رسد. برای زنان بارداری که حاملگی‌شان کمتر از دوازده هفته است، ممکن است سونوگرافی واژینال انجام شود.

سونوگرافی عارضه‌ای برای مادر و جنین ندارد. سونوگرافی واژینال ممکن است کمی دردناک باشد، ولی انتظار می‌رود که درد بعد از یک روز برطرف شود. اگر چنین نشد، باید فرد فوراً به پزشک مراجعه کند. نکتۀ مهم این است که سونوگرافی در مراکز تخصصی مطمئن انجام شود. زیرا گاهی لازم است پزشک بر اساس نتایج سونوگرافی تصمیمات مهمتری بگیرد، مانند انجام آزمایش آمنیوسنتز که خطر سقط جنین دارد. بنابراین باید مرکزی را برای سونوگرافی انتخاب کرد که بشود به نتایج کارش اعتماد کرد.

* سونوگرافی آنومالی چیست ؟  + دلایل و زمان انجام 

زمان انجام سونوگرافی بیومتری

سونو بیومتری جنین در اوایل بارداری بسیار دقیق است و یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی است که پزشک می‌تواند رشد جنین را ارزیابی کند، ولی بعد از سه ماه دوم بارداری دقت کمتری دارد و کمتر قابل اعتناست. این اندازه‌گیری، معمولاً، در سه هفتۀ اول و دوم بارداری انجام می‌شود. پزشک برای زنانی که دچار عارضه‌ای در بارداری‌شان هستند یا چندقلو باردارند دفعات بیشتری سونوگرافی بیومتری تجویز می‌کند. 

منابع:

my.clevelandclinic.org