بررسی اندازه طول ران یا Fl در سونوگرافی جنین چیست؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
Fl در سونوگرافی جنین

بررسی Fl در سونوگرافی جنین یا بررسی اندازه طول استخوان ران یکی از معیارهایی است که برای تعیین و تایید سلامت جنین در جریان سونوگرافی غربالگری دوران بارداری ضروری و لازم است. منظور از FL _ Femur Length _ طول استخوان ران جنین است. استخوان فمور یا همان استخوان ران بلندترین استخوان بدن انسان است. بررسی اندازه این استخوان در کنار پارامترهایی همچون دور سر، دور شکم و ... در تخمین وزن جنین نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. 

اندازه نرمال fl جنین چه قدر باید باشد؟ 

به طور کلی اندازه نرمال fl جنین بر اساس سن بارداری یا سن جنین ارزیابی می‌شود. در کمترین سن بارداری اندازه fl حداقل 6 میلی‌متر و در بیشترین سن بارداری اندازه fl حداکثر 82 میلیمتر می‌تواند باشد.

اندازه نرمال fl جنین چه قدر باید باشد؟

کم بودن fl جنین بر اساس سن بارداری معمولا اگر حداکثر تا دو هفته عقب باشد، جایی برای نگرانی ایجاد نمی‌کند. غالباً پزشکان یک عدد میانگین را برای تایید سلامت جنین در نظر می‌گیرند. در هر صورت این تنها پزشک است که بر اساس شرایط اختصاصی هر مادر باردار در مورد وضعیت بارداری و سلامت جنین او نظر می‌دهد و تعیین تکلیف می‌کند. کوچک یا کوتاه بودن بیش از اندازه طول استخوان ران معمولا مربوط به تفاوت‌های ژنتیکی افراد در رشد قدی آنها است؛ اما این امکان نیز وجود دارد که به ابتلای جنین به عارضه‌هایی همچون کوتولگی (خصوصاً در مواردی که استخوان ران علاوه بر کوتاهی، حالت کمانی هم دارد) اشاره داشته باشد. در هر صورت این پزشک است اقدامات پزشکی لازم را تدارک می‌بیند و انجام می‌دهد. 

در ادامه اندازه fl را بر اساس سن بارداری به طور دقیق‌تری برای شما شرح داده‌ایم. 

سن بارداری بر اساس هفته حداقل اندازه طول ران (FL) به میلیمتر حداکثر اندازه طول ران (FL) به میلیمتر اندازه طبیعی و نرمال طول ران (FL) به میلیمتر
11 6 10 8
12 7.5 12.5 10
13 8.5 13.5 11
14 12 18 15
15 13.5 20.5 17
16 18 26 22
17 21 29 25
18 23 33 28
19 25 35 30
20 26 38 32
21 28 40 34
22 32 42 37
23 38 48 43
24 41 49 45
25 43 53 48
26 44 54 49
27 45 55 50
28 50 58 54
29 49.5 60.5 55
30 52 64 58
31 53.5 64.5 59
32 56 68 62
33 61 69 65
34 62 70 66
35 61 73 67
36 63 75 69
37 67 77 72
38 67.5 78.5 73
39 69 81 75
40 72 80 76
41 72 82 77

محاسبه قد جنین بر اساس fl

به طور کلی قد جنین تا هفته هشتم به یک سانتی متر هم نمی‌رسد، اما از هفته هشتم به بعد قد جنین هر هفته رشد می کند. قد جنین از هفته هشتم تا حدود هفته بیستم از بالای سر تا باسن اندازه گیری می‌شود؛ اما از حدود هفته بیستم به بعد معمولا قد جنین از بالای سر او تا نوک انگشتان پا محاسبه می‌شود. از هفته سی و نهم تا هفته چهل و یکم قد جنین تغییر چندانی نمی کند.

*در این مقاله بخوانید سونوگرافی سه بعدی جنین چیست و چرا انجام میشود.

آیا قد جنین در سونوگرافی دقیقا مشخص می‌شود؟

واقعیت این است که صرفا از روی برگه سونوگرافی آنومالی یا تصویر جنین در مانیتیور دستگاه سونوگرافی نمی‌توان قد جنین را دقیقا مشخص کرد. اغلب اندازه طول استخوان جنین میانگین قد والدین است و در صورت کوتاهی قد جنین در سونوگرافی اقدام خاصی لازم نیست؛ چنانچه قد جنین بعد از تولد مشکل داشته باشد، باید از یک متخصص غدد کمک گرفته شود. در سونوگرافی دوران بارداری معمولا وضعیت جنین و جفت از نظر شکل گرفتن اندام‌ها مثل معده، مثانه، سر، بینی و... همچنین از نظر میزان رشد و وضعیت جنین و تبادلات وی با مادر کنترل می‌شود. شاید به طور تخمینی بتوان قد جنین را در سونوگرافی تعیین کرد، اما اندازه دقیق قد جنین، پس از تولد امکانپذیر است. آنجاست که قد نوزاد دقیقا مشخص و یادداشت می‌شود. 

آیا قد جنین در سونوگرافی دقیقا مشخص می‌شود؟

اندازه نرمال bpd جنین چه قدر است؟

اندازه بزرگترین قطر سر (BPD) جنین در هفته‌های مختلف بارداری، متفاوت است. بنابراین جدول bpd جنین بر اساس سن بارداری تنظیم می‌شود. BPD _ biparietal diameter _ یا قطر بین دو استخوان پاریتال (آهیانه) جنین بزرگترین قطر بدن جنین است که باید از لگن مادر عبور کرده و وارد کانال زایمان شود. اندازه این پارامتر در سونوگرافی ماه‌های آخر بارداری درج می‌شود. پزشک متخصص زنان از طریق معاینه داخلی قطر دهانه لگن مادر را اندازه گیری می‌کند و سپس با عدد BPD مطابقت می‌دهد. این بررسی‌ها در ماه‌های پایانی مشخص می‌کند که آیا سر جنین با اندازه‌های یادشده قابلیت عبور از کانال زایمان را دارد و یا خیر؟ به عبارتی امکان انجام زایمان طبیعی برای مادر وجود دارد یا نه. همچنین اندازه گیری BPD  به همراه اندازه گیری دور سر (HC) ، دور شکم جنین (AC)، طول استخوان ران (FL) و طول استخوان بازو (HL) برای تخمین وزن جنین و مدت زمان بارداری استفاده می‌شود.

*در مورد شرایط معاینه لگن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید

BPD کمتر از حد نرمال

می‌تواند نشانه‌ای از محدودیت رشد داخل رحمی(IUGR) یا صاف بودن بیش از حد معمول سر جنین(بیماری میکروسفالی) باشد.

 BPD بیشتر از حد نرمال

می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مانند دیابت بارداری باشد.

علت اختلاف بین تعیین سن بارداری بر اساس BPD و AC و FL چیست؟ 

این اختلاف ممکن است به دلیل IUGR یا اختلال رشد جنینی باشد که با سونوگرافی داپلر رنگی از رحم تشخیص داده می‌شود.  

به طور کلی وزن بچه متناسب با ژنتیک و جثه والدین سنجیده می‌شود. برای تخمین وزن جنین باید سونوگرافی IUGR انجام شود تا جنین از نظر وزن بررسی شود. چنانچه در وزن جنین و روند وزن گیری مشکلی وجود داشته باشد، به کمک سونوگرافی داپلر جریان خون و فشار خون اندازه‌گیری می‌شود.  همچنین لازم است میزان مایع دور جنین، جریان عروق بند ناف جنین، اندازه طول و اندازه دور سر جنین بررسی شود.

رایج‌ترین اصطلاحات در سونوگرافی بارداری

رایجترین اصطلاحات در سونوگرافی بارداری

  • پارامتر GS:  کیسه حاملگی (Gestational sac) 
  • پارامتر YS:  کیسه زرده (Yolk sac) 
  • پارامتر Pl: قطب جنین (Fetal pole) 
  • پارامتر SCH: خونریزی زیر جفت (Subchorionic hematoma) 
  • پارامتر BPD: قطر بین دو استخوان آهیانه سر جنین Biparietal diameter))
  • پارامتر HC: دور سر جنین (Head circumference) 
  • پارامتر FL: طول استخوان ران (Femur length) 
  • پارامتر HL: طول استخوان بازو (Humble length) 
  •  پارامتر AC: دور شکم جنین (Abdominal circumference) 
  • پارامتر CRL: طول جنین از بالای سر تا پایین بدن (Crown-rump length) است . به این پارامتر قد ایستاده جنین نیز گفته می‌شود.
  • پارامتر FHR: ضربان قلب جنین(Fetal heart rate) 
  • پارامتر AFI: شاخص مایع آمنیوتیک (Amniotic fluid index) 
  • پارامتر EFW:  وزن تخمینی جنین (Estimated fetal weight) 
  • پارامتر NB: استخوان بینی (Nasal bone) 
  • پارامتر NT یا ضخامت پشت گردن: شاخصی از میزان مایع جمع شده در زیر پوست ناحیه گردن جنین (Nuchal translucency) 

*در مورد عدد نرمال سونوگرافی nt و دیگر مسائل مربوط به آن در این مقاله بیشتر بخوانید. 

  • پارامتر IUGR: محدودیت رشد رحمی (Intrauterine Growth Restriction) 
  • Embryo: رویان 
  • Placenta: نحوه قرارگیری جفت (جفت خلفی، جفت قدامی، جفت سرراهی)
  • Ectopic Pregnancy: حاملگی خارج رحم 
  • LMP : اولین روز آخرین پریودی 
  • Miscarriage: سقط خودبخودی جنین 
  • Blighted Ovum: بارداری پوچ 
  • Early Pregnancy Failure: سقط زود هنگام 
  • EDC: تاریخ احتمالی زایمان 

کلام آخر

اینکه Fl در سونوگرافی جنین چه قدر باشد تا سلامت جنین تایید و تعیین شود، به سن بارداری و سپس تشخیص پزشک و تعیین یک عدد میانگین از طول استخوان ران جنین بستگی دارد. بهترین توصیه این است که تشخیص و تفسیر گزارش سونوگرافی خود را فقط و فقط به پزشک معالج خود بسپارید و از او بخواهید در مورد وضعیت حاملگی و جنینی که در بطن دارید، به طور شفاف اظهارنظر کند. بررسی جدول وزن جنین در هفته‌های مختلف، جدول قد جنین، جدول دور سر جنین، اندازه نرمال ac جنین و ... فقط می‌تواند اطلاعات اولیه را در اختیار شما قرار دهد؛ تایید سلامت جنین فقط و فقط در حیطه کار و دستور پزشک متخصص زنان و زایمان و پس از او سونوگرافیست معتمد و حاذق و نهایتا پرناتولوژیست است.