پیاده روی بعد از سقط جنین | زمان مناسب و نکات مهم آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پیاده روی بعد از سقط جنین

پشت سر گذراندن سقط جنین چه صورت ناخواسته باشد یا به صورت دارویی توسط انواعی از قرص و آمپول مانند قرص سقط جنین سایتوتک انجام شود، چالش سختی برای زن است. جدا از مشکلات روحی که می‌تواند برای او ایجاد کند، مشکلات جسمی نیز به همراه خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در این دوران پیش می‌آید این است چقدر طول می‌کشد که به زندگی عادی خود برگردیم؟ حقیقت این است که بدن افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی بهبود پیدا می‌کند. اما بیشتر زنان می‌خواهند که در سریعترین زمان ممکن بتوانند دوباره به سر انجام فعالیت‌های طبیعی خود برگردند. یکی از این فعالیت‌های طبیعی، پیاده روی بعد از سقط جنین است که فعالیت چندان سنگینی محسوب نمی‌شود با این حال باید برای انجام آن نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه بیشتر در مورد این فعالیت توضیح خواهیم داد.

چه زمانی می‌توانید دوباره پیاده روی داشته باشید؟

زمان شروع دوباره‌ی پیاده روی بعد از سقط جنین به میزان زیادی به روش جراحی بستگی دارد. بسیار از افراد از مصرف قرص برای این کار استفاده می‌کنند. این روش زمانی استفاده می‌شود که جنین بسیار کوچک و در ماه‌های اولیه است بنابراین عوارض سقط جنین در ماه اول بارداری را تجربه می‌کنید. در این شرایط می‌توانید روز بعد به محل کار خود برگردید و پیاده روی، رانندگی و بسیاری از فعالیت‌های عادی دیگر را انجام دهید. اما باید از انجام کارهای سخت یا ورزش‌های سنگین برای چند روز خودداری کنید. با گذشت روزها باید احساس بهتری داشته باشید و می‌توانید زمان بیشتر و طولانی‌تری به این فعالیت‌ها مشغول شوید تا اینکه بلاخره بتوانید به زندگی کاملاً عادی خود برگردید. 

اما در بعضی مواقع سقط جنین از طریق جراحی انجام می‌شود که می‌تواند آسیب‌های نسبتاً شدیدتری به رحم وارد کرده و حتی منجر به پارگی رحم شود. در این شرایط تقویت رحم بعد از سقط جنین الزامی است و تا زمانی که رحم بهبود پیدا نکرده باشد و شما احساس درد در این منطقه داشته باشید، نمی‌توانید به فعالیت‌های روزانه‌ی خود برگردید. همانطور که گفتیم بدن زنان مختلف تفاوت‌هایی با هم دارد و از آن مهمتر بعضی زنان شرایط خاصی دارند که عمل سقط جنین را پیچیده‌تر می‌کند و منجر به بروز جراحات و آسیب‌هایی به دیواره‌ی رحم و در نتیجه تجربه‌ی خونریزی‌های سنگینی می‌شود.

چه زمانی میتوانید دوباره پیاده روی داشته باشید

با این حال انتظار می‌رود 2 تا 3 روز بعد از سقط جنین در یک جراحی طبیعی بتوانید راه بروید. اما این بدین معنا نیست که می‌توانید پیاده روی‌های طولانی داشته باشید. پیاده روی بعد از سقط جنین به زمانی موکول می‌شود که درد در ناحیه‌ی رحم و خونریزی‌های آن کاهش پیدا کرده باشد. 

نکات مهم در مورد پیاده روی بعد از سقط جنین

نکته‌ی مهم همانطور که گفتیم این است که قرار نیست شما یک شبه به وضعیت طبیعی خود بگردید. این موضوع زمان می‌برد. طبیعی است تحت تاثیر مجموعه‌ای از تغییرات فیزیکی قرار بگیرید و بسته به سن جنین فرایند سقط می‌تواند دشوار بوده و تبعات مختلفی داشته باشد. در هر حال اینکه کی دوباره می‌توانید پیاده روی داشته باشید به نظر پزشک و توانایی جسمی شما بستگی دارد.

وقتی احساس کردید آماده‌اید باید پیاده روی بعد از سقط جنین را از مسافت‌های کوتاه با استراحت‌های طولانی‌ شروع کنید. حتماً بدن خود را در طول مسیر هیدراته نگه دارید. در ابتدا با سرعت آهسته‌تر شروع کنید و زیاد به بدن خود فشار وارد نکنید. بهتر است پیاده روی را با یک دوست آغاز کنید تا در صورتی که به کمک نیاز داشتید، تنها نباشید.

سخن پایانی

سقط جنین یک پروسه‌ی تقریباً سنگین با اثراتی فیزیکی و روحی زیادی است که شاید به مدت زمان مشخصی برای گذشتن از آنها نیاز داشته باشید. چه در مورد پیاده روی بعد از سقط جنین و چه در مورد برگشت به سایر فعالیت‌ها، نباید خود را تحت فشار قرار دهید. به خوبی استراحت کنید و اجازه دهید که بدن شما پروسه‌ی بهبودش را طی کند و هر زمان که از نظر جسمی و روحی برای آن آماده بودید می‌توانید این فرایند را آغاز کنید. همچنین میتوانید در مورد روشهای تقویت و تسریع بروز علائم پاک شدن رحم بعد از سقط از پزشک خود بیشتر بپرسید.