راهنمای خرید ظرف غذای کودک و نوزاد

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ظرف غذای کودک

زمانی که کودک شما به برخی از مولفه‌های رشد خود رسید، آماده خواهد بود تا رژیم غذایی خود را از شیر مادر یا شیر خشک فراتر ببرد. با نزدیک شدن به 4 تا 6 ماهگی، علاقه کودک خود را به خوردن غذای کمکی متوجه می‌شوید و البته پیشرفت کودک خود را در کسب مهارت در خوردن غذا حس می‌کنید. با توجه به این موضوع باید ظروفی برای کودک خود در سیسمونی نوزاد تهیه کنید که در هریک از مراحل رشد خود بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

ظرف غذای نوزاد و کودک

کودک شما در سن 4 تا 6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند و به عنوان یکی از وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار باید ظروف مناسبی برایش تهیه کنید. اولین نکته‌ای که در هنگام خرید ظرف غذای کودک باید به آن توجه کنید، جنس، دوام، راحتی و ایمن بودن ظرف غذا است. بهتر است ظرف غذایی روشن تهیه کنید تا غذا را در خود به خوبی نشان دهد. همچنین قابلیت ایمن بودن در ماشین ظرف شویی را داشته باشد. بهتر است ظرف غذایی که برای کودک خود می‌خرید دارای کاسه، بشقاب، قاشق، کارد و چنگال مخصوص کودکان باشد. یکی از نکاتی که باید در هنگام ظرف غذا به آن توجه کنید جنس آن است تا اگر کودک شما آن را انداخت، نشکند و به کسی آسیب نزند. ظروف و قاشق و چنگال پلاستیکی برای کودک بسیار مناسب هستند. البته می‌توانید ظروف از جنس استیل ضد زنگ، سیلیکون، بامیو و شیشه هم تهیه کنید.

ظرف غذای کودک سیلیکونی

ظرف غذای سیلیکونی یکی از بهترین انتخاب‌ها در هنگام خرید ظرف غذا برای کودک است. از ویژگی ظرف غذای سیلیکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیچگونه مواد پلاستیکی در آن استفاده نشده است.
  • دارای طرح، رنگ و ابعاد متفاوت است.
  • حرکت دادن آنها توسط کودک بر روی سطوح غیر ممکن است.
  • به دلیل جنس آن، به هیچ عنوان نمیشکند.
  • مقاوم در برابر بو و لکه غذا
  • برخی از این ظروف قابلیت درجه بندی دارند و می‌توانید مقدار حجم غذای کودک را اندازه بگیرید.
  • قابل استفاده در فریزر، اجاق گاز، ماکروویو و ماشین ظرف شویی
  • قابل حمل و سبک

ظرف غذای کودک سیلیکونی

ظرف غذای بامبو کودک

می‌توان به جرئت گفت که ظروف غذا با جنس بامبو به دلیل سازگار بودن با محیط زیست یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصارف روزانه، بخصوص برای کودکان است و خطرات احتمالی آن بسیار ناچیز است. در ادامه با ویژگی‌های طروف غذای بامبو برای کودکان آشنا می‌شویم:

  • سازکار با محیط زیست و تجزیه پذیر
  • بسیار سبک و راحت
  • دارای ابعاد، طرح و رنگبندی متنوع
  • عدم هرگونه مواد شیمیایی و خطرناک در تولید آن
  • در اثر برخورد با سطوح دچار شکستگی نمی‌شود
  • بسیار بادوام و ماندگار
  • مقاوم در برابر حرارت، لکه‌های طبیعی و بو
  • پس از چند ماه استفاده بر خلاف ظروف چوبی دیگر سطح آن همچنان صاف و صیقلی بوده و مایعات را به خود جذب نمی‌کند.
  • دارای قیمت مناسب
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال

ظرف غذای بامبو کودک

استفاده از ظروف بامبو برای کودکان

همانطور که در بالا توضیح دادیم، ظروف بامبو از ویژگی‌های خوب بسیار زیادی برخوردار هستند. این ظروف از گیاه بامبو تهیه می‌شود. بامبو گیاهی است که می‌توان بدون آسیب رساندن به گیاه اصلی، محصول آن را استخراج کرد. علاوه بر آن با برش دادن گیاه بامبو نه تنها گیاه از بین نمی‌رود، بلکه به رشد خود ادامه می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت که محصولات با جنس بامبو بسیار سازگار با محیط زیست هستند و در تولید آن از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مادران این ظروف را برای کودکان خود خریداری کنند زیرا، هنگام سرو غذای گرم داخل ظروف بامبو، هیچگونه ماده شیمیایی از آن ترشح و خارج نمی‌شود تا برای کودک شما مضر و خطرناک باشد.

ظروف غذای پلاستیکی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که می‌توانید در هنگام خرید ظروف غذا برای کودک خود به آن توجه کنید، ظروف پلاستیکی است. این ظروف تنوع زیادی در رنگبندی، ابعاد، اشکال مختلف و طرح هستند اما باید بدانید که به هیچ عنوان خرید آنها برای کودکان توصیه نمی‌شود. ظروف پلاستیکی بسیار مضر و دارای مواد شیمیایی خطرناکی هستند. موادی که در ساخت این نوع ظروف استفاده شده است دارای BPA یا بیسفنول است که این ماده باعث اختلال در غدد درون زیر مانند پروستات می‌شود. بنابراین استفاده از این نوع ظرف غذاها برای کودکان ممنوع است.

بهترین ظرف برای پخت غذای نوزاد

از آنجایی که کودکان بدن ضعیف‌تری نسبت به ما دارند و همچنین به این دلیل که در سن رشد هستند، بنابراین ظروفی که در آن غذا طبخ می‌شود، بسیار اهمیت دارد. ظروفی که در طبخ غذا برای کودکان استفاده می‌شود اگر در اثر حرارت، املاح و یون‌های خود را آزاد کند، به راحتی وارد سیستم بدنی کودک شده و به او آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زند. بنابراین در انتخاب ظروف و قابلمه برای پخت غذا برای کودکان بسیار توجه کنید.

ظرف پیرکس برای پخت غذای نوزاد

باید بدانید که ظروف شیشه‌ای و پیرکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت غذا برای کودکان است. این ظروف به دلیل کیفیت بالایی که دارند می‌توانند حرارت بسیار بالایی را دمای 650 درجه سانتی گراد تحمل کنند. همچنین این نوع ظروف برای نگهداری مواد غذایی کودکان در طولانی مدت بسیار مناسب هستند زیرا تحت تاثیر خاصیت اسیدی یا بازی قرار نمی‌گیرند، ماهیت آنها تغییر نمی‌کند و طعم و رنگ غذا تغییر نخواهد کرد. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های ظروف پیرکس این است که دارای کمترین آلودگی شیمیایی هستند.

ظرف پیرکس برای پخت غذای نوزاد

ظرف استیل و قابلمه مسی برای پخت غذای کودک

ظروف مسی، استیل، آلومینیومی، روی و غیره از آنجایی که در اثر حرارت یون‌های خود را آزاد می‌کنند، برای پخت غذای کودک مناسب نیستند زیرا در بیشتر موارد، بدن کودک قادر به دفع این یون‌ها نبوده و در اثر رسوب در کبد آنها تاثیرات بسیار مخربی بر دستگاه بدنی آنها می‌گذارد. بنابراین استفاده از این ظروف در پخت و پز غذاهای کودک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ظروف تفلون و سرامیک برای پخت غذای کودک

در صورتی که ظروف تفلون دارای خراش خوردگی باشد و به لایه پلیمری آن آسیب رسیده باشد، به شدت برای کودکان و همچنین برای بزرگسالان خطرناک و سرطان‌ زا است. این ظروف در صورتی که سالم باشند می‌توان مورد استفاده قرار داد اما با این حال در اولویت قرار ندارند.

خرید ظرف غذا برای کودکان

امروزه به راحتی می‌توان بصورت اینترنتی تمامی محصولات مورد نیاز خود را تهیه کرد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی ست ظرف مورد نیاز خود را برای کودکتان تهیه کنید. همچنین می‌توانید با خرید ظروف کارتونی و قابل استفاده در مهدکودک، کودکتان را در ساعات غذاخوری همراهی کنید.