بارداری کریپتیک چیست | علل، علائم و خطرات

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری کریپتیک

همانطور که می‌دانید بارداری با علائم خاصی همراه است که شدت آنها می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. لزوماً همه‌ی علائم بارداری در همه‌ی افراد دیده نمی‌شوند. مثلاً بعضی تهوع بارداری را تجربه می‌کنند اما بعضی دیگر اصلاً دچارش نمی‌شوند. اما گاهی هم افراد بارداری بی‌علامت را تجربه می‌کنند، یعنی می‌دانند باردار هستند، اما علائم آن را ندارند و تست بارداری‌شان مثبت بوده است. همه‌ی اینها طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما عارضه‌ای نیز وجود دارد به نام بارداری کریپتیک که در آن فرد علائم بارداری را دارد اما نمی‌داند باردار است! چطور چنین چیزی ممکن است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد این نوع بارداری بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

*ریزترین علائم بارداری را بیشتر بشناسید.

منظور از بارداری کریپتیک چیست؟

بارداری کریپتیک یا بارداری پنهان، حالتی است که زن باردار است اما خودش نمی‌داند. در این شرایط ممکن است او علائم بارداری را تجربه کند که آنها را به حساب ابتلا به بیماری می‌گذارد یا ممکن هم هست که هیچ علامتی نداشته باشد یا حتی ممکن است همچنان عادت ماهانه داشته باشد یا در شرایطی مانند اوایل یائسگی یا پس از زایمان باشد که عادت ماهیانه ریتم منظمی ندارد و او رخ ندادنش را به حساب شرایط می‌گذارد نه بارداری. گاهی این بی‌اطلاعی به حدی طولانی می‌شود که فرد حتی تا نزدیک زایمان نیز از بارداری خود اطلاع ندارد. به چندین دلیل فرد در چنین بارداری متوجه شرایط خود نمی‌شود:

  • تست بارداری خانگی ممکن است نتیجه منفی کاذب را نشان داده باشد.
  • فرد علائم بارداری را ندارد.
  • فرد علائم بارداری را متوجه نمی‌شود یا آنها را نادیده می‌گیرد.
  • فرد از علائم بارداری بی‌اطلاع است و بنابراین، نمی‌داند که باردار است.

بارداری کریپتیک چیست

به طور معمول، بارداری کریپتیک برای افرادی اتفاق می‌افتد که عدم تعادل هورمونی دارند که می‌تواند به دلایل طبیعی، استفاده از روش‌های کنترل بارداری هورمونی، یا نزدیک شدن به یائسگی باشد.

آیا بارداری کریپتیک روانی است؟

بله گاهی ممکن است ریشه در مشکلات روانشناختی داشته باشد. حاملگی پنهان به عنوان یک تظاهر آسیب شناختی از تعارض ناخودآگاه تعبیر شده است. یعنی یکی از توضیحاتی که برای بروز این بارداری ذکر شده این است که زن از نظر روانی آمادگی پذیرش بارداری و پیامدهای آن را ندارد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بارداری کریپتیک هستند؟

هر کسی می‌تواند حاملگی پنهان را تجربه کند، اما این امکان وجود دارد که افراد خاصی در معرض خطر بیشتری باشند. مثلاً افرادی که اخیراً زایمان کرده‌اند ممکن است بیشتر در معرض یک بارداری مبهم باشند. آنها ممکن است تصور کنند که نمی‌توانند باردار شوند زیرا هنوز پریودشان برنگشته است. یا زنانی که در آستانه‌ی یائسگی هستند و گمان می‌کنند دیگر امکان حامله شدن یا قدرت باروری برایشان وجود ندارد.

نشان دادن حامگی کریپتیک با تست بارداری خانگی

دقت تست‌های بارداری خانگی نسبت به روش‌های تشخیص بارداری و انجام سونوگرافی پایین است اما به هر حال یک بارداری پنهان نیز می‌تواند تست بارداری مثبت داشته باشد به شرط آنکه به روش درست استفاده شود. تست‌های خانگی همیشه احتمال دادن نتایج کاذب را دارند و در مورد کریپتیک این احتمال حتی بیشتر است زیرا عدم تعادل هورمونی داریم. حتماً دستورالعمل‌های روی بسته بندی را دنبال کنید و چند روز پس از قاعدگی عقب افتاده خود منتظر بمانید تا یک تست در خانه انجام دهید.

علائم بارداری کریپتیک

علائم و نشانه‌های بارداری کرپیتیک

چطور بفهمیم حامله هستیم؟ افرادی که حاملگی پنهان دارند همان علائم بارداری طبیعی را دارند. تفاوت اصلی این است که فرد باردار متوجه نمی‌شود که حاملگی باعث بروز این علائم شده است. پس اولین راه این است که نسبت به بروز علائم شایع بارداری هوشیار باشید. اگر دائماً علائمی مانند خواب‌آلودگی و خستگی، تهوع، درد در رحم و ... را تجربه می‌کنید شاید بهتر باشد تست بارداری بدهید. سایر علائم بارداری پنهان یا کریپتیک عبارتند از:

  • از دست رفتن قاعدگی: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که بعضی زنان دارند این است که عادت ماهانه‌ی آنها منظم نیست و همین موضوع ممکن است باعث شود متوجه‌ی بارداری خود نشوند. ممکن است فکر کنند عقب افتادن پریود مثل گذشته به دلایل دیگری رخ داده است. اگر دو ماه پشت سر هم پریود نشدید شاید بهتر است تست بارداری بدهید و علت را پیگیری کنید.
  • لکه بینی یا خونریزی خفیف: یکی از نشانه‌های بارداری خونریزی خفیف است که به خونریزی لانه‌گزینی معروف است و زمانی رخ می‌دهد که تخم بارور شده به دیواره‌ی رحم می‌چسبد که منجر به خونریزی می‌شود. بعضی ممکن است این خون را پریود اشتباه بگیرند. اما این دو خونریزی با هم متفاوت‌اند. 
  • افزایش وزن یا تورم در ناحیه‌ی شکم: برخی از افراد ممکن است متوجه افزایش وزن خود به دلیل بارداری نشوند، یا ممکن است بزرگ شدنِ شکم خود را به طور غیرمعمول به خوردن بعضی غذاهای خاص یا پرخوری نسبت دهند.
  • حرکات جنین: حرکات جنین در ابتدا احساسی مانند ترکیدن حباب درون شکم دارد که با مرور با بزرگ شدن جنین قوی‌تر می‌شود. این حرکات معمولاً از هفته‌ی بیستم بارداری به بعد قابل حس‌ هستند. اگر جفت قدامی دارید، جفت در جلوی شکم شما قرار دارد و در نتیجه ممکن است ضربات را دیرتر حس کنید. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل بروز بارداری کریپتیک باشد.
  • ندانستن علائم بارداری: اگر خیلی جوان هستید یا در مورد بارداری مطالعه نکرده‌اید یا برایش آماده نیستید، ممکن است از علائم رایج بارداری مانند عقب افتادگی قاعدگی، حساس شدن سینه‌ها یا حالت تهوع بی‌اطلاع باشید. از این رو آنها را نادیده بگیرید. بهتر است پس از ازدواج از این علائم اطلاع پیدا کنید حتی با وجود آنکه قصد بارداری ندارید تا بتوانید در صورت بروزشان پیگیری کنید.

بارداری کرپتیک تا کی طول می‌کشد؟

بارداری پنهان زیاد پنهان نمی‌ماند! مگر آنکه در شرایط هورمونی ویژه و جزو موارد نادر یا خاص باشید. در غیر این صورت کم کم در هفته‌ی 20 بارداری با شروع حرکات و بزرگ شدن جنین کم کم به بارداری خود پی می‌برید. 

خطرات بارداری پنهان چیست؟

ممکن است فکر کنید این بارداری چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟ خود شیوه‌ی بارداری خطرناک نیست، بارداری کریپتیک می‌تواند مانند یک بارداری طبیعی و سالم در جریان باشد. اما وقتی از عوارض این نوع بارداری صحبت می‌کنیم منظور عوارض دیر مطلع شدن شما از ورود به دوران بارداری است. وقتی دیر بفهمید باردار هستید، ممکن است خطراتی شما یا جنین را تهدید کند. از جمله مهم‌ترین عوارض این نوع بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطرات بارداری پنهان

انجام ندادن مراقبت‌های بارداری

از آنجایی که نمی‌دانید باردار هستید، درنتیجه مراقبت‌های این دوران را نیز انجام نخواهید داد. بعضی از مراقبت‌ها باید خیلی زودهنگام انجام شوند. مثلاً اطلاع از تشکیل قلب جنین در سونوگرافی هفته‌ی 8 تا 10، انجام غربالگری مرحله‌ی اول در هفته‌ی 12 باردرای، عدم انجام آزمایش خون و بی‌اطلاعی از وضعیت بدنتان، دریافت نکردن دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و ...

*همه چیز در مورد غربالگری سه ماهه اول و نکاتی که باید در مورد این آزمایش بدانید.

تنظیم سبک زندگی

وقتی متوجه‌ی بارداری خود شوید ممکن است نیاز باشد تغییراتی در سبک زندگی خود انجام دهید و البته که باید محتاط‌تر از گذشته باشید. مثلاً همانطور که می‌دانید کشیدن سیگار و نوشیدن الکل در دوران بارداری مضر است. از آنجایی که در بارداری کرپیتیک نمی‌دانید باردار هستید، ممکن است به مصرف این مواد ادامه دهید. یا از داروها و مکمل‌هایی استفاده کنید که برای خودتان یا جنین خطرناک باشند. یا ممکن است تغذیه‌ی خوبی در این دوران نداشته باشید و کودکان مواد مغذی کافی را دریافت نکند.

خطر بیشتر بروز بیماری‌های مربوط به بارداری در مادر

بروز برخی عوارض و بیما‌ری‌ها در طول بارداری محتمل‌تر است. مثلاً دیابت بارداری یا پره اکلامپسی یا همان مسمومیت بارداری. وقتی دیر متوجه‌ی بارداری خود شوید، مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهید و در نتیجه احتمال بروز این بیماری‌ها در شما افزایش می‌یابد. 

خطر بیشتر بروز بیماری‌های مادرزادی نوزاد

در بارداری کریپتیک، جنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مادرزادی قرار دارد. زیرا آزمایش‌های ژنتیکی یا سایر ارزیابی‌هایی که به تشخیص اختلالات تولد کمک می‌کنند، در زمان درستشان انجام نشده‌اند. بعلاوه تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که با حاملگی پنهان به دنیا می‌آیند بیشتر احتمال دارد نارس به دنیا بیایند و همچنین بیشتر در معرض خطر رشد ضعیف یا مشکلات تنفسی قرار دارند.

به طور کلی وقتی ندانید باردار هستید، مراقبت‌ها و احتیاطات لازم را انجام نمی‌دهید. از این رو ممکن است بیشتر از باقی افراد در معرض زایمان زودرس یا خطر سقط جنین قرار داشته باشید.

جلوگیری از بارداری کرپیتیک

با وجود خطراتی که در بالا گفته شد آیا می‌توانید از بروز بارداری پنهان جلوگیری کنید؟ یک فرمول یا شیوه‌ی سری خاصی برای این کار وجود ندارد. متاسفانه عدم تعادل هورمونی که علت اصلی بروز چنین بارداری است، در بسیاری مواقع نادیده گرفته می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز بارداری کریپتیک اطلاع از سلامت بدن و جنسی خود است. اگر فکر می‌کنید احتمال بارداری وجود دارد، همیشه بهتر است یک آزمایش بارداری خانگی انجام دهید یا برای آزمایش خون یا ادرار به یک پزشک مراجعه کنید و همچنین از علائم بارداری مطلع بوده و نسبت به آنها هوشیار باشید.

مدیریت بارداری کریپتیک

مدیریت بارداری پنهان بستگی به زمانی دارد که متوجه‌ی بارداری خود می‌شوید. اگر هنوز چند ماه تا زایمان فاصله دارید، پزشک می‌تواند مراقبت‌های دوران بارداری را که از دست داده‌اید را به شما اطلاع دهد. این مراقبت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مدیریت بارداری کریپتیک

  • آزمایش خون و ادرار.
  • سونوگرافی.
  • اندازه‌گیری ارتفاع فوندال
  • معاینات فیزیکی
  • مشاوره تغذیه و سبک زندگی

در صورت لزوم و وجود موارد مشکوک در بارداری کریپتیک ممکن است نیاز باشد فرد تا زمان زایمان تحت بررسی منظم پزشک یا بیمارستان قرار بگیرد.