کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد؟

کشمش و میوه‌های خشک بعد از جویده شدن حالت چسبندگی در دهان پیدا می‌کنند از این رو بیشتر مادران نسبت به دادن آنها به کودکشان تردید دارند و از خطر خفگی می‌ترسند. در نتیجه بیشتر آنها می‌خواهند بدانند که کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد و آیا دادن آن به کودک فایده‌ی تغذیه‌ای خاصی دارد یا خیر.

دادن کشمش و میوه‌های خشک به کودک

کشمش در لیست ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی قرار دارد و به چند دلیل بهتر است حداقل تا 18 ماهگی از دادن کشمش و میوه‌های خشک شده به کودکتان خودداری کنید. اگر در این فکر هستید که از کشمش در صبحانه کودک شیرخوار استفاده کنید، بهتر است از کشمش کاملا آسیاب شده در ترکیب سویق های مختلف استفاده کنید. ( به مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه نیز مراجعه کنید.)

یادآوری می کنیم که برای دریافت هر ماده غذایی هرگز حریص نباشید؛ بلکه متعادل و منطقی باشید. برای مثال مصرف ویتامین دی در بارداری یا گیاهخواری در بارداری و یا خوردن کاکائو در بارداری هر کدام اگر بی موقع و بی از اندازه باشند، قطعا به جای سود، ضرر خواهند داشت. 

کشمش و‌میوه‌های خشک با همه‌خواصی که‌دارند به‌دلیل اینکه کودک زیر یک‌سال دندان ندارد، توصیه نمی‌شود.

کشمش (و به طور کلی میوه‌های خشک شده) برای بچه‌های زیر 12 ماه خطر خفگی دارد. کشمش دارای مقدار زیادی قند (البته قند طبیعی) است، که بهتر است هنگام شروع مواد جامد کودک، آن را محدود کنید تا میل او به سمت غذاهای شیرین را تشویق نکنید. برنامه‌ی گنجاندن کشمش و میوه‌های خشک در برنامه‌ی کودک به شرح زیر است:

  • 6 تا 12 ماهگی: به دلیل میزان قند بالا و‌نداشتن دندان خطر خفگی از دادن آن به کودک خودداری کنید.
  • 12 تا 18 ماهگی: به دلیل میزان قند بالا و خطر خفگی از دادن آن به کودک خودداری کنید اما اگر کشمش در نان یا غذاهای دیگر پخته شود، خطر کمتری دارد.
  • 18 تا 24 ماهه: کشمش را به صورت متعادل به جای یک میان وعده‌ی معمولی به کودک بدهید. مطمئن شوید که کودک شما در یک محیط امن (در صندلی بلند و مناسب) مشغول غذا خوردن است و هرگز هنگام دویدن اجازه ندهید کودک غذا بخورد.

دادن کشمش و میوه های خشک به کودک

‌مصرف میوه‌های خشک در کودکان

شما می‌توانید ترکیب چند مدل میوه‌خشک را به‌صورتپودر شده دراورید و‌روی غذاها‌های کودکتان بریزید. به‌این ترتیب مشکل گاز زدن و‌جویدن آن نیز برطرف می‌شود و‌کودکتان می‌تواند از خواص آن بهره‌مند شود.
میلک شیک با‌میوه خشک یا اسموتی میوهخشک می‌تواند برای کودکانی که‌در برابر خوردن میوه مقاومت دارند مناسب باشد.

فواید مصرف کشمش برای کودکان

وقتی کشمش در میزان متعادل سرو شود، یک میان وعده‌ی عالی برای کودکان نوپا و بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد است. مشخصات تغذیه‌ای میوه در طی تبدیل آن از انگور تازه به کشمش خشک تغییر می‌کند، و کاهش آب، مواد مغذی و ویتامین‌های مفید (و همچنین محتوای قند آن) را متمرکزتر می‌کند. کشمش در مقایسه با انگور تازه، مقادیر بیشتری مس، آهن و ویتامین B6 دارد، اما قند بیشتری هم دارد حتی تا چهار برابر. همچنین حاوی مواد معدنی زیادی مانند فسفر ، کلسیم و پتاسیم است و برای رشد سالم کودک بسیار عالی می باشد. توصیه می شود که در هنگام تب ، کشمش را به نوزادان بدهید زیرا این امر به مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک خواهد کرد.

خطر خفگی نوزاد با کشمش و میوه‌های خشک شده

میوه‌های خشک شده، از جمله کشمش، برای نوزادان خطر خفگی دارند. از این رو بهتر است کشمش و میوه‌ی خشک را حداقل تا یک سالگی به کودک ندهید. حتی پس از آن هم مراقب باشید که میوه‌های خشک را طوری به کودک بدهید که خطر خفگی را به حداقل برساند. یک روش معمول خیساندن کشمش در آب گرم تا زمانی است که نرم شود. همچنین می‌توانید از کشمش خرد شده به عنوان یک شیرین کننده‌ی طبیعی در وعده‌های غذایی مورد علاقه‌ی کودک خود مانند غلات، بلغور جو دوسر، یا ماست استفاده کنید.

حساسیت به کشمش و میوه‌های خشک شده

احتمال بروز هرگونه اثرات منفی بر سلامتی کودک نادر است اما با این وجود همیشه باید مراقب آلرژی و خطر خفگی کودک باشید و علاوه بر این همان اقدامات احتیاطی که هنگام دادن آب نبات به کودکان انجام می شود، باید در هنگام دادن کشمش هم در نظر بگیرید چرا که دارای بافت چسبنده و جویدنی است.از دادن کشمش به کودک قبل از خواب خودداری کنید زیرا این میوه تمایل به چسبیدن به لثه و دندان دارد و می تواند منجر به مشکلات دندانی شود. مصرف کشمش به همراه سایر وعده های غذایی می تواند به جلوگیری از چسبیدن آن ها به لثه و همچنین به هضم بهتر کمک کند.

حساسیت به کشمش و میوه های خشک شده در کودکان

کلام آخر

اینکه بدانید کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد پایان کار نیست. اگر به توانایی کودک خود در کامل جویدن و بلعیدن کشمش و میوه‌های خشک اطمینان ندارید، بهتر است دادن آن به کودک را تا زمانی که کاملاً مطمئن نشده‌اید کنار بگذارید زیرا هر کودکی با دیگری تفاوت دارد. کشمش یک میان وعده‌ی خوشمزه و یک میان وعده‌ی سالم و عالی برای کودکان است، اما اطمینان از اینکه کودک نوپای شما توانایی خوردن بی‌خطر آن را دارد یا خیر از اولویت‌های اصلی است.