خوردن میوه جمبو در بارداری | فواید و مضرات آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جمبو در بارداری

در دورۀ بارداری، بدن زن دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود و برای رشد و سلامت نوزاد به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. زنان باردار باید رژیم غذایی متعادلی را، که شامل انواع میوه‌ها است، رعایت کنند تا بتوانند سلامتی مطلوب نوزادشان را تأمین کنند. میوه جمبو یکی از میوه‌های مفید در دوران بارداری است. در ادامه، بیشتر دربارۀ ارزش غذایی و خواص میوه جمبو در بارداری توضیح خواهیم داد.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند مراقبت بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا خواهید کرد. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنند.

جمبو چیست؟

درخت جَمبو، با نام علمی Syzygium cumini، که در فارسی با نام جم و جمبولان هم شناخته می‌شود، درختی استوایی و همیشه سبز است که هم زیباست و ارزش زینتی دارد و هم از چوب مقاوم آن انواع وسیله‌ها ساخته می‌شود. از برگ‌های این درخت برای غذای دام استفاده می‌شود. این درخت، چند صد سال پیش، بنا به روایتی توسط تاجران و بنا به روایتی دیگر به‌دست سربازان انگلیسی، از هند، وارد جنوب ایران شده است و در ایران، بیشتر در سواحل جنوبی، مخصوصاً شهر بوشهر، که ارتفاع زمین از دریا زیاد نیست، می‌روید.

خواص جمبو در بارداری

میوۀ درخت جمبو بیضی‌ شکل است و پوست آن تا زمانی که نارس است به رنگ سبز است. با رسیده‌تر شدن میوه، رنگ آن از سبز به صورتی، سپس قرمز روشن و در نهایت به سیاه می‌رسد. رنگ بخش داخلی میوه ارغوانی تیره است و مزۀ آن ترش و شیرین است.

خواص جمبو در بارداری

هر 100 گرم میوه جمبو، تقریباً، 60 ـ 75 کالری دارد و بعضی مواد مغذی آن عبارتند از:

  • کربوهیدرات: 14 ـ 18 گرم پروتئین: 0.8 ـ 1.2 گرم
  • فیبر: 4 ـ 8 گرم چربی: 0.1 ـ 0.2 گرم
  • ویتامین سی: 18 ـ 20 میلی‌گرم آهن: 0.7 ـ 1 میلی‌گرم
  • کلسیم: 15 ـ 20 میلی‌گرم پتاسیم: 79 ـ 82 میلی‌گرم
  • منیزیم: 15 میلی‌گرم فسفر: 17 میلی‌گرم
  • سدیم: 14 میلی‌گرم

مصرف میوه جمبو در بارداری خواص بسیاری دارد، از جمله:

  • مقابله با آسیب‌های سلولی: جم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین (anthocyanin) و پلی‌فنول (polyphenol) است. این ترکیبات برای مقابله با آسیب‌های سلولی و استرس‌های اکسیداتیو (oxidative stress) و همچنین در کاهش التهاب بسیار سودمندند.
  • تنظیم قند خون: بارداری ممکن است منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری شود. جمبو گلیسمی کمی دارد. بنابراین قندش به‌تدریج وارد خون می‌شود. این امر مقدار قند خون را ثابت نگه می‌دارد و از بروز دیابت بارداری پیشگیری می‌کند.
  • پیشگیری از یبوست: هورمون‌های بارداری ممکن است سبب مشکلات گوارشی، مانند سوءهاضمه و یبوست بارداری، شود. فیبر زیاد جمبو حرکات روده را نرم و منظم می‌کند. بنابراین مانع بروز این مشکلات می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی: داشتن سیستم ایمنی قوی، در دوران بارداری، برای مراقبت از سلامت مادر و جنین، الزامی است. جم سرشار از ویتامین سی است که نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی دارد. ویتامین سی به درمان عفونت و زخم کمک می‌کند و جذب آهن را بهبود می‌بخشد.
  • پیشگیری از فقر آهن: در دوران بارداری، حجم خون در بدن مادر افزایش می‌یابد. آهن موجود در جمبو به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. همچنین آهن از ابتلای مادر به کم‌ خونی در بارداری جلوگیری می‌کند. مصرف کافی آهن سبب گردش بهتر خون می‌شود. درنتیجه خستگی مادر کمتر می‌شود و اکسیژن بیشتری به جنین می‌رسد. از طرف دیگر، پتاسیم موجود در میوۀ جمبو احتمال ابتلای مادر به فشار خون را کاهش می‌دهد. 
  • تقویت استخوان‌ها: کلسیم موجود در جم به رشد استخوان‌های جنین وحفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌های مادر کمک می‌کند.
  • آبرسانی: بدن مادر باردار نباید دچار کمبود آب شود. جمبو سرشار از آب میان‌بافتی است. بنابراین مصزف میوه جمبو در بارداری می‌تواند در آب‌رسانی به بدن زن باردار نقش مؤثر داشته باشد. علاوه‌ بر این چون حاوی پتاسیم است تعادل مایعات را در بدن حفظ می‌کند.
  • پیشگیری از زایمان زودرس: جمبو منیزیم زیادی دارد که مانع زایمان زودرس می‌شود. درنتیجه رشد جنین در بدن مادر کامل می‌شود.

مضرات خوردن میوه جمبو در دوران بارداری

جمبو برای سلامتی بسیار مفید است، ولی توصیه می‌شود زنان باردار به خوردن یک وعده از این میوه در شبانه‌روز اکتفا کنند. زنان بارداری که می‌خواهند برای اولین بار از این میوه مصرف کنند، بهتر است قبل از افزودن آن به رژیم غذایی‌شان با پزشک مشورت کنند.

مضرات جمبو در بارداری

مصرف میوه جمبو در بارداری برای بعضی افراد ممکن است عوارضی در پی داشته باشد، ازجمله:

  • نوسانات قند خون: همان‌طور که گفته شد جمبو در پایین آوردن قند خون مؤثر است. بنابراین افرادی که مبتلا به قند خون پایین یا دیابت بارداری هستند باید مراقب نوسانات قند خونشان باشند تا از هیپوگلیسمی جلوگیری شود. از طرف دیگر پایین آمدن قند خون بر اثر خوردن جمبو ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.
  • حساسیت: برخی افراد ممکن است به این میوه حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک ممکن است به‌صورت بثورات پوستی، خارش و تورم ظاهر شود. در صورت مشاهدۀ چنین علائمی باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.
  • اسهال: مصرف زیاد جمبو ممکن است سبب اسهال یا سفتی و گرفتگی معده شود.
  • ممانعت از جذب کلسیم: جمبو حاوی اگزالات (oxalate) است. مصرف زیاد آن ممکن است در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند. بنابراین زنان بارداری که رژیم غذایی‌شان متکی بر جذب کلسیم است، باید در خوردن جمبو محتاط باشند و با پزشک خود مشورت کنند.

نکتۀ مهمی که زنان باردار باید به آن توجه کنند این است که نباید بلافاصله بعد از خوردن جمبو شیر بنوشند.

طبع میوه جمبو در بارداری

توجه به مزاج افراد و طبع غذاها یکی از مبانی مهم طب سنتی ایرانی است. در طب سنتی، طبع هر خوراکی را، بر اساس مزاج‌های ذاتی مرتبط با غذاها و تأثیری که بر خلق‌وخو و طبع افراد دارد، از جهتی به گرم و سرد و از جهت دیگر به تر و خشک طبقه‌بندی می‌کنند. خوراکی‌هایی با طبع سرد را برای افراد گرم مزاج مناسب می‌دانند و خوراکی‌هایی با طبع گرم را برای افراد سردمزاج. بعضی خوراکی‌ها را هم معتدل می‌دانند که هم برای افراد گرم‌مزاج مناسب است و هم برای افراد سردمزاج.

طبع جمبو در بارداری

طبع میوۀ جمبو را سرد می‌دانند. به همین سبب خوردن میوه جمبو در بارداری را به کسانی که مزاج سرد دارند توصیه نمی‌کنند. بنا بر آموزه‌های طب سنتی، افراد سردمزاج در دست‌وپاهای خود احساس سردی می‌کنند. آنها همچنین دچار خشکی پوست، درد مفاصل و عضلات، بی‌اشتهایی، ضعف جسمانی، اضطراب و خستگی مزمن هستند.

منابع:

onlymyhealth.com