درمان گیاهی قلب درد عصبی در خانه بصورت فوری و موثر

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان گیاهی قلب درد عصبی

این روزها به دلیل سبک زندگی ماشینی، بیشتر افراد دچار مشکلاتی نظیر استرس بیش از حد، فشار کاری زیاد، قرارگیری در وضعیت‌های پرتنش و... هستند. این مشکلات جدا از تاثیرات مخربی که بر روان فرد و زندگی‌ شخصی و اجتماعی‌اش می‌گذارد، می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمانی شود. یکی از این عوارض بسیار شایع، قلب درد عصبی است. درحالی که این نوع عارضه، روش‌های درمانی شیمیایی و دارویی خاص خود را دارد، با این حال روش‌های خانگی و گیاهی نیز برای رفع آن پیشنهاد می‌شود. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد درمان گیاهی قلب درد عصبی بیشتر توضیح دهیم. 

قلب درد عصبی چیست؟

حتماً بیشتر شما درد معده عصبی را شنیده‌اید که در آن استرس و تنش منجر به فعالیت بیش از حد معده و ترش اسید و احساس درد و سوزش شدید می‌شود. قلب درد عصبی نیز به همین صورت است. منظور از قلب درد عصبی، نوعی از درد قفسه سینه است که دلایل عصبی دارد. منظور اینکه به دلیل گرفتگی عروق یا تنگی دریچه یا ... نیست. بلکه تنها ناشی از فشار استرس و شرایط تنش‌زا است.

قلب درد عصبی چیست

درد قفسه سینه به دلیل اضطراب یا حملات پانیک معمولاً می‌تواند مانند یک احساس تیر کشیدن باشد که به طور ناگهانی شروع می‌شود، حتی اگر فرد غیرفعال باشد. با این حال، ممکن است فرد قبل از شروع درد قفسه سینه، احساس استرس یا اضطراب داشته باشد. علائم قلب درد عصبی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش
  • تنگی نفس
  • لرزیدن
  • تغییرات دمای بدن
  • احساس خارج شدن از کنترل 
  • بی‌حسی و تعریق در پاها و دست‌ها
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب

* حتما بخوانید: مهمترین علائم درد قلب در زنان را بشناسید! 

درمان گیاهی قلب درد عصبی در منزل

اکنون که متوجه شدیم قلب درد عصبی چیست، وقت آن رسیده که بهترین درمان گیاهی برای قلب درد عصبی را نیز به شما معرفی کنیم. بهترین گزینه‌های گیاهی برای درمان قلب درد استفاده از دمنوش‌های گیاهی و طبیعی است که در ادامه بعضی از مهمترینشان معرفی شده است. البته، فراموش نکنید که اولین کار در مواجهه با قلب درد یا درد قفسه سینه، حتی اگر درد عصبی باشد، تماس با اورژانس است. چرا که این درد در هر صورت نگران کننده بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

درمان سریع قلب درد در خانه با دمنوش بهار نارنج

این نوشیدنی برای تسکین درد قلب بسیار مفید است. بهارنارنج یکی از دمنوش‌های آرامش بخش است که از بروز تشنج و شوک‌های عصبی جلوگیری می‌کند. این گیاه با رفع استرس، به بهبود خواب کمک می‌کند و با افزایش سطح استراحت و آرامش اعصاب، احتمال بروز قلب درد عصبی را کاهش می‌دهد. همچنین این دمنوش برای درمان معده درد و هضم غذا نیز موثر است. 

روغن استخراج شده از نارنج یا ترنج (برگاموت) که به روش سرد به دست می‌آید به عنوان یک گزینه‌ی درمانی دیگر در هنگام ماساژ شناخته می‌شود که تاثیر زیادی بر کاهش سطح استرس و در نتیجه کاهش احتمال بروز قلب درد عصبی می‌شود.

درمان فوری قلب درد با اسطوخودوس

درمان فوری قلب درد با اسطوخودوس

گیاه دیگری که می‌توانید از آن در درمان گیاهی قلب درد عصبی استفاده کنید، گیاه اسطوخودس است. این گیاه یک آرامش بخش بسیار موثر و سریع‌الاثر است. حتی استشمام رایحه‌ی آن می‌تواند با کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش به عنوان یک درمان خانگی قلب درد عصبی شمرده شود. به جز نوشیدن دمنوش این گیاه، شما می‌توانید از روغن آن نیز برای ماساژ بدن استفاده کنید. ماساژ برای قلب درد با کمک این روغن می‌تواند بسیار موثر باشد. ماساژ قفسه سینه با روغن این گیاه می‌تواند به تنظیم حرکات قلب و کنترل تپش قلب کمک کند.

* درمان تپش قلب در بارداری و علل مهم آن را بخوانید. 

دمنوش بادرنجبویه، داروی گیاهی تقویت قلب و اعصاب

گزینه‌ی سومی که به عنوان داروی گیاهی قلب درد عصبی به شما معرفی می‌کنیم، گیاه بادرنجبویه است. اگر روز پرتنش و استرسی داشتید، یک لیوان دمنوش این گیاه می‌تواند به شما در برگشت به حال آرامش کمک کند. دمنوش بادرنجبویه به طور ویژه مشکلات قلبی با ریشه‌ی عصبی را درمان می‌کند و تپش قلب را نیز کنترل می‌کند. 

توجه داشته باشید افراد زیر نباید از این دمنوش استفاده کنند:

  • افراد مبتلا به آب سیاه (گلوکوم)
  • افراد دارای اختلالات تیروئیدی
  • افراد مبتلا به ورم پروستات

دمنوش گل گاو زبان 

گل گاو زبان یکی از بهترین موارد برای درمان گیاهی قلب درد عصبی است. این گیاه از قدیم برای کنترل اعصاب و ایجاد ارامش و تنش‌زدایی استفاده می‌شده است. دمنوش گل گاو زبان خون را رقیق می‌کند از این رو توصیه می‌شود که در دوران بارداری مصرف نشود. این گیاه به درمان تپش قلب نیز کمک می‌کند. از آنجایی که سطح کلسیم و پتاسیم در این گیاه بالا است افراد دارای فشار خون بالا نباید آن را مصرف کنند. 

مصرف منظم این دمنوش نه تنها به درمان درد پشت قلب و قلب درد عصبی کمک می‌کند بلکه فعایلت قلب را بهبود می‌بخشد که خونرسانی به بافت‌های بدن را نیز در وضعیتی مناسب تنظیم می‌کند که خود منجر به رفع خستگی و احساس شادابی بیشتر می‌شود. در این مقاله بخوانید گل گاو زبان فشار را بالا میبرد یا پایین

دمنوش زنجبیل برای قلب درد عصبی

زنجبیل 

این ادویه‌ی جادویی خواص بسیار زیادی دارد و یکی از کاربردهای بی‌نظیر آن برای درمان گیاهی قلب درد عصبی است. زنجبیل اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و آرامش بخشی دارد که می‌تواند با کاهش سطح استرس، به جلوگیری از وقوع مشکلاتی مانند قلب درد عصبی کمک کند. شما نه تنها می‌توانید زنجبیل را در انواعی از دمنوش و چای استفاده کنید بلکه می‌توانید در انواع غذاهای روزانه نیز از یان ادویه استفاده کنید. اما توصیه می‌شود افراد زیر از مصرف آن خودداری کنند:

  • افرادی که داروهای وارفارین و آسپیرین مصرف می‌کنند.
  • افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند

زنان باردار و شیرده نیز باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.

مکمل درمان گیاهی برای قلب درد عصبی

انواع درمان گیاهی قلب درد عصبی که در بالا گفته شد اگرچه بسیار موثر و امتحان شده هستند اما اگر مسائل جانبی رعایت نشود، نمی‌توانند معجزه کنند. شما باید در کنار این درمان‌های گیاهی موارد زیر را نیز انجام دهید:

  • دوری از محیط‌های استرس زا تا حد امکان
  • کاهش فشار کاری در صورت امکان
  • قرارگیری در محیط‌های شاد و خانوادگی
  • انجام مدیتیشن و سایر فعالیت‌های آرامش بخش و تمدد اعصاب مانند پیاده‌روی یا یوگا
  • انجام سرگرمی‌ موثر در کاهش استرس
  • اصلاح الگوی تغذیه‌ای 
  • دریافت خواب کافی
  • مراجع به روانشناس برای دریافت آموزش‌های کافی برای کنترل اعصاب و کاهش سطح استرس زندگی

فعالیتهای کاهش استرس برای درمان قلب درد عصبی

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

درمان گیاهی برای قلب درد عصبی می‌تواند پیشگیری کننده و کاهنده باشد. اما همیشه کارساز نیست. درد قفسه سینه در هر صورت علامت مهم و نگران کننده‌ای است و در صورت تجربه آن باید با اورژنس تماس بگیرید، حتی اگر فکر می‌کنید دردتان عصبی است. مخصوصاً اگر با مشکلات زیر برخوردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید و ناگهانی و احساس فشار بیش از حد روی قفسه سینه دارید
  • درد غیرقابل تحمل به ویژه در بخش مرکزی یا چپ قلب
  • حمله قلبی شامل فشار در قفسه سینه که بیش از 2 تا 3 دقیقه طول می‌کشد 
  • احساس دردی که به بازو یا فک سرایت کند.
  • در هنگام قلب درد احساس تنگی نفس داشته باشید.  

تفاوت قلب درد عصبی و سکته قلبی چیست؟

درد قفسه سینه یک علامت نگران کننده است و معمولاً بهتر است در صورت تجربه آن با اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر علت درد قفسه سینه عصبی باشد، بهتر است بدانید که با مراجعه به اورژانس چیزی را از دست نمی‌دهید! فراموش نکنید که ممکن است از روی نوع درد و علائم نتوانید قلب درد عصبی و سکته قلبی را از هم افتراق دهید. سکته قلبی علل متفاوتی دارد. این اتفاق بیشتر به دلیل انسداد در عروق کرونر فرد رخ می‌دهد. همچنین، قلب درد عصبی ناشی از اضطراب یا حمله پانیک اغلب زمانی ایجاد می‌شود که فرد در حال استراحت است. در مقابل، درد سکته قلبی اغلب زمانی ایجاد می‌شود که فرد فعال است. درد ناشی از سکته قلبی نیز اغلب از قفسه سینه به سایر قسمت‌های بدن مانند فک، شانه‌ها و بازوها منتقل می‌شود. در مقابل، درد قلب درد عصبی ناشی از اضطراب در قفسه سینه باقی می‌ماند.

علاوه بر این، درد عصبی قلب ناشی از اضطراب ممکن است شدیدتر از درد ناشی از سکته قلبی باشد، که مردم اغلب آن را به عنوان احساس فشار شدید و سنگین توصیف می‌کنند. قلب درد عصبی در زنان و سکته قلبی بیشتر در مردان شایع است. در مورد علائم پانیک یا حمله قلبی در این مقاله بیشتر بخوانید.