بارداری شیمیایی چیست و چه علائمی دارد؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری شیمیایی

بارداری شیمیایی که به‌عنوان بارداری بیوشیمیایی نیز شناخته می‌شود، سقط جنین بسیار زودهنگامی است که قبل از هفته پنجم بارداری رخ می‌دهد. زمان این سقط تقریبا در زمان قابل‌پیش‌بینی برای وقوع عادت ماهیانه است. بین هشت تا 33 درصد از بارداری‌هایی که منجر به سقط جنین می‌شوند و 18 تا 22 درصد از حاملگی‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF)، موارد بارداری شیمیایی هستند.

پاسخ دقیق‌تر به سوال بارداری شیمیایی چیست، این است که این بارداری به معنای بارداری کاذب یا نتیجه مثبت کاذب تست بارداری نیست اما این نوع بارداری، قبل از تشخیص جنین در سونوگرافی اتفاق می‌افتد. حاملگی‌های شیمیایی معمولا به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین رخ می‌دهند. در ادامه با این بارداری بیشتر آشنا می‌شوید.

شکل جنین سقط شده در ماه اول

بارداری شیمیایی چیست و نشانه های بارداری شیمیایی چیست؟ بارداری شیمیایی هیچ نشانه‌ای ندارد و برخی از خانم‌ها بدون اینکه متوجه شوند باردار هستند، سقط جنین زودهنگام نی نی را تجربه می‌کنند. برخی خانم‌ها ممکن است نتیجه آزمایش بارداری‌شان مثبت شود و بعد از اینکه قاعده می‌شوند متوجه سقط جنین می‌شوند. از سوی دیگر، برخی زنان علائم بارداری شیمیایی را تجربه می‌کنند که این علائم عبارت‌اند از:

  • پریودی سنگین‌تر از معمول
  • گرفتگی قاعدگی بیشتر از معمول
  • سطح hCG پایین
  • نبود علائم رایج بارداری ازجمله حالت تهوع صبحگاهی یا درد پستان پس از نتیجه مثبت آزمایش بارداری

پریود بعد از بارداری شیمیایی معمولا سنگین است و این یکی از علائم بارداری شیمیایی است. لازم است بدانید اقدام بعد از بارداری شیمیایی امکان ناپذیر نیست و شما می توانید بارداری بعد از بارداری شیمیایی را تجربه کنید.

علائم سقط جنین

علائم سقط جنین بسته به مرحله بارداری متفاوت است و گاهی اوقات آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد که ممکن است متوجه بارداری خود نشده باشید. برخی از علائم سقط جنین عبارت‌اند از:

  • لکه بینی شدید
  • خونریزی واژن
  • ترشح بافت یا مایعات از واژن
  • گرفتگی یا درد شدید شکم
  • کمردرد خفیف تا شدید

علائم سقط جنین در ماه دوم

سقط جنین اغلب در سه‌ماهه اول اتفاق می‌افتد و بسیاری از آن‌ها قبل از هفته دهم بارداری رخ می‌دهند. در این شرایط، در بیشتر موارد، نمی‌توان هیچ کاری را برای جلوگیری از وقوع سقط جنین انجام داد. در برخی موارد ممکن است خونریزی کم و شبیه به قاعدگی منظم باشد.

برخی زنان ممکن است علائم ظریف‌تری مانند تجربه نکردن ناگهانی علائم بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی یا حساسیت پستان را مشاهده کنند. در برخی موارد نیز ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا نشانه سقط جنین بروز پیدا کند. همچنین، لازم است بدانید همه زنان علائم معمول سقط جنین را تجربه نمی‌کنند یا آن‌ها را عمیقا تجربه نمی‌کنند.

علائم سقط جنین در ماه دوم

علائم سقط جنین در ماه پنجم بارداری

سقط جنین اوایل سه‌ماهه دوم تقریبا به همان شکلی است که در سه‌ماهه اول رخ می‌دهد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که رشد و نمو جنین در این مرحله بیشتر است، سقط زمانی تایید می‌شود که نبود ضربان قلب جنین مشاهده شود. این امر اغلب از طریق سونوگرافی انجام می‌گردد. علائم سقط جنین در ماه پنجم بارداری شبیه به علائم سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری است. برای مثال، خونریزی، گرفتگی عضلات و از بین رفتن علائم بارداری رایج هستند.

علائم سقط جنین در ماه پنجم بارداری می‌توانند شدیدتر از علائم سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری باشند یا می‌توانند اصلا بروز پیدا نکنند. برخی مادران تا زمانی که در سونوگرافی، نبود ضربان قلب جنین تشخیص داده می‌شود متوجه سقط جنین نمی‌شوند. برخی خانم‌ها نیز متوجه توقف حرکات منظم جنین در رحم می‌شوند.

عدد بتا باید چند باشد

اگر می‌خواهید بدانید عدد بتا در بارداری شیمیایی چقدر است لازم است بدانید عدد بتا در بارداری باید چند باشد. مواردی که در ادامه مطرح می‌شود محدوده معمول hCG در دوران بارداری است. بااین‌حال، لازم است بدانید این اعداد تنها به‌عنوان دستورالعمل هستند و هر بارداری‌ای متفاوت است.

هفته سوم بارداری: 5 تا 50 mIU/ میلی‌لیتر

هفته چهارم بارداری: 5 تا 426 mIU/ میلی‌لیتر

هفته پنجم بارداری:18 تا 7340 mIU/ میلی‌لیتر

هفته ششم بارداری:1080 تا 56500 mIU/ میلی‌لیتر

هفته هفتم تا هشتم بارداری:7650 تا 229000 mIU/ میلی‌لیتر

هفته نهم تا دوازدهم بارداری: 25700 تا 288000 mIU/ میلی‌لیتر

هفته سیزدهم تا شانزدهم بارداری: 13300 تا 254000 mIU/ میلی‌لیتر

هفته 17 تا 24 بارداری: 4060 تا 165400 mIU/ میلی‌لیتر

هفته 25 تا 40 بارداری: 3640 تا 117000 mIU/ میلی‌لیتر

عدد بتا باید چند باشد

حاملگی پوچ

حاملگی پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده در رحم کاشته می‌شود اما به جنین تبدیل نمی‌گردد. این نوع بارداری دلیل اصلی سقط جنین در اوایل بارداری است و اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که حتی نمی‌دانسته‌اید باردار هستید. درواقع، حاملگی پوچ مسئول یک مورد از هر دو سقط جنین در اوایل بارداری است.

هنگامی‌که یک زن باردار می‌شود، تخمک بارورشده به دیواره رحم متصل می‌گردد. در حدود هفته پنجم تا ششم بارداری، یک جنین باید وجود داشته باشد. تقریبا در این دوره، کیسه حاملگی یعنی جایی که جنین در آن رشد می‌کند حدود 18 میلی‌متر عرض دارد. کیسه بارداری هرچند با حاملگی پوچ تشکیل شده و رشد می‌کند اما در این شرایط، جنین رشد نمی‌کند. به همین دلیل به این وضعیت، بارداری پوچ گفته می‌شود.

علل و عوامل خطر بارداری شیمیایی

اگرچه معمولا علت بارداری شیمیای به‌روشنی مشخص نمی‌شود اما این نوع سقط جنین، در اکثر موارد به این دلیل اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده، نوعی نابهنجاری کروموزومی دارد که باعث می‌شود از همان ابتدا نتواند زنده بماند. وقتی بدن این مسئله را تشخیص می‌دهد بارداری را خاتمه می‌دهد. دلایل دیگر بارداری شیمیایی عبارت است از:

  • سطح غیرطبیعی هورمون‌ها
  • لقاح خارج از رحم
  • عفونت (کلامیدیا یا سفلیس)
  • ناهنجاری‌های رحم

عوامل خطر

اگرچه جلوگیری از بارداری شیمیایی امکان‌پذیر نیست اما برخی عوامل خطر می‌توانند در وقوع این مسئله نقش داشته باشند. بارداری شیمیایی اغلب در زنانی اتفاق می‌افتد که اقدام به لقاح آزمایشگاهی کرده‌اند. انتظار زیاد زوجین برای بارداری ممکن است باعث شود که آن‌ها به‌طور مکرر و زودتر از وقوع لقاح طبیعی، تست بارداری بدهند. سایر عواملی که می‌توانند خطر مواد بارداری شیمیایی را افزایش دهند عبارت‌اند از:

  • ابتلا به اختلال لخته خون
  • ابتلا به دیابت
  • بارداری در سن بالای 35 سال
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)
  • ابتلا به اختلال تیروئید

عوارض بارداری شیمیایی

بارداری شیمیایی علاوه بر گرفتگی و خونریزی بیش از معمول، هیچ عارضه جسمی خاصی ندارد. در موارد نادر، ممکن است خونریزی بعد از بارداری شیمیایی آن‌قدر شدید باشد که دچار کم‌خونی شوید. در این شرایط، مراجعه به پزشک اهمیت زیادی دارد. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که هر نوع سقط جنینی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، به‌خصوص اگر قصد بارداری داشته باشید یا از مشاهده نتیجه مثبت آزمایش بارداری خود هیجان‌زده شده باشید.

برخی از خانم‌ها پس از سقط جنین، علائم اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می‌کنند. برای مثال، آن‌ها ممکن است علائمی مانند افکار ناخواسته در مورد سقط جنین، کابوس یا فلاش‌بک، تحریک بیش‌ازحد یا اجتناب از هر چیزی که بارداری را برای آن‌ها یادآوری می‌کند تجربه کنند. اگر شما نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کنید لازم است به بدن و ذهن خود برای بهبود یافتن زمان بدهید و به خودتان فرصت بهبودی بدهید.

عوارض بارداری شیمیایی

درمان بارداری شیمیایی

حاملگی بارداری شیمیایی همیشه به این معنی نیست که شما نمی‌توانید بارداری سالمی داشته باشید. اگرچه هیچ روش درمانی‌ای برای این نوع سقط جنین وجود ندارد اما برخی روش‌های درمان بارداری می‌توانند به شما کمک کنند که بارداری سالم را تجربه کنید. اگر بیش از یک بار، بارداری شیمیایی را تجربه کرده باشید پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای تشخیص علت بارداری شیمیایی مکرر توصیه کند. زمانی که پزشک علت را درمان می‌کند خطر وقوع مجدد بارداری شیمیایی کاهش می‌یابد.

به‌عنوان‌مثال، اگر سقط جنین به علت عفونت تشخیص داده نشده اتفاق افتاده باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند به درمان عفونت و درنتیجه افزایش احتمال بارداری سالم در آینده کمک کند. اگر سقط جنین ناشی از مشکلاتی در رحم باشد ممکن است برای درمان بارداری شیمیایی، نیاز به جراحی داشته باشید. همچنین، لازم است بدانید بارداری شیمیایی تنها شرایطی نیست که باعث تولید هورمون بارداری در بدن می‌شود. مقادیر بالای hCG در حاملگی خارج از رحم نیز مشاهده می‌شود. ازآنجایی‌که این دو بارداری ممکن است شبیه به هم باشد پزشک در برخی موارد آزمایش‌هایی را برای مشخص کردن نوع سقط جنین، توصیه می‌کند.

درنهایت، بارداری شیمیایی به این معنی نیست که شما نمی‌توانید بارداری و زایمان سالمی داشته باشید. اگر علت سقط جنین شما تشخیص داده شود می‌توانید تحت درمان قرار بگیرید و درنتیجه، بارداری سالم را در آینده تجربه کنید. اگر بارداری شیمیایی را تجربه کرده‌اید در مورد روش‌های درمان با پزشک صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما در درمان و از سوی دیگر، نحوه دریافت کمک روانشناختی برای این شرایط کمک کند.