بهترین زمان برای ختنه کردن نوزاد

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان برای ختنه کردن نوزاد

در مورد انجام ختنه و سن مناسب برای این عمل نظرات متفاوتی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهترین زمان ختنه بین ماه اول تا سوم پس از تولد است؛ البته می‌توان آن را تا دو سالگی هم به تاخیر انداخت. اما به طور کلی سه ماه اول زندگی زمان مناسبی برای ختنه نوزاد است؛ زیرا در این بازه زمانی موضع مورد نظر خیلی زود ترمیم شده و جوش می‌خورد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

با عمل جراحی ختنه آشنا شوید

نوزادان پسر بعد از تولد بر روی آلت خود پوستی دارند که لازم است طی عمل ختنه برداشته شود. با برداشتن پوست اضافی آلت کاملاً دیده می‌شود که این مسئله از نظر رعایت بهداشت اهمیت بسیار زیادی دارد. در سال‌های گذشته انجام ختنه نوزاد تنها در کشورهای مسلمان مرسوم بود اما امروزه بیشتر کشورهای جهان این عمل را انجام می‌دهند. 

بهترین زمان برای ختنه چه موقعی است؟

بهترین زمان ختنه به شرایط بدنی و موقعیت طفل بستگی دارد، بعضی از افراد در همان روزهای اول پس از تولد شرایط انجام این عمل جراحی را دارند. در حالی‌که برای برخی دیگر به دلایلی همچون نارس بودن، زردی و... انجام ختنه در روزها و ماه‌های اول پس از تولد توصیه نمی‌شود.

به طور کلی پزشکان معتقد هستند که بهترین زمان ختنه پس از پایان یافتن یک ماهگی تا چهل روز اول پس از تولد پسران است. چون پس از سپری شدن این دوره خطر زردی نوزاد برطرف شده و زخم خیلی زود جوش می‌خورد. البته لازم است که انجام ختنه برای نوزادانی که در بدو تولد خود دچار بیماری خاصی هستند، به تاخیر انداخته شود. همچنین والدینی که فرزند آن‌ها لاغر است، باید تا رسیدن کودک به وزن مطلوب منتظر بمانند.

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده تجربه زایمان باعث می‌شود که آستانه درد در نوزاد به میزان زیادی کاهش یابد. به همین دلیل است ختنه نوزاد به خصوص در ۹۰ روز اول یک زمان ایده‌آل است؛ زیرا در سه ماه اول فرد درد و اضطراب بسیار کمتری را تجربه می‌کند. علاوه‌برآن در این دوران حرکت کمتری دارد که باعث می‌شود محل زخم به سرعت بهبود پیدا کند.

مزایای ختنه 

انجام ختنه نوزاد مزیت‌های بسیاری را برای پسران به همراه دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • یکی از مهم‌ترین محاسن عمل ختنه این است که شخص را از انواع بیماری‌های عفونی مربوط به مجاری ادرار محافظت می‌کند.
  • ختنه نوزاد که در سنین پایین انجام می‌شود، فرد را در آینده از انواع بیماری‌های مقاربتی مصون نگه می‌دارد.
  • کسی که ختنه می‌شود، نسبت به افراد دیگر ۴۰ درصد کمتر در معرض امراضی همچون تبخال تناسلی و انواع سرطان‌ها قرار می‌گیرد.
  • ختنه نوزاد باعث می‌شود که فرد با رسیدن به سنین میانسالی کمتر دچار مشکلات جنسی شود.
  • ختنه کمک می‌کند که احتمال انتقال ویروس ایدز به هنگام برقراری رابطه جنسی به حداقل برسد.

روش‌های انجام ختنه در نوزادان

روش‌های انجام ختنه در نوزادان

ختنه نوزاد یک عمل جراحی کوتاه مدت است که تنها بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در طول این فرآیند پدر و مادر می‌توانند در کنار کودک خود حضور داشته باشند. در عصر حاضر روش‌های مختلفی برای انجام ختنه در نوزادان وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

1)ختنه از طریق جراحی‌

در این راه‌کار پزشک به کمک تیغ جراحی تمام اطراف قسمت کلاهک آلت را برش می‌زند. از جمله معایبی که می‌توان برای ختنه از طریق جراحی‌ برشمرد این است که بهبود یافتن زخم طول می‌کشد. علاوه‌برآن گاهی در ناحیه مورد نظر چسبندگی به وجود می‌آید که باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار کردن کودک می‌شود.

2)ختنه با لیزر

در این روش ختنه که رواج چندانی ندارد، پزشک اقدام به سوزاندن پوست مجرای آلت با لیزر می‌کند.

3)ختنه به روش حلقه

در ختنه به روش حلقه فرد متخصص یک حلقه مخصوص را به دور آلت تناسلی نوزاد پسر می‌اندازد و سپس آن را با نخ می‌بندند. این کار باعث می‌شود که جریان خون به بخش بالایی آلت نرسد؛ بنابراین پس از چند روز خشک شده و مانند بند ناف می‌افتد. در روش حلقه این احتمال وجود دارد که التهاباتی در ناحیه آلت تناسلی به وجود بیاید، همچنین امکان ابتلا به عفونت را نیز افزایش می‌دهد.

4)ختنه با دستگاه کلیپس نقره‌ای

 یکی از روش‌های مدرن برای انجام ختنه نوزاد، استفاده از دستگاه کلیپس نقره‌ای است که به دلیل عدم نیاز به بخیه و همچنین خونریزی نکردن اخیراً با استقبال مواجه شده است. در این نوع ختنه پوست کلاهک آلت توسط دستگاه کلیپس نقره‌ای برداشته می‌شود، بنابراین فقط یک پانسمان خیلی کوچک انجام می‌گیرد.

مراقبت‌های مورد نیاز پس از انجام عمل ختنه

پس از ختنه نوزاد لازم است که یک‌سری مراقبت‌های بهداشتی انجام گیرد تا احتمال بروز عفونت به حداقل برسد. از جمله روشهای درمان خانگی عفونت بعد از ختنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از عمل جراحی بهتر است که مادر به منظور آرامش بخشیدن به نوزاد و تسکین درد او اقدام به شیر دادن نماید.
  • والدین باید محل ختنه نوزاد را در روزهای اول پس از ختنه به دور از هرگونه آلودگی نگه دارند. در صورتی‌که این موضع با مدفوع آلوده شد، باید بلافاصله با آب و صابون شستشو داده شود.
  • برای استحمام کودک باید تا دو روز پس از عمل جراحی صبر کنید؛ پس از آن دوش گرفتن هیچ مانعی ندارد.
  • در دوران نقاهت به دمای بدن نوزاد توجه ویژه داشته باشید، زیرا تب یکی از نشانه‌های بروز عفونت در بدن است.
  • پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از ختنه از وازلین یا پماد تتراسیکلین روزی سه مرتبه استفاده شود. این کار باید حداقل به مدت یک هفته و حداکثر تا یک ماه ادامه پیدا کند.
  • در صورت بی‌قراری نوزاد به پزشک مراجعه کنید که در این حالت متخصص اقدام به تجویز قطره استامینوفن یا شیاف می‌کند.
  • در روزهای اول پس از ختنه بهتر است که پوشک نوزاد بسته نشود.

موارد ضروری برای مراجعه به پزشک

موارد ضروری برای مراجعه به پزشک

یکی از اتفاقاتی که احتمال دارد پس از ختنه نوزاد پیش بیاید این است که کودک دچار خونریزی شود. البته این موضوع جای نگرانی ندارد و پس از چند روز رفع می‌شود. کاری که والدین در دوران نقاهت باید انجام دهند این است با رعایت بهداشت و استریل کردن محل مانع از ایجاد عفونت در بدن نوزاد شوند. 

با این حال اگر بهترین زمان ختنه را انتخاب کرده‌اید، لازم نیست نگران باشید؛ چون فرآیند بهبودی موضع مورد نظر به سرعت صورت می‌پذیرد.‌ البته در صورت مشاهده برخی از علائم لازم است به پزشک مراجعه کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. ورم شدید در ناحیه آلت و بیضه
  2. خونریزی مداوم
  3. تب کردن نوزاد
  4. تغییر رنگ در ناحیه نوک آلت
  5. مختل شدن فرآیند دفع ادرار
  6. قرمز شدن ناحیه ختنه در صورتی‌که بیشتر از ۵ روز طول بکشد
  7. ظاهر شدن خون مردگی در ناحیه آلت و بیضه
  8. وجود ترشحات زرد رنگ در صورتی که بیشتر از یک هفته طول بکشد
  9. تاخیر در افتادن حلقه یا افتادن آن در کمتر از سه روز

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، بهترین زمان ختنه در سه ماه اول پس از تولد پسران است. زیرا در این دوران علاوه‌بر این‌که کودک درد کمتری می‌کشد، هیچ خاطره ناخوشایندی نیز در ذهن او باقی نمی‌ماند. اگر اخیراً صاحب پسر شده‌اید و تمایل دارید در مورد ختنه نوزاد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید از طریق این لینک با کارشناسان پینو ارتباط برقرار کنید.