علائم قند خون بالا چیست؟ | جلوگیری و درمان دیابت

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم قند خون بالا چیست؟

اگر علائم قند خون بالا را بدانید، می‌توانید این مشکل را زود تشخیص دهید و قبل از اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد، داروهای لازم برای تنظیم قند خون را دریافت کنید. قند خون منبع انرژی بدن است و وجود آن برای دریافت انرژی توسط بدن ضروری است. قند خون که همان گلوکز خون است، از طریق مواد غذایی به بدن می‌رسد. بدن پس از هضم کربوهیدرات‌ها آنها را به قندی تبدیل می‌کند که در خون گردش می‌کند. سطح قند خون در طول روز ثابت نیست و دائما در حال تغییر است. قند خون پس از صرف غذا بالا رفته و پس از یک ساعت شروع به پایین آمدن می‌کند. چنانچه سطح قند خون از مقدار مورد نیاز بدن بالاتر باشد، بدن آن را ذخیره می‌کند تا بعدا استفاده کند.

علائم قند خون بالا کدام است؟

علائم قند خون بالا بسته به میزان افزایش سطح قند خون متفاوت است. بعضی از افراد، به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و در مرحله پیش دیابتی قرار دارند، ممکن است از ابتدا علائم را تجربه نکنند. اما در دیابت نوع ۱، علائم به سرعت بروز می‌کند و شدیدتر است.

اگرچه علائم قند خون بالای 200 یا علائم قند خون بالای 400 بسته به میزان افزایش قند خون می‌تواند شدت و حدت متفاوتی داشته باشد، اما در هر صورت و غالبا در صورت افزایش قند خون، یکسری از علائم خاص ظاهر می‌شوند.

یکی از اولین علائم قند خون بالا خستگی و اضافه وزن است.

کبودی‌هایی که خوب نمی‌شوند، عدم تمرکز، اختلال در خواب و بروز نقاط تیره روی پوست جزء ده نشانه قند خون در مراحل اولیه است که نیاز به توجه دارد.

دیگر علائم قند خون بالا در بزرگسالان از قرار زیر هستند:

  • عطش بیش از حد
  • ادرار فراوان
  • خستگی
  • گزگزی یا تورم در اندام‌ها
  • بینایی
  • زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند

علائم بالا رفتن ناگهانی قند خون، سردرد و تاری دید قابل‌توجه، تورم عدسی چشم به دلیل قند بالا و تاری دید است. برخی از بیماران مبتلا به قند خون بالا وضوح دید خود را تا حدودی از دست می‌دهند و اجسام را به‌صورت تار می‌بینند.

شناخت علائم قند خون بالا و پایین کمک زیادی می‌کند تا در صورت عدم تعادل قند خون، بتوانید به سرعت مشکل را شناسایی کنید و کمک‌های لازم را برای متعادل‌سازی قند خون خود دریافت کنید.

به جز علائم کلی قند خون بالا که پیش‌تر اشاره کردیم، علائم قند خون پایین نیز شامل احساس گرسنگی شدید، تپش قلب، عرق‌ریزی، اضطراب، گیجی، لرزش، تاری دید و احساس خستگی است. این علائم می‌توانند به علت افت ناگهانی قند خون در افرادی که دیابت دارند یا در افرادی که مشکلی در تنظیم قند خون خود دارند، ایجاد شوند. در صورت بروز این علائم، مراجعه به پزشک و در صورت لزوم مصرف منابع شیرین مانند میوه‌های شیرین یا شکلات می‌تواند موثر باشد.

* بیشتر بدانید: علائم پایین آمدن قند خون چیست؟+درمان آن 

علائم قند خون بالا در بارداری کدام است؟

علائم قند خون بالا در بارداری

قند بارداری یا دیابت بارداری یکی از عوارض بارداری است که اگرچه گریبان‌گیر همه خانم‌ها نمی‌شود، اما در هر صورت عده‌ای از زنان باردار دچار این مشکل می‌شوند. دیابت بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های بارداری با قابلیت تنظیم قند خون بدن دچار تداخل می‌شوند. معمولا تشخیص این مشکل از روی علائم دشوار است، زیرا این علائم به مشکلات و عوارض شایع دوران بارداری بسیار نزدیک هستند. کنترل ابتلا به دیابت بارداری معمولا در سه ماهه دوم بارداری با آزمایش گلوکز بارداری انجام می‌شود؛ اما اگر پیش از این موعد دچار مشکلات زیر هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و درمان‌های لازم را دریافت کنید. همچنین میتوانید در مورد رژیم غذایی دیابت بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

تاری دید

یکی از علائم قند بالا در زنان باردار تاری دید است؛ وقتی گلوکز خون بالا باشد، محتوای آب ساختار چشم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تمرکز کردن دشوار می‌شود.

خستگی

خستگی بیش از حد نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های دیابت بارداری باشد. وقتی قند بالا باشد، سلول‌ها و ارگان‌های بدن نمی‌توانند برای تولید انرژی، اکسیژن و مواد مغذی دریافت کنند.

افزایش احساس تشنگی

افزایش تشنگی یکی از دلایل اصلی دیابت از جمله دیابت بارداری است. وقتی قند خون بالا باشد بدن از سلول‌ها آب می‌کشد تا قند موجود در خون را رقیق کند.

افزایش ادرار

اگرچه افزایش ادرار در بارداری و افزایش تعداد دفعات مراجعه به دستشویی در بارداری امری طبیعی است؛ اما خانم‌هایی که مشکل دیابت بارداری دارند بسیار بیشتر به دستشویی می‌روند.

حالت تهوع و بالا آوردن

اگرچه در بارداری خصوصا در سه ماهه اول بارداری، قند در خون انباشته می‌شود و سلول‌ها به دلیل مواد سمی به نام کتون نمی‌توانند از آن به عنوان سوخت استفاده کنند و نتیجتا تهوع و استفراغ در خانم باردار ایجاد می‌شود؛ اما اگر حالت تهوع و استفراغ بعد از سه ماهه ابتدایی بارداری ادامه پیدا کرد باید نگران شد.

کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد

کاهش وزن در هر دوره‌ای از بارداری خطرناک است. در دیابت وقتی سلول‌ها نمی‌توانند از قند به عنوان سوخت استفاده کنند، بدن این کمبود انرژی را به عنوان گرسنگی قلمداد و اشتها را تحریک می‌کند. این حالت چرخه‌ای معیوب را می‌سازد. تمام غذایی که وارد بدن شده است نمی‌تواند به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و توسط ادرار خارج شده در نتیجه منجر به کاهش وزن می‌شود.

عفونت‌های مکرر

بارداری باعث می‌شود خانم‌ها بیشتر در خطر عفونت‌های واژینال و مسیر ادراری قرار بگیرند. اگر دیابت بارداری داشته باشید این خطر افزایش پیدا می‌کند. باکتری‌ها و قارچ‌ها از گلوکز تغذیه می‌کنند بنابراین هرچه قند موجود در خون بیشتر باشد، رشد آنها نیز بیشتر خواهد شد. قند بالا همچنین در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‎کند و تاثیرش را در مقابله با عفونت کاهش می‌دهد.

خرناس کشیدن

خرناس یکی از نشانه‌های انسداد مسیر تنفسی است که منجر به کمبود اکسیژن هنگام خواب می‌شود. کمبود اکسیژن میزان هورمون‌های استرس را بالا می‎برد. این امر کار کنترل قند خون را برای بدن سخت‌تر می‌کند.

* قند خون نرمال ناشتا برای کودکان چقدر است؟ 

علائم قند خون بالا در چهره چگونه نمایان می‌شود؟

علائم قند خون بالا در چهره

  • پوست خشک و خارش
  • آکنه
  • تغییرات رنگ پوست
  • لثه‌های قرمز و متورم
  • لکه‌های تیره در گونه‌ها

علائم قند خون در پا چیست؟

  • احساس سوزش و درد در پاها
  • تورم، خصوصا در انتهای پاها
  • کمرنگی پوست پا به دلیل مشکلات عروقی
  • کاهش توانایی در بهبود زخم‌ پاها
  • اختلال در حس پاها

* میزان قند خون نرمال در سن ۴۰ سالگی و سایر سنین را در اینجا بخوانید. 

کلام آخر

قبل از اینکه مشکل تاری دید، تکرر ادرار، خستگی، اشتهای زیاد و سایر عوارض یاد شده را به علائم قند خون بالا ربط دهید، حتما با میزان نرمال قند خون ناشتا، قند خون نرمال، قند خون لب مرز آشنا شوید. گاهی برخی از داروهای گیاهی می‌توانند پایین آورنده موثری در قند خون بالا باشند. اینکه دقیقا از چه داروی گیاهی استفاده کنید، می‌توانید از یک متخصص طب سنتی کمک بگیرید؛ اما اگر به هر دلیل نیاز به تزریق انسولین دارید تا قند خون شما متعادل شود، حتما انسولین را تزریق کنید. برای بالا رفتن سریع قند خون یا پایین آمدن سریع قد خون و به طور کلی برای متعادل نگه داشتن میزان قند خون، حتما از پزشک راهنمایی بخواهید.