مصرف پنیر پیتزا در بارداری ؛ معایب و مزایا انواع پنیر پیتزا

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف پنیر پیتزا در بارداری

مصرف پنیر پیتزا در بارداری با شک و تردید زیادی همراه است زیرا اکثر افراد آن را جزو فست‌فودها(شرایط مصرف فست فود در دوران بارداری را مطالعه کنید) دسته‌بندی می‌کنند. به‌علاوه پنیرها طیف گسترده‌ای دارند که از مواد اولیه‌ و در شرایط مختلف تهیه می‌شوند و همین موضوع می‌تواند انتخاب گزینه‌ی مناسب را دشوارتر ‌کند. مصرف پنیر در دوران بارداری به نوع پنیری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. امن‌ترین پنیرهایی که می‌توانید در در لیست تغذیه در بارداری قرار دهید، پنیرهای سفت و کم آب است. با این حال پنیر پیتزا یک پنیر سفت نیست. پس آیا این ویژگی خوردن آن را در بارداری ممنوع می‌کند؟ 

شرایط مصرف پنیر پیتزا در دوران بارداری 

پنیر پیتزا در بارداری همانند سایر پنیرها منبع غنی از کلسیم و پروتئین است که می‌تواند در این دوران برای مادر و جنین بسیار مفید باشد. برای مصرف آن به چند نکته توجه کنید:

  1. شیر استفاده شده: نکته‌ی اصلی که باید در مورد مصرف پنیر پیتزا در بارداری به خاطر داشته باشید و چیزی که مصرف انواع پنیر را در این دوران مجاز یا ممنوع می‌کند، شرایطِ شیر اولیه یا همان شیری ست که پنیر از آن تهیه شده است. به طور کلی اگر این شیر پاستوریزه باشد امکان مصرف پنیر وجود دارد و اگر از شیر خام و غیر پاستوریزه تهیه شده باشد، می‌بایست از مصرف آن خودداری کنید. در انگلیس و اروپا، استفاده از شیر خام در تهیه‌ی پنیرهای پیتزا شیوع بیشتری دارد. در قوانین این کشورها، معمولاً استفاده از شیر پاستوریزه هیچ اجباری ندارد. بنابراین در دوران بارداری از مصرف پنیر پیتزای خارجی خودداری کنید.
  2. درصد رطوبت پنیر: نکته‌ی بعدی درصد رطوبت در پنیر است. هر چه پنیر مرطوب‌تر، امکان وجود باکتری‌های بیماری‌زا نیز در آن بیشتر است. پس اگر پنیر از نظر مواد اولیه تایید شد، حالا می بایست رطوبت آن را در نظر بگیرید. از خوردن پنیر نیمه نرم به صورت خام، حتی اگر از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد پرهیز کنید زیرا این پنیرها حاوی رطوبت بالایی هستند و نسبت به پنیرهای سخت اسیدی‌تراند. بنابراین، آنها محیط مناسبی برای رشد Listeria هستند
  3. پختن پنیر: توصیه شده است که در بارداری از مصرف پنیر به صورت خام خودداری کنید و حتماً آن را بپزید. پنیر باید در دمای بالا (74 درجه سانتیگراد و بیشتر) پخته شود. در این دما باکتری‌ها از بین می‌رود و خوردن آن بلامانع می‌شود. با این حال زنان باردار باید مطمئن شوند که پنیر کاملاً پخته و طلایی شده است و تنها به ذوب شدنش اکتفا نکنند.

*کارهای ممنوعه در دوران بارداری چیست + نبایدها 

نکته‌ی مهم: سه شرطی که در بالا ذکر شد باید به طور همزمان رعایت شوند. در دوران بارداری پنیر پیتزایی مصرف کنید که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد، رطوبتش کم باشد و حتماً به طور کامل پخته شود. 

شرایط مصرف پنیر پیتزا در دوران بارداری

فواید و مضرات مصرف پنیر پیتزا در بارداری

طبق توصیه های کارشناسان تغذیه مصرف اسیدهای چرب اشباع به عنوان یک عامل خطر در بیماری های قلبی عروقی مطرح می باشد و از آنجایی که در هر ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا ۴ گرم اسید چرب اشباع وجود دارد که برابر با ۲۲ درصد مقدار توصیه شده روزانه می باشد، باید در مصرف آن احتیاط نمود. از طرفی پنیر پیتزا حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هم می باشد که تقریباً تأمین کننده ۳۳ درصد سدیم مورد نیاز روزانه می باشد و در واقع از نظر تأمین عوامل خطرساز برای سلامتی بسیار قابل توجه تر از عوامل مؤثر بر سلامتی می باشد. کسانی که فشار خون بالا در بارداری دارند بهتر از مصرف زیاد پنیرهای پرچربی همچون پنیر پیتزا خودداری کنند. قاعدتاً روی بسته بندی همه مواد غذایی باید خصوصیات کامل از جمله میزان چربی، پروتئین، نمک و کالری درج شده باشد، ولی متأسفانه در ایران این موضوع خیلی جدی گرفته نمی شود. در رابطه با کلسیم نیز باید گفت پنیر پیتزا هم مانند سایر لبنیات یکی از منابع خوب تأمین کلسیم به حساب می آید، ولی چون نمک و چربی آن زیاد است، بنابراین در مقایسه با یک لیوان شیر کم چرب به صرفه نیست تا کلسیم مورد نیاز روزانه مان را با خوردن این نوع پنیر تأمین کنیم. بنابراین بیشتر زنان محصولات لبنی کم خطرتری مانند شیر و ماست را ترجیح می‌دهند که کلسیم و پروتئین بالاتر و کالری و سدیم کمتری دارند.

پنیرهای مطمئن در دوران بارداری

پنیرهای سفت:پنیر چدار، پنیر فتا، پنیر گودا، پنیر پارمسان و پنیر لستر قرمز از جمله پنیرهای سفتی هستند که میتوانید در این دوران مورد استفاده قرار دهید. پنیرهایی مانند پنیر تبریز و لیقوان هم که در کشور خودمان زیاد استفاده میشود، در دسته پنیرهای سفت قرار میگیرند.
پنیر نرم فرآوری شده:پنیر سیر، پنیر خامه ای، پنیر مازارلا و پنیرهای فرآوری شده چون فرآوری شده اند مشکلی ایجاد نمیکنند
پنیرهای پروبیوتیک:این نوع پنیرها میتواند انواع و تنوع زیادی داشته باشد.

پنیرهای خطرناک در دوران بارداری
به دلیل ضعف سیستم ایمنی در دوران بارداری، زنان باردار باید در مورد انتخاب غذاهایشان احتیاط کنند. پنیرها به خاطر احتمال وجود باکتری‌های ایجاد کننده‌ی لیستریوز، یعنی لیستریا، خطرناک هستند زیرا این بیماری می‌تواند باعث سقط خود به خودی جنین شود. از آنجایی که برخی پنیرها ممکن است به این باکتری آلوده باشند، توصیه می شود از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری کنید.

پنیر قالبی رسیده و نرم:پنیرهایی مانند پنیر بز نباید در این دوران استفاده شود. پنیرهای کپک زده تهیه شده از شیر بز و گاو هم از جمله خوراکیهایی هستند که نباید مصرف شوند.
پنیرهای آبی:پنیرهای چرب و پنیر دانمارکی از جمله پنیرهایی هستند که مصرف آنها در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
پنیرهای محلی:استفاده از پنیرهای محلی به دلیل آنکه مراحل پاستوریزاسیون در آنها رعایت نشده حاوی باکتری لیستریاست که با سقط، زایمان زودرس و حتی مرگ جنین ارتباط دارد.

 مصرف انواع پنیر پیتزا در بارداری

در ایران پنیر پیتزا به طور کلی از دو پنیر اصلی تهیه می‌شود: پنیر موزارلا و پنیر پروسس. گاهی از پارمسان نیز برای برخی غذاها نظیر پاستا و پیتزا استفاده می‌شود که چندان مرسوم نیست. 

مصرف پنیر موزارلا در بارداری 

  • شیر استفاده‌ شده در موزارلا شیر خام یا شیر پاستوریزه می‌باشد. این پنیر طعم خوبی دارد و برای تهیه‌ی پیتزا و غذاهای ایتالیایی دیگر مانند لازانیا بسیار مناسب است. پنیر موزارلا یک غذای لبنی است و این بدین معناست که منبع سالم و غنی از کلسیم است. کلسیم برای رشد استخوان و دندان کودک لازم است. پنیر موزارلا یک منبع مناسب پروتئین، برای عضلات، سلول‌ها و رشد و نموی کلی کودک است. از موزارلای کم چرب یا نیمه چرب استفاده کنید که به شما کمک می‌کند چربی اشباع شده و کالری خود را در حد متعادل نگه دارید.
  • موزارلا یکی از منابع غذایی ویتامین B12 نیز می‌باشد که برای بدن لازم و ضروری است. این ویتامین در رشد و تقسیم سلولی، حفظ تعادل سیستم عصبی، سنتز پروتئین، ساخت گلبول‌های قرمز، سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نقش موثری دارد.
  • پنیر موزارلا به طور معمول پاستوریزه می‌شود و اگر اینگونه نباشد، خطر لیستریوز افزایش می‌یابد. لیستریوز در دوران بارداری عوارضی از جمله سقط جنین، زایمان زودرس و زایمان نوزاد مرده را به همراه دارد. علائم لیستریا شامل سردرد، درد عضلانی، تب، حالت تهوع و استفراغ است. اگر هر یک از این علائم در دوران بارداری ظاهر شد، سریعاً برای معالجه با پزشک خود تماس بگیرید زیرا مداخله زودهنگام با آنتی بیوتیک احتمال مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهد.
  • موزارلای پاستوریزه این خطر را ندارد زیرا در فرایند پاستوریزاسیون باکتری‌های ایجاد کننده‌ی لیستریوز را از بین می برد. روی بسته‌ها را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید محصولی که خریداری می‌کنید پاستوریزه و برای خوردن مناسب است. هنگام غذا خوردن در رستوران بپرسید که از چه پنیری استفاده می‌کنند و اگر در مورد امنیت آنها شک دارید از خوردنش خودداری کنید.
  •  

مصرف پنیر موزارلا در بارداری

مصرف پنیر موزارلا خانگی در بارداری

اگر از تهیه پنیر لذت می برید، موزارلا می‌تواند یک انتخاب مطمئن در دوران بارداری باشد. حتماً برای تهیه‌ی آن از شیر پاستوریزه استفاده کرده و از استفاده از هر نوع شیر خام، حتی اگر از گاوهای شخصی باشد، خودداری کنید. موزارلا را در یک آشپزخانه تمیز آماده کنید تا از آلودگی لیستریا و سایر عوامل بیماری‌زا جلوگیری کنید.

مصرف پنیر پروسس در بارداری

ماده اصلی این نوع پنیر،پنیر اولیه می باشد که هرچه پنیر اولیه مرغوب تر باشد پنیر پیتزا نیز با کیفیت تر می شود . برای اینکه به طعم و عطر بهتری در پنیر دست پیدا کنند، افزودنی های مجازی به آن اضافه می کنند. این افزودنی ها با توجه به فرهنگ کشور و طرز تهیه پنیر پروسس در آن جا می تواند، متفاوت باشد. پروتئین آب پنیر، رنگ خوراکی و طمع دهنده، خامه و چربی های شیر و نمک های امولیسیون کننده از جمله موادی هستند که معمولا در فرآیند تولید از آن ها استفاده می شود.

پس از آن با حرارت دادن به مخلوط تهیه شده، پنیر تولید و به یک ماده جامد همگن و پایدار تبدیل می شود. کیفیت پنیر پیتزا درست شده می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. سرعت سرد کردن، دمای و زمان پخت و همچنین میزان مخلوط کردن پنیر های مختلف از جمله عوامل تاثیر گذار بر کیفیت پنیر می باشند. این محصول نسبت به سایر پنیرها، دو برابر بیشتر سدیم دارد. بخشی از سدیم که در پنیر طبیعی وجود دارد و بخش دیگر آن در نمک‌های امولسیون کننده مانند سیترات سدیم یا پلی‌فسفات‌‌ها که برای یکنواختی به پنیر اضافه می شوند وجود دارد. مصرف سدیم باید به شدت کنترل شود، (مصرف زیاد نمک از پرهیز غذایی در بارداری محسوب می‌شود) زیرا باعث مشکلات قلب و عروقی و پرفشاری خون می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب‌های جدی به جنین و مادر وارد کند. 

پنیر پیتزای پروسس جزو پنیرهای مالیدنی محسوب می‌شود. در تولید این پنیر از خامه و کره استفاده می‌شود و در نتیجه کالری آن به نسبت انواع دیگر پنیر بیشتر است. از این رو اولین نکته در استفاده از پنیر پروسس، کنترل مقدار مصرفی است. گاهی اوقات در تولید این پنیرها از رنگ‌های مصنوعی نیز استفاده می‌شود که خطرات آنها شناخته شده نیست. از آنجایی که در تهیه‌ی این پنیر از مواد اولیه‌ی زیادی استفاده می‌شود، قیمت تمام شده‌ی آن نسبتاً بالاست و این دلیلی بر خواص تغذیه‌ی منحصر به فرد این پنیر نیست. در فرایند تولید پنیر پیتزایی پروسس ممکن است از قند، سدیم و چربی‌های اشباع نشده استفاده شود که باعث می‌شود ارزش غذایی آن برای استفاده در دوران بارداری کاهش پیدا کند. 

معایب و مزایای مصرف پنیر پیتزا در بارداری

دلایل محبوبیت پنیرپیتزا پروسس چیست؟

عطر و طعمی که این پنیر دارد خیلی از پنیر ها هستند که برای این که بتوان از آن ها استفاده کرد باید مدت زمانی را صبر کرد تا پنیر برسد. اما این نوع پنیر اصلا اینگونه نیست و اندکی پس از تولید می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. پایین بودن هزینه تولید و استفاده از روش های مدرن برای تولید آن از دیگر مزیت های آن به حساب می آید.

به راحتی می توانید پنیر پیتزا پروسس را بدون این که طعم آن عوض شود، طولانی مدت در یخچال نگه داری کنید. خیلی از پنیر ها هستند که به مرور زمان طعم و کیفیت خودشان را از دست می دهند؛ اما این نوع پنیر به دلیل روش تولیدی که دارد مدت زمان زیادی می توانید از آن استفاده کنید بدون آن که کیفیت خودش را از دست بدهد.

مصرف پنیر پارمسان در بارداری

پنیر پارمسان یک پنیر قدیمی ایتالیایی است که خشکی آن می‌تواند یک نشانه‌ی مثبت در جهت استفاده از آن در دوران بارداری باشد. پنیر پارمسان بسیار خوش طعم و یک پنیر همه کاره است که از آن می‌توان در غذاهای مختلف از جمله پیتزا استفاده کرد. آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد این پنیر به قدری خشک است که احتمال وجود باکتری لیستریا در آن تقریباً غیرممکن می‌باشد از این رو می‌توان آن را به صورت خام نیز مصرف نمود.

تفاوت پنیر پارمسان و پنیر پیتزا

تفاوت پنیرها در زمان رسیدن‌شان است. پنیر پیتزا زمان عمل آوری زیادی ندارد به همین دلیل هم بافتی نرم دارد و طبخ آن آسان‌تر است. پنیر پیتزا در فرآیند تهیه پیتزا، با ذوب شدن بر روی سطح این غذا، تاثیر کشسان و چسبنده خود را نشان می‌دهد. پنیر پارمزان طعم بسیار قوی دارد و شما با مقدار کمی از آن می‌توانید طعم غذا را عوض کنید. از پنیر پارمسان رنده شده در انواع سالاد، سوپ و پاستا استفاده می‌‌شود.

 پیشنهاد می‌شود اگر قصد مصرف انواع پنیر پیتزا در بارداری را دارید، پنیر پارمسان گزینه‌ی مناسب‌تری ست. پارمسان پنیری است که به صورت کهنه مصرف می‌شود و هر چه کهنه‌تر باشد سالم‌تر است با این حال پنیرهای پارمسان تولید شده در ایران به صورت پاستوریزه تهیه می شوند و باید تاریخ انقضای آن را در زمان خرید مدنظر داشته باشید.

منبع:

 

https://www.hellomotherhood.com/article/284414-how-to-eat-feta-cheese-during-pregnancy/

https://www.pregnancyfoodchecker.com/can-pregnant-women-eat-parmesan-cheese-is-it-safe/

https://www.quora.com/What-are-the-positive-and-negative-effects-of-eating-cheese-during-pregnancy

https://www.dispensaire.ca/en/article/cheeses-avoid-during-pregnancy/

https://www.pregnancyfoodchecker.com/can-pregnant-women-eat-fresh-mozzarella-cheese-is-it-safe/

https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/processed-cheese