کاربردهای نوشابه در خانه‌ داری، نظافت و زندگی روزمره

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کاربردهای نوشابه در خانه‌داری

نوشابه یک نوشیدنی پر طرفدار اما مضر است که سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها را به خطر انداخته و می‌تواند زمینه ساز چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و غیره شود. بنابراین اگر شما هم این نوشیدنی محبوب اما مضر را از سبد خریدتان حذف کرده‌اید، باید بدانید که این نوشیدنی علاوه بر کاربردهای خوراکی، کاربردهای غیر خوراکی بسیاری دارد که می‌توانید در خانه‌داری از آن استفاده کنید. در این مطلب از گهواره با انواع کاربردهای این نوشیدنی جادویی از جرم گیری سرویس بهداشتی تا لکه بری لباس‌ها آشنا می‌شوید.

کاربرد نوشابه سیاه چیست؟

بدون شک نوشابه‌ها با اینکه بسیار برای سلامتی ضرر دارند، اما باز هم در سراسر جهان محبوب هستند. هر چند امروزه این مطلب ثابت شده است که نوشابه‌ها برای سلامتی ما ضرر دارند، اما متاسفانه این موضوع تاثیر آن چنانی بر مصرف آنها نداشته است. این نوشیدنی‌ها می‌توانند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی بیش از حد، قند خون بالا، آسم، سکته مغزی، دیابت، مشکلات ریوی و دیگر بیماری‌ها باشند. همچنین افرادی که این نوشیدنی را مصرف می‌کنند علاوه بر اعتیاد به کافئین موجود در آن دچار کاهش مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین A در بدن می‌شوند. حال اگر می‌خواهید این نوشیدنی را از لیست خرید خود حذف کنید باید به شما بگوییم که این نوشیدنی تنها کاربرد خوراکی ندارد، بلکه کاربردهای غیر خوراکی مفیدی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه به چند کاربرد غیر خوراکی این نوشیدنی برای خانه داری آسان اشاره می‌کنیم:

  • از بین بردن لکه‌های سخت

برخی از لکه‌ها مقاومت بسیاری در مقابل تمیز شدن دارند و به سختی می‌تواند آنها را تمیز کرد و در آخر باز هم مقداری از آن‌ها باقی می‌ماند. لکه‌های چربی و خون از لکه‌های مقاومی هستند که با شست‌وشو از بین نمی‌روند. برای از بین بردن این لکه‌ها به جای استفاده از لکه‌برهای گران قیمت می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌ها کافیست یک لیوان نوشابه را به همراه پودر ماشین لباس شویی در مخزن بریزید تا از شر این لکه‌ها خلاص شوید.

  • از بین بردن زنگ زدگی

اگر می‌خواهید از شر ناخالصی‌های موجود بر روی وسایل فلزی خلاص شوید، نوشابه یکی از بهترین گزینه‌ها است. نوشابه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند زنگ زدگی روی فلزات را حل کرده و از بین ببرد. کافیست وسایل زنگ زده را در ظرفی از نوشابه بگذارید تا اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث نرم شدن زنگ زدگی‌ها شده و در نهایت شما به راحتی می‌توانید زنگ فلز را از روی وسایل جدا کنید.

  • تمیزکاری

برای شستن سرویس بهداشتی، روشویی، توالت فرنگی و حتی سرامیک‌ها می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. اسید فسفریک، اسید کربنیک و اسید سیتریک موجود در نوشابه به راحتی لکه‌ها را تجزیه کرده و از بین می‌برد. برای از بین بردن لکه‌ها باید اجازه دهید تا نوشابه به مدت یک ساعت بر روی سطح باقی بماند و پس آن با آب و برس بشویید.

تمیزکاری با نوشابه

کاربرد نوشابه در نگهداری از گل و گیاه

شاید برایتان جالب باشد که نوشابه علاوه بر کاربردهای متنوع در خانه‌داری و تمیزکاری در نگهداری از گل و گیاه منزل هم کاربردهای فراوانی دارد. 

  • تقویت کمپوست

حتما نام کمپوست را شنیده‌اید. کمپوست نوعی کود است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که گیاهان و حیوانات از خود به جا می‌گذارند) درست شده است. برای سرعت بخشیدن به روند پوسیدن این مواد ارگانیک و تبدیل آنها به کود، از نوشابه استفاده می‌کنند. قند موجود در نوشابه انگل‌های مفیدی که پیوندهای آلی را می‌شکنند را تغذیه می‌کند و همین باعث سرعت بخشیدن به روند ایجاد کمپوست می‌شود.

  • از بین بردن حشرات

اسید موجود در نوشابه بخصوص نوشابه سیاه، می‌تواند حشرات مزاحم مانند مورچه و سوسک را فراری بدهد. برای این کار تنها به یک فنجان نوشابه نیاز دارید. این موجودات ابتدا به سمت قند نوشابه حجوم می‌برند. پس از آن اسید موجود در نوشابه باعث مرگ آنها می‌شود و یا اینکه در نوشابه غرق می‌شوند. بنابراین کافیست مقداری نوشابه را در چند ظرف ریخته و در مکان‌های مختلفی بگذارید تا از شر حشرات موذی خلاص شده و از گل و گیاهان آپارتمانی خود محافظت کنید.

کاربرد نوشابه در نگهداری از گل و گیاه

کاربرد نوشابه تاریخ گذشته

نوشابه‌ها جزو آن دسته از مواد هستند که به دلیل مواد افزودنی و نگهدارنده‌ای که دارند، می‌توان آنها را 4 تا 9 بعد از تاریخ انقضا مصرف کرد. البته توصیه می‌شود بعد از گذشتن تاریخ آن از کاربردهای غیر خوراکی نوشابه استفاده کنید.

  • فر کردن موها

شاید بنظر مسخره باشد اما شما می‌توانید از نوشابه برای فر کردن موهای خود استفاده کنید. کافیست مقداری از نوشابه را به موهای خود اسپری کرده و سپس به آنها حالت دهید. قند موجود در نوشابه باعث می‌شود تا موها در همان وضعیت حالت داده‌ شده باقی بمانند. در نهایت می‌توانید با آب موهای خوش حالت خود را شسته و تمیز کنید.

  • محو کردن رنگ مو

اگر از رنگ مویی که زده‌اید راضی نیستید و دوست دارید موهایتان روشن‌تر باشد کافیست موهای خود را با نوشابه بشویید. اسید موجود در نوشابه باعث کم‌رنگ شدن رنگ موهای شما می‌شود. با این کار دیگر نیاز نیست تا به آرایشگاه بروید.

  • حذف آدامس از روی مو

احتمالا شما هم با این صحنه چسبیدن آدامس به موهایتان مواجه شده‌اید. استفاده از نفت و بنزین می‌تواند راه چاره شما باشد اما بوی نامطبوع و بد آنها بسیار آزار دهنده است. راه حل مناسب شما استفاده از نوشابه است. کافیست اجازه دهید تا نوشابه برای چند دقیقه روی موهای شما باقی بماند تا آدامس را در خود حل کند.

تمیزکاری با نوشابه

نوشابه در تمیزکاری کاربردهای بسیاری دارد که می‌تواند کار را برای شما بسیار راحت کند.

  • شستن ظروف

اگر ظرف‌های شما دارای لکه‌های زشت و رنگی است، کافیست آنها را برای چند دقیقه در ظرفی از نوشابه بگذارید. پس از اینکه نوشابه اثر خود را گذاشت، ظرف‌ها را بشویید. مواد شیمیایی موجود در نوشابه، لکه‌های روی ظروف را از بین خواهد برد.

  • برق انداختن ظورف مسی و نقره

اگر ظروف مسی شما مات شده و از جلا افتاده است، یک دستمال را به مقداری نوشابه آغشته کرده و روی ظروف بکشید. سپس آبکشی کرده و با یک دستمال پارچه‌ای تمیز، خشک کنید. همچنین ظروف نقره را می‌توانید چند دقیقه در نوشابه گذاشته و سپس با آب و صابون بشویید.

کاربرد نوشابه در خانه داری

ریختن نوشابه در ماشین لباسشویی

برای از بین بردن لکه‌های سرسخت روی لباس‌ها یک فنجان نوشابه را به همراه پودر ماشین لباس شویی در مخزن ریخته تا از شر لکه‌ها خلاص شوید.

ترکیب صابون و نوشابه

اگر به دنبال راهی برای تمیز کردن مبلمان خود هستید، نیاز به استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده تهاجمی و گران قیمت نیست. کافیست مقداری نوشابه و صابون را با هم مخلوط کرده و با یک پارچه تمیز روی لکه‌های مبلمان بکشید. سپس مبل را با یک پارچه تمیز کنید و نم آن را با پارچه خشک دیگری بگیرید. 

خواص نوشابه برای پوست

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و جوش‌های سر سیاه می‌توانید از ماسک صابون و نوشابه استفاده کنید. مراحل پاکسازی پوست صورت با نوشابه به شرح زیر است:

برای تهیه این ماسک مقداری از صابون را رنده کرده و به آن نوشابه اضافه کنید.

محلول را به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار بدهید و هم بزنید.

حالا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا محلول غلیظ شود.

پس از خنک شدن، ماسک را روی پوست صورت خود بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید.

این ماسک می‌تواند پوست صورت شما را سفت کند.