صدای سشوار برای نوازد | عوارض صدای سشوار برای نوزاد، آرامش و خواب او

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض صدای سشوار برای نوازد

خواباندن نوزاد به ویژه در اوایل کار می‌تواند برای والدین بسیار دشوار باشد. در بیشتر مواقع والدین به راه‌های تنظیم خواب نوزاد تسلطی ندارند از این رو از هر کمکی برای زودتر و بهتر خواباندن آنها استقبال می‌کنند. حتماً شما هم شنیده‌اید که بعضی از صداهای عجیب مانند صدای سشوار و صدای جاروبرقی می‌تواند به خواب نوزاد کمک کند. اما چرا چنین است و این موضوع تا چه حد صحت دارد و از آن مهمتر آیا ممکن است این صداها به گوش نوزاد آسیب برسانند؟ در ادامه قصد داریم در مورد تاثیر و عوارض صدای سشوار برای نوزاد بیشتر توضیح دهیم.

مزایای صدای سشوار برای کودک

بسیاری از والدین مدام می پرسند چه کار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟ و قدیمی‌ترها در بعضی موقع، صدای باد سشوار را پیشنهاد می‌دهند. اگرچه به نظر عجیب می‌رسد، اما بیشتر نوزادان با وجود سر و صدا در پس زمینه، بهتر از زمانی که سکوت مطلق برقرار است می‌خوابند. نوزادان ماه‌های زیادی را در رحم گذرانده‌اند و بنابراین به صداهای داخلی آن عادت دارند و صدای سشوار و وسایلی از این دست که به نویز سفید مشهور است، برای آنها تداعی‌گر آن صداها است. یک مطالعه کوچک که در مجله‌ی پزشکی بریتانیا منتشر شده بود، نشان می‌داد نوزادانی که در اتاق‌هایی با نویز سفید به خواب می‌روند، نسبت به زمان‌های دیگر حتی تا 5 دقیقه زودتر می‌خوابند.

مزایای صدای سشوار برای نوزاد

بیشترین والدینی که از صدای سشوار برای خواب نوزاد سود می‌برند، والدینی هستند که نوزاد کولیکی دارند. قولنج نوزادی یا کولیک در نوزادان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که خواب کودک را مختل می‌کند. این والدین از پخش صدای سشوار و اقلام مشابه برای خواباندن نوزاد بسیار سود می‌برند. در این راستا برای راحتی هر چه بیشتر کار والدین، نرم‌افزارهای شبیه‌سازی زیادی به وجود آمدند که انواعی از این صداها را پخش می‌کنند. شما می‌توانید نرم افزار صدای سشوار برای نوزاد را به راحتی از اینترنت دانلود کنید. یا تنها دانلود صدای سشوار برای نوزاد را از گوگل سرچ کنید. شما می‌توانید صدای سشوار صوتی را به صورت یک فایل در گوشی خود نگه دارید.

دانلود صدای سشوار برای نوزاد

اما همه‌ی نوزادان به این سر و صدا نیاز نخواهند داشت و به نظر می‌رسد این بستگی به خلق و خوی کودک دارد. در شرایطی که می‌توانید بعضی از بچه‌ها را در میان یک مهمانی پر سر و صدا بخوابانید اغلب خانواده‌ها شاهد خواب سبک نوزاد هستند و هنگامی که سر و صدا در اطرافشان وجود دارد، بیدار می‌شوند، حتی اگر به خواب رفته باشند.

عوارض و آثار صدای سشوار برای نوزاد

اما موضوعی که بیشتر والدین نگران آن هستند این است که نکند در ازای زودتر خوابیدن نوزادشان، مشکلاتی به جسم او وارد کنند و یا استفاده از این وسایل جزو اشتباهات رایج والدین در رابطه با خواب کودکان هست یا خیر. حقیقت این است که خواباندن کودک با صدای سشوار از دو جنبه مشکل ساز است. اولین عوارض صدای سشوار برای آرامش نوزاد است. صرف نظر از نوع صدایی که انتخاب می‌کنید، در صورت بلند بودن صدا، احتمالِ آسیب شنوایی به گوش نوزاد وجود دارد. یک مطالعه توسط محققان بیمارستان کودکان بیمار تورنتو نشان داد که بسیاری از دستگاه‌های نویز سفید در سطح ناامنی کار می‌کنند، قدرت بعضی از آنها تا 85 دسی بل می‌رسد که به اندازه صدای‌ سشوار بلند است. 

قرار دادن دستگاه با صدای بلند در کنار گوش نوزادان، یا صدای سشوار طولانی برای نوزاد با گذشت زمان آنها را در معرض خطر کم شنوایی قرار می‌دهد. صدای سشوار چند دسی بل است؟ محققان به والدین توصیه می‌کنند دستگاه را تا جای ممکن از تخت نوزاد دور کرده و صدا را کم نگه دارند - در حالت ایده آل تا 50 دسی بل (تقریباً به اندازه یک مکالمه معمولی با صدای بلند). از آنجا که گوش انسان نسبت به صداهای با فرکانس پایین حساسیت کمتری نسبت به صداهای فرکانس بالا دارد، احتمال آسیب کمتری به شنوایی کودک به میزان زیادی کاهش می‌یابد. محققان همچنین توصیه می‌کنند برای به حداقل رساندن عوارض صدای سشوار برای نوزاد، آن را بعد از خواب کودک خاموش کنید، اما در بیشتر مواقع این اتفاق عملی نیست زیرا نوزادانی که با سر و صدا به خواب می‌روند باید در طول شب نیز این صدا را بشنود در غیر این صورت کودک در جستجوی آن صدا بیدار می‌شود. با این حال تا جایی که می‌توانید از صدای سشوار قوی جلوگیری کنید. مشکل دوم ترک دادن این عادت است که در ادامه بیشتر توضیح میدهم.

جایگزین سشوار برای خواب کودک

زمان کنار گذاشتن صدای سشوار

صدای سشوار وابستگی می‌آورد و به روزی میرسد که کودک بدون آن به خواب نمی‌رود. با این حال مانند سایر عادتهای خواب کودکان قابل حل است. هیچ پاسخ قطعی برای زمانی که والدین نباید دیگر از صدای سشوار برای نوزاد خود استفاده کنند وجود ندارد، اما سن حدودی مناسب بین 12 تا 18 ماهگی است. در این زمان، نوزادان بسیار بیشتر از محیط اطراف خود آگاه هستند، بنابراین زمان مناسبی برای جدا کردن آنها از دستگاه است. اما این را هم در نظر داشته باشید که هر نوزادی با سرعت متفاوتی رشد می‌کند. شما می‌توانید خاموش کردن سشوار را با زمانی که خواب کودکتان طولانی می‍‌‌‌شود و دیگر نیازی به تغذیه شبانه ندارد، همزمان کنید. زمانی که تصمیم به این کار گرفتید نباید آن را یک باره انجام دهید. بلکه این کار را تدریجی انجام دهید تا او بیش از حد اذیت نشود. اگر کودک به هیچ عنوان نمی‌خوابید سعی نکنید این کار را به زور انجام دهید.

جایگزین سشوار برای خواب کودک

به دلیل عوارض صدای سشوار برای نوزاد و مشکلاتی که در ترک دادن نوزاد به صدای آن پیش خواهد آمد، پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان از استفاده از آن خودداری کرده و در عوض از جایگزین‌های مناسب به جز سشوار کشیدن را به کار بگیرید:

  • در گام اول اگر نوزاد گریه می‌کند، دلیل اصلی گریه را تشخیص داده و آن را برطرف کنید. اگر گرسنه است، اگر دل درد دارد و اگر پوشکش کثیف است این مشکلات را از بین ببرید تا نوزاد آرامتر باشد.
  • به جای صداهایی مانند سشوار، لالایی خواندن را امتحان کنید. در بسیاری از موارد نوزاد به صدای شما عادت می‌کند که در این حالت نه تنها دیگر عوراض صدای سشوار برای نوزاد وجود ندارد، بلکه صدای مادرش برایش بسیار جذابتر ست و باعث پیوند بیشتر او به شما می‌شود.

جایگزین سشوار برای خواب کودک

  • از تکان دادن استفاده کنید. اما ترجیحاً به وسیله‌ی خاصی وابسته نشوید او را روی پای خود بگیرید و سعی کنید تکان دهید تا به خواب برود.
  • در مورد کودکان کولیکی به دنبال روش‌های اساسی‌تری برای رفع مشکل دل درد و نفخ زیر نظر پزشک باشید. در بعضی موارد قنداق کردن در زمان خواب نیز می‌تواند به آنها کمک کند. سعی نکنید محیط را به صورت مطلق آرام نگه دارید. این کار وابستگی بدتری برای نوزاد به وجود می‌آورد و شما را دچار مشکلات بیشتری می‌کند. با هم حرف بزنید اما ترجیحاً صداهای بلند اطراف را آرام کنید. 

به زودی به عادتهای خواب نوزاد خود عادت می‌کنید و همه چیز برایتان راحتتر خواهد شد.