چه کارهایی برای عمیق شدن خواب نوزاد انجام دهیم؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه کار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟

اینکه چه کار کنیم خواب نوزاد عمیق شود، دغدغه بسیاری از مادران است که از بی‌خوابی نوزاد خود رنج می‌برند و به دنبال آن خود نیز بی خواب شده‌اند. احتمالا اگر قبل از بارداری و مادر شدن کسی به شما می‌گفت که پس از به دنیا آمدن فرزندتان باید با خواب آسوده حداقل برای دو سال خداحافظی کنید، یا قید بچه دار شدن را می‌زدید و یا برای کنترل و مدیریت این موضوع چاره‌ای می‌اندیشید.  قرار نیست خواباندن نوزاد در چند ثانیه رخ دهد. به طور کلی خواباندن نوزاد می‌تواند پروسه سخت و طاقت‌فرسایی باشد؛ حتی برای مادر. البته اینکه نوزاد در چند ماهگی به سر می‌برد و چه قدر فرق شب و روز را متوجه می‌شود، در خوابیدن او یا بهتر است بگوییم در خوب و به موقع خوابیدن او تاثیر بسیار زیادی دارد. خواب سبک نوزاد می تواند علت های زیادی داشته باشد که به مرور توسط مادر کشف خواهد شد و در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم چکار کنیم نوزاد بخوابد و خواب عمیقی داشته باشد. 

فرق چرت زدن با خوابیدن در نوزادان

قبل از هر چیزی باید فرق چرت‌های روزانه را با خواب شبانه بدانید. وقتی نوزاد بتواند شب و روز را از هم تشخیص بدهد، در طی روز بسته به سنی که دارد، چرت می‌زند و در شب هنگام به خواب عمیق می‌رود. هر نوزاد و هر کودکی بسته به سن‌اش باید مقدار مشخصی را در طول شبانه‌روز بخوابد. همانطور که کم خوابیدن، نوزاد و مادر را کلافه می‌کند، خوابیدن زیاد هم خوب نیست و باید بررسی شود. 

فرق چرت زدن با خوابیدن نوزاد

به عنوان یک مادر باید بتوانید زمان بیدار بودن کودک خود را تشخیص دهید و برنامه خواب او را از همان ابتدای تولد تنظیم کنید. نوزاد باید یاد بگیرد که بخوابد؛ این آموزش را مادر به او می‌دهد و به او کمک می‌کند تا بخوابد. برای اینکه نوزادان و کودکان خوب بخوابند، در کنار توجه به دمای مناسب اتاق خواب، مادر باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد. بدیهی است که یک نوزاد یک ماهه از یک کودک هشت ماهه سخت‌تر می‌خوابد؛ زیرا نوزاد یک ماهه نه تنها هنوز الگوی خواب مشخصی ندارد، بلکه معمولا به دلیل دردهای شکمی نیز نمی‌تواند راحت بخوابد. بنابراین کودکان شیرخوار بسته به سن و سالی که دارند، الگوی مشخصی برای تعداد ساعات خوابیدن نوزاد در روز دارند. با افزایش سن میزان ساعات خواب در طی روز کم می‌شود و کودک بیشتر ساعات روز را بیدار است. مهمترین کاری که به عنوان مادر باید انجام دهید، تنظیم الگوی خواب نوزاد از دوران جنینی است و نه پس از تولد. توجه به جدول زمانی خواب کودک نیز می تواند برای شما کمک کننده باشد. 

میزان خواب نوزاد چه قدر است؟

نوزادان در ابتدای تولد خود بیشتر ساعات شبانه‌روز را خواب هستند. رفته رفته با افزایش سن آنها، میزان خوابشان نیز کم می‌شود و دیگر مثل سابق نمی‌خوابد. اما برای تنظیم خواب نوزاد باید اقدامات خاص و مصرانه‌ای از دوران بارداری صورت بگیرد. به طور کلی اگر مادر باردار در ساعات مشخصی از شب بخوابد و در ساعت مشخصی از روز بیدار شود، گام بسیار موثر و عمیقی در تنظیم خواب نوزاد پس از تولد انجام داده است؛ زیرا بدن نوزاد به طور طبیعی و غریزی از رفتار مادر الگوبرداری می‌کند. بسیاری از مادرانی که در طول مدت بارداری خود خوب و به موقع خوابیده‌اند، هیچ نیاز به انواع شربت تنظیم خواب نوزاد یا داروی گیاهی برای بی خوابی نوزاد ندارند. 

علت سخت به خواب رفتن نوزاد

اگر نوزادتان خسته نباشد یا دردی در هر قسمتی از بدن داشته باشد، سخت به خواب می‌رود. خصوصا در چهار ماه اول تولد به دلیل شدت دل دردهای کولیکی، بیشتر نوزادان به سختی می‌‌خوابند و معمولا خیلی زود هم بیدار می‌شوند و خواب سبکی دارند. مادر باید بهترین نحوه خواباندن نوزاد خود را شناسایی کند. این شناخت به مرور زمان صورت می گیرد. از آنجا خواب بودن نوزاد در شب خصوصا بین ساعات 12 تا 4 صبح به شدت در رشد درست و ترشح هورمون‌های رشد، تاثیر دارد، لذا اینکه نوزاد در این ساعات از شب خواب باشد، به شدت مهم است.  

راهکار برای رفع سبکی خواب نوزاد

چگونه خواب نوزاد را سنگین کنیم؟ برای درمان علت سبک بودن خواب نوزاد یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید، استفاده از گهواره است؛ گهواره‌هایی که حالت تاب آرام دارند و به نوزاد احساس آرامش می‌دهند. تاب دادن نوزاد در خواباندن او تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین حتما یک گهواره خوب و مناسب، خصوصا گهواره‌هایی که حالت ننو‌های قدیمی دارند، برای سیسمونی در اختیار داشته باشید یا از تاب‌هایی استفاده کنید که تشک‌دار هستند و کودک می‌تواند در آنها لم بدهد و در نتیجه باعث خواب سنگین نوزاد می‌شود.

راهکار برای رفع سبکی خواب نوزاد

لالایی خواندن هم در خواباندن نوزاد بسیار موثر است. اگر به دنبال این هستید که ببینید برای سنگین شدن خواب نوزاد چه کنیم  پیشنهاد می‌کنیم لالایی خواندن را از دوران جنین برای فرزند خود شروع کنید تا گوش او با صدا و آهنگ و کلمات لالایی شما آشنا باشد و با آن آرام بگیرد. باید بدانید که مکیدن به نوزاد احساس آرامش بسیار زیادی می‌دهد. بنابراین خواباندن نوزاد در هنگام شیر خوردن نیز یک راهکار موثر است. استفاده از ابزار پستانک برای نوزاد هم می‌تواند کمک کننده باشد. 

چه کنیم خواب کودک عمیق شود؟

یکی از سوالات رایجی که والدین میپرسند این است چیکار کنم خواب نوزادم عمیق بشه؟ یا علت عمیق نشدن خواب نوزاد من چیست؟ یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای عمیق کردن خواب کودک انجام دهید این است که شکم او را قبل از خواب کاملا سیر کنید. سیر بودن شکم نوزاد در خواب طولانی‌تر او تاثیر دارد. همچنین محیط خانه را آرام و بی سر و صدا نگه دارید تا کیفیت خواب نوزاد نیز خوب باشد و بعد از بیدار شدن، بی حوصله و بهانه‌گیر نباشد. 

اگر نوزاد شما عادت دارد که در آغوش‌تان بخوابد و بلافاصله پس از اینکه او را در تخت یا رختخوابش قرار می‌دهید، بیدار می‌شود؛ می‌توانید لباس خود را در کنار متکا و در واقع در رختخواب او قرار دهید. بوی خاصی که لباس مادر برای نوزاد دارد، به او آرامش می‌دهد و باعث می‌شود تصور کند که هنوز در آغوش مادر است؛ بنابراین آرام می‌شود و می‌خوابد. برای تنظیم خواب کودک خود حوصله داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی را از دوران جنینی آغاز کنید. کم کم یاد می‌گیرید چگونه نوزاد را بخوابانیم.

استفاده از شربت برای تنظیم خواب نوزاد چه قدر درست است؟

وقتی از دیگر والدین می‌پرسید برای خواباندن نوزاد چی خوبه؟ یا چه کار کنیم خواب کودک عمیق شود، بسیاری ممکن است شربت خواب را به شما پیشنهاد کنند. اگر بدون مشورت با پزشک و به صورت خودسرانه از شربت تنظیم خواب نوزاد استفاده می‌کنید، باید بدانید که در حق کودک خود اجحاف کرده‌اید. استفاده از شربت تنظیم خواب نوزاد تنها با دستور پزشک و برای مدت زمان مشخصی تایید می‌شود؛ در غیر این صورت هرگز نباید مورد استفاده قرار بگیرد. به جای استفاده از شربت تنظیم خواب نوزاد می‌توانید از داروی گیاهی برای بی خوابی نوزاد استفاده کنید. برای مثال عطر برخی از روغن‌های گیاهی خواب‌آور هستند و آرامش می‌دهند. مثلا روغن اسطوخودوس.

استفاده از شربت برای تنظیم خواب نوزاد

روغن اسطوخودوس یک آرامش بخش طبیعی برای سیستم عصبی بدن است که می‌تواند یک خواب آرام را به ارمغان بیاورد. حمام کردن کودک با محصولات حاوی روغن اسطوخودوس و ماساژ بدن کودک با روغن اسطوخودوس به شدت می‌تواند در خوب خوابیدن او تاثیر داشته باشد و منجر به خواب عمیق نوزاد شود. البته فراموش نکنید که حمام کردن نوزاد به خودیِ خود یک راهکار موثر در خوب خوابیدن و عمیق خوابیدن اوست؛ به شرطی که شکم نوزاد کاملا سیر باشد. یادآوری می‌کنیم که ماساژ پوست نوزادان و کودکان با روغن اسطوخودوس ممکن است باعث ایجاد سوختگی پوستی یا حساسیت شود. لذا حتما قبل از استفاده کمی از آن را روی پوست آزمایش کنید. همچنین در کودکانی که مبتلا به آسم هستند، برای استفاده از روغن اسطوخودوس به احتیاط بیشتری نیاز است.

کلام آخر

یکی از مهمترین کارهایی که برای عمیق شدن خواب کودک و به موقع و خوب خوابیدن او باید انجام دهید، این است که الگوی خواب مناسبی برای کودک باشید. اگر از او می‌‌خواهید که ساعت 10 شب بخوابد در عین حالی که خودتان تا پاسی از شب بیدار هستید، انتظار نابه جایی دارید. برای داشتن یک خواب خوب باید محیط خانه برای خوابیدن مناسب باشد. بنابراین به کودک یاد بدهید که شب‌ها با برق خاموش یا نور کم می‌خوابید و در طی روز در ساعات مشخصی در جای مشخصی از خانه می‌خوابید تا بدن او به تدریج تنظیم شود. اینکه چه کار کنیم خواب نوزاد عمیق شود، هم ساده است و هم سخت؛ بستگی به این دارد که این موضوع را از چه زمانی و با چه ترفند‌هایی مدیریت کنید. بهترین زمان برای تنظیم خواب نوزاد و کودک از دوران جنینی و سپس از همان روزهای ابتدای تولد است.