عوارض قطره پلارژین برای نوزاد+ موارد مصرف و دوز مناسب

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض قطره پلارژين برای نوزاد

یکی از بهترین و مؤثرترین درمان‌های گیاهی برای بهبود علائم سرماخوردگی، شربت پلاژن یا پلارژین است که به‌صورت مجزا برای کودکان و بزرگسالان تولید شده و استفاده می‌شود. این داروی طبیعی تقریباً بدون عارضه بوده و تنها در موارد محدودی می‌تواند باعث بروز حساسیت، واکنش‌های گوارشی و پوستی و مواردی ازاین‌قبیل در نوزادان شود‌. در این مقاله از گهواره به بررسی شربت پلارژین، دوز مصرفی موردنیاز، موارد منع مصرف و عوارض قطره پلارژین برای نوزاد می‌پردازیم.

قطره پلارژين چیست؟

قطره پلارژین، یک دارو با منشأ کاملاً گیاهی است که از ریشه گیاه pelarguniom به دست می‌آید و معمولاً برای بزرگسالان و کودکان بالای ۳ سال استفاده می‌شود. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که شربت پلارژین در کاهش علائم و درمان بیماری‌های حاد دستگاه تنفسی، برونشیت، سرماخوردگی، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (COPD)، فارنژیت (التهاب مخاط حلق) و سینوزیت تأثیرگذار است. از جمله مهم‌ترین اثرات قطره پلارژین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش یا جلوگیری از رشد باکتری‌ها
  • افزایش سرعت بهبود سرماخوردگی و کاهش دورهٔ بیماری
  • بهبود علائم گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی
  • کمک به کاهش علائم و درمان عفونت‌های حاد دستگاه تنفس
  • کمک به بهبود تنفس و عمل دم و بازدم
  • رقیق کردن مخاط‌های بدن
  • اثر ضدویروسی و ضدباکتریایی

موارد مصرف قطره پلارژین برای نوزادان

عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی و برونشیت حاد از مهم‌ترین بیماری‌های گزارش شده برای نوزادان و کودکان زیر ۵ سال و عامل بستری‌شدن بسیاری از آن‌ها هستند. همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌های درمانی پیشنهادی برای درمان عفونت حاد دستگاه تنفسی و سرماخوردگی نوزادان، استفاده از قطره پلارژین است‌. شربت پلارژین برای کودکان و بزرگسالان به‌صورت جداگانه وجود دارد.

شربت پلآرژین بزرگسالان معمولاً برای افراد بالای ۱۲ سال مورداستفاده قرار می‌گیرد و قرص پلارژین نیز برای این طیف سنی موجود و قابل‌استفاده است. شربت پلارژین مخصوص کودکان، پلارژین کیدز نام دارد که از نظر منشأ و مواد مؤثر نیز تفاوتی چندانی با شربت پلارژین بزرگسالان ندارد. عموماً از عسل نیز به همراه این عصاره گیاهی در ساخت شربت پلارژین استفاده می‌شود که هم به‌عنوان یک مادهٔ ضدالتهاب در بهبود علائم سرماخوردگی و هم به‌عنوان یک طعم‌دهنده و شیرین‌کننده به کار می‌رود.

عوارض قطره پلارژین برای نوزاد چیست؟

عوارض قطره پلارژین برای نوزاد چیست؟

با وجود منشأ کاملاً گیاهی شربت پلارژین و باور عمومی به بی عارضه بودن داروهای گیاهی، این داروها نیز می‌توانند عوارض خاص خود را داشته باشند. درحالی‌که عملکرد بسیار خوب قطره پلارژین در کاهش علائم بیماری‌های تنفسی میکروبی ثابت شده است، مطالعات زیادی درباره عوارض آن صورت نگرفته است.

در مطالعات موجود و بررسی تأثیر قطره پلارژین در افراد ۰ تا ۱۸ سال، عارضهٔ خاصی گزارش نشده هست. از شایع‌ترین عوارض قطره پلارژین برای نوزاد (مانند بسیاری از داروهای گیاهی دیگر) می‌توان بروز حساسیت را نام برد که می‌تواند به‌صورت غیرقابل‌پیش‌بینی در بعضی از افراد رخ بدهد. این حساسیت معمولاً خود را به‌صورت قرمزی َپوست، سوزش، خارش و واکنش‌های تنفسی نشان می‌دهد.

در ادامهٔ بررسی عوارض قطره پلارژین برای نوزاد، برخی مطالعات بروز علائم گوارشی یا عوارض پوستی را در ۱۲ درصد از کودکان مصرف‌کننده شربت پلارژین بیان کرده‌اند. عوارض آسیب چشمی، آسیب به گوش، آسیب تنفسی، آسیب کلیوی، آسیب عروقی و بروز مسمومیت نیز در موارد نادری گزارش شده‌اند.

در مورد سمیت این دارو تحقیقات انسانی صورت نگرفته است و اگرچه بررسی‌های آزمایشگاهی حیوانی وجود سمیت در قطره پلارژين را نشان نمی‌دهند، اما بهتر است میزان و دورهٔ مصرف این دارو (خصوصاً در مورد کودکان و نوزادان که بیشتر در معرض آسیب هستند) بیش از میزان پیشنهاد شده نباشد.

موارد منع مصرف شربت پلارژین:

در صورت وجود حساسیت به گیاه pelarguniom، مواد مشتق از آن یا هر یک از فراورده‌های افزوده شده به آن در قطره پلارژین، باید از مصرف این دارو خودداری کرد. در افراد با نقص ذاتی سیستم ایمنی یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، بیماری‌های خودایمنی، مشکلات انعقاد خون یا مصرف داروهای ضدانعقاد نیز بهتر است از این قطره استفاده نشود.

همچنین مصرف شربت پلارژین در افراد با مشکل جدی کبدی یا کلیوی، منع قطعی دارد. در مورد تداخلات شربت پلارژین با داروها و مواد دیگر نیز تحقیقات کافی صورت نگرفته است و اطلاعات قابل‌اعتمادی در دست نیست. مطالعات کارآزمایی بالینی روی حدود ۲۵۰۰ نفر بزرگسال و کودک، افزایش آنزیم‌های کبدی، افزایش آمبنوترنس‌فرازها، بروز حساسیت و واکنش‌های گوارشی مثل معده درد، سوزش سر دل، حالت تهوع و اسهال را در موارد تداخل با بعضی از داروها نشان می‌دهند.

آیا قطره پلارژین خواب‌آور است؟

آیا قطره پلارژین خواب‌آور است؟

یکی از بزرگ‌ترین معایب داروهای سرماخوردگی، خواب‌آور بودن آن‌هاست که معمولاً به دلیل وجود ترکیبات خاصی مثل مسکن‌ها در این دارو‌ها بوده و به علت تداخل با انجام فعالیت‌های عادی و روزمره، موجب عدم تمایل به استفاده از دارو در بیماران می‌شود. مهم‌ترین مزایای شربت پلارژین می‌توان به این مورد اشاره کرد که این دارو نه‌تنها خواب‌آور نیست؛ بلکه با رفع علائم سرماخوردگی، ضعف و بی‌حالی ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهد.

سن استفاده از قطره پلارژین برای نوزاد

گفته شد که شربت پلارژین بیشتر برای کودکان بالای ۳ سال استفاده می‌شود و باوجوداینکه تحقیقات مختلف در سال‌های اخیر، بی‌خطر بودن قطره پلارژین را برای کودکان ۱ تا ۵ساله به طور کامل تأیید کرده‌اند، عوارض قطره پلارژین برای نوزاد زیر ۱ سال به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است و در صورت تمایل به استفاده از آن در کودکان زیر یک سال، مشورت با متخصص اطفال ضروری است.

مقدار مصرف شربت پلارژین کیدز در کودکان چقدر است؟

میزان مصرف شربت پلاژن برحسب سن در بیماران مختلف متفاوت است. معمولاً با افزایش سن میزان دوز مصرفی دارو باید افزایش پیدا کند تا اثرگذاری مناسب خود را داشته باشد. میزان دقیق مصرف شربت پلارژین را پزشک باتوجه‌به سن و وزن بیمار تعیین می‌کند؛ اما به‌طورکلی مقادیر مناسب برای هر سن به شرح زیر هستند:

  • قطره پلارژین برای افراد بالای ۱۲ سال: مصرف ۳۰ قطره شربت پلارژین ۳ بار در روز (حدود ۵ تا ۶ میلی‌لیتر)
  • قطره پلارژین برای کودکان ۶ تا ۱۲ساله: مصرف ۲۰ قطره شربت پلارژین ۳ بار در روز (حدود ۴-۵ میلی‌لیتر)
  • قطره پلارژین برای کودکان ۶ماهه تا ۶ساله: مصرف ۱۰ قطره شربت پلارژین ۳ بار در روز (حدود ۲.۵ تا ۳.۵ میلی‌لیتر)

قطره پلارژین کیدز برای نوزاد 4 ماهه:

وزن  نوزادان ۴ ماهه به طور معمول ۶.۵ تا ۷ کیلوگرم است. باتوجه‌به این وزن، میزان مصرف حدودی قطره پلارژین برای نوزادان در این سن بهتر است حداکثر ۲.۵ تا ۳ سی‌سی در هر بار مصرف و ۳ نوبت در روز باشد. در نوزادان با وزن بیشتر ممکن است این مقدار طبق نظر پزشک افزایش پیدا کند.

قطره پلارژین برای نوزاد سه ماهه:

نوزادان سه‌ماهه معمولاً وزن ۵.۵ تا ۶.۵ کیلوگرم دارند. در این محدوده وزنی مصرف قطره پلارژین  ۱.۵ تا ۲.۵ سی‌سی و به‌صورت ۳ بار در روز به طور معمول توسط پزشکان توصیه می‌شود. 

قطره پلارژین برای نوزاد دوماهه:

دوماهگی سنی است که تنوع بالایی از وزن می‌تواند در نوزادان مشاهده شود. نوزادان دو‌ماهه به طور طبیعی ۳.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم وزن دارند. معمولاً برای نوزادان در این سن مصرف قطره پلارژین به میزان حداکثر ۲ سی‌سی در هر بار استفاده و سه نوبت در روز پیشنهاد می‌شود. 

از جمله نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف شربت پلارژین باید ترجیحاً به‌محض آغاز اولین علائم سرماخوردگی شروع شده و حداقل تا ۵ روز ادامه داشته باشد. بسیاری از افراد به‌محض بهبود نسبی علائم مصرف شربت را قطع می‌کنند؛ درحالی‌که مصرف این دارو باید تا حداقل ۲-۳ روز بعد از ازبین‌رفتن علائم نیز ادامه داشته باشد.

بیشترین مدت‌زمان مصرف شربت پلارژین نیز نباید بیش از ۲ هفته در یک دوره درمان باشد؛ چرا که احتمال ایجاد مسمومیت وجود دارد. چنانچه یک دوز از شربت را فراموش کردید و نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی هستید، می‌توانید دوز قبلی را مصرف نکنید و چنانچه زمان زیادی تا مصرف دوز بعدی مانده است، می‌توانید دوز فراموش شده را مصرف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از گهواره به بررسی عوارض قطره پلارژین برای نوزاد پرداختیم. شربت پلارژین یکی از داروهای گیاهی بسیار مؤثر در بهبود علائم سرماخوردگی بوده و هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل‌استفاده است. از عوارض این شربت برای کودکان می‌توان به بروز پاسخ حساسیتی، مشکلات گوارشی، پوستی، کلیوی، کبدی و مواردی ازاین‌قبیل اشاره کرد. شما می‌توانید سایر سؤالات خود در مورد شربت پلارژین را در بخش نظرات این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول:

مواد تشکیل‌دهنده شربت پلارژین چیست؟

شربت پلارژین به طور معمول حاوی عصاره طبیعی گیاه pelargonium است و ممکن است رنگ، مواد نگهدارنده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز به آن افزوده شده باشد. شیرینی به‌خاطر عسل موجود در آن است.

آیا شربت پلآرژین بزرگسال برای کودکان قابل‌استفاده است؟

شربت پلارژین بزرگسال معمولاً برای کودکان بالای ۶ سال نیز قابل‌استفاده است؛ ولی برای کودکان زیر ۶ سال منع مصرف دارد. 

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9971625/

https://www.afraceuticals.com/post/pelaforce-pelargonium-sidoides-now-safe-for-children-under-3

https://www.dovepress.com/pelargonium-sidoides-extract-eps-7630-a-review-of-its-clinical-efficac-peer-reviewed-fulltext-article-IJGM

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fped.2023.1107984/full#:~:text=Most%20recently%2C%20a%20randomized%2C%20single,respiratory%20tract%20infections%20(20)

 

https://brieflands.com/articles/jcp-13276