خوردن فلفل دلمه‌ای در بارداری | فواید و مضرات آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فلفل دلمه‌ای در بارداری

بارداری دوره‌ای حساس در زندگی زن است و ضروری است که در این دوران برای تضمین سلامت مادر و جنین به انتخاب‌های غذایی بسیار توجه شود. ازآنجاکه غذای مادر بر جنین هم تأثیر می‌گذارد، ممکن است دربارۀ خوردن بعضی مواد غذایی سؤالاتی مطرح شود. فلفل دلمه‌ای یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که مادران باردار می‌توانند بخورند، ولی ممکن است در برخی افراد سبب بروز ناراحتی‌هایی، مانند آلرژی، شود.

با نصب اپلیکیشن گهواره ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند تغذیه بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور دسترسی پیدا می کنید. همچنین کاربران می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تبادل نظر کنید.

فواید خوردن فلفل ‌دلمه‌ای در دوران بارداری

فلفل دلمه‌ای (Bell pepper)، که به آن فلفل شیرین هم می‌گویند، در رنگ‌های مختلف، ازجمله سبز، زرد، نارنجی و قرمز، دیده می‌شود. این فلفل بومیِ مکزیک و آمریکای مرکزی بوده است. بذرش در سال 1493 به اسپانیا برده شده و از آنجا در سراسر اروپا و آسیا منتشر و به دلیل بافت ترد و طعم شیرینش به یکی از محبوب‌ترین سبزیجات بدل شد.

فواید خوردن فلفل دلمه در بارداری

فلفل دلمه‌ای سرشار از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای تأمین سلامت بدن است و در خوردن آن برای زنان باردار محدودیتی وجود ندارد. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگون است، ویتامین‌های آ (A)، ب6، فیبر و پتاسیم که بعضی از آنها اثر مستقیم بر سلامت جنین دارد، ازجمله

  • ویتامین سی (C): این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به جذب آهن دارد. زنان باردار اغلب برای رشد بهتر جنین و مقاومت در برابر عفونت‌ها به ویتامین سی بیشتری نیاز دارند.

* خواص و لزوم مصرف ویتامین سی در بارداری

  • فولات: فولات یا ویتامین ب9، در دوران بارداری، برای رشد مناسب جنین بسیار اهمیت دارد. مصرف کافی فولات احتمال نقص نخاع و رشته‌های عصبی را کاهش می‌دهد و سبب تشکیل و رشد سالم مغز جنین می‌شود.

* چرا به فولات در بارداری نیاز است؟

  • آنتی‌اکسیدان‌ها: فلفل دلمه‌‌ای حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، مانند بتاکاروتن (beta-carotene) و سایر کاروتنوئیدها (carotenoids)، است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، در برابر استرس‌های اکسیداتیو (oxidative stress)، از مادر و کودک محافظت می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در فلفل دلمه‌ایِ زرد و نارنجی بیش از فلفل دلمه‌ای‌های دیگر وجود دارد.

جدولی که در ادامۀ مطلب می‌آید، برای درک بهتر مواد مغذی موجود در فلفل دلمه‌ای، سودمند است:

 

سلنیوم

0.18

میکروگرم

کلسیم

14.75

میلی‌گرم

ویتامین

ب6

0.2

میلی‌گرم

مس

0.06

میکروگرم

سدیم

1.84

میکروگرم

نیاسین

0.5

میلی‌گرم

زینک

0.15

میلی گرم

پتاسیم

154

میلی‌گرم

ریبوفلاوین

0.03

میلی‌گرم

فسفر

23

میلی گرم

ویتامین ای

0.07

میلی‌گرم

تیامین

0.05

میلی‌گرم

منگنز

0.1

میکروگرم

ویتامین سی

123

میلی‌گرم

پروتئین

1.11

گرم

منیزیم

11.84

میلی گرم

ویتامین آ

54.67

میکروگرم

امگا 3

37.08

میلی‌گرم

آهن

0.48

میکروگرم

فولات

51.85

میکروگرم

امگا 6

54

میلی‌گرم

اسید پانتوتنیک

0.21

میکروگرم

نشاسته

0.31

گرم

کربوهیدرات

1.84 

گرم

شکر

0.86 

گرم

چربی اشباع

77.03

میلی‌گرم

فیبر

2.06

گرم

خوردن فلفل دلمه‌ای سه ماه اول بارداری

همان‌طور که گفته شد، فلفل دلمه‌ای سرشار از مواد مغذی است و در تمام مدت بارداری برای سلامت مادر و جنین مفید است. هیچ دادۀ معتبر آزمایشگاهی‌ای وجود ندارد که نشان دهد خوردن فلفل دلمه‌ای در سه ماهۀ نخست بارداری سبب سقط جنین می‌شود. بااین‌حال مهم است که زنان باردار رژیم غذایی متعادلی داشته باشند و از افراط در مصرف هر مادۀ غذایی، ازجمله فلفل دلمه‌ای، پرهیز کنند.

مضرات فلفل دلمه ای در بارداری

از آنجاکه فلفل دلمه‌ای خون را رقیق می‌کند، بهتر است زنان باردار، چند هفته پیش از زایمان، خوردن فلفل دلمه‌ای را متوقف کنند تا در هنگام زایمان دچار خونریزی بیش‌ازحد نشوند.

مضرات خوردن فلفل دلمه‌ای در دوران بارداری

باید توجه داشت که هر بدنی و درنتیجه هر بارداری شرایط خاص خودش را دارد و اثر خوراکی‌ها بر همۀ زنان باردار یکسان نیست. فلفل دلمه‌ای هم، با همۀ خواصی که دارد، ممکن است برای بعضی زنان باردار مشکلاتی ایجاد کند، ازجمله

  • حساسیت گوارشی: در دوران بارداری بدن بعضی زنان به مواد غذایی حساس‌تر می‌شود. فلفل دلمه‌ای حاوی فیبر و ترکیباتی است که ممکن است سبب بروز ناراحتی‌های گوارشی و نفخ شود.
  • سوزش سر معده: به سبب تغییرات هورمونی و فشار جنین به جنین، زنان باردار برای دچار شدن به سوزش سر معده مستعدتر می‌شوند. غذاهای تند یا اسیدی، مانند فلفل دلمه‌ای، ممکن است این ناراحتی را تشدید کند.
  • حساسیت یا آلرژی: گرچه حساسیت به فلفل دلمه‌ای نادر است، ولی زنانی که به سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی یا بادمجان آلرژی دارند، باید در دوران بارداری در مصرف فلفل دلمه‌ای احتیاط کنند. خوردن فلفل دلمه‌ای در این افراد ممکن است منجر به عطسه‌های پی‌درپی یا بثورات پوستی شود.
  • اثرات باقی‌ ماندن آفت‌کُش‌ها: مانند دیگر سبزیجات، ممکن است مقداری از آفت‌کش‌هایی که در هنگام پرورش فلفل دلمه‌ای‌ از آن استفاده می‌شود بر آن باقی بماند که برای سلامت مادر و جنین خطرناک است. بنابراین حتماً فلفل‌ها را با دقت بشویید و در صورت امکان فلفل دلمه‌ایِ ارگانیک مصرف کنید.

بنا بر آنچه گفته شد، زنان باردار مبتلا به رفلاکس معده یا گاستریت (gastritis) بهتر است قبل از اضافه کردن فلفل دلمه‌ای به رژیم غذایی‌شان با پزشک مشورت کنند.

پیشنهادهایی برای چگونگی مصرف فلفل دلمه‌ای در دوران بارداری

  • اضافه کردن فلفل دلمه‌ای به‌صورت خام به سالاد
  • درست کردن دلمۀ فلفل دلمه‌ای
  • سرخ‌کردن فلفل دلمه‌ای همراه سبزیجات دیگر به‌عنوان سبزیجات کنار گوشت یا مرغ (مانند فیله یا استیک)
  • اضافه کردن تکه‌های فلفل دلمه‌ای به پیتزا یا املت

خوردن فلفل دلمه ای در بارداری

  • اضافه کردن فلفل دلمه‌ای به ساندویچ مرغ یا گوشت
  • پاشیدن نمک روی فلفل دلمه‌ای و آغشته کردن آن به روغن زیتون و کباب کردنش برای کنار انواع خوراک و کباب
  • خوردن فلفل دلمه‌ای با نان و پنیر برای صبحانه

منابع

medium.com

parenting.firstcry.com

fruitsandveggies.org