۹ پاسخ

بسیاری از زنان با مشکل پریودی‌های نامنظم رو به رو هستند که می‌تواند روند بارداری آنها را مختل کند. یکی از روش‌های کمک به رفع این موضوع، استفاده از تزریقات هورمونی است. پروژسترون یک داروی تجویزی است که برای بازگرداندن دوره‌های طبیعی قاعدگی (آمنوره) یا جلوگیری از خونریزی‌های غیرطبیعی به دلیل سطح پایین این هورمون استفاده می‌شود. در واقع آمپول پروژسترون حاوی نوعی هورمون زنانه است که برای جایگزینی هورمون پروژسترون در زمانی که بدن به اندازه کافی آن را نمی‌سازد، تجویز می‌شود. در زنانی که باردار نیستند و یائسگی را پشت سر نگذاشته‌اند، پروژسترون برای بازگرداندن قاعدگی‌های طبیعی که چندین ماه متوقف شده است (آمنوره) استفاده می‌شود. تزریق پروژسترون بسته به شرایط فرد ممکن است به تنهایی یا همراه داروهای دیگر استفاده شود. همانند هر درمان داروی دیگری، تزریق پروژسترون نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • خونریزی یا ترشح غیرطبیعی واژن 
  • قطع قاعدگی (آمنوره) 
  • توده های سینه 
  • تغییرات خلق و خوی
  • افسردگی
  • عصبی بودن 
  • لکه‌های تیره روی پوست یا صورت 

با نصب اپلیکیشن گهواره آگاهی خود را در انواع لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری بالا برده و با دیگر مادران تبادل نظر کنید. همچنین از دیگر ابزارهای پایش بارداری و کلی ویدئوهای آموزشی بهره‌مند شوید.

تزریق پروژسترون

اگرچه پروژسترون به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی کمک می‌کند. اما وظیفه‌ی اصلی آن آماده سازی رحم برای بارداری است و ما شاهد افزایش هورمون پروژسترون در بارداری نیز هستیم. پس از تخمک گذاری در هر ماه، پروژسترون به ضخیم شدن دیواره‌ی رحم کمک می‌کند تا برای ورود تخمک بارور آماده شود. اگر تخمک بارور نشده باشد، سطح پروژسترون کاهش می‌یابد و قاعدگی شروع می‌شود. در واقع تزریق پروژسترون، چرخه‌ی شما را منظم می‌کند و لزوماً منجر به قاعدگی نمی‌شود. بعضی از زنان بدون آنکه بدانند، در زمان تزریق این هورمون باردار هستند و از این رو با استفاده از این تزریق، قطر رحم آنها تنها کلفت‌تر می‌شود و خبری از پریود شدن نیست. 

قبل از ترزریق آمپول پروژسترون شما حتماً باید آزمایش بارداری بدهید و منظور ما بی بی چک نیست. بی بی چک بسیاری از مواقع خطا دارد و منفی کاذب است. منظور ما انجام آزمایش خون است که به طور دقیق موفقیت مراحل لقاح را ثابت کند. بعضی از زنان نگران هستند که تزریق پروژسترون بر روند بارداری آنها تاثیر منفی بگذارد یا در صورت بارداری احتمالی منجر به سقط جنین شود. حال آنکه چنین نیست. پروژسترون یکی از هورمون‌های بارداری است و بررسی‌ها نشان داده است که  تزریق پروژسترون عضلانی یا داخل واژنی، هیچ تفاوتی در احتمال باردار شدن یا ادامه‌ی بارداری ندارد.

بعد از تزریق پروژسترون کارهایی باید انجام دهید که به تاثیر بیشتر آن کمک کند. گرما باعث گرم شدن ماده‌ی تزریق شده و روان شدنش می‌شود که به افزایش جذب کمک می‌کند. همچنین باید بعد از اتمام تزریق ناحیه را ماساژ دهید. تحریک عضلات شما می‌تواند به جذب پروژسترون کمک کند. همیشه عوارض جانبی را زیر نظر داشته باشید و هر چیزی را که مربوط به پزشک است گزارش دهید. بعد از تزریق پروژسترون انتظار می‌رود که از یک هفته تا 12 روز، پریود شدن رخ دهد. اگر طی 2 هفته پس از مصرف پروژسترون، پریود نشدید و قبل از تزریق مطمئن شده بودید که باردار نیستید، به این معنی است که سطح استروژن بدن شما پایین است و باید به پزشک مراجعه کنید تا بعد از 14 روز استراحت‌، چرخه‌ی درمانی پروژسترون بعدی شروع شود.

 

منم یبارزدم پری نشدم نگو بارداربودم بااینکه قبلش بی بی چک منفی بود وقتی دیدم نشدم دوباره بی بی چک واینبار مثبت والان پسرم ۴ساله اس

سلام دوستان . من ۱۰ روز عقب انداختم ۳تا امپول پروژسترون زدم الان یک هفته گذشته درد شدید تخمدان دارم و امروز لکه دیدم کسی میدونه چرا اینجوری ام ‌ کسی اینجوری بوده دوستان؟؟؟

سلام عزیز من آمپول ضد بارداری زدم پنج ماه پریود نشدم میشه بگی چه قرصی خوردی آزمایش دادم منفی

خانومی ۴تاروهمزمان زدی؟

سلام خوبین منم الان دقیقا مٺل شماهستم؟
شما جیکار کردین؟باردار بودین؟یا پریود شدین؟؟

سلام چی شدین شما

زنداداش منم از این امپول استفادع کرد ولی پریود نشد . بی بی چکم زد باردار نبود باز با دکترتون مشورت کنید بهتره

من یبار زدم بعد ۲۰روز به زور پریود شدم تازه اونم به زور قرص خودمو پریود کردم وگرنه نمیشدم

سوال های مرتبط