سیستم عصبی هنوز کامل نیست
زود خسته میشه
رفلکس مکیدن ضعیفتره
خوابش عمیقه و سخت بیدار میشه
چی کار درست و ایمنه؟
این کارها رو آروم و اصولی انجام بدن:
۱️⃣ بیدار کردن ملایم
تعویض پوشک قبل شیر
باز کردن لباس اضافه
لمس کف پا یا پشت گوش
حرف زدن آروم، نور ملایم (نه چراغ تیز)
۲️⃣ شیر خوردن بهتر
تعداد دفعات بیشتر، حجم کمتر
(مثلاً هر ۲–۳ ساعت)
اگه سینه میخوره:
→ فشار ملایم سینه موقع مکیدن
اگه شیشهست:
→ سرشیشه مخصوص نوزاد نارس با جریان کند
۳️⃣ وضعیت بدن
نیمهنشسته (۴۵ درجه)
سر و گردن تو یه خط باشه
کارایی که نباید بکنن 🚫
ریختن آب قند، نبات، عسل، چای
تکون دادن شدید یا فوت کردن تو صورت
زورکی شیر دادن
دارو یا قطره برای بیدار شدن
خیلی مهم جیگر 🚨
اگه:
وزن نمیگیره
موقع شیر خوردن کبود میشه
زیاد میخوابه و بیدار نمیشه
شیر رو تف میکنه یا بالا میاره
👉 حتماً باید متخصص نوزاد ببینه
جمعبندی خودمونی
بد شیر خوردن + سخت بیدار شدن تو نارسها طبیعیه ولی بیاهمیت نیست
راهش صبر، روش درست، و پیگیریه — نه نسخههای مردم.
بیشتر روبه تعادل باشه سرمای زیاد باعث سرما خوردگی و گرمای زیاد باعث اذیت بچه میشه . دمای معمولی اتاق ۳۷ است ولی در زمستان ۴ الی ۵ درجه بالاتره در محدوده ۴۰ تا ۴۳ مناسبه
سلام بابای آرنیک نگران نباش دکترها کار خودشون را بلدن دو اینکه همه چیز میگذره امیدت به خدا باشه . همین
روزانه پیام مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.
سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.
با بازیهایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک میکنه آشنا بشین.