۲ پاسخ

اسید فولیک (ویتامین B9) به طور عمده در سه ماهه اول بارداری برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی جنین حیاتی است. اما در ماه‌های آخر:

۱. تولید گلبول‌های قرمز: بدن مادر برای تامین نیازهای خود و جنین، حجم خون بیشتری تولید می‌کند و اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم ضروری است تا از بروز کم‌خونی جلوگیری شود.

۲. رشد جنین: در ماه‌های آخر، سرعت رشد جنین بسیار زیاد است و اسید فولیک به فرآیند تقسیم سلولی کمک می‌کند.

۳. توصیه پزشکان: بسیاری از پزشکان مصرف مولتی‌ویتامین‌های حاوی اسید فولیک یا مکمل‌های آهن که همراه با اسید فولیک هستند را تا پایان دوران بارداری و حتی پس از زایمان (دوران شیردهی) ادامه می‌دهند.

چند نکته مهم که باید به آن‌ها توجه کنید:
تشخیص پزشک: حتماً ادامه مصرف یا دوز آن را با پزشک خود هماهنگ کنید. گاهی ممکن است پزشک شما با توجه به آزمایش خون و سطح آهن یا هموگلوبین شما، نوع مکمل را تغییر دهد (مثلاً مکمل‌های آهن قوی‌تر تجویز کند که حاوی اسید فولیک هم هستند).
جایگزین غذایی: اگر مشکلی با بلعیدن قرص ندارید، بهترین منبع طبیعی اسید فولیک در ماه‌های آخر، استفاده از سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کاهو)، حبوبات، مرکبات و غلات غنی‌شده است.
عوارض جانبی: مصرف اسید فولیک به تنهایی معمولاً عارضه خاصی ندارد، مگر اینکه دوزهای بسیار بالایی مصرف کنید که تنها با تجویز پزشک باید انجام شود.

تو بارداری ؟ بله عزیزم تا سه ماه اول میشه خورد بعدش دکتر عوضش میکنه

سوال های مرتبط