اسید فولیک (ویتامین B9) به طور عمده در سه ماهه اول بارداری برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی جنین حیاتی است. اما در ماههای آخر:
۱. تولید گلبولهای قرمز: بدن مادر برای تامین نیازهای خود و جنین، حجم خون بیشتری تولید میکند و اسید فولیک برای ساخت گلبولهای قرمز سالم ضروری است تا از بروز کمخونی جلوگیری شود.
۲. رشد جنین: در ماههای آخر، سرعت رشد جنین بسیار زیاد است و اسید فولیک به فرآیند تقسیم سلولی کمک میکند.
۳. توصیه پزشکان: بسیاری از پزشکان مصرف مولتیویتامینهای حاوی اسید فولیک یا مکملهای آهن که همراه با اسید فولیک هستند را تا پایان دوران بارداری و حتی پس از زایمان (دوران شیردهی) ادامه میدهند.
چند نکته مهم که باید به آنها توجه کنید:
تشخیص پزشک: حتماً ادامه مصرف یا دوز آن را با پزشک خود هماهنگ کنید. گاهی ممکن است پزشک شما با توجه به آزمایش خون و سطح آهن یا هموگلوبین شما، نوع مکمل را تغییر دهد (مثلاً مکملهای آهن قویتر تجویز کند که حاوی اسید فولیک هم هستند).
جایگزین غذایی: اگر مشکلی با بلعیدن قرص ندارید، بهترین منبع طبیعی اسید فولیک در ماههای آخر، استفاده از سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کاهو)، حبوبات، مرکبات و غلات غنیشده است.
عوارض جانبی: مصرف اسید فولیک به تنهایی معمولاً عارضه خاصی ندارد، مگر اینکه دوزهای بسیار بالایی مصرف کنید که تنها با تجویز پزشک باید انجام شود.
تو بارداری ؟ بله عزیزم تا سه ماه اول میشه خورد بعدش دکتر عوضش میکنه
روزانه پیام مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.
سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.
با بازیهایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک میکنه آشنا بشین.