درمان خانگی آبله مرغان و رفع لکه‌های ناشی از آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی آبله مرغان

آبله مرغان یک عفونت ویروسی و بسیار مسری است که افراد اغلب در سنین کودکی به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری خود را با نشانه‌ها و ضایعات پوستی همراه با خارش شدید نشان می‌دهد. شدت این بیماری در سنین کودکی کم است، اما در سنین بزرگسالی علائم این بیماری با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند و بیماری سخت‌تر خواهد بود.

بیماری آبله مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. هرچند که واکسن واریسلا می‌تواند تا 90 درصد در پیشگیری از آبله مرغان موثر باشد، اما باز هم احتمال ابتلا به این بیماری بسیار بالا است. ( در این مقاله بخوانید واکسن آبله مرغان در چند ماهگی تزریق میشود) درمان این بیماری شامل مدیریت علائم، مراقبت و استراحت است، تا زمانی که سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه کرده و آن را دفع کند. هرچند که این بیماری درمان به خصوصی ندارد، اما انجام چند راه حل ساده در خانه می‌تواند شرایط را برای بیمار راحت‌تر کند. در این مطلب از گهواره به درمان‌های خانگی آبله مرغان می‌پردازیم. همچنین میتوانید مقاله مشابه بیماری آبله میمونی را نیز مطالعه بفرمایید.

درمان خانگی آبله مرغان چگونه است؟

برای درمان آبله مرغان، راهکاری جز استراحت وجود ندارد، اما موارد زیر می‌تواند شرایط را برای بیمار راحت‌تر کند و علائم را کاهش دهد:

  • حمام با آب خنک یا استفاده از پارچه نخی خیس شده با آب سرد به ویژه در نواحی دردناک و دارای خارش، کمک می‌کند تا خارش پوست کاهش پیدا کند.
  • حمام با آب سرد همراه با عناصری مانند جو دوسر خرد شده و جوش شیرین می‌تواند به کاهش خارش ناشی از تاول‌ها کمک کند.
  • استفاده از برخی لوسیون‌ها و پمادها می‌تواند خارش و درد ناشی از تاول‌ها را کم کند. لوسیون کالامین و یا ژل آلوئه ورا می‌توانند بسیار موثر باشند. (در مورد طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • از لباس‌های گشاد و نخی در این مدت استفاده کنید تا تماس کمتری با پوست داشته باشند و در صورت تماس باعث تحریک آن نشوند. 
  • از آنجایی که علائم آبله مرغان می‌تواند در دهان هم ظاهر شود، بنابراین کاهش استفاده از قند در طول دوره بیماری به جلوگیری از گسترش این بیماری در داخل دهان کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن به وسیله ویتامین‌ها و مواد معدنی و تغذیه مناسب به سرعت روند درمان کمک می‌کند.
  • توصیه می‌شود ناخن‌های کودکان را کوتاه کنید تا در هنگام خاراندن خود باعث ترکیدن تاول‌ها و گسترش آنها نشوند.
  • استراحت به خصوص در روزهای اول ابتلا به بیماری بسیار مهم است.
  • سطح پوست را همیشه تمیز نگه دارید.

*بیماری دست پا دهان در کودکان چیست و چه باید کرد 

برای آبله مرغان چی بخوریم

برای آبله مرغان چی بخوریم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن در این دوران بسیار مهم است. از آنجایی که منشا این بیماری ویروسی است، بنابراین هرچه سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد، روند درمان نیز کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین باید از هر راهکاری که به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع ویروس کمک می‌کند، استفاده کرد. موارد زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • سوپ و غذاهای نرم

غذاهای آبکی مانند سوپ علاوه بر اینکه بسیار مقوی هستند، می‌توانند آب بدن را تامین کنند. هیدراته ماندن در دوران بیماری به روند بهبودی سرعت می‌بخشد. انواع سوپ‌ها با سبزیجات، مرغ یا گوشت و حبوبات می‌تواند تمام انرژی بدن را تامین کند. استفاده از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. همچنین، به دلیل احتمال وجود ضایعات داخل دهان، خوردن غذاهای نرم برای جلوگیری از تحریک این ضایعات توصیه می‌شود.

  • سبزیجات و میوه

این دسته از مواد غذایی برای افزایش سطح سیستم ایمنی بدن و انرژی بسیار مفید هستند. همچنین فیبر موجود در آنها به جلوگیری از یبوست کمک کرده و شما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کنند.

  • جو دوسر

یکی از درمان‌های پرطرفدار آبله مرغان استفاده از جو دو سر است. این ماده غذایی می‌تواند درد و خارش ناشی از تاول‌های آبله مرغان را کاهش دهد و همچنین بسیار مفید است. جو دو سر را می‌توانید با آب یا شیر بپزید و همراه با عسل به عنوان صبحانه میل کنید.

هر ماده غذایی که طبع خنک و معتدل داشته باشد، می‌تواند به کاهش عوارض آبله مرغان، کاهش تب و شستشوی معده کمک کند. عرق شاطره، انواع سوپ و آش، آب لیمو شیرین، هندوانه و سیب می‌توانند بسیار موثر باشند.

درمان آبله مرغان با خاکشیر

خاکشیر طبعی خنک و مرطوب دارد و می‌تواند به کاهش تب و خارش ناشی از تاول‌های آبله مرغان و سرخک کمک کند. همچنین خاکشیر با خواص بسیاری که دارد می‌تواند درد ناشی از تاول‌ها در بیماری زونا را نیز بهبود ببخشد. البته خاکشیر باید بعد از دو سالگی به رژیم غذایی کودکان اضافه شود. بنابراین این ماده برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست.

درمان آبله مرغان در طب اسلامی 

  • عسل

عسل یک ماده همه فن حریف برای درمان بسیاری از بیماری‌هاست. استفاده از عسل به عنوان ماسک روی نواحی دردناک و تاول‌های ناشی از بیماری آبله مرغان می‌تواند تحریک پذیری پوست را کم کند، خارش و درد ناشی از آبله مرغان را کاهش دهد و علاوه بر آن خاصیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی نیز دارد. 

  • چای بابونه

چای بابونه به تسکین و درمان خارش تاول‌های آبله مرغان کمک می‌کند. چای بابونه را دم کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس پارچه نخی یا پدهای پنبه‌ای را به چای آغشته کنید و روی نواحی مورد نظر قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل به درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی کمک می‌کند. همچنین از مهم‌ترین خاصیت روغن نارگیل محافظت از پوست است. چند قطره از روغن نارگیل را با مقداری روغن درخت چای مخلوط کرده و با یک پد پنبه‌ای روی نواحی آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا 10 دقیقه بماند. روغن درخت چای خاصیت آنتی باکتریالی داشته و به درمان و بهبود تاول‌ها کمک می‌کند.

  • اسم پماد آبله مرغان

پماد کالامین یکی از پمادهای موثر در رفع خارش و بهبود ضایعات پوستی در دوران آبله مرغان است. ترکیبات مختلف موجود در این پماد خارش، التهاب و قرمزی تاول‌های ناشی از آبله مرغان را کاهش می‌دهد و کاربرد آن مشابه داروهایی مانند بتامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزولون است. با این حساب توصیه می‌شود قبل از استفاده از هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید.

بایدها و نبایدهای آبله مرغان و درمان آن

آبله مرغان یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار مسری است. اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، تا 90 درصد از اطرافیان نزدیک به آن فرد که مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود که در کودکان بسیار شایع است. این بیماری منجربه بثورات پوستی و تاول‌های کوچکی همراه با خارش بسیار می‌شود که در نهایت پوسته پوسته شده و با ترکیدن هر کدام از این تاول‌ها جای آنها برای همیشه باقی می‌ماند.

معمولا پس از ابتلا به این بیماری 10 تا 12 روز زمان می‌برد تا اولین نشانه‌های پوستی ظاهر شوند. این تاول‌های کوچک معمولا از قفسه سینه، پشت و صورت شروع شده و در نهایت در کل بدن گسترش می‌یابد. علاوه بر نشانه‌ها و ضایعات پوستی به همراه خارش، علائم دیگری هم مانند تب، حالت تهوع، درد عضلات، کاهش اشتها، ضعف و خستگی مفرط و سر درد هم با شروع این بیماری ظاهر می‌شود.

*معرفی انواع تب بر قوی برای کودکان + فواید و عوارض

طول دوره درمان بیماری آبله مرغان به دو مورد بستگی دارد:

  • هر یک از عوارض آبله مرغان به درمان و داروهای خاصی نیاز دارد تا علائم این بیماری را به حداقل برساند.
  • از آنجایی که منشا این بیماری ویروسی است، بنابراین هرچه سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد، بهتر عمل کرده و طول دوره درمان کوتاه‌تر خواهد بود. ویروس برای فعالیت نیاز به محیط مناسب دارد، بنابراین با انجام تدابیر صحیح و روش‌های مناسب باید علائم بیماری را به حداقل رساند و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کرد تا منشا بیماری دفع شده و بیمار درمان شود.

حال نکاتی که باید حتما در طول دوران بیماری رعایت شود، عبارتند از:

  • تا 48 ساعت اول ابتلا به آبله مرغان، این ویروس بسیار مسری است، بنابراین توصیه می‌شود تا بیمار را از سایر اعضای خانواده در طول دوره واگیری جدا کنید. وسایل و لوازم مربوط به بیمار را برای پیشگیری از انتقال به سایرین ضدعفونی کنید.
  • تاول‌های پوستی یکی از علائم بیماری آبله مرغان است که همراه با خارش بسیار ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها پر از مایع است که با ترکیدن آنها مایع روی پوست پخش شده و باعث ایجاد یک تاول جدید می‌شود. بنابراین تا حد امکان از خاراندن پوست خود و ترکیدن تاول‌ها خودداری کنید.
  • تاول‌ها تا زمانی که کاملا خشک نشده‌اند می‌توانند مسری باشند. پس از گذشته 5 تا نهایتا 10 روز، تاول‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند.

آبله‌ مرغان در دوران بارداری و عوارض آن برای جنین را در این مقاله بخوانید. 

بایدها و نبایدهای آبله مرغان

درمان سریع آبله مرغان کودکان

همانطور که گفته شد، بیماری آبله مرغان در کودکان بسیار شایع است. البته این بیماری در سنین کودکی خفیف بوده و جدا از نشانه‌های پوستی، علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه و یا عطسه ایجاد می‌کند. این تاول‌های پوستی ابتدا به صورت لکه‌های قرمز رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند و به مرور زمان به تاول‌هایی پر از مایع تبدیل می‌شوند. تعداد این تاول‌ها در کودکان از چند عدد تا 500 عدد متغیر است. 

آبله مرغان از آن دسته از بیماری‌ها است که باید دوره آن طی شود. معمولا با ظاهر شدن اولین تاول‌های پوستی، بین 5 تا 10 روز زمان می‌برد تا ویروس کاملا دفع شده و این تاول‌ها خشک شوند. همانطور که گفته شد، مدت زمان درمان این بیماری در هر فرد بسته به دو مورد گفته شده متغیر است، اما بطور کلی بین 10 تا 20 روز زمان می‌برد. در این مدت با استفاده از دارو درمانی می‌توان علائم بیماری را کاهش داد، با استفاده از پمادها، لوسیون‌ها و حمام آب سرد می‌توان از شدت خارش بدن کم کرد و با استراحت و تغذیه مناسب می‌توان سیستم ایمنی بدن را قوی کرد تا کودک هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

اگر حدس می‌زنید که کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده است، برای کوتاه کردن روند بیماری، حتما به پزشک مراجعه کنید.

* علت دانه‌های قرمز روی پوست کودکان یا راش پوستی چیست؟ 

درمان سریع آبله مرغان بزرگسالان

برعکس کودکان، آبله مرغان در بزرگسالان می‌تواند خطرناک باشد. این ویروس در بزرگسالان بسیار شدیدتر عمل کرده تا حدی که ممکن است باعث مرگ فرد شود. علائم آبله مرغان در بزرگسالان مانند کودکان است اما با شدت بیشتر. از آنجایی که علائم این بیماری به بیماری زونا بسیار شبیه است، توصیه می‌شود تا با ظاهر شدن اولین علائم از این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. بیماری زونا می‌تواند روی مسیر عصبی بدن تاثیر گذاشته و باعث درد زیاد و احساسات عجیب شود. البته بثورات پوستی در بیماری زونا بیشتر در قسمت تحتانی بدن مانند دور کمر دیده می‌شود و در آبله مرغان در تمام نقاط بدن گسترده می‌شود. استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی، تغذیه صحیح و مناسب و مراقبت‌های پوستی از روش‌های درمانی این بیماری است.