حمام کردن بعد از زایمان سزارین

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حمام کردن بعد از زایمان سزارین

بله زایمان کار راحتی نیست. حتی اگر شما تصمیم گرفته باشید که سزارین انجام دهید شاید درد حین زایمان را مانند بسیاری از زنان تحمل نکنید، اما آنچه که احتمالاً از بسیاری از زنان دیگر شنیده‌اید این است که بعد از سزارین به مراقبت‌های به مراتب بیشتری نسبت به زایمان طبیعی نیازمندید. احتمالاً یکی از چیزهایی که در روزهای اول بعد از زایمان، به شدت به آن نیاز دارید، یک حمام طولانی و لذت‌بخش است. اما آیا امکان این کار وجود دارد؟ آیا بخیه مانع از حمام کردن می‌شود و باید تا کشیدن بخیه‌ی سزارین صبر کرد؟ در این مقاله ما قصد داریم به این سوالات پاسخ داد و توضیح دهیم در حمام کردن بعد از زایمان سزارین باید چه نکاتی را رعایت کنید.

آیا حمام کردن بعد از زایمان سزارین مجاز است

بسیاری از متخصصین، حمام کردن بعد از زایمان سزارین را  تا سه هفته‌ی اول ممنوع کرده و به شدت توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ایجاد عفونت، محل برش را خشک نگه دارید و از ورود آب به داخل واژن نیز جلوگیری کنید. در این راستا خوابیدن در وان پر از آب را نیز به طور کامل ممنوع می‌کنند. این توصیه نه تنها به خاطر بخیه‌ها و خشک نگه داشتن محل برش است، بلکه این امکان نیز وجود دارد که در هنگام نشستن یا برخاستن در وان، لیز بخورید و به خود آسیب جدی وارد کنید.

علت احتیاط در حمام کردن بعد از زایمان سزارین

پس از سزارین، بدن شما برای بهبودی کامل به مدتی زمان نیاز دارد. ممکن است بعد از زایمان درد را تجربه کنید. همچنین ممکن است خونریزی و تب واژینال داشته باشید که خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. از آنجایی که بخیه‌ها، ایستادن و حرکت کردن را برایتان دشوار می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که در حمام زمین بخورید پس برای انجام این کار به کمک نیاز دارید.

علت احتیاط در حمام کردن بعد از زایمان سزارین

زمان اولین حمام کردن بعد از زایمان سزارین

متاسفانه، غوطه‌ور شدن در آب فقط پس از بهبودی محل برش زایمان ممکن است که عموماً هفت تا ده روز بعد از عمل بسته به توانایی فردی شخص رخ می‌دهد. در این مرحله از بهبودی شما از یک پد برای جلوگیری از احتمال خونریزی در محل استفاده خواهید کرد که ممکن است تا چند هفته پس از زایمان طول بکشد.

با این حال برخی از زنان در کمتر از این دوران، نیاز شدید به حمام کردن دارند. برای این دسته از زنان استفاده از حمام اسفنجی توصیه می‌شود. برای این کار یک اسنفنج را در آب ولرم خیس کرده و روی بدنتان بکشید. حتی می‌توانید به صورت نشسته و با کمک دیگران موهای خود را در یک تشت بشویید. در این ده روز از خیس کردن محل برش اکیداً خودداری کنید و استفاده از اسفنج تنها برای نقاط دیگر بدن انجام می‌گیرد. و در صورتی که به هر ترتیب محل خیس شد باید با مراقبت بسیار نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید تا از عفونت جلوگیری شود. اما از آنجایی که خشک کردن محل می‌تواند بسیار حساس و دردناک باشد لذا از ابتدا توصیه می‌شود از خیس شدنش جلوگیری کنید. بعد از گذشت ده روز می‌توانید با رعایت اقدامات احتیاطی زیر حمام کنید اما ضروری است که از لمس بیش از حد محل برش و اعمال فشار روی آن خودداری کنید.

اقدامات احتیاطی 

موارد زیر اقدامات احتیاطی است که برای جلوگیری از وقوع عوارض هنگام حمام کردن بعد از زایمان سزارین باید رعایت نمایید.

  1. اجازه دهید آب به آرامی روی محل برش جاری شود. از دوش دستی مستقیم روی محل برش استفاده نکنید.
  2. از صابون ضد میکروبی برای دور نگه داشتن میکروب‌ها از محل برش استفاده کنید. صابون را مستقیماً استفاده نکنید. در عوض، از دستان خود برای ایجاد کف استفاده کرده و سپس به آرامی (بدون فشار) روی ناحیه‌ی برش بمالید.
  3. هنگام استحمام فقط از آب ولرم استفاده کنید. از استفاده از آب بسیار سرد یا گرم خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند محل زخم را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  4. مواظب باشید در حین استحمام روی محل برش را نخراشید یا لیف نکشید.
  5. پس از شستشوی ناحیه، از یک حوله تمیز استفاده کنید و به آرامی روی محل برش قرار داده و بلند کنید (نکشید) و تا جایی که ممکن است آن را خشک کنید.
  6. پزشک ممکن است برای درمان محل برش، پماد دارویی به شما بدهد. برای استفاده از این پماد، بعد از خشک کردن محل، مقدار لازم را روی انگشتتان ریخته و به آرامی روی ناحیه بکشید.
  7. از هیچ کرم یا عطر یا روغن حمامی در ناحیه‌ی برش استفاده نکنید. آنها ممکن است منطقه را تحریک کنند.

تا چهار هفته از استفاده از وان حمام خودداری کنید زیرا آنها به ندرت به طور کامل بعد از هر بار استفاده تمیز می‌شوند و خطر عفونت را افزایش می‌دهند. همچنین، اگر خونریزی واژن داشته باشید، این موضوع می‌تواند وان را برای شما و افراد دیگری که از همان وان استفاده می‌کنند، آلوده کند. احتمال لغزش و افتادن در وان نیز وجود دارد که ممکن است زخم را بدتر کند. بنابراین باید صبر کنید تا زخم کاملاً بهبود یابد و سپس از وان استفاده شود.

مزایای حمام کردن بعد از زایمان سزارین

مزایای حمام کردن بعد از زایمان سزارین

حمام کردن بعد از زایمان سزارین می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

  • حمام کردن بعد از زایمان سزارین ممکن است آرامش جسمی و روحی بی‌نظیری به شما ارائه دهد. خستگی‌تان را از بین می‌برد و ذهنتان را آرام می‌کند.
  • یک حمام آب گرم ممکن است عضلات ناحیه‌ی لگن را شل کرده و تأثیر تسکین دهنده‌ای روی شما داشته باشد.
  • حمام می‌تواند به از بین رفتن بواسیر کمک کند که ممکن است بعد از زایمان تحریک و متورم شده باشد.

چسب ضد آب بعد از سزارین

برخی چسب‌های ضد آب وجود دارند که روی محل برش چسبانده شده و مانع از رسیدن آب به آن می‌شوند. این چسب‌ها برای چند روز اول بعد از سزارین طراحی شده‌ و در رنگ‌های مختلف وجود دارد. نحوه‌ی کندن چسب ضد آب بعد از سزارین هم چندان دشوار نیست. علاوه بر اینکه این چسب‌ها از رسیدن آب به محل برش جلوگیری می‌کنند، بلکه خون یا ترشح از زخم را نیز به خود جذب می‌کنند. این چسب‌ها مانند چسب زخم در مقیاس بزرگ هستند و یک لنت در وسطشان قرار دارد که باعث می‌شود روی خود بخیه‌ها نچسبند و به راحتی برداشته شوند. معمولاً این چسب‌ها در بسته‌های چندتایی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. همچنین این چسب‌ها فاقد مواد پلاستیکی و لاتکس بوده و ضد حساسیت می‌باشند.

چسب ضد آب بعد از سزارین

کلام آخر

سزارین یک عمل جراحی بزرگ شکمی است و مدتی زمان می‌برد تا دوباره به فعالیت‌های طبیعی‌تان برگردید. پیروی از توصیه‌های پزشک، شانس شما در بهبود جسمی و روحی را بیشتر می‌کند. در حالی که حمام کردن بعد از زایمان سزارین ممکن است ایده‌ی خوبی به نظر برسد، با این حال باید تمام موارد ذکر شده را به خاطر داشته باشید تا از یک حمام خوب لذت ببرید و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.