نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد

نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده ولازم است که مورد توجه قرار گیرند. مراقبت از نوزاد تازه متولد شده فقط به زمان بیداری او ختم نمی‌شود و به عنوان کسی که مسئول نگهداری از نوزاد است، باید از ایمنی اتاق خواب یا محیط خواب نوزاد نیز مطمئن شوید. در این مطلب از گهواره، به مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد ایمنی خواب نوزاد شیرخوار دلبندتان بدانید، می‌پردازیم، اگر با سوالاتی همچون " نوزاد تازه متولد شده چند ساعت میخوابد؟" یا " خواب زیاد نوزاد نشانه چیست؟" مواجه هستید، در این مطلب با ما همراه شوید.

مواردی که قبل از خوابیدن نوزاد باید به آن‌ها توجه کنید

از آن جایی که نوزادان به طور متوسط 16 ساعت در روز می‌خوابند، توجه به نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد یکی از مهم ترین مواردی است که برای اطمینان از سلامت و راحتی نوزادتان باید به آن توجه کنید. در قسمت زیر به توضیح برخی از این موارد می پردازیم:

1. نوزاد را به پشت بخوابانید

انجمن اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزاد را از بدو تولد، به پشت و روی یک تشک سفت و تخت متناسب با استانداردهای ایمنی بخوابانید و از پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب خودداری کنید. رعایت این توصیه فقط مختص خواب شب نیست، حتی وقتی که نوزاد در حال چرت زدن روزانه است، نیز باید محیطی امن برای خواب او فراهم کنید. به این ترتیب اولین مولفه، یعنی ایمنی محیط را رعایت کرده‌اید. مطالعات نشان می‌دهد که دمر خوابیدن نوزاد ممکن است خطر SIDS یا مرگ در هنگام خواب را از طریق مکانیسم‌های مختلفی افزایش دهد، از جمله: افزایش احتمال بازدم نفس بازدم توسط کودک، که منجر به تجمع دی‌اکسید کربن و سطوح پایین اکسیژن می‌شود. ایجاد انسداد راه هوایی فوقانی. (انسداد مسیرهای تنفسی منجر به تند تند نفس کشیدن کودک در خواب می‌شود) بنابراین نباید اجازه دهید کودکتان دمر بخوابد و اگر به این روش می‌خوابد مدام او را در خواب بچرخانید و در حالت درست قرار دهید.

نوزاد را به پشت بخوابانید

2. گهواره نوزاد را در اتاق خودتان قرار دهید

بهتر است تا شش ماهگی نوزادتان را در نزدیکی محل خواب خودتان بخوابانید. با این کار، سر زدن نیمه شب به او یا رسیدگی به او وقتی با گریه از خواب بیدار می‌شود، هم راحت تر خواهد بود. اگر اتاق‌تان کوچک است و امکان قرار دادن تخت نوزاد درآن وجود ندارد، می‌توانید از یک گهواره که دارای همه اصول ایمنی است، برای تاب دادن نوزاد در گهواره استفاده کنید.

3. از قرار دادن پتوی رول شده در پشت نوزاد اجتناب کنید

قرار دادن یک پتو یا پارچه پیچیده شده در پشت سر ، چیزی است که بسیار شاهد آن هستیم. اما خوب است بدانید که همین پتو یا پارچه پیچیده شده، خود عاملی خطر محسوب شده و می تواند باعث خفگی نوزاد در خواب شود. بنابراین، لازم است از نحوه بررسی تنفس کودک هنگام خواب نیز آگاه باشید.

4. نوزاد را روی مبل نخوابانید

بسیار می‌بینیم مادرانی را که پس از خوابیدن نوزاد، او را روی مبل، کاناپه یا تخت خودشان قرار می‌دهند. هر کدام از این موارد عاملی خطرناک برای چرخش نوزاد به طرفین و حتی سقوط محسوب شده و به همین خاطر به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. حتی در مواردی دیده شده که همین سطوح به ظاهر نرم، خود عاملی برای خفگی نوزاد بوده‎‌اند.

نوزاد را روی مبل نخوابانید

5. دمای محیط خواب نوزاد را کنترل کنید

سعی کنید همیشه دمای اتاق یا محیط خواب نوزاد یک دمای ثابت باشد و درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد را رعایت کنید. در دمای ثابت و مناسب نوزاد راحت تر می‌خوابد و در عین حال برای پوشاندنش به پتویی ضخیم نیاز ندارید. جالب است بدانید که پتو یا پارچه ضخیم عامل بسیاری از خفگی‌ها در نوزادان است، زیرا سنگینی پتو با توانایی نوزاد برای کنار زدن آن از روی صورتش متناسب نیست و همین می‌تواند منجر به خفگی او شود. در قسمت زیر به پاسخ برخی از سوالات رایج در مورد خواب نوزادان می‌پردازیم:

جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، که گاهی اوقات تحت عنوان مرگ گهواره‌ای یا مرگ تختخواب نیز یاد می‌شود، زمانی است که یک نوزاد بدون زنگ خطر و بدون بر جای ‌گذاشتن هیچ‌ نوع عارضه‌ای در خواب فوت می‌کند. این شرایط ناراحت کننده علل اصلی مرگ و میر نوزادان زیر یک سال است و در سال هزاران نوزاد را به دام مرگ می‌کشاند. با توجه به اهمیت این موضوع، جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک اصل مهم است که باید با اقدامات و نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد از شدت خطر آن بکاهیم.

نوزاد تازه متولد شده چند ساعت میخوابد؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات والدین این است که خواب طبیعی نوزاد چقدر است؟ نوزادان به طور متوسط روزانه 16 یا 17 ساعت می‌خوابند، البته ممکن است بعضی از نوزادان به چند ساعت بیشتر یا کمتر از این مقدار نیاز داشته باشند. الگوهای خواب نوزادان تازه متولد شده تا حدود زیادی غیرقابل پیش بینی هستند، اما جای نگرانی نیست، طبیعی است که نوزادان از بدو تولد تا 3 ماهگی الگوهای خواب نامنظمی داشته باشند. 

نوزاد تازه متولد شده چند ساعت میخوابد

خواب زیاد نوزاد نشانه چیست؟

در حالی که بعضی والدین به دنبال علت بی خوابی نوزاد تازه متولد شده خود هستند بعضی با پرخوابی درگیراند. با توجه به میانگین زمان خواب نوزاد، جالب است بدانید که مدت زمانی که نوزاد صرف خوابیدن می‌کند، او صرفا در حال استراحت نیست، بلکه خواب راهی برای توسعه و رشد مغز اوست. سیستم عصبی مرکزی نوزاد طی دو سال اول زندگی او شکل می‌گیرد و از این رو خوابیدن به اندازه کافی، موضوعی مهم تلقی می‌شود. زمانی که دلبند شما در خواب است، در حقیقت در حال یادگیری و شناخت بیشتر دنیای اطراف‌اش است. با توجه به اهمیت خواب نوزاد، بهتر است تا جایی که می‌توانید نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد را مدنظر قرار داده و محیطی ایمن برای خواب او فراهم کنید. از این رو خواب زیاد نوزاد و شیر نخوردن می‌تواند اختلالات زیادی در رشد نوزاد پدید آورد. در مورد مقاومت نوزاد به خواب حتماً با پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

آیا تاب دادن نوزاد در پتو کار درستی است؟

حتما تا به حال دیده‌اید والدینی را که برای آرام کردن گریه نوزاد او را درون پتویی قرار داده و آن را تکان می‌دهند. برخی تصور می‌کنند که استفاده از پتو تنها راه خوابیدن نوزادشان است و این روش را روشی خطرناک نمی‌دانند، اما حقیقت این است که تاب دادن نوزاد در پتو می‌تواند باعث عوارض گاهأ خطرناکی شده و تا حد امکان نباید این کار را انجام بدهید. آسیب‌های مغزی تنها یکی از رایج‌ترین عوارض تکان دادن نوزاد با پتو است. علاوه بر آسیب‌ها، ایمنی یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه است، آیا واقعا شرایطی که نوز درون پتو در حال تکان خوردن است، ایمن است؟ قطعا نه! پس تا حد امکان برای خواباندن نوزادتان از این روش استفاده نکنید و آموزش نکات ایمنی برای خواب نوزاد را جدی بگیرید.

و اما سخن پایانی ...

حالا که تا حدودی با نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد آشنا شدید و اهمیت رعایت این نکات را دانستید، لطفا ایمنی اتاق خواب یا محیط خواب نوزاد و همچنین نحوه خواباندن ایمن نوزاد را رعایت کنید و از بروز از هرگونه اتفاق ناراحت‌کننده جلوگیری کنید.