قرص مترژن برای دفع بقایا

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص مترژن برای دفع بقایا

زایمان فرایند دشواری برای بسیاری از زنان است و مشکلات آن در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی زنان ممکن است برای کنترل این شرایط به مداخلات دارویی نیاز باشد. یکی از اصلی ترین مشکلات، باقی ماندن بقایای جنینی است. برای دفع بقایای سقط چه بخوریم ؟ یکی از داروهایی که در این زمان استفاده می‌شود، مترژن است. قرص مترژن برای چیست؟ متیل‌ آرگونین که با نام متیل‌لرگونووین نیز شناخته شده و با نام تجاری مترژن به فروش می‌رسد، دارویی از گروه‌های ارگولین و لیسرگامید است که به‌عنوان اکسیتوسیک پس از زایمان استفاده می‌شود. قرص مترژن برای دفع بقایا استفاده می‌شود و این اصلی‌ترین کاربرد آن است. همچنین این دارو پس از زایمان برای جلوگیری از خونریزی رحمی نیز استفاده می‌شود.

Methylergonovine متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آلکالوئیدهای ارگوت است که به افزایش سرعت و قدرت انقباضات و سفتی عضلات رحم عمل می‌کند. این اثرات به کاهش خونریزی و دقع بقایای بارداری کمک می‌کنند. مترژن درست بعد از تولد نوزاد برای کمک به دفع جفت و بقایای داخل رحم استفاده می‌شود. همچنین به بهبود تونِ عضلانی رحم پس از زایمان نیز کمک می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد مصرف قرص مترژن برای دفع بقایا و نکات مهم مربوط به آن توضیح می‌دهیم.

نحوه‌ی استفاده از قرص مترژن برای دفع بقایا جنین سقط شده

طریقه مصرف قرص مترژن بعد از سقط چگونه است؟ این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً 3 تا 4 بار در روز تا یک هفته پس از زایمان یا طبق دستور پزشک مصرف می‌کنند. دوز مصرف بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان تعیین می‌شود بنابراین طریقه مصرف قرص متیل ارگونوین برای سقط جنین توسط افراد مختلف متفاوت است. نکته‌ی مهم استفاده‌ی منظم از این دارو برای دریافت بیشترین مزایاست. اگر وضعیتتان ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.

این دارو هم به صورت آمپول و هم قرص مترژن برای دفع بقایا استفاده می‌شود. شکل قرص آن به صورت قرص مترژن خارجی و ایرانی در بازار موجود است. تزریق مترژن به عضله یا ورید از طریق IV انجام می‌شود. در صورت نیاز، این تزریق را در زمانی که در اتاق زایمان هستید و مدت کوتاهی پس از تولد نوزادتان دریافت خواهید کرد. دارو به شکل قرص هم 3 یا 4 بار در روز تا 1 هفته پس از تولد کودک شما مصرف می‌شود. این دارو نباید بیش از 1 هفته استفاده شود مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

بهترین شرایط نگهداری داروی مترژن در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور است. اگر دوزی را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی رسیده است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده داروی بیشتر مصرف نکنید. اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل استفراغ، درد معده، سردرد ضربان‌دار، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در انگشتان دست یا پا، احساس سرما، تنفس ضعیف یا کم عمق، یا تشنج (تشنج) باشد.

نحوه استفاده از مترژن

قرص مترژن چگونه باعث دفع بقایا می‌شود

ایا قرص مترژن باعث خونریزی میشود ؟ مصرف قرص مترژن برای دفع بقایا مستقیماً بر روی ماهیچه‌های صاف رحم تأثیر می‌گذارد و تون، سرعت و دامنه انقباضات ریتمیک را افزایش می‌دهد. بنابراین، مصرف قرص مترژن برای قطع خونریزی باعث ایجاد یک اثر رحمی سریع و پایدار می شود که سومین مرحله از مراحل درد زایمان طبیعی  را کوتاه می کند و مانع از دست دادن خون زیاد می‌شود. و به عنوان یک درمان خونریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود.

هشدارهای قبل از مصرف قرص متیل ارگونوین برای بقایای سقط

این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود زیرا مانند قرص سقط جنین سایتوتک میتواند منجر به مرگ جنین شود. و بعد از زایمان هم تا 12 ساعت پس از مصرف قرص نباید شیر خود را به کودک بدهید. همچنین مصرف قرص مترژن برای دفع بقایا می‌تواند با مشکلات زیر تداخل داشته باشد و عوارض آنها را بدتر کند:

برای جلوگیری از تداخل دارویی اگر به  بیماری کبد یا کلیه مبتلا هستید یا عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر (مانند دیابت، یائسگی، سیگار کشیدن، اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا، داشتن سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونری) با دارید به پزشک اطلاع دهید. همچنین این دارو با داروهای زیر در تداخل است:

  • نفازودون
  • داروهای ضد قارچ - فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول، پوزاکونازول، وریکونازول؛
  • داروهای هپاتیت 
  • داروهای HIV یا ایدز - آتازاناویر، کوبی سیستات، داروونویر، دلاویردین، فوزامپرناویر، ایندیناویر، نلفیناویر، ریتوناویر، ساکویناویر.

عوارض قرص مترژن برای دفع بقایا

عوارض قرص مترژن برای دفع بقایا

آیا مترژن قرص خطرناکی است؟ عوارض قرص مترژن بعد از سقط چیست؟ حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه ممکن است در اثر مصرف مترژن برای دفع بقایا رخ دهد. شایع‌ترین واکنش نامطلوب فشار خون بالا است که در موارد متعددی با تشنج و یا سردرد همراه است. افت فشارخون نیز گزارش شده است. درد شکم (ناشی از انقباضات رحمی)، حالت تهوع و استفراغ نیز در بعضی مواقع رخ داده است. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک اطلاع دهید. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. با این حال در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی زیر هم، فوراً به پزشک مراجعه کنید:  

  • درد قفسه سینه
  • تغییرات بینایی
  • گیجی
  • تشنج 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به مصرف قرص مترژن برای دفع بقایا نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

دفع بقایای سقط با مترژن 

از قرص مترژن برای دفع بقایای سقط جنین نیز استفاده می‌شود. این دارو به کوچک شدن رحم به اندازه طبیعی آن بعد از کورتاژ کمک می‌کند. بسته به شرایط شما پزشک میزان قرص مناسب را برایتان تجویز می‌کند اما به طور معمول باید هر 8 ساعت یک قرص مصرف کنید. این قرص را تا زمانی مصرف کنید که خونریزی‌ها از بین برود. 

مشابه قرص مترژن

مشابه قرص مترژن

همیشه قرص مترژن برای دفع بقایا پاسخ نهایی نیست و شما می‌توانید از جایگزین‌های آن و انواعی از قرص دفع بقایای جنین نیز استفاده کنید. بعضی از مهمترین جایگزین‌های قرص مترژن عبارتند از:

  • قرص ترین
  • قرص متیدن
  • قرص اماترین
  • قرص گوترین

نکته‌ی مهم این است که شما نمی‌توانید به سلیقه‌ی خودتان از قرص متیل ارگونوین بعد از سقط یا این جایگزین‌ها استفاده کنید زیرا از عوارض و تداخلات دارویی آنها مطلع نیستید. اگر مشکلی با مصرف قرص مترژن برای دفع بقایا و بروز علائم پاک شدن رحم بعد از سقط را دارید و می‌خواهید قرصتان را عوض کنید باید با پزشکتان مشورت کنید.