خوردن عرق کاسنی در بارداری | فواید و عوارض آن

تاریخ انتشار: شهریور ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: شهریور ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عرق کاسنی در بارداری

تغذیۀ سالم از مهمترین موضوعاتی است که زنان باید در دوران بارداری به آن توجه کنند، زیرا اثر مستقیم بر سلامت نوزادشان دارد. یکی از دغدغه‌های زنان باردار، در ایران، نوشیدن عرق کاسنی است. مقدار کمی از این نوشیدنی در دوران بارداری، پیش از ماه‌های آخر، می‌تواند مفید باشد، ولی باید حتماً باید با مشورت پزشک باشد و زنان باردار از خوردن زیاد کاسنی باید پرهیز کنند.

با نصب اپلیکیشن گهواره می توانید به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند تغذیه بارداری و پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور در دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر کنید.

کاسنی چیست؟

کاسنی، با نام علمی Cichorium intybus L، که در انگلیسی به آن Chicory می‌گویند، گیاهی علفی و تا حدی چوبی است که معمولاً گل‌های آبی روشن دارد. در ایران معمولاً به‌صورت عرق آماده و مصرف می‌شود، ولی برگ‌ها و جوانه و ریشه‌های آن در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد. کاسنی سرشار از ویتامین کا (K)، آ (A)، سی (C)، برخی از ویتامین‌های گروه ب (B)، بتاکاروتن (Beta-carotene) و منگنز است. ریشه‌های این گیاه ملین است و به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین منبعی غنی از پری‌بیوتیک‌هاست که

  • باکتری‌های خوب روده را تقویت می‌کند.
  • باکتری‌های بد روده را از بین می‌برد. 
  • سبب کاهش التهاب می‌شود.
  • سبب بهبود جذب مواد معدنی در بدن می‌شود.

فواید عرق کاسنی در بارداری

آیا خوردن عرق کاسنی در بارداری مجاز است؟

بنا بر پژوهش‌هایی در سال 2013، خوردن کاسنی، به‌صورت عرق یا در غذا و سالاد، برای زنانی که باردار نیستند بی‌خطر است و ممکن است مفید باشد، اما چون دربارۀ عرقیجات پژوهش‌های دقیق آماری و آزمایشگاهی، با استانداردهایی مشابه آزمایش‌های دارویی، انجام نمی‌شود، دربارۀ اثرات عرق گیاهان، همچون کاسنی و شا‌تره و نعنا، بر زنان باردار و جنینشان نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد. بنابراین راه امن‌تر آن است که زنان باردار با پزشک متخصص خود مشورت کنند تا با توجه به شرایط خاص آنها پزشک توصیه‌ها و تجویزهای لازم را در اختیارشان بگذارد.

فواید خوردن کاسنی در دوران بارداری چیست؟

آیا کاسنی برای جلوگیری از زردی نوزاد مفید است؟ عرق کاسنی کبد را پاکسازی و به تصفیۀ خون مادر کمک می‌کند. همین امر در جلوگیری از ابتلای نوزاد به زردی مفید است. همچنین اینولین (Inulin) موجود در عرق کاسنی بر تنظیم و کنترل قند خون مادران باردار اثر مثبت دارد که سبب کاهش مشکلات مربوط به فشار خون در دوران بارداری می‌شود. با همۀ آنچه گفته شد، بسیار مهم است که زنان باردار برای مصرف کاسنی، به هر شکلی که باشد، حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

میزان مجاز مصرف عرق کاسنی در بارداری

چنانکه گفته شد تحقیقات معتبری در این زمینه انجام نشده است، ولی زنان باردار می‌توانند، زیر نظر پزشک خود، در روز 2 قاشق غذاخوری عرق کاسنی را با یک فنجان آب بنوشند. از آنجا که عرق کاسنی حاوی کافئین است و مصرف کافئین در بارداری باید کنترل‌شده باشد، زنان باردار نباید در خوردن عرق کاسنی زیاده‌روی کنند.

عوارض خوردن عرق کاسنی برای زنان باردار 

گرچه، تا‌به‌حال، مسمومیت با کاسنی گزارش نشده است، بنا بر پژوهشی در سال 2013، می‌دانیم که مقدار زیاد لاکتون‌های سسکوی‌ترپن (sesquiterpene lactones)، همان جزئی که سبب تلخی کاسنی می‌شود، ممکن است سبب بروز مسمومیت در زنان باردار شود. همچنین مصرف بیش‌ازحد کاسنی در دوران بارداری ممکن است عوارضی داشته باشد، ازجمله:

  • سبب افزایش انقباض‌های رحمی و درنتیجه خونریزی شود که در ماه‌های آخر بارداری برای جنین خطرناک است.
  • بنا بر پژوهشی، در سال 2014، مصرف بیش‌از حد کاسنی سبب انقباض معده، نفخ و یبوست یا اسهال می‌شود.
  • بنا بر پژوهشی، در سال 2015، کسانی که به گردۀ غان حساسیت دارند، ممکن است بر اثر خوردن کاسنی گلو و دهانشان دچار ورم و گزگز شود.
  • در برخی افراد دست زدن به گیاه کاسنی حساسیت‌آور است و موجب تحریک پوست می‌شود.
  • ممکن است کیسۀ صفرا را تحریک کند. بنابراین زنانی که سنگ کیسۀ صفرا دارند باید از خوردن کاسنی پرهیز کنند.
  • کاسنی قند خون را کاهش می‌دهد. بنابراین ممکن است در کنترل قند خون در حین جراحی و بعد از آن اختلال ایجاد کند. ازاین‌رو بهتر است زنان باردار دو هفته پیش از زایمان، چه طبیعی باشد چه سزارین، از خوردن کاسنی دست بکشند.

مضرات عرق کاسنی در بارداری

آیا خوردن عرق کاسنی بر جنسیت و زیبایی جنین اثر دارد؟

یکی از دغدغه‌های مادران باردار جنسیت و زیبایی جنینشان است. ژنتیک و سلامت مادر و جنین مهمترین عواملی هستند که بر زیبایی نوزاد اثر دارند. از طرفی هم خوردن عرق کاسنی در مردان سبب تقویت کروموزوم y می‌شود که نقش تعیین‌کننده در پسر شدن جنسیت نوزاد دارد.

منابع:

https://www.healthline.com/

https://www.webmd.com/