زمان زایمان در سزارین دوم

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان زایمان در سزارین دوم

زمان زایمان در سزارین دوم موضوع چالش برانگیزی است؛ به طور کلی زایمان سزارین از زایمان طبیعی حدود دو هفته زودتر انجام می‌شود. اگر خطری مادر و جنین را تهدید نمی‌کند، اصلا فرقی نمی‌کند که سزارین دوم است یا اول و یا حتی برش سزارین چهارم. در هر صورت حتما باید مدت زمان لازم جنین در رحم مادر باقی بماند تا رشد و تکامل او به خوبی انجام شود. بد نیست بدانید که در اواخر بارداری حتی هر یک ساعت نیز سلول بنیادی برای جنین تولید و ساخته می‌شود. بنابراین هرگز به بهانه‌های مختلف زمان زایمان سزارین دوم را جلو نیاندازید. در نهایت فقط و فقط اجازه دهید پزشک متخصص بهترین زمان سزارین دوم را برای شما به طور اختصاصی و با در نظر گرفتن شرایط اختصاصی‌تان تشخیص دهد.

گفته می‌شود بهتر است در سزارین دوم مادر درد و انقباضی را تجربه نکند؛ یعنی دهانه رحم به مرحله باز شدن نرسد. بنابراین حتما پیش از شروع درد و انقباض باید زایمان اتفاق بیفتد. 

درد زایمان سزارین دوم از کی شروع می‌شود؟

به جز موضوع هزینه سزارین دوم که دغدغه مادران است، درد زایمان سزارین دوم نیز مادران حامله را نگران می‌کند. همه ما می‌دانیم که درد در زایمان سزارین بعد از عمل شروع می‌شود. دقیقا برعکس زایمان طبیعی. بنابراین در سزارین دوم نیز همچون سزارین اول، بعد از عمل و حدودا از زمانی که در اتاق ریکاوری هستید و کم کم به هوش می‌آیید یا کم کم که تاثیر داروهای بی‌حسی کمر از بین می‌رود، درد را احساس خواهید کرد. علت درد شکم در زایمان سزارین می تواند دلایل مختلف داشته باشد که یکی از آنها برش عمیقی است که در زیر شکم انجام شده است.

برای کنترل درد‌ زایمان سزارین تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از مسکن‌ها، پمپ درد، ماساژ و کیسه آب گرم در کنترل و کاهش این دردها موثر هستند. 

بهترین زمان برای سزارین هفته چندم بارداری است؟

دو هفته زودتر از تاریخ تقریبی زایمان طبیعی، برای جراحی زایمان سزارین وقت داده می‌شود. این قانون در شرایط خاص و حاد و اورژانس حتما تغییر می‌کند و زایمان زودتر اتفاق می‌افتد، اما در یک بارداری طبیعی، زایمان سزارین حداقل دو هفته زودتر از زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد. پایان 38 هفته و آغاز هفته 39 بارداری زمان خوبی برای سزارین است. 

به عبارت تخصصی‌تر زایمان سزارین انتخابی نباید پیش از هفته 38 بارداری انجام شود، مگر علتی پزشکی برای انجام آن وجود داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد اینکه نوزاد در چه زمانی از این محدوده زمانی (37 تا 42 هفتگی) به دنیا بیاید، به شکل چشمگیری در رشد فیزیکی و ذهنی او تفاوت ایجاد می‌کند؛ زیرا پنج هفته انتهایی برای رشد کامل نوزاد بسیار مهم است و کودکانی که زودهنگام متولد می‌شوند با خطر بیشتری برای بروز مشکلات روبه‌رو خواهند بود.

بنابراین اگر حاملگی شما روند عادی دارد و خطر و ریسکی شما را تهدید نمی‌کند، حتما تا پایان هفته 38 بارداری صبر کنید. البته طبیعتا در این مورد پزشک است که تصمیم می‌گیرد و مراحل زایمان را پیش می‌برد و مادر در این امر نمی‌تواند دخالت داشته باشد، زیرا زودتر به دنیا آوردن نوزاد به دلایل غیر موجه می‌تواند پیامد‌های منفی به دنبال داشته باشد. بنابراین اصلا صلاح نیست این ریسک را بپذیرید. 

آیا سزارین دوم سخت تر است؟

آیا سزارین دوم سخت‌تر است؟

پاسخ این سوال بلهِ قطعی یا خیرِ قطعی نیست. آستانه تحمل درد در افراد مختلف، متفاوت است. از همین جهت عده‌ای به طور کلی سزارین را زایمانی دردناک می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را زایمانی راحت و با دردهای قابل تحمل توصیف می‌کنند. چنانچه از سوزن واژن بعد از سزارین رنج می برید، حتما پزشک بارداری خود را در جریان قرار دهید. 

ممکن است در سزارین دوم درد بیشتری را تحمل کنید؛ این درد به دلیل انقباضات رحم و بازگشت آن به اندازه و محل اولیه پس از زایمان است. دردهای پس از زایمان معمولا برای مادرانی که اولین تجربه زایمان خود را داشته‌اند بسیار خفیف و کوتاه‌مدت است؛ اما پس از زایمان اول، این دردها ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشد و معمولا پس از هر زایمان شدیدتر نیز می‌شود. علت این امر آن است که مادران باردار در اولین تجربه بارداری خود، ماهیچه‌های رحمی قوی‌تری دارند و به همین دلیل، رحم پس از انقباض شکل خود را حفظ می‌کند و دیگر به صورت متناوب دچار انقباض نمی‌شود. بازگشت تناسب بدن به حالت طبیعی نیز در زایمان دوم نیاز به زمان بیشتری دارد. برخلاف بارداری اول، این بار بدن صرفا با از دست دادن وزن بعد از زایمان به حالت قبلی برنمی‌گردد، بلکه نیاز است مادر برای بازسازی ماهیچه‌های خود ورزش کند.

واقعیت این است که سختی و راحتی زایمان- چه سزارین و چه طبیعی- ارتباط مستقیمی با پزشک و حتی بیمارستان دارد. زایمان سزارین با یک پزشک متخصص، متبحر و با تجربه حتما تجربه خوب و دلنشینی خواهد بود؛ زیرا یک پزشک خوب به اندازه و نحوه برش سزارین، بخیه سزارین و به طور کلی کیفیت عمل سزارین توجه ویژه‌ای می‌کند و بیمار را به حال خود رها نمی‌کند. در نتیجه بیمار با رسیدن به آرامش، بهتر و راحت‌تر می‌تواند درد ناشی از برش سزارین را تحمل کند. 

علت درد بخیه سزارین در بارداری دوم چیست؟

کشیده شدن جای بخیه‌های سزارین قبلی، احساس پاره شدن بخیه‌ها، ایستادن زیاد و طولانی، راه رفتن زیاد و طولانی، درد واژن، احساس درد در بخیه‌های قبلی هنگام دراز کشیدن و حتی خارش جای بخیه‌های قبلی از جمله مشکلاتی است که خانم‌ها در بارداری دوم با سزارین قبلی از آن گله می‌کنند.

معمولا علت این دردها، کشیدگی پوست و جا باز کردن رحم و بزرگ‌تر شدن جنین و شکم است، اما اگر احساس می‌کنید به هر دلیل این دردها غیر عادی یا حتی تحمل‌نکردنی هستند، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. ممکن است بخیه پرسی در سزارین احساس کشیدگی کمتری داشته باشد، اما به طور کلی بخیه زدن به مهارت پزشک بستگی بسیار زیادی دارد. البته کشیدن بخیه سزارین درد زیادی ندارد و اصلا احساس نمی شود. 

کلام آخر

زمان زایمان در سزارین دوم تفاوتی با سزارین اول ندارد؛ اساسا زمان زایمان تنها وقتی به صورت اورژانسی تعیین می‌شود که خطری جان بچه و مادر را تهدید کند. در هر مرحله از بارداری مراقبت کردن از مادر باردار در اولویت است. این مراقبت هم باید از سوی مادر باردار و هم از سوی اطرافیان باشد.