علت سخت آروغ زدن نوزاد چیست؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت سخت آروغ زدن نوزاد

علت سخت آروغ زدن نوزاد احتمالا این است که مادر هنوز قلق آروغ گیری نوزاد خود را پیدا نکرده است. نحوه آروغ گرفتن از نوزاد در خواب و بیداری خیلی متفاوت از هم نیست و معمولا سخت آروغ زدن نوزاد علت خاصی ندارد. هرچه نوزاد آرام‌تر و با آرامش بیشتر شیر بخورد، هوای کمتری می‌بلعد و در نتیجه آروغ کمتری دارد و حتی گاهی آروغی هم ندارد. در هر صورت مادر باید بهترین روش آروغ گیری برای نوزاد خود را پیدا کند و به این ترتیب به نوزاد کمک کند که زودتر و راحت‌تر آروغ بزند. 

چه کار کنیم که نوزاد زودتر آروغ بزند؟

برای اینکه نوزاد زودتر آروغ بزند، باید به او کمک کنید. کمک کردن به نوزاد برای آروغ زدن به این معنی است که روش آروغ گیری نوزاد خود را بیابید و همواره به کمک همان روش و تکنیک آروغ نوزاد را بگیرید. همچنین در هنگام شیردهی باید شکیباتر باشید. تمام هاله سینه را در دهان نوزاد قرار دهید و کمک کنید که او هوای کمتری را ببلعد. اگر با شیشه شیر می‌دهید، برای درست کردن شیر خشک، شیشه را بیش از حد تکان ندهید و بعد از آماده شدن شیر خشک حتما چند دقیقه‌ای آن را کنار بگذارید تا هوای آن خارج شود. با این روش‌ها می‌توانید مطمئن باشید که نوزاد شما بهتر و راحت‌تر و سریع‌تر آروغ می‌زند.

آروغ زدن نوزاد چه قدر مهم است؟

آروغ زدن نوزاد مهم است، زیرا از دل پیچیدگی، افزایش آب دهان و شکم درد نوزاد جلوگیری می‌کند. اما فراموش نکنید که اگر قرار باشد نوزادتان آروغی نزند، حتی اگر چندین ساعت او را در حالت‌های مختلف نگه دارید، آروغ نخواهد زد. چراکه احتمالا کمتر تغذیه کرده است و یا اینکه در هنگام تغذیه هوای زیادی نبلعیده است. پس اگر نوزادتان بعد از 20 دقیقه آروغ نزد، اصراری برای آروغ زدن نداشته باشید؛ بنابراین یا او را بخوابانید و یا اجازه دهید در حالت راحتی بازی کند و دست و پا بزند. گرچه هوای داخل معده و شکم نوزاد می‌تواند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد و منجر به رفلاکس، کوکلیک و سکسکه نوزاد شود، اما اصرار زیاد والدین برای آروغ زدن نیز او را ناراحت و کلافه می‌کند. اگر هوای معده از طریق آروغ خارج نشود، به هر حال راهی برای خروج پیدا می‌کند. پس نگران نباشید.  

آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد؟

آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد؟

هرچه سن نوزاد کمتر باشد، نیاز او به آروغ گیری بیشتر است. بنابراین با بیشتر شدن سن نوزاد، تعداد دفعات آروغ گیری کم می‌شود و حتی نیاز نوزاد به این تکنیک نیز از بین می‌رود. پس اگر می‌پرسید آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد، باید بگوییم که تا 4 ماهگی و حداکثر تا 6 ماهگی. یعنی زمانی که نوزاد به مرحله تغذیه تکمیلی برسد، بی نیاز از آروغ گیری می‌‌شود و هرگاه که سیستم گوارش او لازم ببیند این تکنیک را خود به خود اجرا می‌کند. تصور نکنید که در آغوش کشیدن نوزاد برای آروغ زدن منجر به بغلی شدن نوزاد می شود. او باید گاز معده را خارج کند تا بتواند احساس راحتی داشته باشد. 

آروغ زدن زیاد نوزاد نشانه چیست؟ 

علت سخت آروغ زدن نوزاد با زیاد آروغ زدن نوزاد کمی متفاوت است. آروغ زدن زیاد نوزاد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات زیر باشد:

  • سرعت بالا در تغذیه
  • بلع هوای زیاد در هنگام تغذیه
  • سرشیشه نامناسب در نوزادان شیرخشکی
  • ریفلاکس معده 
  • آلرژی غذایی مثلا عدم تحمل لاکتوز شیر
  • تغذیه مادر شیرده

برای آروغ گیری نوزاد این نکات را همواره به یاد داشته باشید

نکات آروغ گیری نوزاد

  1. به عنوان یک مادر شیرده فراموش نکنید که تغذیه نوزاد شما متاثر از تغذیه خودِ شماست. این تاثیر خصوصا تا زمانی که نوزاد تغذیه تکمیلی را شروع نکرده است، بسیار زیاد است. بنابراین باید بدانید که تغذیه شما در آروغ زدن نوزاد تاثیر دارد. 
  2. تکنیک‌های شیردهی صحیح را یاد بگیرید تا به این ترتیب نوزاد هوای کمتری را در هنگام تغذیه ببلعد و در نتیجه آروغ کمتری بزند و بهتر غذا بخورد. 
  3. از بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده پس از آروغ گیری استفاده کنید. 
  4. برای آروغ‌گیری نوزاد حوصله به خرج بدهید، اما بیشتر از 20 دقیقه برای این کار زمان صرف نکنید. 
  5. اگر نوزاد همراه با آروغ به اندازه یک دهان پر شیر هم خارج کرد، جایی برای نگرانی نیست. 
  6. اگر خودِ نوزاد وسط شیر خوردن توقفی ایجاد کرد، از این موقعیت استفاده کنید و آروغش را بگیرید.
  7. برای آروغ گیری نوزاد هرگز او را بدون مراقبت رها نکنید. 
  8. اگر نوزاد همراه با آروغ مقدار زیادی تف از دهان خارج می‌کند، احتمالا ریفلاکس معده به مری دارد؛ بنابراین سعی کنید هر ۵ دقیقه یکبار در خلال شیردهی آروغ او را بگیرید.
  9. اگر نوزادتان کولیک دارد و در هنگام تغذیه نیز گریه می‌کند، هوای بیشتری را می‌بلعد و در نتیجه به آروغ گیری نیاز بیشتری دارد. 

*در این مقاله بخوانید کولیک نوزاد چیست و چطور درمان میشود 

کلام آخر 

همانطور که گفتیم علت سخت آروغ زدن نوزاد احتمالا این است که مادر قلق آروغ گیری نوزاد خود را پیدا نکرده است. این امر در روزهای نخست تولد نوزاد کاملا طبیعی است. مادر به مرور کشف خواهد کرد که نوزادش به کدام روش بهتر آروغ می‌زند و هوای معده را خارج می‌کند. البته فراموش نکنید، شاید هم نوزاد، هوای زیادی در هنگام تغذیه نبلعیده است و باد گلویی ندارد.