اندازه‌گیری میزان زردی با جدول زردی نوزاد بر اساس سن و بیلی روبین

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زردی نوزاد

جدول زردی نوزاد، عدد زردی نوزاد را بر اساس سن و نه وزن کودک مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اساسا در اندازه‌گیری میزان زردی نوزادان، وزن جایگاه خاصی ندارد. آنچه مهم است سن نوزاد و نارس یا کامل به دنیا آمدن اوست. در این مقاله اختصاصا در مورد جدول میزان زردی نوزادان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم در هر سن رنج نرمال بیلی روبین در نوزادان یا زردی بچه باید چند باشه.

زردی نوزاد باید چند باشد؟

درجه زردی نوزادان در چه حدی طبیعی ست؟ یا زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است؟ پاسخ به این سوال به این موضوع برمیگردد که فرمول محاسبه زردی نوزاد به چه صورت انجام می‌شود. جدول زردی نوزاد بر اساس سن تهیه و تدوین شده است. بنابراین اگر جایی جدول زردی نوزاد بر اساس وزن بود، نمی‌توانید به آن استناد کنید، زیرا اساسا وزن نوزاد یا توجه به نمودار رشدی او و اطلاعاتی مانند رشد قد براساس منحنی رشدی کودکان در این دخالتی ندارد؛ بنابراین چیزی به عنوان جدول زردی نوزاد براساس سن و وزن وجود ندارد و تنها سن تاثیر زیاد و مستقیمی در میزان زردی نوزاد دارد. البته نوزادان نارسی که با وزن کم به دنیا می‌آیند با درصد بیشتری در معرض ابتلا به زردی هستند که البته این موضوع مورد نظر بحث امروز نیست.

 به طوری که میزان نرمال درجه زردی نوزاد پنج روزه با درجه زردی نوزاد سه روزه فرق می‌کند. به همین ترتیب عدد زردی نوزاد یک ماهه با عدد زردی نوزاد ۱۴ روزه نیز متفاوت است. گاهی زردی نوزاد تا نهایتا 10 روز بهبود پیدا می‌کند و گاهی نیز تا چهل روز ادامه دارد. مهم این است که مثلا زردی نوزاد 10 روزه یا زردی نوزاد ۷ روزه بر اساس سنی که دارد چه عددی است و چه ریسک فاکتورهایی در کودک وجود دارد که می‌تواند ابتلا به زردی را طولانی کند زیرا عوارض زردی نوزاد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باید سریعاً درمان شود.

جدول رده بندی زردی نوزاد

همانطور که از جدول محاسبه زردی در نوزادن یا جدول بیلی روبین نوزاد مشخص است، درجه زردی بر اساس سن کودک بررسی می‌شود. بسته به سن کودک، میزان زردی او می‌تواند کاملا طبیعی و عادی یا خطرناک و حادثه‌ساز باشد. بهتر است از این جدول علمی استفاده کنید تا به دنبال  تشخیص زردی نوزاد با موبایل یا دیگر ابزارها باشید زیرا آنها خطای زیادی دارند. در زیر ببینید زردی نوزاد تا چند درجه خطر دارد؟

جدول رده بندی زردی نوزاد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اساسا پس از تولد تا زمانی که جواب آزمایش زردی نوزاد نشان دهد که کودک دیگر مبتلا به عارضه زردی نیست و زردی ندارد، حتما باید کودک را پایش کنید. ممکن است کودک شما خیلی راحت و زود از شر زردی خلاص شود و این احتمال نیز وجود دارد که کودک کمی بیشتر از حد معمول با زردی دست به گریبان باشد. در هر صورت ارزیابی و بررسی وضعیت نوزاد پس از تولد هم از روی نشانه‌های ظاهری و بالینی و هم به کمک تفسیر آزمایش زردی نوزادالزامی است و ضروری فراوان دارد.

به طور معمول نوزاد باید در روزهای سوم و هفتم پس از زایمان که سطح بیلی روبین معمولا به اوج خود می‌رسد، برای زردی مورد بررسی قرار گیرد. توصیه می‌شود وقتی در روز دوم تولد برای چکاپ نوزاد به پزشک اطفال مراجعه می‌کنید تا دستورات لازم در مورد انجام آزمایشات غربالگری کودک را بگیرید و توصیه‌های احتمالی در مورد گریه و دل‌درد نوزاد را از پزشک دریافت کنید، حتما یک بار آزمایش بیلی‌روبین را هم انجام دهید. آزمایش بعدی بیلی‌روبین را همزمان با آزمایشات غربالگری نوزاد و در روزهای 3 تا 5 بعد از تولد انجام دهید. به این ترتیب به خوبی می‌توانید وضعیت زردی کودک را پایش کنید و در صورت لازم اقدامات درمانی را انجام دهید.

نشانه های زردی شدید

نشانه‌های زردی شدید

  • رنگ پوست زردتر از حد انتظار
  • زردی پوست شکم، دست‌ها یا پاها
  • زردی چشم نوزاد 
  • بی‌قراری کودک
  • عدم افزایش وزن یا یک علت رشد نکردن نوزاد
  • عدم توانایی و ضعف در شیرخوردن
  • به‌سختی از خواب بیدار شدن

کلام آخر

معمولا جدول زردری نوزاد توسط پزشک بررسی می‌شود. به یاد داشته باشید که حتما میزان زردی نوزاد را بر اساس سن او جدی بگیرید. زردی زیاد یا عدم درمان زردی نوزاد می‌تواند منجر به تشنج و آسیب‌های مغزی شود و کل رشد کودک را با اختلال روبه‌رو کند. گاهی برای اطمینان بیشتر نیاز به انجام نوار مغز (ام آر آی) یا MRI است. اگر پزشک اینگونه تشخیص داده است، حتما آن را انجام دهید. اجازه دهید فقط پزشک از روی جدول درجه بندی زردی نوزاد، وضعیت این بیماری را در کودک شما ارزیابی کند. جدول عدد زردی نوزاد یا جدول بیلی‌روبین نوزاد یک راهنمای کلی برای پزشک است و پزشک بر اساس سن نوزاد در مورد وضعیت زردی او تصمیم می‌گیرد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.