زردی نوزاد تا چند درجه خطرناک است؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زردی نوزاد تا چند درجه خطر دارد

صرف نظر از علت زردی نوزاد، اگر از ابتدا کامل و دقیق بدانیم که دقیقا زردی نوزاد تا چند درجه خطر دارد، راحت‌تر و بهتر می‌توانیم این عارضه در نوزاد خود را کنترل و مدیریت کنیم تا بهبودی کامل حاصل شود. اگرچه کم و زیاد بودن درجه بیلی روبین نوزاد یا زردی نوزاد معمولا توسط پزشکان اطفال به والدین گوشزد می‌شود، اما به هر حال اینکه خودِ والدین نیز درباره میزان نرمال و طبیعی bilirubin آگاهی و اطلاعات داشته باشند، بی فایده نیست. در این مطلب اختصاصا در مورد اعداد خطرناک زردی نوزادان صحبت خواهیم کرد و توضیح می‌دهیم زردی چند خطرناک است و زردی بچه باید چند باشه. 

حد مجاز زردی در نوزادان چه عددی است؟ 

زردی نوزاد تا چند درجه طبیعی است یا زردی نوزاد تا چند درجه خطرناک است؟ این سوال که زردی نوزاد چند باشه خطرناکه سوال بسیاری از والدینی است که کودکشان زردی دارد. درجه و عدد زردی بچه از روی جدول زردي اگر روی عدد ۱۰ و بالاتر از آن باشد، به این معنی است که کودک مبتلا به عارضه زردی است. عدد 10 زردی بالایی نیست و به زودی با انجام تکنیک‌های کاهنده زردی، کاهش پیدا می‌کند. میزان زردی ۱۳ به بالا جز زردی‌هایی نسبتا خطرناک هستند که گاهی توصیه می‌شود کودک در بیمارستان بستری شود و از دستگاه فتوتراپی استفاده کند تا زردی بیش از این بالا نرود. پس زردی ۱۷ نوزاد به معنای نیاز او به مداخلات پزشکی کاهنده یرقان است.

در حالی که زردی زیر عدد ۱۲ زردی خفیفی است و خیلی سریع‌تر بهبودی حاصل می‌شود. نهایتا زردی بیشتر از ۲۰ درجه خطرناک است و حتما کودک باید با دقت بسیار بیشتری تحت نظر باشد. آخرین و شدیدترین زردی درجه ۲۵ است. به یاد داشته باشید که تغذیه کامل، خوب و مداوم از شیر مادر در ساعات و روزهای اولیه تولد، به شدت در درمان زردی نوزاد موثر است. شیردهی خوب نه تنها باعث می‌شود نوزاد به اندازه کافی از مواد مغذی شیر بهره ببرد، بلکه منجر به دفع ادرار و مدفوع زیاد هم می‌شود. نتیجتا عامل ایجاد زردی به سرعت از بدن نوزاد خارج می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهیم زردی نوزاد از چه عددی خطرناک است.

*علت و درمان زردی چشم نوزاد چیست

فرمول محاسبه زردی نوزاد

فرمول محاسبه زردی نوزاد یا نمودار بوتان یک روش اندازه‌گیری شدت خطر زردی یا ميزان زردي ‌ست که معمولا مورد استفاده پزشکان است و مشخص میکند زردی بالای چند خطرناکه. در نمودار بوتان میزان زردی با سن نوزاد بر حسب ساعت و میزان بیلیروبین خون رابطه مستقیم دارد. براساس این جدول می‌توانیم ببینم چطور بفهمیم زردی نوزاد بالاست. مثلا میتوانید ببینید درجه زردی نوزاد پنج روزه باید چقدر باشد یا زردی نوزاد ۱۰ روزه چند باید باشد یا زردی نوزاد 20 روزه باید چند باشد. براساس عکس زیر می‌بینید که زردی ۱۷ نوزاد در روزهای اولیه چقدر بالا و خطرناک است.فرمول محاسبه زردی نوزاد

زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد؟

حالا که توسط این جدول متوجه شدید زردی نوزاد از چند به بالا خطرناکه نوبت به بررسی سوال دیگری می‌رسد:  زردی نوزاد چقدر طول میکشد؟ اینکه مثلاً زردی نوزاد ۱۲ روزه چقدر طوی می‌کشد به شدت و علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. نوزادانی که چند روز پس از تولد دچار زردی می‌شوند، معمولا فقط به نظارت دقیق نیاز دارند. این نوزادان معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا حتی آزمایش زردی ندارند. زردی طبیعی (فیزیولوژیکی) معمولا بعد از ۱ یا ۲ هفته بهبود پیدا می‌کند، اما گاهی ممکن است زردی بیش از این طول بکشد و تا چهل روز هم ادامه داشته باشد. طول کشیدن زردی نوزاد دو ماهه خطرناک است. از همین جهت گاهی با زردی نوزاد یک ماهه ای روبه‌ رو می‌شویم که هنوز بهبود کامل پیدا نکرده است و نیازمند پایش است. در این زمان بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام تست زردی یا حتی استفاده از روشهای دارویی یا دستگاه زردی برای کنترل بیماری ست. پزشک در آنجا بیشتر به شما توضیح خواهد داد چند درصد زردی خطرناک است و شما چطور می‌توانید در کنترل آن نقش بیشتری داشته باشید. 

*آیا استفاده از آب انار برای زردی نوزاد مجاز است؟

عوارض زردی نوزاد

عوارض زردی نوزاد

آيا زردي نوزاد میتواند خطرناک باشد؟ اگر مقدار بیلی روبین سرم خون نوزاد کم باشد، مشکلی نیست و ضایعه‌ای ایجاد نخواهد کرد؛ ولی چنانچه تخریب گلبول‌های قرمز وجود داشته باشد و مقدار بیلی روبین هم زیاد باشد (بیشتر از ۲۰ میلی گرم در صد میلی لیتر خون)، این ماده روی سلول‌های مغز اثر گذاشته و موجب ایجاد ضایعات جبران ناپذیری می‌شود که به آن کرنیکتروس می‌گویند. اینکه زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است به شدت و وضعیت جسمی کودک بستگی دارد. اثر سمی ماده بیلی روبین روی سلول‌های مغز نوزاد در همان هفته‌های اول تولد ظاهر می‌شود، به طوری که نوزاد بی حال شده، شیر نمی‌خورد و به تدریج دچار انقباضات عضلات، اختلال در درک، تکلم و شنوایی می‌گردد. انسفالوپاتی حاد بیلی روبین عارضه دیگری ناشی از بيماری زردی زیاد در نوزاد است که منجر به ورود بیلی روبین به مغز می‌شود. علائم زیر نشان دهنده انسفالوپاتی حاد بیلی روبین در نوزاد مبتلا به زردی هستند:

  •    سستی و به سختی از خواب بیدار شدن
  •    مکیدن ضعیف و یا کم غذا خوردن
  •    تب
  •    استفراغ
  •    بازگشت رو به عقب گردن و بدن

کلام آخر

حتما بدانید که زردی نوزاد تا چند درجه خطر دارد یا زردی نوزاد باید چند باشد ؛ به این ترتیب می‌توانید به موقع اقدامات لازم برای درمان زردی نوزادان را شروع کنید و اجازه ندهید که شرایط کودک بحرانی و حاد شود. تشخیص زردی توسط تست زردي و پایش دقیق و مدام زردی نوزاد در روزهای اولیه تولد و تا زمان بهبودی کامل، مهم و حیاتی است و هرگز نباید در این مورد سهل‌انگاری شود.