غذاهایی که نباید با هم خورد | لیست تداخل غذایی خطرناک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهایی که نباید با هم خورد

یکی از هنرهای آشپزی این است که بعضی از مناسب‌ترین غذاها را با هم ترکیب تا طعم‌های جدید بدست آورید. اما این موضوع همیشه جواب نمی‌دهد. بعضی غذاها را نباید با هم ترکیب کرد نه تنها به این خاطر که طعم خوبی بدست نمی‌آید بلکه به این دلیل که در کنار هم می‌توانند مضر باشند. در این مقاله از گهواره قصد داریم به معرفی بعضی از غذاهایی که نباید با هم خورد بپردازیم و همینطور توضیح دهیم که چرا نباید این کار را بکنید و چطور می‌تواند برایتان خطرناک باشد.

تداخل دو غذای پر پروتئین

گروهی از غذاهایی که نباید با هم خورد شامل موادی هستند که از ترکیبات مشابهی تشکیل شده‌اند. مثلاً همانطور که گفته می‌شود نباید نان را با برنج خورد زیرا هر دو سرشار از کربوهیدرات هستند و می‌توانند کالری دریافتی را به میزان زیادی افزایش دهند، خوردن غذاهای پر پروتئین نیز فکر خوبی نیست. مثلاً خوردن تخم مرغ با بیکن. پروتئین ماده‌ی سختی برای هضم است و هضم آن نسبت به دیگر مواد مغذی طولانی‌تر است. وقتی دو غذای پر پروتئین را با هم می‌خورید، هضم آنها بسیار طولانی می‌شود از این رو به اصطلاح روی معده سنگینی می‌کنند. 

تداخل غذایی شیر و مرکبات

دو گروه از غذاهای ناسازگار دیگر، ترکیب شیر و مرکبات است. شما معمولاً در یک لیوان شیر خود آب پرتقال نمی‌ریزید اما ممکن است شیر و آب پرتقال را هر دو در یک وعده‌ی صبحانه مصرف کنید. متاسفانه شیر و مرکبات در لیست غذاهایی که نباید با هم خورد قرار دارند. شیر در کنار مرکبات در معده منعقد می‌شود و از این رو زمان بیشتری برای هضم آن طول می‌کشد. هضم طولانی مساوی ست با احساس سوزش و گرما در معده و همچنین تولید نفخ فراوان. شیر را جدا و میوه‌ها را جدا و در وعده‌‌های دور از هم مصرف کنید تا گوارش بهتری داشته باشید و از همه‌ی مواد مغذی بهره‌مند شوید. (درمورد درمان نفخ شکم نوزاد در این مقاله بیشتر بخوانید) این ترکیب در مورد ماست، پنیر و دیگر لبنیات نیز تا حدودی صدق می‌کند. 

آیا شیر و موز را باهم می‌توان خورد؟

شیرموز یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب است و کمتر کسی ست که بداند آنها نیز جزو غذاهایی که نباید با هم خورده شود هستند. علت آن نیز این است که ترکیب این دو ماده هضم طولانی دارد و منجر به درد معده می‌شود. اگر به هر حال به این ترکیب علاقه دارید، می‌توانید از کمی پودر دارچین یا جوز هندی در این نوشیدنی استفاده کنید که روند هضم در معده را سرعت می‌بخشد. در مورد طرز تهیه انواع نوشیدنی با شیر در این مقاله بیشتر بخوانید.

خوردن میوه و غذا باهم

گروه دیگری از مواد غذایی که نباید با هم خورد شامل غذاهایی هستند که زمان هضم متفاوتی دارند. مثلاً فکر کنید بلافاصله بعد از یک وعده‌ی سنگین غذایی مخصوصاً شام، شروع به خوردن میوه می‌کنید. میوه در حالت عادی هضم سریعی دارد و بلافاصله از معده خارج می‌شود اما وعده‌هایی غذایی ما حاوی مواد سنگین‌تری مانند پروتئین هستند که هضم طولانی‌تری دارد که هضم آن بیشتر طول می‌کشد. مادامی که وعده‌ی غذایی هضم نشود، میوه نیز در معده‌ی شما می‌ماند و شروع به تخمیر می‌کند. تخمیر غذا در معده منجر به درد و نفخ می‌شود. بنابراین بین مصرف این دو وعده حتماً یک فاصله‌ی زمانی معقول را در نظر بگیرید.

غذاهای حاوی پنیر و نوشیدنی‌های سرد

بسیاری از افراد ترکیب پیتزا و فست‌فودها با نوشیدنی‌های خنکی مانند نوشابه را یک ترکیب بهشتی می‌دانند اما کمتر کسی ست که بداند آنها جزو غذاهایی کهنباید با هم خورده شوند قرار دارند. خوردن پنیر و نوشیدنی سرد، جذب مواد مغذی را دچار مشکل می‌کند بنابراین در معده درد و ناراحتی و به اصطلاح سنگینی حس خواهید کرد. به همین دلیل است که بعد از خوردن همچنین ترکیبی حس سنگینی و دل درد دارید. 

خوردن پنیر و لوبیا

پنیر و لوبیا نیز از غذاهایی که نباید با هم خورد هستند. بیشتر ما می‌دانیم که حبوبات غذاهای نفاخی هستند که تولید گاز می‌کنند که باعث دل درد می‌شود. ما چیزی که کمتر کسی از ما می‌داند این است که پنیر نیز یکی غذای نفاخ است. وقتی این دو ماده را با هم مصرف می‌کنید نفخ زیادی در معده ایجاد می‌شود که منجر به درد و ناراحتی می‌شود. بنابراین مصرف حبوبات و لبنیات نیز ممنوع است. متاسفانه این ترکیب در بعضی غذاها مانند غذاهای مکزیکی بسیار رایج است که باید از آن دوری شود. 

*خوردن غذاهای نفاخ در دوران شیردهی چه عوارضی دارد؟ + معرفی لیست کامل خوراکیها

نوشیدن آب و غذا

بعضی مواد غذایی که نباید با هم خورده شوند، لزوماً غذاهای پیچیده‌ای نیستند. نوشیدن آب ساده با یک وعده‌ی غذایی –هر غذایی- می‌تواند ترکیب مضری شود. این ترکیب از این جهت یک تداخل غذایی خطرناک است که آب منجر به رقیق شدن اسید معده می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، هضم وعده‌ی غذایی دشوار می‌شود و معده باید تلاش بیشتری برای آن کند که می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شدید شود. 

سیب زمینی سرخ کرده و برگر

در حالی که در بسیاری از فست‌ فودها، برگر و سیب زمینی با هم سرو می‌شوند اما نباید آنها را با هم مصرف کنید. این دو هر دو به صورت سرخ شده تهیه می‌شوند که در نتیجه مصرف همزمانشان می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد. این موضوع منجر به بی‌حالی و خستگی بعد از مصرف غذا می‌شود.

خوردن آجیل و روغن زیتون

یکی از ترکیبات دیگری که می‌تواند برای معده ناراحت کننده باشد و حتی منجر به تهوع شود، ترکیب روغن زیتون و مغزهاست. حتماً زیتون‌های مغزدار را در بازار دیده‌اید. ترکیب زیتون و گردو و دیگر مغزها که در بازار به فروش می‌رسد یا در زیتون پرورده وجود دارد. متاسفانه ترکیب چربی زیتون و مغز در کنار هم تریب نامناسبی برای معده است که روند هضم را مختل می‌کند. از این رو آنها نیز از غذاهایی که نباید با هم خورد هستند.

نوشیدن آب میوه و غلات

بسیاری از ما ترکیب یک لیوان آب پرتقال با غلات صبحانه را در وعده‌ی صبحگاهی استفاده می‌کنیم. حال آنکه آنها نیز از جمله غذاهایی هستند که نباید باهم خورده شوند. اسید موجود در آب میوه می‌تواند بر فعالیت‌های آنزیمی تاثیر منفی گذاشته و مانع از تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها شود بنابراین نباید آنها را با هم مصرف کرد. 

غذاهای غنی از آهن و کافئین

کافئین مانع از جذب آهن می‌شود. این را بسیاری از ما می‌دانیم. این موضوع هم در مورد چای و هم قهوه صدق می‌کند. متأسفانه خوردن پلی فنل‌ها و تانن‌های موجود در چای و اسید کلروژنیک موجود در قهوه می‌توانند جذب آهن را کاهش دهند. این موضوع به طور ویژه برای افرادی که مصرف آهن برایشان واجب است می‌تواند مشکل ساز باشد مانند زنان در سن قاعدگی و بارداری. بعد از خوردن یک وعده‌ی غنی از آهن مانند یک کاسه عدسی، حداقل دو ساعت صبر کنید و بعد یک نوشیدنی کافئین‌دار بنوشید.

برعکس این موضوع در مورد ویتامین C و آهن صدق می‌کند. اینها از غذاهایی که باید حتماً با هم خورده شوند هستند. زیرا می‌توانند به جذب یکدیگر کمک کنند. 

خوردن ماست با میوه

ماست را با چه غذاهایی نباید خورد؟ میوه‌ها گزینه‌ی نامناسبی برای مصرف با ماست هستند. ماست حاوی مقدار زیادی باکتری است که روی قند موجود در میوه‌ها اثر می‌گذارد. این منجر به تولید سموم، بروز علائم سرماخوردگی و آلرژی می‌شود. بنابراین از خوردن انواع ماست میوه‌ای خودداری کنید. همچنین ترکیب ماست و خیار نیز یک ترکیب سرد است که می‌تواند منجر به دل درد شود. 

خوردن گوجه فرنگی و پاستا

هیچ پاستایی بدون گوجه فرنگی، سس پنیری یا گوشت چرخ کرده کامل نیست. با این حال، همه‌ی این‌ها به سیستم گوارش شما آسیب می‌زند. گوجه فرنگی دارای اسیدهایی است که آنزیم موجود در ماکارونی نشاسته‌ای را تضعیف می‌کند و خاصیت پنیر را خنثی می‌کند. گوشت و کربوهیدرات نیز ترکیب بد دیگری هستند که هضم این غذا را بسیار دشوار می‌کند. 

ترکیبات خطرناک رایج غذایی که نباید باهم خورد

به جز ترکیب غذاهایی که نباید با هم خورد که در بالا به آن اشاره کردیم، گروهی دیگر از مواد غذایی هستند که ترکیبشان می‌تواند مضر باشد:

  • غذاهایی که با خربزه نباید خورد:

از مخلوط کردن هندوانه، خربزه، طالبی و عسل با سایر میوه‌ها خودداری کنید. به طور کلی سعی کنید برای هضم بهتر میوه‌های اسیدی مانند گریپ فروت و توت فرنگی یا غذاهای کم اسیدی مانند سیب، انار و هلو را با میوه‌های شیرین مانند موز و کشمش مخلوط نکنید زیرا منجر به ناراحتی معده می‌شود.

  • ماهی را با چه چیزهایی نباید خورد

شیر، دوغ، عسل و دانه‌های جوانه را نباید با ماهی خورد.

  • عسل را با چه چیزهایی نباید خورد

بسیاری از شما در مورد خطرناک بودنِ ترکیب عسل و خربزه شنیده‌اید. با اینکه هیچ تحقیق علمی از خطرناک بودن این ترکیب پشتیبانی نمی‌کند با این حال بهتر است برای احتیاط بیشتر از مصرف آن خودداری کنید. همچنین از خوردن عسل با غذاهای گرم یا استفاده از عسل در غذاهایی که باید حرارت داده شوند نیز خودداری کنید.

  • حلیم را با چه غذایی نباید خورد

حلیم حاوی گوشت است و از این رو نباید در کنار لبنیات یا دیگر غذاهای پروتئینی مصرف شود.

  • چه چیزهایی را نباید با سمنو خورد

سمنو و ماست نیز جزو غذاهایی که نباید با هم خورد هستند.

جدول غذاهای ناسازگار 

به طور خلاصه مواد غذایی بالا را می توان در یک جدول خلاصه کرد:

شیر مرکبات
شیر موز
میوه وعده غذایی
آب  وعده غذایی
پنیر نوشیدنی‌های خنک
پنیر حبوبات
سیب زمینی  همبرگر و سایر غذاهای سرخ شده
مغزها زیتون
غلات اب میوه ها
غذاهای غنی از آهن کافئین
ماست میوه‌ها
گوجه فرنگی پاستا
عسل خربزه
ماهی  لبنیات
حلیم لبنیات
سمنو ماست